Automaattivaihteistot ja jarrupalojen kuluminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Tepi, 16.4.2007.

  1. Tepi

    Tepi Gearhead

    Käytin tänään Kauko-Idän kinneriä (Hyundai Getz automaattivaihteistolla) 45 t. kilometrin huollossa ja valittelin kummallista sirinää, joka kuului oikean etupyörän suunnasta varsinkin ikkunan ollessa auki ja katosi oikeastaan vain kun jarrua painoi.

    Vian aiheuttajaksi löytyi "loppuunkuluneet" etujarrupalat. Varsinkin sisemmät jarrupalat olivat kuulemma aika finaalissa, ja toki annoin ne vaihdattaa. Sirinät kyllä katosivat.

    Kysäisin sitten varovasti, että mikäköhän niitä jarrupaloja on mahtanut kuluttaa, kun ajotyylini ei ole ollut kaupunkiajossa mikään hurjastelija. Huoltamon asiakaspalvelija totesi vain yksikantaan, että automaattivaihteisissa autoissa on ihan tavallista, että jarrupalat kuluvat nopeastikin.

    Mahtaakohan väitteessä automaattivaihteiston vaikutuksesta olla perää, vai koijattiinko taas apinaa?
     
  2. Antti P

    Antti P Gearhead

    Kyllä ne oikeasti kuluu ku ei vaihtestolla jarruteta. Ja varsin monessa nyky kiesissä tehdasasenteiset huononmat ku uudet varaosa palat.. Tai sit sitä oppii jo vähän ennakoivaan ajotapaan.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Koijashan ne sua varmasti jossain mut vielä emme tiedä missä :lol:

    Totta se on et kuluu ne automaattivaihteisessa nopeammin!
     
  4. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Indeed.

    uuteen automaatti toyota Yarikseen oli vaihettu 3 kertaa jarrupalat eteen ja toiset levyt jo tossa 60 000 kilsan kohdalla. Just toi moottorijarrutuksen puute (ellei nykäse pienempiä pykäliä sisään hidastaakseen) ja ryöminnän rajottelu jarrulla liikennevaloissa ym. tuntuu syövän jarruja aika mukavasti. Tosin varmaan palojen materiaalin pehmeyskin vaikuttaa...
     
  5. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    siinä se taas nähtiin kierrätys metalli ei välttämättä ole autoihin se paras vaihtoehto ainakaan jarrulevyihin. miettii jotaki vanhoja moparia niin ainavaan on samat levyt mutta rauran huonontuminen näkyy jo aspenien levyissä ja vähä muuallakin
     
  6. JPA

    JPA 3rd gear

    No varmaan jos sillon auton osto vaiheessa :rotfl: :poff:
     
  7. Tepi

    Tepi Gearhead

    Höpö höpö. Tälläisillä te itsekin ajaisitte työmatkanne Helsingissä, jos olisitte rationaalisia ja uudehko auto olisi saatava. :wink:

    Off-topic: Automaattivaihteisto, ilmastointi, viisi ovea, kahdet renkaat, lohkolämppäri, kolmen vuoden takuu ja alle neljän metrin pituus pysäköidessä - 17500 euroa. Eikä ole yksilössä esiintynyt vikoja. *kop kop*

    Vielä fiksumpi kaveri olisi etsinyt jonkun 3-6 vuotiaan käytetyn, mutta rastitetut lisävarusteet ovat hiukan harvinaisempia pikkuautoissa. Tälläistä täytyy apinan ihan osata haluta! :rotfl:
     
  8. jylhä

    jylhä 1st gear

    jos työmatkaa on alle 40 kilometriä, niin sehän on aivan sama millä sen ajaa. ainakin postin autoissa automaattilaatikot ja jarrupalat on tuntunu molemmat olevan kulutus tavaraa nykyään. ne laatikot kestää ton 40tonnia ja jarrupalat 1-5tonnia. koko auton kestoikäkään ei juuri sataan riitä. joskus aikoinaan kun mutsi ykköskorisella kolffilla jako postia, niin saman 50tonnia ne palat kesti, niinkuin muussakin ajossa ja autolla oli päästelty liki 400tonnia ennekuin se jouti eläkkeelle, siihen ei oikein nyky hyndait, yarikset, opelit ja rellut pysty.
     
  9. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Jopas... :eek: Meikäläisen ajoilla ei muuta ehtis tekemäänkään, kuin vaihtamaan jarrupaloja ja levyjä... Omassa automaattivaihteisessa käyttömiinassa ekat levyt eteen vaihdettiin n. 300 000km:n kohdalla. Nyt mittarissa n 350000km ja paloissa eikä levyissä ihmeempää kulumista havaittavissa.
     
  10. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Harmi vaan että se pituus on alle neljä metriä myös kolaritilanteessa. :lol:
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Epäilen, että jos kahden erilaisen kuskin autot on samanlaiset, jarrujen(kin) kuluminen riippuu ajotavasta ja ajoympäristöstä. Jos ajaminen on jatkuvaa kiihdyttämistä ja jarruttamista, eli ajetaan pääosin kaupungissa, kaikki palikat kuluu ajokilsoihin nähden nopeesti siihen nähden, mitä ne kuluu maantieajossa. Ja jos sattuu asuun jossain mäkisessä paikassa, niin alamäet on kovia syömään jarruja silloin, kun moottorijarrutusta ei varsinaisesti ole. Mutta mun mielestä kuski on yleensä auton kunnon kannalta avainasemassa: mitä "urheilullisemmin" ajaa, sitä nopeemmin kaikki kuluu, kun energiaa on tapettavaksi enemmän kuin rauhallisilla pappakuskeilla.

    Jos tota kulumista automaagissa haluaa optimoida, niin pitäisi onnistua ajamaan ennakoiden siten, että joutuu jarruttamaan mahdollisimman harvoin ja kevyesti ja mielellään jarruttaa samaa menoa pysähdyksiin saakka, eikä aina välillä himmaile jarrulla miten sattuu, jarruttaa vaan silloin kun on oikeesti tarvis, kyllä vierintävastuskin yleensä tappaa ylimäärästä vauhtia, jos ajotapa mahdollistaa ennakoinnin. Kaupunkiliikenteessä vaan useimmiten tilanteet on semmosia, että ennakointi on yhtä tyhjän kanssa, ja silloin on paljon halvempaa kuluttaa jarruja kuin koittaa säästää niitä.
     
  12. Simo

    Simo 1st gear

    Uutena ostamastani automaatti V70 Volvosta alkavat alkuperäiset jarrupalat olemaan vaihtokunnossa. Kilometrejä on 130800.
     
  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kyllä ne manuaalikinnereissäkin kuluu vaihtokuntoon kaupunkiajossa jo 60.000 kilsassa...nimim. yhdet palat eukon kinneriin jo vaihtanut.
     

Kerro tästä muillekin!