Missä taittaa neliö palkkia ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja elky_^^, 9.5.2007.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Se on JanneK (Janne Kutja) joka ne on piirrelly.
    :D

    Joo riippuu siitä mitä niihin ripustaa ja kantaako kori. Kuitukorin alla pelkkinä runkoaisoina ja jousituksen kiinnityksenä oli parempi laittaa 4:sta vaikka 3:nenkin olisi saattanut riittää. Itsekantavaan koriin lisätueksi hitsaamalla alle 2mm:kin saattaa riittää.
    Joka tapauksessa pointti oli se että leikkaamalla ja liimaamalla voi tehdä mutta jos haetaan otsikon mukaista paikkaa jossa on neliöputken vääntämiseen tarkoitetut vehkeet niin kiinnostusta on täälläkin päin.
    :odroll:
    - Jani -
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Rungolliseen autoon noi 2.1 mm seinämäiset palkitkin on tarkotettu. Mut vähän laihoilta nuo minustakin kyllä vaikuttivat siihen käyttöön, tokihan siihen tulee kehikko tueksi.
     
  3. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Eikö se ole ikävä tosiasia et kun neliömuotosta putkee rupee taivuttaa,niin jos se ei mene rypyllä taivutuksena,niin silloin lisääntyvän mutkamitan puoleinen/puoleiset sivut joutuvat venymään,lähinnä noissa kuvissa olevien "tiukkojen" mutkien tapauksessa,joka taas heikentää siinä kohtaa seinämävahvuutta ja sitä kautta tukevuutta,toki palkin kiinnityspisteillähän sitä tukevuutta voidaan mahdollisuuksien mukaan saada takasin ko.venyneeseen kohtaan.
     
  4. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    hmm... no mutta jos paino kasvaa niin sit varmaan pitäis lisätä tehookin ... laitetaan pari kymppää isommat suutimet !! :rotfl: :rotfl:
    nonnii...
    mut en mä usko et se 2mm on turhan ohkasta.. eihän sinänsä noihin kaarien kohtiin kohdistu juurikaan mitään vääntävi/vetäviä voimia.. kun kuitenkin linkki tulee tuonne eteen alas kiinni joka taas tulee "runkkopalkkiin" tms kiinni ! jaahas ja takas töihin !
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  6. chevy 4ever

    chevy 4ever 1st gear

    SORRY! Ajatuskatkos siis metallikaari eikä teräskaari :oops:
     
  7. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Nonnii... no nyt on asia niin että kun tollasen palkin tavuttaminen nyt on niin hankalaa kaikkien mielestä niin.. kun tässä nyt kuitenkin oon sellanen k**iäinen vänkääjä niin mähän teen sellasen laitteen itte... ne palkithan taivutetaan ja sillä selvä !

    noh vielä on pari firmaa soittamatta mutta kyl sellanen laite on pakko tehä ...

    "sitä mitä mä en pysty tekeen, sitä ei tartte tehä!"
     
  8. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Hienoa asennetta! Jos tuollaiseen voit satsata ja saat sen vielä aikaiseksi niin varmaan riittäisi hommia ainakin kustannusten kattamiseksi.
     
  9. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Jonniinverran putkea taivutelleena, ja hommaan perehtyneenä (tosin vain hydrauliputkea, jonka taivuttaminen on ihan lastenleikkiä) oon ihmetelly noita ameriikan poikain taivuttamalla tehtyjä runkoaisoja, saattaa olla kyllä että tulee halvimmaksi ostaa ne valmiit. Tarvii meinaa lähes kivitalon kokoisen tuurnakoneen että saa ton kaliiperin profiilia kauniille mutkalle. Jos ite pitäisi ihan oikeesti tehä, niin varmaan tuo vipottajan ehotus on kaikkein helpoin eikä varmaan lujuudessa häviä yhtään. Ulkonäöstä on sitten varmaan tingittävä mutta kai se matalan budjetin laitteessa on sallittua?
    Se, että alat työkaluja värkkäämään, kuulostaa ainakin mun korvaan ihan älyttömän kalliilta ratkasulta, jo rautaan uppoo valmiiden runkoaisojen hinta. Jostainhan vielä pitäis saada voima sille taivutukselle. Eikä muuten onnistu ekat kappaleet ainakaan ilman kokemusta juuri ko. materiaalin taivuttelusta joten veikkaisin 5-6 kankee menee putkea ennenkuin alkaa jotain syntymään jos työkalut sattuiskin onnistumaan kerralla.
    Ei mitenkään lannistamistarkoituksessa, mutta tuskin kyselisit täällä jos olis profiiliputken taivuttaminen hanskassa.
     
  10. Leafhill

    Leafhill Gearhead

  11. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Jahha yllyttäkää vaan hullua... :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    ja tota tollasen koneen värkkäämiseen ei kyl suunnattomia panostuksia tartte. Mä voisin kohta laittaa melkein vedon pystyyn tästä et ekasta kangesta hyvä ja tokasta parempi kun ameriikan pojilla ja kolmas kanki vastaa jo patrian tekemiä avaruus härpättimiä :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    PANOKSIA OTETAAN VASTAAN OTETAAN VASTAAN ??!?!?!??!?!?!
     
  12. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Miks sä muuten laitoit tän topicin alulle,kun sullahan on selvästi tieto ja taito olemassa,ei muuta kuin taivutuksia tekemään siitä.
     
  13. Fireball

    Fireball Gearhead

    Halus selkeesti elky päässä pätemään, se suatana on teheny o noita onnistuneesti ja täälä huvikseen vedättää.

    UUTINEN TOISSAPÄIVÄLTÄ: PATRIAN TYKEISSÄ VAKAVIA LAATUONGELMIA :rotfl:
     
  14. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    voi paska 8)

    joo pätemisen tarpeestahan mä tänne aloin kirjotteleen :rotfl: :rotfl:
    mähän oon siis keksiny koko palkin taivutus menetelmät jo joskus hmm... 1700 luvun puolessa välissä... eiku... :lol: :lol:

    juu no sen takia aloin täältä kyseleen kun kaikki tuntuu noita tilaavan niin eikö niitä nyt tosiaan kukaan suomessa tee... mut nyt on siis pakko alkaa tekeen !
    kun kerran TANA yllytitte !
     
  15. Fireball

    Fireball Gearhead

    Anna mennä iliman muuta, noille on kyllä markkinoita jos saat onnistuun.
     
  16. BRC1

    BRC1 Gearhead

    No anna palaa sitten.Janiluo on tehnyt itse hienoja koneista joten eiköhän tohon rojektiin saa apuja ja vinkkejä palstan osaajilta. Lupaan ostaa yhdet mutkat kannatuksen vuoksi varmasti vaikka en nyt just tiedä mihin :eek:
     
  17. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Ala ihmeessä jo tekemään, idea on ihan oikeesti loistava. En tosiaan tiedä yhtään firmaa Suomessa joka taivuttaisi noin isoa neliöprofiiliputkea. Ja veikkaanpa jos joku sitä tosiaan tekis, niin meikäläisten firaapeli-innon tuntien jollain jo olis tommoset itte tehdyt runkoaisat. Pyöreen putken taivuttajia on aikas montakin ja sitte noita mankeleita on melkein joka verstaalla. Mutta tuommosten aisojen tekemiseen kyllä tarvii ehottomasti tuurnakoneen.
    Ihmettelen kyllä vieläkin silti vähän tota hinta-asiaa kun tuommoset aisat mitä siinä yhessä kuvassa tuolla aikasemmin oli tai ainakin samannäköset, maksaa Summitilla n. $180. Eli ehkä pessimistisimmänkin arvion mukaan sais Suomeen roudattuna ja veroineen ym. jollain 350€:llä??
    Luulisin että käytetyn riittävän ison tuurnakoneen vois jostain maailmalta löytää johonkin 50 000 - 100 000€ hintaan ja työkalut jos jostain oikein halvalla sais tai itte tehtynä niin niihin ei ehkä menis kuin joku 2000€ niin kai sillä jos jonkun 1000:n runkoaisaparin jälkeen alkais voita leivän päälle saamaan...
    Edelleen, tee ihmeessä kone jos sul on hyvä ajatus miten sen saa halvalla tehtyä. Ja jos tarviit teknistä apua niin tarjoon kyllä. (vai oonko ainoa joka otti tän tosissaan?)
     
  18. jakari

    jakari Gearhead

    www.snowball.se
    sieltä saa mittojen mukaan taka rungon ja muita hilkuttimia
    ja laatu on hyvää.
    hinnat tolla sivuilla on kruunuja.
    tilasin taannoin putkea sieltä ei ollu propleemaa toimituksessa ja homma kävi,
    vieläpä ruotsin rahtimaksut oli paljon huokeammat kun suomen (ei härmäläiset pääse repimään välistä ku on ruotsin postin kans sopimus)

    Ton kaverin toimitilat palo jonkin aikaa sitten mutta käsitääkseni taas pyörii ja materiaalia on. Ei kun postia englaniksi tai sitten soittamala.
    jos kieli muuri on esteenä voin jeesata kunhan tiedätte sanoman ja mitat. Kun toi svenskaa on tullu väänettyä 20 vuotta tukholmassa.
     
  19. Pex

    Pex 1st gear

    Kerros nyt piukka taivutussäde tai säteet.
    Me duunissa väännetään joka päivä neliö- ja suorakaideputkia
    ihan oikeassa rotevassa mankelissa, joka ei ruttaa putkea.
    20x40 putki syrjälleen taivutettuna piukkaan, ai että tulee hieno palotikas talon seinälle! Ja materiaali on rst.

    Ihan kevyt esimerkki tosta mun perävaunusta, löysälle kaarelle väännetty 30x40 putki aisan molemmin puolin.

    [​IMG]

    VAN ON!
    -Pex-
     
  20. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    No siis kyl nyt sytty sellanen hullun kipinä ja taas kerran "kato mua" reaktio ... kun oon jo kuullu täällä monesti ettei se onnistu niin ihan varmaan teen sellasen laitteen että kirjotan vaikka sukunimeni kaunolla 2"x3" palkista 8) joo mä meen huomenna kattoon tarpeita... (tähän on ihan pala kakkua)
     

Kerro tästä muillekin!