Missä taittaa neliö palkkia ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja elky_^^, 9.5.2007.

  1. Karva

    Karva Gearhead

    Eikö suomen niemeltä lmuka öydy yhtään firmaa jolla olis isompa muotorauta-puristin tahi mankeli, niitä ne ainakin kauppaa näissä työ-konepaja julkaisuissa...

    Ei sen värkin niin kauhian monimutkainen tarvii olla, kolme rullaa, säädettävä säde ja hydraulimoottori veto, puristus yhdellä akselilla.

    Veikkaan jotta kyllä sen palkin joku saa väännettyä kunhan oikea yritys löytyy, tehdas rakenteita, säiliön katteita yms, varten joku Oulun nurkilla oleva yritys tekee muotoon mankeloituja isoja I- ja rhs-palkki rakenteita, hlö kohtaisesti törmänny, kirjaimellisesti ja työmaa käynnillä, kun kävelin päin, oli ohta kipiä pari päivää, a-mitta 1/2 m noin koko luokkaa ja vastaavia rakenteita, mut mikähän sen firman nimi oli, siit ei ole hajua.
     
  2. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Mutta mitä mahto olla seinämä materiaalin seinämä vahvuus ?? siis kyllä joku firma tossa taitoksia näky tekevän... mut oli muuten aika nihkeenä ensinnäkin yksityiselle tekemiseen ja sitten vielä että "vai kilpaautoon.. eei me kyllä taideta sellasia tehä" ja ongelma monella on se että kun taitoksen säde on noin 200mm et onnistuuko sellanen ohutseinämäiseen... ?
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  4. jakari

    jakari Gearhead

    Kohtalaiseen lopputuloksen saa aikaan myös seuraavanlaisesti

    Mankeloi 20mmx100 lattarauta 200 mm ärrälle kiinittää sen työpöytään kiini ja taivuttaa sitävaten bendi tyypisesti palkkia pillejä apuna käyttäen.
    jos siihen tulee loivia ryppyjä takomalla ja hitsaamalla korjattavissa.
    varmaan kaikki tajus
    :-?
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    ....ja ilman alv:tä.
     
  6. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Kaikki nyt vaan niistä mankeleista höpisee vaikka pitäis olla aika selvää että 70 x 50 putkea ei mankelissa 200mm säteelle saa. Prässissä varmaan onnistuu kun tekee työkalut mutta linttaan menee että läsähtää.
    Vetävä tuurnakone on ainoa millä saa ohutseinämäisiin (seinämävahvuus alle 0,15 x D) putkiin, oli ne sitten pyöreitä tai minkä tahansa muotoisia, kauniit pyöreät taivutukset pienillä säteillä (= alle 4 x D)
    Kyllä semmosenkin koneen voi itte tehdä, kun soveltaa tehdastekosista ja se itte tehtyhän voisi olla ihan helvetisti yksinkertasempi tekniikaltaan kun ei varmaan tartte pyrkiä mihinkään 500 taivutusta/tunti tahtiin vaan riittää jos yhen kurvin saa vaikka puolessa tunnissa aikaseksi. Työkalut on yksinkertaisia, mutta mitoitus, materiaali, muotoilu, pinnanlaatu ja kovuus vaikuttaa aika yllättävästi lopputulokseen.
    Tämmösen profiiliputken työkalujen teko vois olla ehkä koneistuksiltaan helpompaa kuin pyöreen, ne vois tehä "viipaleista" ja sitten viimeistellä vaan koneistamalla. Hommaa siinäkin on varmasti "ihan riittävästi" eli pitää ittellä olla aika hyvät koneistusmahollisuudet tai tosi hyvä kaveri kun tekee.

    Löysinpä muuten ihan aika hyvän perustietopaketin netistä tohon putkentaivutus hommaan:
    http://pipebending.tracto-technik.de/in ... C1824E0B8E
     
  7. 9000

    9000 Gearhead

    Lestin tekeminen onnistuis ihan hyvin vaikka manusorvilla mut
    pitäs saada 200mm R:lle halk.400mm kappale mahtuun kiinni
    sorvinpakkaan, sitten siihen kun laittais niin suuret laipat että ne
    tulis taivutettavan aihion yläreunaan asti niin se ei pääsis ulospäin
    pullisteleen. Sisäpuolelle kara joka olis myös sopivan kokoinen.
    Näin ajatellen tuon teko olis helpompi kun pyöreän putken työkalut.
     
  8. terroristo

    terroristo 1st gear

    Just tollee kun tekee sen lestin,niin onnistuu.
    Mä tein taivutustyökalun sahaamalla umpilimpusta putken levyisen kiekon,ja hitsaamalla vahvasta latasta rakentelin ne sivutuet mitkä estää putken pullahtamisen.

    Siihen kiekon keskilinjalle hitsasin muistaakseni 6mm pyörötangon,elikkäs se painaa edellään putkea keskeltä hiukan sisällepäin sisäkurvin puolelta ja kyljet taipuu nätimmin.

    Prässistä otin sen pöytälevyn pois ja painoin putkea suoraa runkoa vasten -> jätti jonkun verran painaumaa ulkosyrjään,mutta mutta ko.tapauksessa se ei haitannu.
    Kannattaa varmaan rakentaa sellainen alatyökalu jossa putki lepää 2 keinuvan tuen varassa,niin ei tulis pahoja painaumia.

    Sivutuet kannattaa tehdä vahvasta matskusta ja hitsata vahvasti kiinni ovat meinaan aika kovilla ja tippakannulla öljyä putkelle,niin irtoo helpommin lestistä muuten jämähtää kiinni aivan törkeen kovaa. :mad:
     
  9. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Hähää.... te teette nyt kärpäsestä härkäsen :rotfl: :rotfl:
    Tätä vekotinta suuniteltiin koko matka motoparkista Tampereelle (pertunmaan kautta) eeeeeikä se oo likikään noin monimutkanen 8)
    Joo sillä ei pysty 500 palkkia taivuttaan tunnissa... mutta puoleen tuntiin kyl menee ainakinyks palkki 8) ja kun niitä tässä nyt kaks tarvitaan niin ehkä sanotaan 1,5 h menee aikaa 8) mutten viel paljasta millanen se on kun sitä ei oo viel tehty eikä kokeiltu 8) kehitys versio 1 on kuitenkin hyvin hyvin yksin kertanen 8) sitä tarttee sit kehitellä jos se oikeesti alkaa toimiin niin hyvin et kehtaa näyttää 8)
     
  10. terroristo

    terroristo 1st gear

    Jos saat sen pelittämään,niin kerro ihmeesssä minkälainen keksintö se on kiinnostaa kyllä....
     
  11. jakari

    jakari Gearhead

    ups !! tuloksia odotellaan.
    :D :) :odroll:
     
  12. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Elekääs nyt hötkyilkö ... 8)
    Nyt on toinen auto pari kuukautta pää painopisteenä... kuhan rautasoinilta löytyy sopivat osat vekottimeen niin se tehdään ja aletaan vaikka valmistaan niitä helevetin palkkeja mut ei oo nyt ollu tyrkyllä sopivia akselin pätkiä !
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Äkkiä nyt tälle miehelle ne akselin pätkät! Mitähän koko on tarvis ? Jos tulee vastaan pistän tulemaan.
     
  14. gto69

    gto69 Gearhead

    [
    Tommoinen paikkakin on: http://www.samet.fi/ Onko kukaan teettänyt siellä?

    Huvittaa kun kysyjä selvästi kysyy että missä vääntää neliöputkea ja jokaisen pitää selvittää että leikkaamalla ja hitsaamalla voi tehdä mutkia. :-?

    Jos joku tietää firmoja Suomessa joilla on vehkeet vääntämiseen niin laittakaa ihmeessä tänne linkit tai kuvia jos ootte teettänyt. Tarvetta on varmaan muillakin.
    :odroll:
    - Jani -[/quote]
    Samet oy.stä ostin kerran pakoputkiaineksia eikä mutkissa ollut rypyn ryppyä,halkaisija pysyy samana koko matkan. Silloin se oli perheyritys en tiedä miten nykyään onnistuu.
     
  15. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    joo niin on :odroll: . ensimmäänen kerta kun overdrivellä joku kysyy neuvoja niin rupiaa tulemaha kaikkia tuallaasia ihime neuvoja kuinka myös voi teherä. ELI ÄLKÄÄ VASTAKKO MUUTA KUN MITON KYSYTTY eihän tuallaanen pikkuputki ooku taittaa vaan vaikka solomuhu :D
     
  16. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Joo aattelin kokeeks tehä sellasen söpön paketti rusetin tollasesta 50x70 palkkista... saiskohan ne loppu pätkät sit vielä kiharrettua
    :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    vois nais väki olla ihmeissään synttäri lahjasta !
    jos sit vaikka se kiharrus hitsaamalla ja leikkaamalla (aamuvuoro töissä olisko väsymystä tai jotain)

    :wc: :wc: :wc: :wc:
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Antaa sen huvitta, mitäs siitä. Alunperin kysyttiin, missä taivutetaan neliöpalkkia. Sellasta lafkaa ei sittten tuntunut löytyvän. Noi neuvot, mitä ihmiset täällä yleensä antaa, perustuu yleensä omiin kokemuksiin, siihen miten asiat olis helpoin ja järkevin tehdä omasta mielestä. Tässä tapauksessa on ilmeisesti sitten tärkeempää, että ne tulee itse taivutettuina. Tosin, ne taitaa vielä olla taivuttamatta, ja nähtäväks jää mikä tulee sitten olemaan toi lopputulema. Mulla on vähän sellanen tunne, että jos toi kauheen helppoo olis, niin sitähän tekis kaikki. Ja toisaalta taas, mulla henk koht ei oo ikinä ollut aikaa tai kärsivällisyyttä kuukautta tutkia jotain palkin vääntämistä, silloin pitäis auton olla jo valmis! :rotfl:
     
  18. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Kato kun toiset on dorkia ja niille yleensä jopa tikkarin syönti ja käveleminen samaan aikaan tuottaa vaikeuksia. Toiset taas kuluttaa täällä aikaansa vastaamalla joka ikiseen aiheeseen ja luulevat sillon olevansa jonkumoisia ammattilaisia ja tietävänsä kaiken. Siellä tallilla sen kaiken oppii tekemällä.
    Luuletko vipottaja et jos sä et keksi jotain niin kukaan muu ei voi keksiä SORI ei se oo niin. Jos sä nyt oot sattunu jostain lahnasta tekemään hirveellä haloolla täällä foorumilla jonkun "kikottimen" niin ei se susta mitään einsteinia tee. Oliko toi sun viestis edes tarpeellinen/liittykö se vittuakaan tähän aiheeseen... Nyt taas muuten muistankin minkä takia tällä foorumilla (kiitos vaan ylläpitäjät hyvästä foorumista) en piiiitkään aikaan seilannu.. no syyhän on tietenkin se et kun täällä on niitä älykköjä jolla on joku 12000 viestiä selittämässä jotain ihan huuhaata kaikesta.. ! Tästä voitais oikeestaan vetästä joku pikku veto pystyyn ! ketä on mukana ?
    Tässä olis nyt paljon asiaa mistä tekis mieli tässä samalla avautua mutten nyt valitettavasti kerkee ajatteleen täällä virtuaali maailmassa auton virittämistä (niinku eräät) kato toiset joutuu tekeen niitten autojen eteen vähän jotain eikä vaan tilaan valmista ja uutta osaa ! Se on sitä taitoo ! EI RAHALL VIRITETÄ AUTOO MUTTA SIIHEN VIRITTÄMISEEN TARVITAAN RAHAA. niin paljon näkyy niitä kikottimia radalla joilla olis potentiaalia mut kun kavereilla on peukku perseessä mut nippu kunnossa... hah jotain puuttuu ! T-I-E-T-O T-A-I-T-O !

    huh kylläpä helpotti nyt sitten nukkuun aamulla sitä valuuttaa tienaamaan ja sen jälkeen tallille tekeen jotain siellä realistisessa maailmassa.

    Mitähän noista projekteista tulee kun mul on vaan 497 :eek: viestiä ei taida yheksän sekuntia mennä rikki millään. No ehkä sit joskus jos kerkeen kirjotteleen jotain hauskoja juttuja tänne vaikka kukkasten kastelusta tai vaaleenpunasista aasialaisafrikkalaisista aavikko norsuista jotka vaeltaa norjassa.

    Minkä takia muuten hehkulamppu on keksitty kun kynttilä ja pärekkin valas ?

    :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Muista verenpainelääkkees. En mä kiellä, enkä voi kieltää, ketään mitään tekemästä, antaa palaa vaan ihan niinkuin hyväksi näkee, ja toivottavasti onnistuu. Harrastushan tää on, ja osa sitä on just tollanen innovatiivisuus, on hienoa, jos ne hyvin onnistuvat. Mä en omia hehkulamppujakaan tee itse, vaikka aika paljon muuta kyllä. Koeta nyt pystyy elämään, vaikka mulla onkin paljon huuhaa viestejä, 12000:sta huuhaa viestistä vois sitten päätellä, että 1000 oli vähempi huuhaata. Hyvä edes niin, kai; kyllä se elo ja harrastus jatkuu niistä huolimatta. :rotfl:
     
  20. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Niin ja näin !
    Ei kai sitä hehkulamppua kannata ite tehdä kun siihen materiaalit maksaa enemmän kun se lamppu ihan tollasessa päivittäis tavara kaupassa mistä miltei jokaisesta sellasia saa (sehän ei kyllä olis mitenkään vaikee tehä ite).
    "toivottavasti onnistuu" mulla ei oo oikeestaan ikinä ollu tapana luovuttaa !
    sillä 1000 sitten kai ei huuhaa viestillä vaan ei sinänsä oo mitään merkitystä ... kai tänne kuka vaan voi kirjotella vähemmän huhaa viestejä ihan niin paljon kun on kiinnostunu istuun tässä koneen ääressä.

    Mut onneks kaikkee ei saa rahalla !
     

Kerro tästä muillekin!