Mopar 360 + edebrock performer kierrosongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GARAGE_INC, 4.5.2007.

  1. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Mitenkä on sytkä ja nokka ja yläkuolio kohta tarkastettu kun et tiennyt edes mikä on YKKÖs pytty??????????
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm

    siitä ei tarvitse murehtia. MINÄ tiesin kyllä mikä on mikä..saavutus... :D

    Mutta, moparin tehdaskorjauskirja väitti että se ykkönen on koneen vasemmalla puolella , ja oli oikein selvitetty että auton edestä taaksepäin katsottuna. Eli se kirja oli väärässä, en minä. sehän on kakkospytty. Jos jollain on tehdasmanuaali vm. 1976 , sieltä sen voi tarkistaa. Oikea tietohan se ei ole, enkä ole sitä edes uskonut. kuljettajan paikalta katsoen tuo kirja olis oikeassa mutta...öh..

    on näitä koneita kasattu, ihan toimiviakin, tässä nyt on vain jotain mitä en suostu löytämään.
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ota rennosti.. eihän tämä sun konees ole joka kiukuttelee.
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm

    Kyllä tuokin mahdollisuus on tutkittu... kyllä imusarja istuu muuten tuohon kansien väliin, ainahan ei voi sulkea pois jos jokin kyönä on jäänyt huomaamatta ja aiheuttaa vuotoa. suihkuteltu on, ei tahdo muuttua kierrokset muuta kuin lyömällä tavaraa suoraan kurkkuun ja silloinkin kierrokset laskee, josta olikin selitys jo tuossa aijemmin.

    Heh, tästä on näköjään tullut pitkä juttusarja.

    kerrataan.. Kone toimi. Meni jakopää. Vaihdoin sitten jakopään, kannen tiivisteet, vesipumpun,imusarjan, kaasuttimen, tulpat, jakajan pyörijän ja kannen. ja muuta pientä. Kyseisessä koneessa (360 mopar) EI mene venttiilit rikki jos jako sekoaa. Näin ainakin kerrottu.Ne tosin tarkistin tietysti. Oli ok.

    nyt prötää kun antaa kaasua enempi.

    Ilmeisesti saa bensaa. paineet oli ok.
    tyhjäkäynnillä alipaineet ok--> ajossa, tyhjää korkeammilla kierroksilla värisee n.2 Hg voimalla. Alipainetta kehittyy kaasun nostaessa reilusti.
    Venttilit ei vuoda, ja puristukset ok.
    Jakajaa tutkittu, kunnossa.

    kone tikittää hiukan, ei ennen remonttia sitä tehnyt.vaihtuneet öljyt jo voi tuon aiheuttaa tietysti

    Kone vakio.


    Tässä kaapattu teksti tuolta alipaine sivulta:
    If engine speed goes up with fluctuation, check for a leaking intake manifold gasket, head gasket, weak valve springs, burned valves, or ignition misfire.

    Fluctuation= värinä(mittarissa)

    Eli noistahan no katsottu jo kannen tiivisteet, uudet venajouset on, venat oli ehjät. eli imuvuoto ja sytytyshäiriöt olis mahdollisia, tosin syttypuolta on jo tutkittu. taidan kuitenkin vaihtaa ne imarin tiivisteet joita olen pantannut siinä toivossa että vika löytyis muualta. onneksi helppo juttu..
     
  5. roku65

    roku65 Gearhead

    Onko sulla tallessa vanha pyörijä/kansi? Onhan johdot kunnolla pohjassa jakajan uudessa kannessa- ei pelkästään suojaava kumitutti?
    Ota kansi irti jakajasta johtoineen ja mittaa vastus kannen sisäpuolen natsasta/tulpanhattuun= alle 10kilo-ohmia.
    Mun mielestä sun oire vaikuttaa sytytyshäiriöltä. Kovemmalla sylinteripaineella kipinäteho ei riitä.
    Yks takapihakonsti on suihkuttaa sytytyksen toisiopuolen komponentteja vedellä vaikkapa kukkasumuttimella. Selvät läpilyönnit kuuluu(ja näkyy)
    Jos kyseessä ei ole periaateasia, selviäis jo paljon ku käytät vaikka huoltoasemalla, jolla on moottoritesteri käytössä. Ottaa sytytyskuvan ja seoksen prötämisvaiheesta niin selviää jo paljon, eikä mene osaavalta aikaa kuin varttitunti
     
  6. keimo

    keimo 3rd gear

    Re: hmm


    joku nostaja sökö?
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Hmm, en kyllä ole sulkemassa sitä pois että panis testerin perään tuon. Huomenna vaihdan vielä ne imarin tiivisteet ja katson näkyyko jotain muuta erikoista. Yleensä tikittävä nostaja ei kuitenkaan tee tuollaista oiretta (?), vaikka oikeassa kyllä varmaan oletkin siitä.
    Kuitenkin, kun tuli mieleen että jos kaasutin on vacuumi tyyppinen, voisi olla mahdollista, ettei se toimi oikein tilanteessa, jossa imusarjan vuoto aiheuttaa alipaineiden värinäää... ? :odroll: siis korkeillakin kierroksilla ..

    taas toisaalta, eihän siellä ole juuri alipainetta/pitäisi olla korkeilla . Eli jos yksi tai useampi sylinteri ei sytytä, joutuu mäntä menemään "väkisin" alas , jolloin syntyy alipainetta sylinteriin oikein kunnolla, ja alkaa ottaa männärenkaiden välistä väkisin korvausilma sinne. Sehän vois näkyä mittarissa heilumisena kyllä ... hmmm (?)

    Joo, tutkin tuota johtoa ja jakajan kantta tarkemmin,tuskinpa se johto nyt ihan vaan huonosti siellä sentään on.. sormille en ole saanut vaikka olis ollu koneen käydessä 4 tulpan johtoa kädessä. :rotfl: Niin ja teki samaa vanhalla kannella ja pyörijällä.. osia vaihdettu sitä mukaa kun vianhaku on edennyt..
     
  8. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo..

    Tänään jätin tiivisteiden vaihdon sikseen, ja löin alipainemittarin muistin verestämiseksi kiinni. tyhjäkäynnillä ne ovat aikakin tuon esimerkki sivun mukaan mitä pitääkin.hieman kaasua tarjotessa on pientä värinää havaittavissa. ajossa kaasu ylhäällä edelleen ok, mutta alipaineen vähetessä alkaa mittari heilua, voimistuen mitä lähempänä lattiaa kaasupoljin on. Kierrosten noustessa alkaa se heiluminen jo kuuluakin, pörinänä..
     
  9. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Hmm

    Tervehdys taas pitkästä aikaa... :oops:

    Nyt on uutta syttykamaa asennettu, ja putki ei ahdista .
    Voimaa tuli tehopuolan (blaster2) ja uusien tulpanjohtojen myötä kyllä lisää, ja nyt on sitä ääntä :D , mutta vika on edelleen olemassa.. ei voi painaa kaasua pohjaan, alkaa röpistä.
    alkaa olla vaihdettu kohta kaikki kuluva ja ei kuluva tilpehööri ja "turhaa", perusvika piilee yhä jossain. Tietysti onpahan tullu päiviteltyä noita syttyjä ja bensapuolta..
    Mikä ihme sen alipaineiden parin Hg:n värinän oikein voi aiheuttaa... sehän se syypää ongelmiin on... Tyhjäkäynnillä alipaineet on ok, sitten kierrosten lisääntyessä pahenee se värinä. Ja alkaa sitten röpistä imupuolelta, pahentuen mitä enempi kaasua on.

    Auto käy kaikilla tyhjäkäyntiä ja osakaasullakin ilmeisesti, toimii mukavasti jos ei ole kiire.. :D
     
  10. Polara

    Polara Gearhead

    En nyt muista vaikka oonkin seurannut tätä ketjua aktiivisesti joka päivä ja toivonut että saisit sen kuntoon, kun itellänikin ollut samaa ongelmaa, mutta ootko kokeillu niillä erivärisillä "step up springeillä"? Itellä hävis se puutuminen power modella, kun laitoin värittömät, eli jäykimmät jouset... Kyllä alkaa vaan pikkuhiljaa tuntumaan, että se ilman/bensan suhde on nyt jotenkin pielessä?!
    Kiihtyykös se nätisti jos tasasesti kiihdyttää ja antaa kierrosten nousta rauhassa? Ootko koittanu kiihdytyspumpun eri asentoja ja kokonaan ilman sitä? Minun piti laittaa se uloimpaan reikään(antaa vähiten soppaa), sillon rupes ottamaan nätisti kierrosta...
     
  11. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm

    Joo nuo jäykimmät kaasuttimen jouset sieltä löytyy kyllä, vaikutus oli pieni mutta sietää ehkä hiukan enemmän kaasua. Miten sulla on noin muuten meno muuttunut, ja POLARA , taisit aikaisemminkin kirjoitella tuosta sun probleemasta. Ootko saanut menoa muuttumaan , ja millä eväin? Itse en saa kierroksia toimimaan sitten millään..
    Ja joo, jos annan osakaasua ja annan auton kiihtyä rauhassa, kyllä sillä "laillisia" nopeuksia pääsee vielä jos ei halua kiirulla kiihdytellä. Ei vaan toimi kaasu pohjassa tai edes lähellä niin millään...

    Sitten kysymys. Voiko öljypumppu alkaa nakuttamaan? ja voisiko sillä olla jotain yhteyttä tähän ongelmaan? Ö.pumppu ja jakajahan ovat yhdessä seltä alhaalta.. Olisikohan siellä vastaus ongelmiin....? pumppu kyllä toimii.
     
  12. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Sullahan on vacuumi-mallin kaasari,joten voisko olla mahdollista,että toision kalvon letku on kytketty väärään kohtaan kaasaria,koska vahvasti toi alkaa vaikuttaa siltä,et toi toisiopuoli ei lähde mukaan,oletko kokeillu paikallaan käyttäessä avata reilummilla kierroksilla toisioläpät "mekaanisesti" akselilta.Sillä tolla kokeilulla mun mielestä pitäis selvitä,jos toisiot ei lähde mukaan oikealla tavalla vacuumilla.
     
  13. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Hmm..

    Ei tuossa edelissä ole mitään sellaisia letkuja.. Vain jakajalle alipaine ja PVC. ja tietysti bensaletku. Holleyssa taitanee löytyä moinen letku?

    Otin jakajan kannen vielä auki, ja otin pyörijän pois ja kokeilin välystä vaakasuunnassa.

    Paljonko sitä saa olla?

    Nyt nimittäin sitä tuntui kyllä olevan ainakin sen verran, että sain pienen koputuksen siitä kuulumaan.Siis tais olla ainakin milli sitten. Tuli ihan mieleen että tuossahan voisi olla jopa vikaa :rotfl:
    Onko yleistä että kun on konetta pyöritelty ja rempattu, että jakaja ei enää toimikaan? on näitä kuitenkin sattunut, ilmeisesti?

    Pystysuunnassakin tuo nousi jonkin verran./normaalia (?)

    Pitäis päästä kokeilemaan toisella tai ostaa uusi edullinen, ehdotuksia?
     
  14. fmila

    fmila Gearhead

    Moi taas

    Oon minäkin tätä välistä lukenut ja ihmetellyt, et mikä maksaa... Harvinaisen sitkas vika ja tossa miettimään, jotta: Ettei vaan rupeais venttiilit hieman kantamaan kierroksilla?? Syytä vaikea keksiä, miksi näin, mutta on toi alipaineiden värinä ja prötääminen vaan sen tuntuinen oire. Täähän tulee vasta kierroksilla eli silloin on öljynpaineet jo nousseet ja nostajat eivät "vuoda" enää vaan "jäykistyvät". Eli puristusmittari ei tota kerro kun mitataan startin pyörittämänä. Jospa kävisit tosiaan jossain huoltiksella josta löytyy pakokaasutesteri. Siinä toi näkyy HC-arvon lisääntymisenä eli kyseessä siis palamattomat hiilivedyt, joita noista nyky kikottimista mitataan katsuria varten. Siinä vaiheessa kun venat kantaa tai vaikka mekaanisella nokalla on säädetty vain liian pienet välykset, nousee HC:t melko reilusti.

    Toki tuo jakajan väljyys voi aiheuttaa montakin ongelmaa?? Millainen jakaja sulla on, kun en jaksanut sitä tuolta edellisisistä etsiä??
     
  15. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Re: Hmm..

    Onhan siinä kuitenkin kalvo toisiolle,joten kun ilman letkua,täytyyhän siinä olla joku kanava josta alipaine kalvolle tulee,joka mahdollisesti vois olla tukossa.

    Ja noi jakajan akselivälykset,pystysuunnassa varmaan 0,20-0,40 mm max. ja sivuttain ei sais olla sitäkään(ei merkkikoht,tietoa,mut sinne päin)
     
  16. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Re: Hmm..


    Pystysuuntaista välystä ei saa tsekattua purkamatta/irroittamatta jakajaa, koska toi yläpuolinen osa (mistä varmaan koitettu) on eriosaa. Ja sitten toi sivuttainen, jos kyseessä on kärjetön jakaja niin saa siinä olla välystä.
    Mun mielestä vika ei ole sytytyksessä, koska jos ajoitus tarkistettu kierroksilla, niin pitäisi sen silloin pelata. Onpa joskus sytkä ollut 20 astetta pielessä ja silti pelannut.
     
  17. Polara

    Polara Gearhead

    On mulla nyt muuttunut se kone jo ihan iloiseen suuntaan. Ottaa kierrosta ihan hyvin, mutta ihan tyhjäkäynniltä kun latasee kaasua, niin alussa vähän booaa, sen jälkeen kyllä lähtee. Mulla on kaverilta lainassa joku Accelin Superteho puola, sillä tuntui vielä vähän piristyvän. Sain ajotuslampunkin lainaan, niin pääsen kahtomaan että se sytty ei hirveesti vaeltele. Ainoo huono puoli tuossa minun autossa on 2.76:1 perävälitys. Ei oo mikään hirvee raketti paikaltaan lähtiessä, mutta kovaa sillä pääsee... Seuraavaks oliskin vuorossa välityksen ja turbiinin vaihto.
    Vaihdoitkos sinä nostajat ja venttiilinjousetkin? Että ei nyt jommassakummassa niistä olis? Tuntuu vaan että pikkuhiljaa lenkki vian ympärillä alkaa tiukkenemaan, enää vaan pitäs paikallistaa se lopullisesti... Koitahan jaksaa vielä, kyllä se sieltä löytyy kun jaksaa!
     
  18. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    En nyt tunne Edelbrockin kaasutinta sen tarkemmin enkä muista mitä kaikkea tässä olet jo kokeillut vaikka säännöllisesti olen seuraillut juttujasi, mutta onko tuossa kaasuttimessa useampia vaihtoehtoja liitännälle tuolle alipaineletkulle joka jakajalle menee? Ja onko tosiaan katsottu että jakaja antaa keskipakoennakkoa enimmillään sen n. 35 astetta, alipaineletku irtikytkettynä? Ja että alipaine muuttaa ennakkoa eikä yleensä ne ennakot heittele? Itse sain hommattua tuossa viime viikolla käsiini uuden ajoituslampun jolla saa ennakot kätevästi katsottua myös kierroksilla, sen kun vaan kiertää ajoituslampun päädystä astekiekkoa. Sen ohjeissa oli muuten mainintaa että virranjakan kuluneisuutta voi katsoa esim siten että pistää sen anturin ykköspytyn tulpanjohdon sijasta siihen johtoon joka on 180 astetta siinä jakajan kannessa, tällöin pitäisi näkyä dampperin merkki just samalla kohtaa, ja jos ei näy niin jakajassa on kulumaa.

    Tosin nuo väpättävät alipaineet hiemat epäilyttävät, ei mulla alipaineet väpättäneet samanlaisessa koneessa kuin tyhjäkäynnillä, kierroksilla sitten neula näytti just jämptisti tiettyä lukemaa ja auto pelas hyvin.

    Aikoinaan ensimmäisenä keväänä tuon kanssa räpeltäessä vaihdoin laturin ja en ihmeemmin vielä ymmärtänyt tekniikasta, tuli jotenkin liitettyä se puolalle menevä johto etuvastukseen samalle puolelle mistä meni virta mekaaniselle jännitteensäätimelle tai jotenkin näin, ei oikein sietänyt kaasua ja sammuikin tuonne kylälle. Avulla sain sen sitten siitä käyntiin mutta kotimatkalla ei päässyt kyllä yli 80 km/h kun rupes jotenkin meno hyytymään. Kyllä taas kesti polkea kaasua ja kiihtyi entiseen malliin sitten kun hoksasin vaihtaa sen yhden sähköjohdon oikeaan paikkaan. Että pienestä se joskus on kiinni, kunhan vaan hoksaa.
     
  19. mopster

    mopster Gearhead

    Lueskelin pikaseen läpi tätä stooria ja tuntuis että kaikki paikat on jo käyty läpi, paitsi parista hommasta en huomannut mitään mainintaa.

    Ensinnäkin sytkäboksi, onko vanha? Jos on niin kokeileppa uutta. Vanhaan voi tulla tommosta vikaa että antaa heikkoa kipinää, jolloin nimenomaan runsaampi kaasu pahentaa tilannetta, jää sieltä täältä pytty sytyttämättä joka näkyy sitten myös alipaineen heittelynä. Ymmärsin että auto on ollut jonkinlaisessa seisokissa sen jälkeen kun se on viimeksi pelannut, ja toi sytkäboksi voi mennä huonoks ihan seistessä. Mulla ainakin kävi kerran niin että syksyllä auto pelas vielä hyvin, mutta keväällä lämpösessä tallissa vietetyn talven jälkeen tuli sytty ongelmia, jonka syyks paljastu syttyboksi. Monesti tommosen huonoks menneen boksin takapuolella oleva kumimassa on halkeillut ja kosteus on päässyt sisään. Kannattaa myös tarkastaa että boksin maadotus on kunnossa, se kun maadottuu kuoristaan auton koriin.

    Toinen juttu mikä tuli mieleen niin kun oot vaihtanu tulpanjohdot ja virranjakajan kannen niin onko tarkastettu että johdot on varmasti oikeassa järjestyksessä? Jos olis menny kaks johtoa ristiin niin varmasti prötää, kuinka pahasti niin riippuu varmaan mitkä johdot on kyseessä. Jos nyt kuvittelis vaikka että 5 ja 7 pytyn, jotka siis on vierekkäin ja sytyttää peräkkäin, johdot ois menny ristiin niin vaikutus saattas olla kuvatun kaltainen. Vaikka eipä oo tullu kokeiltua.

    Vielä tuli mieleen että jos tossa "säätöjä hakiessa" olis paukauttanu kaasarista toision alipainekalvon rikki, niin bensaa menee sillon sikana läpi ja rötää pahasti myös. Sen kyllä näkee helposti kun putkesta lykkää mustaa niinku diisseli.
     
  20. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm

    Ei ole tullut noin hienolla lampulla katsottua niitä ennakoita, ei ole ko. laitetta :( Tuo se ei sammu ja toimii luotettavasti muuten, muttei kierrä. Johdot sytytys puolella katsoin boksista eteenpäin , ne ovat missä kuuluvat, mutta laturin johtoja en ole tarkkaillut erityisemmin. Kerran purkaessa oli jäänyt akkukaapelit kiinni, ja laturin yksi napa osui runkoon. Räpsäisi tietysti siinä sitten vähän. Olisiko voinut jotain hajota? Auto lataa kyllä normaalisti, ihan mitattu juttu.

    syttyboksia on toista kokeitu ja saa maita.

    Ei taida edelissä olla mitään kalvoja laisinkaan.. (?)

    Ne johdot on alkaneet mietityttää mutta minusta kaikki on oikein.

    Sähkövialta nyt taas vaihteeksi haiskahtaa homma kyllä.
     

Kerro tästä muillekin!