Mopar 360 + edebrock performer kierrosongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GARAGE_INC, 4.5.2007.

  1. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Millainen se virranjakaja on, alkuperäinenkö? En nyt sen tarkemmin omaa kokemusta mutta oliko noissa jo jotain lean burn -systeemiä bensa/virtapuolella? Toinen ajatus liittyy tuohon laturin kipinöintiin, ei nyt tuon ikäisessä autossa muutenkaan ole piuhat uuden veroiset eikä tuon kipinöinnin myötä ainakaan uudenveroisiksi muuttuneet, yksi vaivaton ja edullinen keino olisi kokeilla niin vetää tuon blaster-puolan etuvastukselle suoraan virtajohdon akulta ihan vaan kokeiluluontoisesti.

    Toinen asia tulee mieleen tuosta alipainemittarin väpättelyistä. Juuri tuossa laitoin Edelbrockin Performer RPM Air-Gap imusarjan 360 koneen päälle ja totesin että ohjeen mukaisesti täytyy tosiaan sahata poikki ne tapit siellä lohkossa, siellä imusarjan päissä. Ja korkkitiivistettä ei voi käyttää, täytyy vetää silikonia kohtuu reilusti. Että jos sulla on lohkossa vielä nuo tapit niin jäisikö se imusarja hieman kanittamaan, mahdolliset tiivistysaineet vesikanavien ympärillä pitää nesteet oikealla puolen mutta imupuolelta vuotaa nostajakammioon.
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmmm

    Nyt tarvitsen selvennystä.. Mitkä tapit? En kyllä nähnyt mitään tappeja tuolla . .. mulla on kyllä vanhempi imusarja, ei air-gap, ja oli myöskin käytetty. eli ei ohjeita. Oli kyllä kaverin autossa niillä korkeilla yms. ja toimi. En käyttänyt liimaa yms kannen ja imarin välissä, mutta korkkien molemmin puolen kyllä. Ajatus sinänsä mielenkiintoinen tuon osalta että vuotais nostajakammioon..

    Ja tuo johdonveto kiinnostaa, mitäs johtoa nyt tarkoitit, puolan plus johtoko suoraan akulle? Autossa on sellainen Dual vastus johon menee useampi johto, siis se 4- liittiminen.Sinnekö se johto?

    Joo jakaja on alkuperäinen. Tässä on voinut joo olla jokin sellainen lean burn systeemi, mutta siitä ei ole jäljellä kuin muisto. Auto toimi minulle tullessa , ja käytössä oli enää bensanhöyryjen kierrätys/suodatus, mikäpirulie , joka sekin poistui kun kaasutin vaihtui, eikä ole enää mihin kytkeä. Jos on liittynyt sähköihin, olen täysin tietämätön miten on toiminut yms.. Itse en poistanut kuin automaattiryypyn vastuksen ja itse sen ryyppy"yksikön". Nykyään manuaali ryyppy.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: hmm

    Tuossa jo joku sanoikin tosta kokonais ennakosta, sehän tosiaan täytyy olla järjellisissä lukemissa jos ajattelee että vois toimia. Ne ennkot täytyy muutenkin tietää vaikka kone hyvin kävisikin. Mielestäni kannattaisi nyt tutkia se puoli perusteellisesti. Väljä virranjakaja tekee kaikenlaista kiusaa tai siis voi tehdä, ei aina kaikissa mutta mun mielestä huonosti käyvässä laitteessa sekin täytyisi pois sulkea? Haen tässä sitä sitä että jos koneessa on: puristuksia, bensansaanti kohdallaan, ennakot kohdallaan, jako kohdallaan, ventttiilinjouset riittävät ja ei imuvuotoja niin se käy kyllä.
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm

    Aivan, mutta autohan käy tyhjää ja pintakaasu toimii hyvin...
    Tyhjäkäynti tapahtuu kaikilla sylintereillä. kuten osakaasu-ajo, sitten alkaa ongelmat. En löytänyt vikaa mainitsemistasi vioista. Ne venajousetkin on uudet. puristuksia oli ok, bensan paineet riittävät, jne...

    Ja alipaineiden värinä on ok tyhjäkäynnillä ja sitten menee sekaisin korkeammilla , joka ei tod. ole normaalia.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No jos sytkä on kaikinpäin kunnossa niin jatketaan.
    Olikos moparissa jotain säätöä keinuvivuissa? Vai oletko vaihtanut jo nostajia? Tarkoitan tällä sitä että jos on jonkinlainen säätö keinuvivuissa niin nostajien preloadia vois vähentää, vaikka ihan välykseen asti ja käydä sitten koelenkillä. Tällä sais varmuuden siitä että joku nostaja ei kanna?
    Suuttimia voisit kokeilla isontaa ja jos ongelma pahenee niin kyseessä bensapula, vai kokeilitko ajaa täydellä kaasulla bensanpainemittari kiinni ja painetta oli myös silloin riittävästi -> 0,4-0,6bar?
     
  6. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Ne tapit mitä tarkoitin on sellaiset n. viismilliset siellä imusarjan etu- ja takapäässä, lohkossa kiinni ja niihin pistetään ne korkkitiivisteet, tapit ohjaa tiivisteen oikeaan paikkaan ja estää ettei se tiiviste pullahda ulos, tapit ovat suunnilleen puolivälissä molempiin sylinterinkansiin nähden eli eivät siis ole siinä imusarjassa. Tosin oli mullakin tavallinen performer-imusarja tuossa entisessä kokoonpanossa ja käytössä ne korkkitiivisteet ja toimi ok, tosin silloin sitä laitellessa ei ollut mitään ohjeita tms käytössä. Mutta tosiaan uuden imusarjan kanssa nyt ne tapit joutui poistamaan, olisi jäänyt muuten imusarja liian ylös ja ties mitä olis tapahtunut kun sen olis kiristänyt paikoilleen.

    Ja siitä puolan johdosta, tuo nelinapainen etuvastus kuullostaa moparin alkuperäiseltä, mites sen blasterin ohjeissa jos sellaiset tuli niin sanottiin että pitääkö käyttää sen omaa etuvastusta? Niissä vastuksissa kun kuitenkin on eri tavalla sitä vastusta ja yleensäkin tuollaisen puolan kanssa on käytettävä sitä vastusta, taitaa muuten kuumeta se puola liikaa normaaliajossa ja on kohta entinen. En nyt ulkoa muista niitä johdotuksia kun itsellenikin vaihdoin tollaset Accelin sytkäboksin ja erikoisen näköisen puolan ja siinä meni johdotuksia uusiksi. Mutta periaate mitä tarkoitin oli että puola saisi virtaa suoraan akulta tai miksei vaihtoehtoisesti laturilta.

    Mä jouduin kerran jopa turvautumaan autosähkömiehen apuun, tais olla ettei latausjännitettä saanut tasaiseksi koska säätimen ohjausjännite kierteli vakiojohtoja pitkin ties mistä sisältä ja siinä yhteydessä oli jotain häikkää, mutta kun laitettiin ylimääräinen rele joka kytki sinne säätimelle sitä syöttövirtaa suoraan laturilta niin siinä ei ollut enää mitään jännitevaihteluita virrassa mitä säädin sai, jonka jälkeen sitten auton lataus pelasi normaaliin tyyliin eikä latausjännite heitellyt.

    Niissä moparin vakioissa keinuvivuissa ei muuten ole säätöä. Vakionokalla ei ilmeisesti ole tarvettakaan säädölle, toimii muutenkin. Mutta kun vaihtaa virinokkaa ja jäykempää jousta niin onhan ne säädettävät keinut ihan suositeltavat, itsellänikin sarja sellaisia odottaa asennusta.

    Tulipa muuten mieleen, sullahan se jakopää meni. Itse hommailin koneremppaa viime vuosituhannen puolella ja totesin siinä että työntötangoista osa oli hieman kieroja. Ja jakopään ketju oli todella kulunut ja löysä joten pohdiskelin että olisko päässyt ottamaan venttiilit mäntiin kiinni jossain vaiheessa. En toisaalta tiedä aiheuttaako kierot työntötangot tuollaisia käyntiongelmia mitä sulla on mutta tulipa nyt mieleen tämmöinenkin.
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo sinänsä hyvä idea tuo että olisi mennyt työntötankoja kieroksi, mutta tämän tyypi koneessa jakopään hajotessa, ei mene yläpäästä mitään rikki. Tarkistin kyllä, suoria ovat, ja ehjiä , kuten muutkin liittyvät osat.

    Tuon blaster puolan asennus ei liity itse vikaan, teki aivan vakio systeemillä täysin samaa, tuntuu että tuo puola toi hiukan kierrosherkkyttä lisää yms tosin. Ymmärsin että puolan voi heittää suoraan vanhan tilalle..

    Lataus ei heittele tässä juurikaan , pysyi riittävänä, ja suht tasaisena koko ajan.

    Vaihtamani venajouset on vakiotyyppiset.Nokka vakio.

    Minusta mulla ei ollut lohkossa mitään tappeja.. ja se korkki kaiken tietämykseni mukaan istui ihan nätisti tuohon paikkaansa. Joka tapauksessa tosiaan tuo imusarjahan pitäis sopia silti paikalleen ihan ilman erityisiä toimia...
     
  8. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm..

    ja kun mittasin bensapaineita, keikkui paineet kaasusta riippuen 0,4 ja 0,6 välillä.. yleisin asento mittarissa oli n. 0,5 tienoillla...
     
  9. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Tuon blaster puolan asennus ei liity itse vikaan, teki aivan vakio systeemillä täysin samaa, tuntuu että tuo puola toi hiukan kierrosherkkyttä lisää yms tosin. Ymmärsin että puolan voi heittää suoraan vanhan tilalle..;

    Tämä ei pidä ihan paikkaansa,kävin saman asian kanssa ihmettelyä yhtenä kesänä,ja blaster 2 vaatii todellakin etuvastuksen,puolan käyttöjännite on 9 volttii ,ja tätä asiaa ei pääkaupunkiseudun jenkkivaraosaliikkeen ukko(olisko 4-5 myyjää),kunnes matkailin turun us-partsissa , vanhempi varaosaäijä tiesi heti sen etuvastus tarpeen ja sen jälkeen toiminu hyvin.Tämä ajatus monilla ,ettei tarvi etuvastusta liittyy siihen,et jos on käytössä erillinen sytkäboxi esim.msd 6 ym.boksit sisältää jo etuvastuksen.

    Oletko jo varmistanut "mekaanisesti" toisiopuolen mukaan tulon paikallaan käytellessä,toimiiko.
     
  10. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    ahaa?

    Siis eikös tuo auton oma etuvastus toimi siinä hommassa oikein hyvin?Siis se joka on tulipellissä, valkoinen. Kyllä sitä kaasaria on pyöritelty ja läppiä väännelty ja kaasuteltu yms..

    Röpöttäessä tulee gason haju nokkaan --> ei polta bensaa.... ?
    Tuo huomio tuli myös toiselta harrastajalta joka kokeili tätä koslaa, siis tää hajuhavainto.
     
  11. keimo

    keimo 3rd gear

    etuvastuksilla voi olla eri arvot, eikö puolan mukana tullut vastusta?
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm

    No ei todentotta tullut.. no anyvei voinhan vaihtaa sinne sen vakion, niin nähdään että ei se auton vika siitä muutu..
    (Ei ole ensimmäinen auto johon on vastaava puola asennettu korvaamalla, ja homma toimi, vakioetuvastus)

    Eikös viallinen/kulunut jakaja ala hukata kipinää oikein tehokkaasti, ainakin tässä mun jakajassa pääsee se kärjettömän air-gap muuttumaan kunnolla.
     
  13. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Hmm

    Tuohon etuvastus juttuun vielä, kysymys. Miten auto oireilee, jos etuvastus on sökö/puuttuu? jos sökö(poikki/halki,tms), ilmeisesti ei käy ollenkaan? Mutta mitkä oireet autossa on jos vastus puuttuu? mulla kyllä se tosin löytyy kytkettynä oikein mutta olisihan tuo hyvä tietää? Minusta tuntuu että ainakin vanha puola kuumeni turhan paljon. Tenää ei ole tehnyt koskaan. (en ole kokeillut kuumeneeko nykyinenkin)
     
  14. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Mulla oli vastaavanlainen ongelma koneessani(360);puola lämpeni sikana ja etuvastusta ei ollut asennettu.Kone prötäsi kierroksilla ja putkista kuulema tuli pauketta..Vaihdoin viimeviikolla Accelin keltaisen suurtehopuolan ja paketissa tuli mukana etuvastus.En laittanut etuvastusta,kun ei ennenkään ole ollut..... :oops:
    Konetta ei ole vielä käynnistetty,mutta luulen että etuvastuksen kytken ennen sitä.Syy on todennäköisesti tuossa.....
     
  15. coronet67

    coronet67 Gearhead

    Jos saat jostain kärkijakajan lainaan, niin sillä voisi testata onko vika kärjettömässä systeemissä. Se on helppo ja nopea laittaa/kytkeä toimintaan. Toi kärjettömän jakajan air gap voi muuttua varsinkin kun alipaine siirtelee sitä pohjalevyä. Kun avaat jakajan kannen air gap voi olla hyvä mutta pick upissa voi olla merkkejä kosketuksesta. pick upin voi maalata tussilla niin näkee tuleeko mekaanisia kosketuksia kun autolla vedätellään niin että rupee prötäämään.
     
  16. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Re: Hmm

    ;

    Mulla oli kylläkin enemmän sitä kuumana käynnistymis ongelmaa,puola kävi todella kuumana ilman etuvastusta ja ennen etuvastuksen asennusta olin parannellut koneen maadotuksia,joka tietty paransi virran kulkua ja vaan lisäsi puolan kuumana käymistä,mut hyvin on pelannu vastuksen kanssa.Mutta kaikkihan riippuu kokonaisuudesta,eli jos erehtyy laittaa vastustulpat(R) ja vastuspiuhat ja sytytyslaitteiden teho ei ole riittävä,niin jossain vaiheessa paineen alaisuudessa(kuumalla koneella) saattaa se kipinän syttyminen tulpalta löppuu.
     
  17. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hm

    Ok.. Joo.o... Mistäpä minä tuollaisen etuvastuksen tuollaiseen punaiseen Blaster2 puolaan saan.. Mulla ei ihan äkisti sanottuna kyllä putkesta pauku yhtään... (?) En oo ainakaan kuullut. Yksi vaimenninkin vain, luulisi kantautuvan korviin jos paukkuu.
     
  18. jthrbt

    jthrbt 1st gear

    j

    Anna osote niin lähetän sulle vastuksen nimen omaan blaster 2 puolaan. On uusi ja käyttämätön. Miten toi sun moottori on maadoitettu? Vedä varuiksi yksi maa lisää koneesta runkoon. Et ole vieläkään kokeillut purkista suoraan bensaa kaasarille. illoin näet varmasti että riittääkö sulla soppa, myös silloin kun toisiopuoli aukeaa.
     
  19. Dusteriduu

    Dusteriduu Gearhead

    joo... omiin kokemuksiin perustuen sanon, että sulla loppuu bensa kesken.
    Mitkä suuttimet sulla on holleyssa? Oletko vaihtanut niitä?
    Kokeile reilusti nykyistä isompia suuttimia. Liian pienillä prötää varmasti. :cry:
     
  20. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmmm

    Kaasari on edelbrock 600.

    Ei toiminut kaverin autosta otettu holleyn 600 sen paremmin tässä mun autossa, kaverin piristetyssä koneessa toimi kyllä molemmat.. ja mun kone on vakio, pitäs olla 600cfm hiukan yläkanttiin...? Kokeiltu ei ole tosiaan kierroksilla kaataa bensaa kurkkuihin, ei ole kovin helppoa vaan kaataa juuri oikeaan aikaan,ja muutenkin, kun ei kuormaa koneessa. ja ajossa taas mahdotonta.. :( Vitsi sentään kun se suutin/neula sarja maksaa kuitenkin seitsemän kymppiä , eikä siitä ole välttämättä apua yhtään. ei se viilatussa koneessa toiminut kaasutinkaan tässä pelannut joten..

    Sen verran tiedän ettei neulojen kokonaan pois otto muuttanut juuri mitään (?)



    Jos ei sytytä niin eihän se auta vaikka olis kuinka sitä bensaa....?

    Niin, voiko alipaineet väpätellä heti tyhjäkäynnin jälkeen bensapulan takia?
     

Kerro tästä muillekin!