Erson nokka-akseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tlento, 4.6.2007.

  1. tlento

    tlento 1st gear

    Mulla on tutkimuksieni mukaan 307sbc koneessa , Ersonin nokka, part.no.E113121, grindno.TQ20. Nokan tiedoissa, Ersonin sivuilla on mainittu nokalle "advance" 4ast. Mitä se oikein tarkoittaa? Siis ennakkoa tietenkin, mutta mitä ennakkoa?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ennakkoa kampiakseliin nähden. Toi tarkottaa yleensä sitä, että nokka on hiottu niin, että jos laitat sen kohdallaan olevalla jakopäällä kiinni merkit vastakkain, aukee venttiilit neljä astetta aikasemmin kun mitä "pitäis". Käytännössä se tarkoittaa sitä, että pikkasen paranee alakierrosvääntö, ja ylhäältä taas jää pikkasen puuttumaan. Monet valmistajat näkee, että toi aikaistaminen on "turvallisempi" tapa kuin myöhästäminen, antaa miellyttävämmän lopputuloksen, ja siks ne kaikin keinoin varoo, ettei nokkia vaan asennettais liian myöhäselle. JAkopään, kampuran kiilaurien ym toleranssien takia niihin sitten yleensä rakennetaan ekstrat nekjä astetta ennakkoa, ettei vaan vahingossakaan mee nokka myöhäselle, vaikkei kaikki kiilaurat oliskaan ihan siellä missä pitää.
     
  3. tlento

    tlento 1st gear

    Mulla on tuo nokka ollu ihan 0-merkeissa kun on +4/-4 säädettävä rullajakopää. Eli sitä -4 ast. ei tarvis välttämättä laittaa jakopäähän, vaan se olisi jo nokassa huomioitu? Ymmärsinkö?
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jso käytät nollamerkkiä, ja kiilaurat pitää paikkaansa, on nokka neljä astetta aikasella. Jos laitat sen miinus neljään, ja edelleen noi uran paikat jne pitää paikkaansa, niin sitten nokan pitäis olla asennettuna "straight". Ja jos taas +4, niin sitten sulla pitäi solla kaikenkaikkiaan 8 astetta ennakkoa nokassa kampiakseliin nähden. Mutta ei pidä luottaa, että edes noi jakopään merkit pitäis paikkaansa. Mittaaminen on ainoo keino tietää, tai sitten pitää vaan laittaa siihen nollakohtan ja antaa olla mitä on. Noi +-4 astettakaan ei välttämättä ole sitä, on nähty mitä erikoisempi tapauksia, jossa vaikkapa -4 astetta onkin aikaistanut nokkaa asteella. Mut yleensä noi toimii ihna OK, tota nollakohtaakin käyttämättä, ja tässäkin tapauksessa orjallinen "korjaaminen" ei välttämättä ole hyödyksi. Se voi tiseasiassa toimia paremmin siinä asennossa, mihin se noilla palikoilla menee, kuin, että "virheen" korjais. Ei noita tiedä kuin kokeilemalla, mikä millekin kombinaatiolle parhaiten istuu.
     
  5. tlento

    tlento 1st gear

    Toi olikin hyvä tieto, että ne asteet (+/-) menee juurikin noin päin! Kiitos, valaisi huomattavasti! :rotfl:

    Jos jollain on jotain kommentia ko. nokasta, niin saa antaa. Arvot seuraavat: adv.duration 292/292 ast. duration @0.050" 214/214 ast., gross lift .449"
     
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vasta mittailtiin yhden Mopen isolohkon nokan ajoitusta. Mellingin jakopään +4 astetta tarkoitti käytännössä +8 astetta ja -4 oli vastaavasti -8 astetta. Todella tarkkaa laatua :mad:
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Jospa tuo melling on tarkoittanut kampiakselin asteita :wink:
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kampiakselin asteistahan nuo aina katsotaan, en oo ainakaan koskaan nähnyt asteevyä nokkaan kiinnitettynä.
     
  9. tlento

    tlento 1st gear

    Näitten nokkahommien kanssa kun en ole ikinä pelannu, niin, mitäs se vaikuttaa käytännössä, jos sen nokan ny laittaa sen 4 raatia aikasemmalle? Esim. ton mun Ersonin?
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Vetoalue siirtyy alemmaksi ja yläpäästä leikkaa hieman pois!
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vaikutus on yleensä välillä mitätön - pieni. Alle kahden asteen muutosta ei pysty edes mittaamaan, siks sitä yleensä veivataan vähintään kaks astetta kerrallaan, ja parin asteen vaikutus vetoalueeseen on luokkaa sata kierrosta. Ihan tolkuttomia muutoksia tohon ei kannata tehdä suunnitellusta, siinä vaiheessa kannattaa jo sitten vaihtaa nokkaa. Mut tässäkään ei oo mitään varsinaista sääntöä miten paljon noi muutokset vaikuttaa, eli kaikki ei suinkaan noudata samaa kaavaa.
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Jahas onkohan tässä sitten ymmärtänyt jotain väärin :lol:
    Kampiakseliltahan ne asteet mitattiin ja intake centerlineä tutkittiin. Compin nokka ja lobe separation 110 astetta ja 4 astetta ennakkoa sisään rakennettuna. Eli 106 nolla merkeissä joka oli Compin suositus. Nolla merkissä mittausten mukaan ic oli 105-106 astetta, +4 merkissä 99 astetta ja -4 merkissä 113 astetta. Muistaakseni :)
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuosta vaikutuksesta sanoisin sen verran vielä et aikanaan kun mulla oli lievästi piristetty 350sbc ja siinä compin 268he niin se ei toiminut myöhästettynä 4:llä asteella paljon mitenkään,mut aikaistettuna mainiosti melkeimpä paremmin kuin nollassa!
     
  14. mppm

    mppm 3rd gear

    entäpä voiko liian aikainen nokka syödä huippukierroksia pois niin että kone ei vaan kierrä?
     
  15. Dr.Kustom

    Dr.Kustom 1st gear

    Kyllä. Juuri kierrosherkkyys vähenee, kun nokka-akselin ajoitusta aikaistetaan, eikä kone välttämättä kierrä ihan yhtä korkealle, kuin myöhäisemmällä venttiiliajoituksella.
     

Kerro tästä muillekin!