Mitä hyötyä/haittaa jos lopettaa putket taka-akselille?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mööpari, 15.8.2003.

  1. Mööpari

    Mööpari Gearhead

    Mites on mitä kokemuksia teillä on taka-akselille loppuvista tuplaputkista? Onko melu huomattavasti suurempi ja tunkeeko pakokaasut autoon sisälle?
    Tuli tuossa mieleen ku pitäs Aspeniin väsätä putket ja ku siellä perässä ei tunnetusti ole yhtään ylimääraistä tilaa. Ne putkethan vois vetää yhteen änkkien jälkeen, mutta taka-akselille loppuvat on niin paljon helpompi väsätä ja äänet ois fiksummat.
     
  2. Käkö

    Käkö Gearhead

    Kyllä alkaa tumisemaan auto tai onhan se tietysti putkista ja pöntöistä kiinni mutta melu nousee ja aspenista kun on kyse saattaa tulla myös kaasua kapiiniin... :grin:
    Ollaan harjoteltu tuotakin...
    Vedä ne putket taakse ruÅzin malliin taka-akselin ali ja päät törröttämään puskurin jälkeen ylöspäin, svedut sanoo et se on reisinkiä... :grin:
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Kyllä se jymisee - ainakin kabiiniin! Ei mielestäni hirmu kestävä ratkaisu ja mulla onneksi meneekin akselinylitykset. Luepa täältä OD:lta jostain lisää aiheesta, on nimittäin kirjoitettu.
     
  4. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Mulla on Polarassa "lyhyet".
    Hyviä puolia:
    -äänekkäämmät
    -halvemmat tehdä, putkea menee vähempi
    -uskoisin että myös kestävämmät, tavalliset putkethan menee aika usein ylityksien seudulta
    Huonoja puolia:
    -ei nyt tuu yhtään mieleen
     
  5. Puuhis

    Puuhis Gearhead

    Mulla loppuu caminossa putket taka-akselille ja ei niistä mun mielestä mitään haittaa ole... vähän saattaa tyhjäkäynnillä kumista enemmän sisälle, mut ei muuten...
     
  6. chevy76

    chevy76 1st gear

    Tuo putket ulos molemmin puolin takarenkaan etupuolelle..Apparin puoleisen putken pää ei saa osoittaa suoraan sivulle, mut lievästi alaviistoon kyllä, ellei sulla hillitön Low Rideri ole.. =)
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Lowridereissa on tapana lopettaa putket taka-akselin yli ja lokarin takakulmasta ulos. Ei skraappaa maahan sieltä tankin vierestä.
     
  8. Mööpari

    Mööpari Gearhead

    Taidan ekaks kokeilla tuota taka-akselille lopetusta ku voihan ne aina jatkaa loppuun jos ei melut miellytä. Pitääkin tilkitä pohja erityisen hyvin ettei kabiiniin tukehdu liikenne valoissa. Ja ei tuo sivuilta ulos ois paha ku ei oo mikään lowrideri ku on rytty sarjat. :odroll:
     
  9. Puuhis

    Puuhis Gearhead

    Käännät vaan putkenpäät alaspäin niin hyvä tulee...
     
  10. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    mulla itellä oli suoratputket tuos alkukesästä, taka-akselin ylitykset oli kyllä eli siis putket loppuivat heti taka-akselin taakse. aluksi putken päät olivat suorat mutta huomasin että bensatankki alkaa nokeentumaan nii laitoin käyrät alaspäin, ei tullut savu sisään autoon kun olivat sen verran takana, ja meteli ei ollut niin suuri sisällä, ulkona tosin kyllä hyvän rähisi :wink: ja auto siis on 72 El Camino, nykyään on yhet änkkärit ja putket ihan taakse asti.
     
  11. Napu

    Napu 1st gear

    Aspeniin voi laittaa tuplaputket taakse asti.
    Vedä vasen peränylitys bensantäyttöputken ja lehtijousen välistä vasemmelle. Sieltä voit
    jatkaa putken halutessasi taakse asti.
     
  12. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Katsarin vaatimuksesta (vakiojousilla ja -sakkeleilla vanha akselinylitys hinkkasi jarruletkuun) ja takavakaajan asentamisen takia pätkäisin putket taka-akselin etee.

    Etuja:
    kiva jyminä tyhjäkäynnin tuntumassa
    helppo ja helpottaa muitakin juttuja
    putken päät eivät rämise jousiin, koriin, tms.
    sisäjyminä noin 80km/h nopeudessa katosi!!!
    kaasuja ei tule sisään ajossa eikä normaalisti paikallaankaan
    takakontin pakokaasuhaju ehkä jopa pieneni?!?

    haittoja
    kiva jyminä tyhjäkäynnin tuntumassa
    liikenteen seisoessa saattaa joskus tuupata avonaisista sivuikkunoista tuoksua tuulen suunnasta riippuen

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Arto65FB 2003-08-18 10:22 ]</font>
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Blazerissakin loppu putket aikaisemmin taka-akselin etupuolelle (yksillä läpivirtausvaimentimilla) mutta kesällä ne tuli jatkettua loppuun asti ja nyt luulee aina risteyksiin tullessaaan että vittu sammuks tää auto :grin: Muuten ajossa ei huomaa metelissä mitään eroa, esim. maantiellä ajettaessa tuntuu olevan ihan saman verran ääntä.
    Samoten Impalassa putket päätty ennen taka-akselia ja sama juttu eli äänihaittaa (lue iloa) on ollut enempi vaan pienissä nopeuksissa ja paikallaan käyttäessä.
    Leimalla kehottivat vaan kääntämään putkien päät alaspäin (Impalassa mahdotonta kun oli niin matalalla), mutta muuten saavat loppua sinne alle ja leiman sai vaikkei niita taivutuksia ollutkaan.
     
  14. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Ilmeisestikään katsastusmies ei halua könytä sinne alle työntämään päästömittausanturia akselin paikkeille loppuvan putken päähän?
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla auto tärisi/värisi useimmilla kierros alueilla, kun tuli paine värähtelyä auton alle. Ei varmaan tee pitemmän päälle hyvää hitsaus saumoille, niin ja se sotki alustaa hirveesti ei ollu kiva mennä sinne korjaamaan jotakin.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Omassa aspenassa oli taka-akselin etu puolelle loppuvat putket ja inssi pisti jatkamaan putket loppuun asti. Ilmaisu tais olla "Taka-akselin takapuolelle ja korin laitaan." Muuuuutta ilmeisesti tämä pätee vaan '78 ja sitä uudemmissa, päästömittauksen takia, vaikko eikö, HÄH??

    Ratkaisuksi muuten liimattiin juuri tälläinen jo ylempänä mainittu svedu toteutus! Hyvin toimi siihen asti, kun kontti lastattiin täyteen olutta ja kabiiniin täys lasti ukkoa. :wink:
     
  17. Masi_K

    Masi_K 3rd gear

    Entäs kun putket loppuvat ennen taka akselia ja putkista sattuu tulemaan metrin liekki sekä tankin joku kohta hieman kusee?
     
  18. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Siitä tulee sitten "Hot Rod".
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ainakin mulla loppui Impalassa (vm.73) ja Blazerissa (vm.79) putket ennen taka-akselia ja molemmat on leimattu tänä vuonna silleen eli päästömitattava -79 henkilöautokin kelpas konttorilla tollasilla putkilla.
     
  20. Mööpari

    Mööpari Gearhead


    :lol: :lol: :lol:
     

Kerro tästä muillekin!