Maailmanharvinaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja SamiL, 31.7.2007.

  1. SamiL

    SamiL Gearhead

  2. Miten niin käväisi teidän pihalla... :eek:
    Eikö se jäänyt sinne? Janoaa lisää tietoa, mistä moinen salaperäisyys?
    Alkuperäiset kilvet näkyy kuvissa...

    Ei vaiskaan, hieno peli. 8)
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    oikein, oikein tyylikäs.

    pieni miinus = liikaa kiiltäviä osia, tulpat näytti hieman liian uusilta :wink:
    komea peli muuten 8)
     
  4. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    :eek: Melkoinen outolintu tosiaan..!

    ..mutta kuka vandaali siitä on radion pölliny?! :poff:
     
  5. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Jestas - niitä on siis kuitenkin yksi säilynyt ihan kuosissaan! Ja tulisi mieleen muutamakin kysymys, kerrohan nyt ihmeessä lisää hyvä SamiL...
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Olihan se aikamoinen yllätys, kun tuo toissa perjantaina ajoi pihaan. Omistaja on vuosikymmeniä näitä taltioinut harrastaja. Tämä 1949 Checker A-2-yksilö on yllättävän hyväkuntoinen ja täydellinen, myös sisustaltaan. Konekin käy niin nätisti kuin sivuventtiilikoneen kuuluukin.
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Juuri Mobilisti (vai oliko Senior Mobilisti) -lehdessä harmittelivat, että kaikki nuo vanhemmat Suomi-Chekkerit kuulemma paalattiin oikein innokkaasti.

    Tuohan on oikein kaunis malli noin niinkuin värikuva-livenäkin.
     
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Onhan tästä tietysti ollut puhetta ja otsikkokin sen jo sanoo: noita ei ole montaa tuossa kunnossa säilynyt koko maailmassa, voi hyvinkin olla ainoa noin alkuperäinen ajokuntoinen...
     
  9. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Oliko siis joku "vain suomeen"tehty malli ? Eikö tosiaan ole esim usassa ajokuntoisia :eek: ?
     
  10. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Itseasiassa ei oikein ole, siellä ne on yksinkertaisesti ajettu loppuun. Esimerkiksi Mano Forsmanin 1954 Checker on ainoa tiedossa oleva, siis koko maailmassa:
    http://www.tocmp.com/album/index.html

    Googlen kuvahaulla ei löydy 1951-54-malleista kuin tuo Manon auto, täältäkään en löytänyt kuvaa moisesta:
    http://www.checkertaxistand.com/

    Siis jossainhan on oltava muitakin mutta voin melkein luvata ettei ole montaa...
     
  11. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Pitipä myös hieman googlettaa mutta eipä tuollaisesta edes netissä tiedetä paljoa..
    Sanomattakin selvä että melkoinen ääriharvinaisuus! Mutta mikä on tämän yksilön tarina? Miten on säilynyt tuossa kunnossa näihin päiviin asti?! Jotenkin soisin että tuota ei edes entisöitäisi, se hieno ajan patina kertoo omaa tarinaansa jota ei puhtaissa uudenveroisiksi entisöidyissä laitteissa enää näe.. Mutta omistajan asiahan se on mitä autolleen tekee! :wink:
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Rinnewoodin kommentti on hyvä. Etenkin tuollainen harvinaisuus voi olla tulevaisuudessa arvokkaampi tuossa asussa kuin jo kertaalleen entisöitynä. Mutta omistajan asiahan se on ja voihan sitä aiheestakin tyytyväisenä esitellä kun se on valmiiksi tehty.

    On se hieno malli.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mitens noi Kuuban vehkeet onko ne jotain Volgia ja letukoita? Ainakin kuvissa eroja on paljon vai onko ne vain vuosimallieroja??? En tiiä kun en tunne mutta luulis että Kuubasta Checkereitä voisi vielä löytyä vai tuliko ne NewYorkin taksit silloin 50-luvulla kaikki Suomeen prässättäviksi??? :)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    PS. SamiL pyhtäällä siinä Hirvikosken sillan kupessa (Lossin aikaan) oli joskus tommoisen Taxi Checkerin raato 63 4d Belairin raadon vieressä. Tosin siitä on jo parikymmentä vuotta mutta omistaja kertoi että oli ollut taksikuskina silloin kun ne tuli Suomeen. Mua kiinnosti silloin vain se BelAir vaikka kuuntelinkin Checkeri-tarinat. :D
    - Jani -
     
  14. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kuubassa voisi tosiaan olla vaan tuskin noin hyvin säilynyttä, ainakin yleisesti ottaen autoja on siellä käytetty pitkään ja rankasti. Voin olla aivan väärässä mutta luulen että Checkereitä ei juuri viety muualle maailmaan eli kyllä tuo Suomen erä on aika erikoislaatuinen. Tai toisaalta, noista kun on vähintäänkin vaikea löytää tietoa niin mistäs sen tietää. Yksittäiskappaleita tuosta vanhemmasta on tullut käsittääkseni yksi tänne Ruotsiinkin (ja Suomeen) mutta tuskinpa on säilynyt. Ei ole vielä tullut vastaan kuitenkaan lehteä (tai kirjaa) jossa olisi ollut esimerkiksi juttua moisesta entisöidystä tai noin hyvin säilyneestä. Tuohon aikaanhan Checker tuskin myi autojaan yksityisille (tai ainakaan tarjosi, en ole nähnyt esimerkiksi kuvaa esitteestä) eli 99% tuotannosta meni sitten kuluttavaan ammattiajoon, kolmessa vuorossa suurkaupungissa.

    Jokatapauksessa ei liene oleellista onko tuo kuvissa oleva tosiaan maailman ainoa vaan lähinnä se että jokatapauksessa auto on esimerkiksi -53 Cadillac Eldoradoon verrattuna megaharvinainen (vaikkei tietysti arvoltaan likimainkaan samaa luokkaa).

    Muuten, täällä työpaikalla ei ole kirjallisuutta (!) mutta onkos tuo keskimmäinen Kuuban auto Checker, korinmuodoissa (takakontti, ovien aukeamissuunta, todennäköisesti ei ole 7-hengen) on eroja.
     
  15. JuKo

    JuKo 3rd gear

    Eiks noi Kuuban kärryt ole Chevroletteja?Pölkkärissäkin on Chevyn merkki.
     
  16. JuKo

    JuKo 3rd gear

    Siis toi punainen. sinisestä en tiärä..?
     
  17. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No näiden Chekkereiden tarinahan vie vuoteen 1951. Helsingin olympialaisia varten piti saada uutta taxikalustoa Suomeen. No joku nero liikemies myi laivalasteittain liki uusia (2-3 vuotiaita) Checker taxeja etäläsuomen autoilijoille ja jollain tapaa julkinen taho oli tukemassa kauppaa koska valuuttaa ei noin vain saanut.
    Autot olivat aloittaneet elämänsä New Yorkin ja Chigagon taxeina ja kun nyt ensimmäistä kertaa sodan jälkeen sai länsiautoja niin kauppa kävi. En tiedä tuliko autoja satamäärin mutta kymmeniä kuitenkin.

    No kun autot sitten saapuivat niin ne olivatkin miljoona ajettuja lommoisia ja rikkoutununeita, osa täysin romuja. Ostajat ostivat autot tietysti näkemättä niitä. Suurkaupungin 3-vuorotyö oli jättänyt jälkensä jo 3 vuodessa. Ne olivat kuitenkin maksaneet puolet uuden Chevroletin hinnasta!
    Monikaan noista autoista ei päätynyt taxiin ja valtaosa niistä tosiaan myytiin tai romutettiin hetimmiten. Seurasi oikeidenkäyntejä ym. hulabaloota ja myyjä taisi käydä lusimassakin.

    Sinänsä tämä Checker on siis ollut erittäin yleinen auto USA:ssa, niitä on valmistettu kymmeniä-satoja tuhansia ja hetken aikaa yleinen myös Suomessakin joten ei mikään harvinaisuus. No maailmalla kun näitä ei ole pahemmin kerätty on tämä auto tietysti perin harvinainen ja säilyttämisen arvoinen. Tietääkseni muutama tulleista Checkereistä on vielä hengissä (suomessa).
    Näihin Checkereihin liittyy siis todella mielenkiintoinen tarina joka julkaistiin Mobilisitssa joskus +10 vuotta sitten.
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Väittäisin että tuo ei ihan pidä paikkaansa, Chekkeriä on alettu myydä yksityisille ostajille vasta vuonna 1960 ja siitä eteenpäin eniten Chekkereitä on valmistettu vuonna 1962 kokonaista 8173 kappaletta, sisältäen taksit.
    1970-luvulla valmistusmäärät on ollut alle 1000kpl/vuosi.

    Valitettavasti kirjallisuuteni ei tunne vanhempien Chekkereiden valmistusmääriä, mutta rohkenen epäillä ettei kuitenkaan puhuta sadoista, eikä edes kymmenistä tuhansista.
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Auton nykyinen omistajakin oli sitä mieltä, että säilyttää auton tämmöisenä, ainoastaan liikenteessä käyttöön tarvittavin korjauksin. Ihmeen ehjä se oli verhoilultaankin, etupenkkiä lukuunottamatta. Edes ratin kehä ei ole mistään kohtaa poikki.
    Amerikan mittakaavassa Checkerin valmistusmäärät olivat aina pieniä, 3000-6000 autoa vuodessa. Näitä A-kakkosia on 40-50-lukujen vaihteessa viety ainakin Norjaan, Kreikkaan ja Turkkiin Suomen lisäksi, kuten eräässä Checkerin myyntiesitteessä olevista kuvista näkee. A-2:sta oli 40-luvun lopussa saatavana myös siviilimalli A-3, jossa ei ollut väliseinää ja verhoilussa oli enemmän kangasta. Vuonna 1950 tulivat vastaavat taksi- ja siviilimallit A-4 ja A-5. Näistä minulla on värillinen myyntiesitekin.
    Sen 60-luvulta Hirvikoskella vadelmapuskassa maanneen Checkerin noutamisesta sovin omistajan kanssa jo toissa vuonna, mutta en ole vielä saanut haetuksi.
     
  20. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Katsoin muuten juuri US Automobile Literature checklist 1946-2000:sta, tuon korimallin Checkereistä on ollut esitteitä 1949, 1950, 1952 ja 1953 - ei siis (ainakaan tiedossa) joka vuosi. Sensijaan Standard catalogue of American cars väittää että ensimmäiset siviili-Checkerit olisi tehty vasta 1959 (eli 1960-mallisina?), se on siis nähtävästi väärässä. Mielenkiintoinen aihe, ei vähiten siksi että isäukko ajoi taksia 1950-luvulta lähtien ja kertoili Checkereistä aina joskus. Vaan kuten sanottu, on muuten vaikea löytää tietoa. SamiL - tiedätkö onko Checkereistä olemassa jonkinlaista kirjaa??

    Ja ihan mielenkiinnon vuoksi, muistaako kukaan nähneensä kuvaa (saati sitten autoa) tuon korimallin entisöidystä/hyvin säilyneestä Checkeristä??
     

Kerro tästä muillekin!