R.I.P. Fiat 127, Tsemppiä Timo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja turbo, 2.9.2007.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Millä se rataryhmä tarkistaa radan kunnon? Pannaaks peli poikki aina, kun joku sutasee, ja preppaillaan rataa? Mitä jos se rata on niin huono, ettei kaikki pysty sillä ajamaan, mut jotku kuitenkin pystyy, eiks silloin ajeta ollenkaan? Kenen tarpeiden mukaan sitä ajomatkaa lyhennetään? Olishan se hiton kivaa, kun aina olis kivaa, mut kun ei ole. Se on simmottii se. Ihan mukavaa, että täällä Euroopassa on parempiakin ratoja kuin meillä, mutta voin vakuutta, että on huonompiakin. Ja aika paljonkin huonompia. Mä luulen, en tiedä, että FHRA tekee kaikkensa noiden ajo-olosuhteiden eteen? Jos jollakin on parempaa tietoa, niin sinne varmaan pääsee opettajaks, ja vaikka vetämään koko systeemiä? Olis ihan kiva saada FHRA:nkin kommenttia tohon rata-asiaan, ettei tarttis aiheetta puolustella sitäkin osapuolta? :rotfl:
     
  2. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Niillä jotka rataa tekevät tietää varmaan millä tarkastavat radan kunnon mää vaan ajelen,toivon ja luotan että on kunnossa kun ajetaan,loppupään pidon ongelmia EI ole koskaan mulla ollut liimaamattomalla lentokentällä.
     
  3. mika112

    mika112 1st gear

    Jokaiselle asiantuntijalle ja muillekin varmaan löytyy paikka toimitsijoiden porukassa joihin siis kuuluu myös rataryhmä. Jokaiselle riittää varmaan hommia aamusta iltaan ja siitäkin vielä eteenpäin.
    Noi kisat on iso tapahtuma ja koko aika on kaikilla kädet täynnä ja jokainen tekee varmaan kaikkensa että kisat saataisiin kunnialla ajettu läpi, myös niin että rata olisi kaikille mahdollisimman hyvä. Onnettomuuksia on tällä kaudella sattunut enemmän kuin vaikkapa viime kaudella eikä niiltä varmaan tulevaisuudessakaan vältytä. Kuitenkin kaikkemme teemme siellä radalla ja radan vieressä jotta niitä onnettomuuksia ei tulisi. Itse en ole koskaan ajanut ja tuskin tulen sitä tekemäänkään mutta noissa nopeuksissa missä tuolla liikutaan niin pienikin virhe voi olla kohtalokas.....nyt en siis tarkoita että Timo olisi jonkun virheen tehnyt, eli kun en tiedä mistä Timon onnettomuus en sitä lähde spekuloimaankaan.

    Jokainen voi siis tulla ensi kaudella toimitsijaksi kisoihin niin ehkä sitten ymmärtää mitä se vaatii että nuo kisat voidaan viedä läpi. Minäkin annan sammutusasun lainaksi jokaiselle joka haluaa tulla meidän porukkaamme mukaan ja toteamaan miten pakamaista tuo homma voi olla........silti tulemme aina uudestaan ja uudestaan ja uudestaan noihin kisoihin.

    T: Mika Martelin / FHRA Safety Crew
     
  4. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Oliskohan ne sitten levittäny saippuaa vittumaisuuttaan sinne loppu rataan ? tai laitellu banaanin kuoria.
    Ja asiaan: Joo kait räkrääsinkissä on sellanen tapa et vedetään täysiä (melkein kaikissa ryhmissä) mut eikö aina kuitenkin kannata pitää järki kädessä ilmeisesti sä turbo oot ainakin sitä porukkaa joka vetää täysiä vaikka ensimmäiset 150metriä olis menny laidalta laitaan..ja vaikka lähtö on jo menny "vituiks" niin täysiä silti vaan..
    Aina voi kuitenkin pitää järjen kädessä en mä ainakaan lähtis vaikka kuinka hiihdosta tykkäisin niin jäiden painuttua enää hiihtämään. (siis en tykkää kyllä hiihdosta lainkaan)

    No ilmeisesti se ei sitten ollu fyyran liimauksesta nytkään kiinni jos lentokentällä on parempi pito ollu.
    Ja mun käsittääkseni ainoo keino tarkastaa radan kunto on tassutella siinä.. ja se taitaa olla aikalailla eri asia kun painaa siitä vajaata 300 +-1000hp voimalla... tai ehkä fyyran pitäis rakentaa joku 3000hp vekotin millä painaa joka lähdön jälkeen siitä läpi pari kertaa ja tutkia irtooko pito jossain välissä ??!?! toki sitten jäis melkosesti lähtöjä ajamatta.
    Nooh nyt tää tais mennä taas älyttömyyksiin .. mut onneks on pakko mennä jatkaan töitä !
     
  5. hejo

    hejo 1st gear

    Koskaan enkä ikinä ole rataryhmän,toimitsijoiden enkä kilpailunjohtajan toimintatapoja tai töitä arvostellut ja tuskinpa koskaan arvostelemaankaan niitä alan,silmät selälläni olen seurannut Fyyran tyttöjen ja poikien aherrusta ja heille SUURI KIITOS!Onko kellään oikeasti tietoa onko noissa kiihdytyssuorissa jotain "määräaikaa"siis parasta ennen päiväystä,kun eikös kuskien ja autojen turvalaitteissakin ole ne "päiväykset"...Eikös tuo rata vanhene samaan tahtiin turvavöiden ja palopukujen kanssa... :pinup: aivotukset kiertää nyt tätä rataa... :rotfl: aika kreisii..
     
  6. Bitti

    Bitti 3rd gear

    Suoraan FIA:n säännöistä:

    COURSE LICENCE
    6.1 Duration of validity:
    Licenses issued in consequence of a category A or B inspection
    will be valid for a maximum of three years from the inspection
    date. In case of a category C inspection, the license may be
    extended for a maximum of two years. However drag strips
    which have undergone signifi cant changes in terms of layout or
    installations will have their license canceled (see Art. 4.2).
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    se parasta ennen päiväys on liimattu sinne radan pohjaan :rotfl:

    ps. pitää muistaa ravistella rata ennen käyttöä

    ja timolle tsemppiä talvelle että jaksaa ahertaa menopelin kuntoon taas...
     
  8. 509

    509 Gearhead

    Kyllä se rata ajan oloon "vanhenee". Meikäläinen talvi syö joka kerta bitumia radan pinnasta ja nostaa massassa olevat kivet ylöspäin. Näin radasta tulee liukkaampi vuosi vuodelta.
    Tämä teoria ei pitäisi toimia kiihdytys suoralla, koska rata kumitetaan ja liimataan ennen kisoja.

    Ai joo. Vaikka ei tuttuja ollakaan niin tsemppiä auton rakennukseen.
     
  9. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tsemppiä Timpalle uusien projektien kanssa :rotfl:

    Toivottavasti nähdään radoilla vielä samoissa merkeissä :rotfl:
     
  10. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Niin jos mikäkin ottaisin TAAS herneet kolviin kuten on aikaisemmin annettu ymmärtää.
    No viimekisan radan pitoon en ota kantaa koska en ollut paikalla.
    Sanon tämän vain ja ainoastaan omana mielipiteenä ei fyyran.
    Mielessäni on jo kauan hautunut ajatus et 10-15 äijää(fyyrassa on myös naiset äijiä)ottaa radan hoitoon ja ei osallistu mihinkään lippusiimojen,mainostaulujen,wc papereitten toimituksiin jne;vaan tämä ryhmä hoitaa radan kunnostuksen ennen kisoja ja kisojen aikana myös kuivaukset,putsaukset.Heillä olis pro kymppi joka olis vain ja ainostaan(hän)keskustelussa päättäjien kanssa mitä tarvitaan ja missä ja milloin ja hän määrää mitä radalle tulisi tehdä.Koska tänä kesänä on tullut ilmi et porukka seisoo venttaamassa henkilöö joka tutkii ja kertoo et mitä tehdään siinä menee monta minuuttia hukkaan.No voishan sitä itsekkin alkaa touhuumaan mut mut kun ei sitä nyt niin tehdäkkään no se siitä.
    Tiedän et tulee keskustelua et mistä niitä äijiä saadaan,no koitan täs änkyttää;
    -kuivureissa on miehitys
    -3-4(5-6) öljynpotkiaa jotka hoitaa(koulutetaan)green saffi koneeseen pesuriin ja IMMUUN.
    -lähtöalueella1-2(3) ja tuntumassa 1 jotka hoitaa harja ja kumituksen
    -paloryhmä varmaan haluu kanssa touhuta
    -jarrualue 3-4 äijää
    -koneitten korjaajia ja huoltajia myös
    Tämä on vain kerrottu niille jotka ei tiedä miten toi touhu jakaantuu,mutta tosta kehittämällä ja kouluttamalla porukan luulisin et jotain syntyis.
    JA ei tämä ajatus minun kehittämä ole vaan samaa ajatusta on ollut.

    Timppa laita sille suurelle sponsorille joka on takataskussa se musta nahkalärpäke hakemus ja ensikesänä 11000rpm
     
  11. mika112

    mika112 1st gear

    ois kannattanu olla Finaaleissa toteamassa että paloryhmä tosissaan teki töitä radalla joka kerta kun siellä oli jotain mitä piti siivota = putsattiin öljyä ja heiluteltiin harjoja kun vesisateen jälkeen piti saada lätäköt pois....jouduin käydä lähdöstäkin hakemassa harjoja ku ei ois muuten riittäny kaikille..................kommentoiminen on siis parasta kun on itse ollut paikalla

    T: nyt meni lavallinen herneitä nenään :argue:
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    raakileen jutuissa on perääkin.. älä mika nyt hermoo siellä, tuskin oli tarkoitus vittuilla teille...

    immulla sain ajella viime kisan ees taas rataa ja kyllä se ihan "hauskaa" oli, en vaan ymmärrä mikä jengii vaivaa kun sillä ajelee??? ne vaan hymyilee ja kattoo säälivästi... se on vakava hetki ku immulla ajeloopi :soosoo:
     
  13. mika112

    mika112 1st gear

    no en hermoile yhtään :poff:
     
  14. mika112

    mika112 1st gear

    no onhan siinä raakileen jutus paljon perääkin......eikä mun pitäny silleen tollai kirjoitella mut ku sormet ei menny näppikselle nii ku ois pitäny niin siit tuli sit tollast tekstii.........sitä paitsi meil kyl riittää touhua aina välillä kuten ajetaan kukkulalle katsomaan millaista keliä on tulossa ja minne pilvet menee , kahviakin pitää välil juoda ja sit välil muutakin pientä puuhastelua radalla.............tärkein meinas unohtua.........pitää valvoa Immua ja sen kuljettajaa sillo ku sitä joku ihme tyyppi ajaa....joku sano et sen nimi ois ollu Mikkis tai jotain sellast
     
  15. laakkius

    laakkius Gearhead

  16. BBC

    BBC Guest

    ULKOMAISET PRO KISAAJAT

    Kannattaa käydä Ruattin ja Englannin sivuilla katsomassa ja kelata vähän taaksepäin tekstejä. Sieltä löytyy paljon PRO tiimien valituksia Alastaron radan heikosta kunnosta. Minusta niillä on jo aika suuri merkitys, jos PRO tiimit, jotka tulevat Suomalaisten tiimien lisäksi tekemään EM shown, valittavat vuosi toisen jälkeen. Asioista pitää tehdä päätöksiä ja parannuksia kuten normaalissa yrityselämässä ja siitä ei pidä kenenkään ottaa kasvimaan tuotteita nenäänsä.

    Toinen vaihtoehto on että homma jatkuu kuten ennen, kyllä minä sen EM kisan lipun ostan silti. Eihän tuo Yksi viikonloppu tai laji ole meidän koko elämä. Tapio Väljä (jos muista oikein) sanoi muutama vuosi sitten Finaalissa kun rata oli pirun liukas että kuljettajan/tiimin pitää pystyä säätämään auto kulloiselle radalle,...justiinsa. Varmaan niissä vehkeissä joissa on kytkin ja säädetään staattista/dynaamista voimaa voidaan nostella kaasua kuten niillä "invalidi" -powerglideilla millä meikäläiset on ajaneet. Ei onnistu.

    No, hyvä että asia nyt varmaan on alan harrastajien joukosta valittujen viisaimpien ihmisten hallinnassa ja tietoudessaan. Ja kun on tarpeeksi niitä viisaita saman pöydän ääressä, eli fhra:n hallitus, he tietävät mitä tekevät ilman meidän metsäläisten havaintoja asioista. Luotan valittuihin viisaisiin miehiin kuin kiveen keskellä peltoa.

    Aulis
    "hitto ku ois edes katuvalot, jotta näkis käydä ulkohyysisä" -alueelta.
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Se mitä mä ajan takaa on, ettei toi ole välttämättä FHRA:n huonoutta, ettei meillä ton parempaa rataa ole tarjolla. Ei niinkään sitä, että se olis maailman paras rata, ja turvat kiinni. Eli, FHRA vuokraa ton radan käyttöönsä. Onks sillä jotain muita vaihtoehtoja, pitäiskö vuokraa joltain toiselta, ja jos niin keneltä? Tehdäänkö radan preppaamisessa jotain väärin ja jos, niin mitä? Miksei kukaan auta jos tietää, että jossain tehdään virheitä? Mä luulen, että on kaikkien tiedossa se, ettei olosuhteet utolla ole optimaaliset. Se on muuten sama tilanne jenkeissä NHRA:ssakin, sielläkin on huonompia ja parempi ratoja joilla ajetaan. Ja sielläkin tehdään joskus myös virheitä. Eli, konkreettisia parannusehdotuksia ainakin mä kaipaisin enkä toistoa siitä kuinka huono rata on. Jos rata on huono ni eiks ratkasu oo ihan helppo, ajetaan paremmalla? Vai?
     
  18. askom

    askom Gearhead

    Radan preppaukseen olisi tarjolla vaihtoehtoja, mikäli FHRA:n johdossa on siihen halua / asennetta / "nöyryyttä"! Nyt olen ymmärtänyt, että heillä on kaikki tietotaito, ja se siitä.

    Ei kuitenkaan se, että joku vuosi sitten preppaus onnistui FHRA:lta muuallakin kuin Alastarolla tarkoita et edelleen ollaan parhaita :) Ei kaikkea välttämättä tarvitse tehdä itse...

    Joka asiaan on omat ammattilaisensa, näin olen tänä vuonna Alastaroa huonomman perusradan paremmalla prepauksella saadulla hyvällä pidolla havainnut.

    Edelleen:
    Hienoa oli havaita, että laji on nousussa! Ja että läntisen pallonpuoliskon ensimmäinen radalla 80-luvulla käynyt, rakentamani Junior Dragster oli taas tositoimissa!
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joku sitten kysynee tuolla vuosikokouksessa, että löytyykö sitä nöyryyttä, ja onko niitä vaihtoehtoja?
     
  20. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Tarkoitin et EI teitä hyllytetä vaan jos vapaaehtoisesti haluaa osallistua radan kunnostukseen niin saa varmasti osallistua se on varma.
    Luuletko Mika et teidän panosta ei ole huomioitu ja sen mukaan on pystytty jakamaan hommia vähäisen äijämäärän johdosta.
    En osaa pukea ajatuksiani sanoiksi tänne mitä täs haen,mutta tarkoitus on saada se ydinryhmä toimimaan ja se toimii itsenäisesti ja yhden pro kympin johdolla.
    Varmaan tulee samomista ja ongelmia ennenkuin toi porukka hiotuu yhteen.
     

Kerro tästä muillekin!