mikä oli eka auto joka HERÄTTI !

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kippis, 7.9.2007.

  1. overlap

    overlap 1st gear

    Naapurustossa oli tuolloin -70 luvun alusta lähtien -70 isolohko Challenger,jota tuli kuunneltua ja katseltua.... :D Eipä siinä muuta tarvittu...
     
  2. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Ehkä kaikki alkoi jo hiekkalaatikolla aikoinaan 70-80 luvun vaihteessa?
    Minulla oli lapsena sellainen metallinen ruskea Chevy Pickup(noin 1:24), joka tuntui olevan kestävä hiekkalaatikolla. Neliveto mallina sen ominaisuudet(sopivat renkaat) sopi käyttötarkoitukseen erittäin hyvin.
    Pitäisiköhän kaivella mökin alla olevia tavaroita, jos se vaikka löytyisi sieltä.
     
  3. tovesala

    tovesala Gearhead

    Kyllähän sitä tuli jo pikkupoikana kuolattua kaikkien isompien ja kovaäänisten autojen perään.... :lol:

    En osaa sanoo mikä auto se oli joka herätti.....Buick LeSabre farkku tuli joskus ostettua ku halus ison auton ja veekasin...ja siitä se kaikki sitten lähti... :wink:
    Buick oli ympäri vuoden ajossa mukava pelihän se oli mut ehkä sit tapahtu se herääminen ku näki noita MOPAREITA kavereilla Kauhujoella...

    Nyt on 3. jenkki menossa ja tätä jaksaa jo harrastaakki, kyseessä -65 Fury III...
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Herääminen tähän autotyhmistelyyn aiheutui herkässä teini-iässä, kun naapuritalon vävykokelas kävi riiuureissuillaan mustalla 70 Impalalla. Vissiin ex-edustusauto, mutta 4d sedan tietysti, 5 puolaiset Cragar SS:t, edessä kullanväriset puolat ja takana kokonaan kromatut. Valkotekstiläskirenkaat, edessä ja takana eri tekstit ja perä vähän originaalia korkeemmalla. Koneena varmasti kasi, mutta sen koko vaihteli pihan poikien sangen asiantuntevissa arvioissa tietenkin jossain 327 - 454 (tietysti LS6) välillä. Näillä tiedoin tosin olettaisin olleen 350, mutta mitäs vikaa siinä olis.

    Mutta iso Impala oli silloin sitä kuuminta hottia, kun kaikilla muilla oli Saabit ja Ladat 8)
     
  5. tha022

    tha022 Gearhead

    Taisin olla 10v killi kun näin serkku pojan lehdessä mustan '77 Z28 camaron ja olin valmista kauraa. Päätin että tuollanen täytyy saada.
    Kuume meni aika hyvin ohi ajan myötä kunnes herra BLOWN540 piti tulla kaasutteleen isolohko Malibulla, noin 5v myöhemmin ja taas mittaris 40 astetta.
    No nyt on camaro tallis vaikkakin '79 berlinetta.
    Vieläkin haen unelmien kärryä. :lol:
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    kvälvin päälikön dodge monacossa 9v, isukin työkaveri tuli koulusta hakeen jonain pe. 28 vuotta sitten
    tai sit gaz69 1v aiemmin :rotfl:
     
  7. Pepew

    Pepew 1st gear

    Tais olla 1977 pontiac firebird, Burt Reynoldsin leffasta bandit and the smokey.
     
  8. jaketin

    jaketin Gearhead

    taitaapi olla mustang, joita myytiin meidän pihalla olleessa autoliikkeessä. tämä muisto on n. 5 vuotiaana, kun hiplasin heppaa keulalla..

    lopullisen niitin antoi se, kun faija ramblerin osti..
     
  9. Cilkkis

    Cilkkis 3rd gear

    Kai se on paikallisen taksi-miehen 90-luvulla omistama musta ´67 4d Monaco, ne takavalot pimeällä... 8)
     
  10. pölhö

    pölhö 1st gear

    Kun olin vaahtosammuttimen kokoinen, samalla kadulla millä asuin oli taksina 65 Fyry III ja sen omistaja ajelutti joskus meitä seudun pikkupoikia. rekisteri oli HVA-10, vieläköhän liikeenteessä jossakin :lol:
     
  11. nikke92

    nikke92 1st gear

    oliskohan ollu oldsmobile delta.. mutta nyt ehdoton suosikki on:Dodge Charger R/T
     
  12. K.Vainio

    K.Vainio 3rd gear

    Taisi olla El camino silloin vaahtosammuttimen kokoisena ja sille tielle on jääty vaikken ole Viliäkään kovin vanha. :D
     
  13. Eightball

    Eightball 3rd gear

    ex. luokkakaverin ruskea galaxie vm. 63-64.

    Vaan eipä tullut kuitenkaan meikäläisestä fordin miestä, vaan moparimies yhden chevykokeilun jälkeen.
     
  14. Cuda

    Cuda 1st gear

    Varmaan Esa Salon kustomoitu 1959 Fyry rätti, jossain noin -79(?) vuoden V8:ssa, kolahti sen verran kunnolla et sen muistaa. Ja myös joku punanen metalflake-hilemaalattu 1970 Firebird, joka esiteltiin jossain V8:sin numerossa, ja Ahti Virtasen musta Corvette, ja Pata Ekmanin Acadian/Nova mustana ja 70's korkeana hi-riderina ollessaan. Kaikki nuo tietty vain lehdistä kolahtaneita, etelä-suomesta kun olivat, joita en silloin juniorina päässyt livenä missään näkemään. Myöhemmin noi ei ole enään niin paljoo kiinnostaneet - sitä 1970 1/2 - 1974 Firebirdiä lukuunottamatta.
    Ne ovat pysyneet mielessä hienoina edelleen.

    Sitten kolahti lopullisesti, kun Vaasan lentokentällä oli joku ilmailu-/lento-show, jonka väliaikanäytöksenä(?) oli kiihdytystä. Pirttisen Eeron keltainen - sekä Hartmannin silloin omistama puna-kelta-oranssi raidoitettu musta - 1970 Challengeri - karjumassa kiitotiellä. Oli melko väkevää seurattavaa 12-vuotiaalle. Niemisen Harryn - silloin vielä ruskea - 1974 Cuda iski tajuntaan sen viimeisen niitin. En muista oliko vuosi 1980 tai 1981 - mut suunnilleen silloin noi E-kopat kolahti lopullisesti omiksi suosikeiksi. Nyttemmin on noi 1968-1970 B-koriset muodostuneet yhä enemmän suosikeiksi käytännöllisemmän korinsa vuoksi. Ne E-koppasten retkeilyominaisuudet kun on niin rajalliset kumminkin.

    Myöhemmin on tullut vähä liiankin kaikkiruokaiseksi, noiden lukuisten erilaisten 1926-1977 USA:ssa valmistettujen autojen korimallien suhteen.

    Viimesimmät kolahdukset taitaa olla 1946-1958 ikäiset autot. Niissä kun ei vielä ole voimakkaita vekkejä loksuissa ja kyljissä vaan ovat puhtaampia muotoilultaan ilman niitä teennäisiä konstailuja jotka yleistyivät autoissa liikaakin myöhemmin. Ne museotekniikat noissä 1946-1958:seissa on tietty melkoinen turn off. Mut niitähän voi vaihtaa jos vaan ehtii ja jaksaa.
     
  15. sladiaattori

    sladiaattori Guest

    tais se olla isän ransiitti josta pakoputki poikki aamulla ku töihin lähti
    koko kylähän siinä heräs ku oli kova kiärrättämähä... :poff:
     
  16. speedy

    speedy Double Gearhead

    -70 luvulla se alkoi,silloin -71 isolohkoMustangin kyytiä otettiin sen verrapaljon että enoo siitä ikinä toipunut :eek: se isokoppanen Mustangi nyt on hankittu, mutta mahdottomalta vaikuttava haave olisi saada tuo -71 CJ/SCJ
     
  17. Perniö

    Perniö 1st gear

    Kyl

    Kyl se oli toi Chevy Malibu 1965, joka säväytti :D Siin oli sitä jotain. Tuli ihan sattumalta vastaan Turussa autoliikkeessä. Oli rakkautta ensi silmäyksellä. Sen jälkeen sit noit jenkkejä onkin piisannu...
     
  18. KALE

    KALE Gearhead

    Aikoinaan kuljettiin taksilla aamulla ja illalla 12km matka kouluun.
    Taksina oli uusi valkea Aspen farmari, muistan kun
    pidättelin autossa hengitystä että kuulis moottorin äänen.
    Auto oli niin uskomaton, siihen asti ei ollu nähny kuin vanhoja pösöjä
    corollia ja jotain datsuneila. Kun pääsi yläasteelle 45km korvesta
    matkaa, linja-autossa oli nenä lasissa kun näkyi usan lipun väreihin
    maalattua Dusteria komeeta mustaa Satelitea ym. hienoja Mopereita.
    Miksiköhän eka auto kun kortti oli taskussa oli Mopari.
    Hommasin sen 1,5v ennen kuin sain kortin.
    Sehän piti heti purkaa hitsata kaikki ruosteet pois , kone
    laittaa tikkiinsä ja maalata mustaksi.Oli komeeta aloittaa ajelu ite
    tehdyllä Moparilla heti kortin saatua.
     
  19. pete78

    pete78 Gearhead

    ala-asteella öpäyt 20v sitten tuli nähtyä valo kun koulun pihassa seisoi jonkii Chargeri...tumma violetti ja kauheet läskit alla...sillon olis ollu varmaan hyvät ilmeet naamalla kun ois ite ne nähny :)
     
  20. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Varhaisemmat muistot ovat siitä kun Lahdessa 80-luvun puolivälin jälkeen kotikadulla joku ajoi usein mustalla 60-luvun lopun 4-ovisella Cokispullo-Plymouthilla, jossa oli 5-puolaiset kromatut vanteet ja punainen raita kyljessä. Me nassikat sitten sotkettiin pyörällä perässä ja koetettiin matkia sen ääntä. Erään naapurin pojan enolla oli kanssa komeita jenkkiautoja, niiden ikkunoista tiirailtiin sisään. Noina vuosina aloin sitten lueskella veekaseja joista näitä autoja näki lisää.
     

Kerro tästä muillekin!