Seisonta-aika systeemin muutos

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jasca, 1.3.2007.

  1. Stance

    Stance Gearhead

    Niin, osuit asian ytimeen. Kai siinä on haluttu järjestää AKE:lle jotain tehtävää tulevaisuutta ajatellen ettei vaan joku uskalla ehdottaa koko laitoksen lakkauttamista. Nykyinen systeemi on todella kätevä ja toimiva, ei ole yleensä tarvetta asioida koko byrokratian helmen kanssa kun seisonnat voi ilmoittaa netissä vakuutusyhtiölle.
     
  2. Damned

    Damned Gearhead

    Voisihan tuohon ilmoituskäytäntöön tehdä vaikka minkälaisia vaihtoehtoja. Tuo puhelinpalvelu esim, tai tekstiviestillä, tai verkkopankkitunnuksilla...
    Naurattaa kyllä nuo tietojärjestelmäuudistukset. Huonon suunnittelun perusteella tehdään jotain ja katsotaan mitä sillä voidaan tehdä, ja sitten muutellaan käytäntöjä sen tietojärjestelmän mukaan. Eikä suinkaan tehdä niinkuin olisi viisasta ja oikein. Tähän on vissiin totuttava joka rintamalla.
     
  3. tovesala

    tovesala Gearhead

    10,20€ (x2) on tarkka....

    http://www.ake.fi/AKE/Kannattavuuslasku ... skuri.html tuolta löytyy laskuri millä voi kattoo kuinka monta euroa hyötyy..... esim. 7kk:n poistolla hyötyis 34,20€
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vakuutusyhtiöt on halunnut tohon järjestelmään muutosta, koska nykyisen kaltainen systeemi on niille aika suuri kuluerä. Noita muutoksia tehdään käisttämättömän paljon, ja osa ihmisistä "pelaa" niiden tekemisellä. Kun teet muutoksen päivää ennen kun vakuutus pitäis maksaa, tulee taas kuukausi maksuaikaa lisää.
     
  5. FA18

    FA18 3rd gear

    Siis marraskuussa:
    http://www.ake.fi/AKE/AKE_tiedottaa/Uut ... sta%202007

    Tuo maksuhan tulee takuuvarmasti nousemaan (nyt 10,20€), sitähän on helppo perustella lisääntyneellä työmäärällä... :mad:
    Itselle vanha systeemi olisi toimivampi,helpompi, jos haluaa esim. ajella
    talvella hyvillä pakkaskeleillä.
     
  6. human62

    human62 1st gear


    Hyötyhän tulee vakuutusmaksun säästössä kun autolla ei aja esim. tuon 34,20€ lisäksi 7kk seisokista voi tulla monen sadan euron säästö.
    Itse ainakin nyt kannatan vanhaa systeemiä, ei tuo käyttömaksu niin kovin kallis ole tosin meikälöisellä menee vuodessa 600-700€ kun on niin monta autoa... :-?
     
  7. tovesala

    tovesala Gearhead

    Toi 10,20€ on iha normaali liitteettömän rekisteri-ilmoituksen hinta...
    Tulee omistajan vaihtokin kalliimmaksi jos tota nostavat...no saisivatpa nyhdettyä vähä enemmän rahaa kassaansa...

    No se vakuutusmaksu säästöhän olis tullu joka tapauksessa....
    Mulla vakuutusyhtiö vaatii että auto pitää olla pois liikenteestä (talvisäilytyksessä) väh 5kk vuodessa, seisonta-ajalta hyvitetään myös kolarointivakuutuksen maksu....

    Et pakko kait se on toi tilapäinen poisto tehä jos ei muuten saa autoa seisontaan....

    Offtopic...taitaapa noi katsastustenki hinnat nousta marraskuussa ku joutuvat tulostaan hyväksytyn katsastuksen jälkeen uuden teknisen osan
    Rekisteröintitodistuksen ulkonäkö muuttuu
     
  8. mcmies

    mcmies Gearhead

    Vakuutusyhtiöillä on omat intressinsä tuossa seisonta-aikojen ilmoittelukäytännössä. Sen kanssa kun asiakkaat tuppaavat "puljaamaan", kuten joku tossa kirjoittelikin.

    Se todellinen syy systeemin muuttumiseen liittyy kuitenkin verotukseen. Kehityksen (luetaan taantumuksen) suuntahan on se, että käytön (luetaan omistamisen... :rotfl: ) verotusta kiristetään. Höveliyttään :poff: lainsäätäjä tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden välttyä veronmaksulta ilmoittamalla kiesi liikennekäytöstä poistetuksi. Kun ilmoitukseen kytketään nyt myös verovaikutus, ei ilmoitus vakuutusyhtiöön enää riitä valvonnallisista syistä.

    Ja tottakai vakuutusyhtiötkin ottavat tästä sen hyödyn, minkä vain saavat.
     
  9. Muki

    Muki Gearhead

    "Vakuutustietovaraston etuna on, ettei liikennevakuutus enää automaattisesti aina katkea, vaikka omistaja tai haltija vaihtuu. Tähän asti ajoneuvolle on pitänyt hakea uusi vakuutus silloinkin, kun esimerkiksi vain haltija on vaihtunut."

    Täytyy olla tarkkana myydessä, että vakuutus ei sitten"jää päälle".
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei se taida nousta, noilla maksuilla rahoitetaan AKEn toiminta ja jos niiden toimenpiteiden määrä lisääntyy, maksu pienenee .... eikä suurene.
    Se oli välillä 10,50 mutta kun rahaa kertyi enemmän kun tarvittiin maksua ALENNETTIIN nykyiseen 10,20:n.

    Kuinkahan moni on valmis suostumaan siihen että puhelinsoitolla tai tekstiviestillä voisi ilmoittaa auton käyttöönotosta, kannattaa muistaa että kyseessä on veroon vaikuttava toimenpide ja rangaistus ajamisesta seisontaan ilmoitetulla ajoneuvolla on vähintään 1000€ kiva maksu jos se tekstari sattuukin katoamaan jonnekin tai se vakuutusyhtiön opiskelijakesätyöntekijälomatuuraaja sattuukin soiton jälkeen sotkemaan sen ilmoituksen jonnekin hukkaan.

    Ei takuulla ole AKEn eikä päättäjien tarkoitus että autoja laitetaan seisontaan ja takaisin liikenteeseen muutaman päivän välein.
    Tolla menettelyllä että käydään konttorilla tekemässä ilmoitus ja siitä maksetaan estetään se seisonta pelleily ja todennäköisesti minimoidaan ne virhemahdollisuudet joita tulee seisonta ilmoituksista.

    Samalla annetaan kuitenkin harrastajille mahdollisuus säästää maksuissa seisonta-ajalta (yleensä kuitenkin monta kuukautta kerrallaan).

    Lisäksi kannattaa muistaa että "käyttö"maksuun on tulossa roima korotus jolloin säästö seisonta-ajalta on vielä merkittävämpi.

    Eihän toikaan systeemi ole mikään täydellinen, mutta mielestäni se on kuitenkin selvä parannus entiseen ja sillä voidaan kuitenkin "säästää" se käyttömaksu jos auto on pidempään käyttämättä.

    Ja ainakin tämänhetkisen tiedon mukaan uusi järjestelmä otetaan käyttöön marraskuussa.
     
  11. tovesala

    tovesala Gearhead

    Hyvältähän tuo systeemi oikeesti vaikuttaa...mutta ainahan sitä pitää jostain valittamista keksiä ;)

    Säästöä tulee joka tapauksessa ja varsinki jos on joku pitempi aikanen projekti, eipä tarvi veroja maksella tallissa seisovasta autosta...
     
  12. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Hyvin toi tällä hetkellä toimii ja siinä on nytkin kuukauden minimiaika että saa hyvityksen liikennevakuutuksesta joten ei sitä nytkään ole mitään hyötyä sen tiheämmin ilmoitella. Sinänsä hyvä että tulee teoriassa mahdollisuus säästää tossa ajoneuvoverossa, mutta minkä takia valmis systeemi täytyy hankaloittaa. Ihan hyvin toi ois voitu hoitaa siten että vakuutusyhtiö ilmoittaa seisonta-ajat vuosittain verottajalle joka palauttaisi/hyvittäisi ajoneuvoverot tältä ajalta
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tuo käyntivaatimus on naurettava nykyaikana. Olet ihan oikeassa, että puhelin/ tekstiviestipalvelu ei olisi luotettava. Mutta tekstiviestipalvelussa voitaisiin kuson kulku varmistaa kuittaavalla tekstiviestillä, jonka voisinsäilyttää, kunnes kirja tai muu varmistus tulee.

    Fiksuinta olisi internetkäyttöliittymä , johon hardcorekäyttäjät voisivat konttorilta hakea käyttäjätunnukset kuten nettipankkiin. Siellä voisi sitten siirellä autoja tunnuksilla + varmistuslukukortilla/lapulla seisontaan ja pois, niin kuin haluaisi, ja maksaa viulut saman tien. Mikä olisi vieläkin fiksumpaa, olisi tehdä ko palveluun blugini yleisimmistä nettipankeista, jolloin tulisi tuplavarmistus.

    Käyttäjätilillä näkisi sitten reaaliajassa, menikö auto läpi seisontaan tai käyttöön. Ko. näkymästä voisi ottaa logitiedot ja printin sitten autoon mukaan..
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Noin se olisi ollut yksinkertaista. Sitten kun systeemin kuselttajille olisi lyöty vaikka kohtuullinen 3x vuotuinen käyttömaksusakko uhaksi, kaikki olisivat olleet tyytyväisiä, ja systeemi olisi ollut jo toiminnassa pari vuotta.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No nyt on kusettajille tulossa sakkoa viisinkertainen käyttömaksu tai vähintään 1000€

    Ongelma taitaa olla kuitenkin siinä että se tieto siitä ajoneuvon seisonnasta tai käytöstä pitää saada reaaliajassa rekisteritietoihin.
    Ja jos ajoneuvon omistaja / haltija ei ole fyysisesti läsnä kun toimenpide tehdään miten voidaan varmistua siitä ettei joku muu lähettele tekstareita toisen puhelimella, tai miten ne joilla ei ole tietokonetta voivat tehdä ilmoituksen niin ettei ketään joudu eriarvoiseen asemaan.
    Ja miten voidaan varmistua että ilmoitus on todella mennyt perille ja tiedot on rekisterissä oikein.
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Nykyaikan nuo sähköiset maksut on näppäriä. Miksei se voi olla niin, että se ilmoitusmaksu pitäisi maksaa silloin kun käyttöönoton tekee. Eli lampsii maksuautomaatille ja maksaa sen tai maksaa netissä. Tuloste suoritetusta maksusta mukaan ja baanalle. Jos sattuu ratsiaan ja käyttöönotto ei vielä näy rekisterissä, niin sitten kuitti riittää todisteeksi. Jos ei kuittia ole mukana (tai se tai esittäjä on epäluotettava?), niin näyttämään maksutosite poliisilaitokselle. Maksutositteissahan aina näkyy maksuhetki.

    Kyllä sen maksun (eli käyttöönottoilmoituksen) voi todistaa tehdyksi. Liikenteestä poistaminen voisi olla sitten kirjallinen ja tulla voimaan vasta kun se on tiedostoissa.
     
  17. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    tottahan tuo on, että pitäisi saada tuo reaaliaikaiseksi kaikin puolin, mutta meneekö siltikään vak.yhtiöstä tieto kuinka pian konttorille saakka..keväällä kun otin dartin seisonnasta (kävin henk.koht vakuutusyhtiössä) ja ajoin suoraan leimalle, sanottiin konttorillakin että aken tietojen mukaan auto on edelleen seisonnassa, kestää kuulemma toista viikkoa ennenkuin tieto on heillä. Soitti onneksi sitten vakuutusyhtiöön josta pistivät tulemaan todistusta faksilla tai muutoin olis jääny auto leimaamati siltä päivältä, tosin osaltaan oma moka kun tutussa vakuutusyhtiössä kävin ja kysyivät että voivatko pistää ilmotukset kotio kun oli kiire sinne konttorille :eek:

    tuli mieleen tää nykykäytäntö, eli kun netissä voi ilmoittaa auton seisontaan sekä siitä pois, eikä ainakaan omassa vak.yhtiössä saa netin kautta tulostettua selvää lappua jossa lukee että : ajoneuvo tämä ja tämä on tästä ja tästä päivästä lukien ilmoitettu takas ajoon...vaan viimeinen sivu on vain "kiitos ilmoituksestasi" ...eli missään ei tuota ilmoitustietoa ole ylhäällä ennenkuin päivien päästä kuitenkaan. Järkevähän siitä olis mukaan ajoon saada kunnon paperi jos sinivalkosen auton sedät tulee niitä papereita ihmettelemään.
    Nettipankkisysteemi olis hyvä -ainakin mun mielestäni mutta toimis varmaan vain aken kanssa, just tän vakuutusyhtiön ja aken pitkittyneen kommunikoinnin vuoksi???

    no jaa...pääasia että niitä veroja ei tarvi siltä seisonta-ajalta maksaa, siinäkin säästää ihan mukavasti etenkin kun / jos on useampia harrasteautoja perheessä.
     
  18. sami

    sami Gearhead

    Joku aiemmin ynnäili että nykyisellä käyttömaksulla tuolla uudella seisontasysteemillä säästäisi huimat 30+ euroa. kuinka monella tämänkin palstan käyttäjällä on katsastuskonttori vieressä?
    Ei tartte olla kummonen matka kun joudut käydä siellä konttorilla ennen ja jälkeen sen 7kk seisotuksen niin mennään jo pakkasen puolelle tuossa säästössä. :wc: :wc: :wc: :wc: koko uudistus. ei tossa oikeesti tule voittamaan kuin ne ketkä pitää talven ajan useampaa autoa seisonnassa ja nekin hyvin vähän. Suurimmalla osalla taitaa kuitenkin olla vain se yksi mitä seisotellaan talvet ja ajetaan kesät, loput on ilman kilpiä rojekteina.
     
  19. smuige

    smuige Gearhead

    niin mutta tähän liittynee se että kohta et varmaan saa kilpiä pois ilman romutustodistusta jolloin autoa ei enää saa koskaan kilpiin takas. Siksi tarvii olla tää seisotusvaihtoehto.
     
  20. tovesala

    tovesala Gearhead

    Nekin joilla konttori on kauempana on varmasti sinne suunnalle muutakin asiaa...vaikka kaupassa käynti...
    Mietin Kauhajokea missä yksi konttori ja se on suht lähellä keskustaa, joillekkin tulee n.20km matka ajella sinne mutta joka tapauksessa sen joutuisi ajamaan kun käy kaupassa....

    Itellä on konttori niin lähellä että voisin ajella sinne taksilla ja silti 7kk:n seisotuksen jälkeen jäisi melkein voitolle....
     

Kerro tästä muillekin!