hco arvot ylhäällä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pontiac safari 85, 31.8.2007.

  1. :eek: tsau! pontiac parisienne safari 85 autoni kaipaisi neuvoja, kuinka saadaan ne hco ?? arvot kohdalleen. kivasti silleen 1000-1200, kun pitäisi olla 700-800. venäjän bensaa, kunnollista, aseman bensaa olen käytellyt, ja neuvoja on että venttiilit on karstottunut. tänään olisi vimonen päivä ajella, tai tehdä jotain. uusin neuvo oli katsastus konttoorilta että osta venttiilien puhdistus ainetta ja aja suomen bensalla, kyl se siitä.......luuletteko että toimii??? vkl yritys hyvä kymmenen.....
    tai avata konehuone ja kattoo vuotaako sieltä oliko se imupuolelta :rotfl: , kun kaasutellessa kovemmin, arvot alkavat palautua oikeiksi. siis missään muualla ei probleemaan , muut arvot tosi hyvät mitatessa....help! :eek:
     
  2. Buick85

    Buick85 1st gear

    Eli HC on koholla no 1. Tulpat ja johdot pyörijä ja puola. 2. Ilmanputsari 3. Alipaineet eli katot onko letkut kunnossa EI halkeamia, pykimiä sun muuta vaihdat HUONOT ALIP. Letkut. Korkee HC:än johtunee et polttaa huonosti eli pitäs tulla putkesta mustaa sauhua (eli palamatonta bensaa). Suosittelisin et kävisit vinguttamassa konetiellä pienet vaihteet silmässä ihan tosissaan voi olla vain niin karstassa kone (ei varmaa sekään), mut ekaksi alkasin katteleen sytkä vehkeet kuntoon/ajotukset ja sitä rataa.
     
  3. ursus2

    ursus2 Gearhead

    jep,ja jos säätää tyhjäkäyntiseoksen taas liian laihalle saattaa ruveta polttaan huonosti ja hc nousee vaikka muut arvot olis ok.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Laita kaikki mitatut arvot näkyviin, mahdollinen pienikin pakoputken vuoto ja onko katti paikallaan, sitten voi oikeasti päätellä jotain.

    Esim. korkea CO viittais rikkaaseen.

    Korkea HC ja lambda voi johtua kipinäpropleemasta jos CO on normaali jne.
     
  5. hc

    Ok. käytin mittarilla.katottiin letkut, uudet tulpat on vaihdettu, vai ettei se sitten tehnyt mitään erikoista, vanhoillahan nuo arvot oli vielä ok viime kesänä.??? :eek: Kahdella eri huoltsikalla noita katottiin eri kantilta, eikä saatu laskemaan. Ajelin suomi bensalla ja oli ainetta seassa.
    Nyt alkaa tuntua, että jos siellä on jotain muuta.....ei riitä manit enää avauttaa ja tsekata. Pitäskö käydä myymään alan ihmisille, jotka osaa ja taitaa nämä hommat ite.......paljonko tästä vois saada?
    Vai onko täällä itäsuomessa Parikkala-Imatra-Savonlinna akselilla vielä ketä ihme korjaamoa, joka olis erikoistunut tällaseen? Savonlinnassa on käytetty siellä alan liikkeessä, silloin oli säätö juttuja, ei tällanen probleema.....
     
  6. Stance

    Stance Gearhead

    DX:n neuvo voisi auttaa asiaan. Ensimmäisen ongelmakuvauksen tiedot on aika vajavaiset, jotta voisi tarkempaa neuvoa antaa. Täällä voit saada ihan ilmaisia neuvoja, vika voi olla pienestäkin kiinni.
     
  7. hco

    Ok, yritän selostaa kaiken...
    Viime kesänä siis vähän samaa ongelmaa, hco arvot oli ylhäällä. Käytin mittarilla ja jotenkin ne saatiin ihan ok.
    Katsastin ja ajelin kesän ja talveksi seisokille. Sitten taas tänä keväänä auto ajoon. Jälkikäyntiä on ollu sammuttaessa auton. Siihen neuvoksi että vaihda tulpat. Vaihdettiin uudet tulpat ja käynti parani ja jälkikäynti hävisi, hip huraa! :rotfl: Mutta....kun mentiin mittarille, hco arvot oli tärähtäneet 1500 hujakoille. Siis ennen ne oli 700-900 välillä. Edellisenä keväänä mitatessa. Katottiin näitä tulppia ja ne oli vähän eri näkösiä toiset. Seisoen keulassa, katsoen oikealle puolen , harmaata karstaa tulpissa. Vasemmalla puolen nokisempia ja jopa märkä tulppa tuulilasia lähin. Olisko tässä mitä? Ihmeellistä? Katti autossa on. Ja piuhoja ja letkuja joka suuntaan kaasarista. On tulpattuja ja roikkuvia.....voihan venäjä...kaikenlaista. Pakokaasu ei ole tumman puhuvaa, vaan harmaata ja bensan katkusta..... Käytin autoa alan liikkeessa Savonlinnassa joskus aiemmin, ja ne veikot siellä puhui jostain automaatti systeemistä, joka ei nyt ihan pelitä siellä, joku ei kai se vaan liity tähän ilman pääsyyn kaasariin....iik, miksei ne kirjottanut sitä siihen papruun!!! Mutta se kaikkia hämmästyttää kummatuttaa että kun kaasutellaan enemmän, tämä hc arvo alkaakin kummasti korjaantua?!
    Siis kaasutetaan kovemmin hc arvo alkaa laskea, annetaan palata tyhjäkäynnille ja se alkaa taas huimasti kohota ???? Onko tässä nyt jotain tärkeää???? Ottakaa nyt selvä tästä sepustuksesta.....
     
  8. jontsa

    jontsa Gearhead

    Tiedä sitten onko apua mutta itsellä kävi seuraavasti. Moottori oli -70 2 kurkkusella. Katsastuksessa oli HC arvot 2700(!) tyhjäkäynnillä ja happiarvot samoin ylhäällä. Auto kuitenkin kulki ihan hyvin enkä löytänyt vikaa sytytyspuolelta joten vein paikalliselle kaverille jolla oli mittauslaitteet. Tyhjäkäynti seokset oli liian laihalla ja kaveri paria ruuvia avaamalla sai hc arvot parin kolmen sadan tienoille ja happiarvot 1-2%. Mukaan tuli vielä lappu katsurille vietäväksi ja pääsi vielä halvemmalla kuin että olis katsastuksessa mitannut :)
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Noita arvoja täällä on kyselty, kun ei se pelkkä HC kerro yhtään mitään. HC voi olla koholla monesta eri syystä ja juuri noilla muilla arvoilla on silloin suuri merkitys vikadiaknoosin teossa.
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Tuossa juuri hyvä esimerkki. Tuo pieni CO kertoo aika monelle heti, että sen takia HC ja happi koholla. Seos on liian laiha, eikä sen takia pala kunnolla, jonka takia HC korkea ja happeahan jää silloin myös käyttämättä.
     
  11. hc

    yritän muistaa.....mikä se piti ollakkaan 5 % mielummin alle, niin se arvo keikkui 6-7%, mittarissa oikealla ylhäällä oli tämä.....
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    etkö saanut konttorilta sitä lappua missä ne arvot olivat? siitä näkee suoraan ne päästöt... vai eikö ne antaneet sitä sulle sieltä konttorilta?
     
  13. belve

    belve Gearhead

    oli caminossa sama ongelma. etsinnän jälkeen vika löytyi pakokaasunkierrätys venttiilistä..oli auki koko ajan.
     
  14. seppo.kuisma

    seppo.kuisma 1st gear

    jos se kaasari on rochester sähkömalli, boxi voi olla kärynny,lambda paskana, lämpötila-anturi paskana,liittimet irti kaasarista tai boxista.aika varma konsti testata ne sähköviat(boxi,liittimet) on laittaa virrat päälle ja kuunnella nakuttaako mc-solenoidi.pitäs nakuttaa joku 5-10 sek,kuulee hyvin auton vierestä.jos ei nakuta niin sitten kattomaan liitoksia ja muita.se solenoidi ei yleensä hajoa.kaasari toimii kyllä vaikkei siihen laittaisi mitään piuhoja,mutta soppa maistuu ja päästöt on mitä vaan.

    mulla oli joskus toimiva kyseinen kaasarisysteemi ja co oli 0,11 hc 110 ilman kattia.että mun mielestä se on aika korkea vaikka se olis se 700-900 ja normien mukainen.
     
  15. ford59

    ford59 1st gear

    Toisen puolen tulpat harmaassa karstassa, ja toiset mustia. Harmaa karsta ok. Mustat ja nokiset käyvät liian rikkaalla. Lamda muistaakseni haistelee vain toiselta puolelta? Alipaine vuoto toisella puolella imusarjaa, kaasuttajan tiiviste, alipaine vuoto jossain. Sen johdosta toinen puoli saa liikaa, ja toinen liian vähän? Onko tuplaputkinen auto, ja mitattu molemmista?
     

Kerro tästä muillekin!