jenkeistä auto ilman papereita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja V8voge, 26.9.2007.

  1. V8voge

    V8voge 3rd gear

    Hei. Nyt on iskenyt paha kuume -tarttis saada eräs isompi rojekti jenkeistä Suomeen.Ei oo aikaisempia kokemuksia asiasta ja sen takia käänyn viisampien ihmisten puooleen. Pienen etsinnän jälkeen en löytänyt mitään tätä asia koskevaa.
    Eli.jos tilan jenkeistä -36 vm.pakettiauton raaton jolta puuttuu paperit(rekisteriote tai vastavaa). Mitä papereita suomessa vaaditaan?
    Kun auto tule joskus ajokuntoon niin miten helposti sen saa rekisteröity jos ei oo papereitä?
    Ja eihän tän ikäisella autolla pitäis enää olla mitään tullimaksuja tai muita maksuja suomeen tuodessa?

    voitteko laittaa tänne Jotain linkkeja vastaavasta aiheesta tai silkka fakkta tietoa.
    kiitos.
     
  2. JJ

    JJ Gearhead

    Kyllä sen puuttuvan titlen saa hankittua,menee vaan aikaa ja rahaa.
     
  3. Ja jos ei sittenkään onnistu, niin pilkkahintaan sitten myymään/ osiksi.

    Ei se kyllä jenkeissäkään saa olla samanhintainen kuin paperillinen? Tai siis siitä ei kannata maksaa kuin osa paprullisen hinnasta. Ei sielläkään titlettömällä muuta tee kuin osia..

    Eli jos halvemmalla huomattavasti saat kuin paprullisen ja varaudut suunnitelmaan B =osiksi, niin osta ja tuo pois.
     
  4. V8voge

    V8voge 3rd gear

    Juu ei . hinta tule oleemaan mielestäni -ARVOKAS tänne asti kuskattuna.
    Ei nyt sentään tommosta auto varaosiksi saa myyty täälläpäin-ei ainakaan helposti.
    Tuntuu jotenkin oudosti että Suomessa "no title" mobiilia ei saa otettu uudestaan liikenteeseen!!!???
    Mä ruppen masentumaan jo täsä vaihessa ja ruppee vituttamaan ne lakipykälät-vaik en sit tiedäkkään yhtikääs mitään asiasta......
     
  5. budweiser

    budweiser Gearhead

    Tsau!
    ensimmäinen ongelma on se ettet saa laivattua sitä paperitonta autoa pois jenkeistä, usa:n tulli vaatii kyllä paperit kokonaisesta autosta, jos se on ihan kasa, voi saada vietyä varaosina. lisäksi käytäntö vaihtelee osavaltioiden tullien suhteen esim. texasista saa vienti tullattua osina, ca:ssa taas noihin suhtaudutaan nuivemmin... osavaltiot joissa vanhoissa autoissa ei ole titleä ovat helpoimpia, suomeen vaan ei laivata ihan mistä vaan.

    hommaa ne paperit. autossa pitää olla VIN ja sitten vaan kontatktia rekkareita hommaavaan businekseen. rahalla siitä selviää.
     
  6. petjo

    petjo Gearhead

    Tietyissä osavaltioissa ei ole saatavilla titleä vanhoihin autoihin, jolloin saa viranomaisilta todistuksen titlettömyydestä.USA:n tullille riittää tuolloin pelkkä bill of sale (+tuo todistus).Georgia on tuollainen titletön osavaltio.
    näin olen kuullut,pitääkö paikkaansa?
    Riittääkö tuollainen todistus suomen tullille ja katsurille??tietääkö joku vai onko tuo title aivan välttämätön??
     
  7. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Hyvää FAKTAA. Kuinka toimitaan kilpa-autojen kanssa esim. Californiasta ulos vietäessä. Riittääkö bill of sale?
     
  8. heka95

    heka95 1st gear

    Paperit

    Californiasta ei nykyään lähde yksikään kilpa-auto eikä mikään muukaan auto,pyörä tai vene ilman titleä eli rekisteriotetta,joskus 20 vuotta sitten onnistui muuttui 1988-89.Texasissa sama juttu .Ei tosin välttämättä vaadi sitä kilpa-autosta,mutta helpottaa kun se on.(riippu pakkaajasta)Vin-eli runkonumero on oltava joka tapauksessa.,mutta kuten yllä mainittiin onnistuu ehkä joistain etelän osavaltioissa.Muistan myös ,että anakin Alabamasta sai titlejä mihin vaan,kun oli lailliseti hankittu.Kaikissa kilpa-utoissa,vaikka olisi valmistettu vain radalle tai stripille eli ei koskaan kadulle on jonkunlainen title,cerficate of registration uudesta saakka.Jos auto on tehty katu-autosta siinä on joskus ollut ,jos ei enään niin en yrittäisi ainakaan CA:sta ulos.Vanhksiin voi jossain saada poikkeuksiaeri todistuksilla tai näyttämällä DMV.ssa tai Highway Patrolilla.Täytyy muistta,että joka osavaltiossa käytäntö esim.vanhuksien kohdalla vauhtelee,muttei Ca:ssase ei vaan onnistu ilman titleä.
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Re: Paperit

    Oho, siis Top Fuelerissakin on title :eek:
     
  10. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Ei sitä paperitonta jenkeissäkään saa liikenteeseen. ovat ihan samalla viivalla sielläkin. Kyllä se papruttomuus pitää hinnassa näkyä.

    Ja Suomessa paperiton on vittumainen revohka. Itse olen yrittänyt. Vuosia jo kirjelmöity - eikä vielä tietoakaan..
     
  11. Georgiassa et saa titlea vanhaan vaikka mita tekisit. Auto vaihtaa omistajaa Bill of Salella ja rekisteroidaan Bill of Salen kanssa. Huolitsijana tiedan etta USA tulli hyvaksyyy pelkan Bill of Salen niihin autoihin joihin ei saa Titlea.
    Olen pyytanyt myyjia ottamaan Public Notary leiman Bill of Saleen etta nayttaisi virallisemmalta vaikka Usa tulli ei notary leimaa vaadikkaan.
    Taitaa olla myos muita osavaltioita joissa vanhoihin ei saa titlea. Sitten taas toisaalta esim North Carolinassa pitaa olla Title kaikkiin ja ja myyjan allekirjoitus pitaa olla notarisoitu siirtovaiheessa.

    Ei kai Suomen viranomaiset siis voi vaatia Titlea jos sita ei esim Georgian viranomaisilta saa.
     
  12. heka95

    heka95 1st gear

    Re: Paperit

    No niin no, en tiedä kun en ole yhtään TF:ää tuonut,mutta selvitän,uskoisin,että jonkunlainen certificate of origin täytyy olla jotta runko täyttää myös euroopan vaatimukset jolloin sen luulisi kelpaavan tullillekkin.Olen tuonut 9 kilpuria kahdessa vuodessa 8 texasista laivalla ja yhden Minnesotasta lentokoneella ja aina on pahvit vaadittu US Customin puolesta,Irto rungosta ei ainakaan TX vaatinut mitään,paitsi tietty bill of salen.
    Kuten aiemmin mainitsin miltei joka osavaltiossa on omakäytäntönsä.Niin kuin Cambriamotorsatlanta mainitsi.Suomessa mahdoton homma saada kilpiin ilman otetta ollut aina ja on edelleen.Muistan kylää -80-luvulta muutaman 25 v. vanhan ,joka saatiin ilman otetta kilpiin,mutta mutt :soosoo:
     
  13. gremlin

    gremlin Gearhead

    Re: Paperit

    Juu, nain on :rotfl: Tai siis ainakin Floridasta kilpa-autoa laivattaessa pitaa olla paperit valmistajalta. Kaveri kun laivailee niita niin sano tilaavansa esim. Jerry Pikkelilta ja kuka sitten onkin valmistaja paperit autoon. Ei se nyt varninainen title ole, mutt MSOn, eli Manufacturer State of Origin, kaltaisen lapun.
    Toin tossa kevaalla -78 Corveten mika oli Georgiasta, siinahan ei kanssa ollu titlea. Myyja kylla sai siihen uuden titlen Georgiasta :eek: Sano kylla etta sita pitaa erikseen pyytaa etta saa.
    Alabamasta saa vanhoisiin vessoihin ''Certificate of registration'' paperin, mika sitten vastaa titlea.
     

Kerro tästä muillekin!