Chevy K10 ohjausvarren kulman muuttaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja anttikristus, 4.10.2007.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    No, ensinnäkin, mulla on näiden osien suomenkieliset termit hukassa, tietääkö joku?
    -pitman arm, eli se mitä simpukka pyörittelee
    -drag link, eli se tanko, minkä välityksellä tuo edellinen kääntää olka-akselissa olevaa vipua
    -steering arm, eli se vipu, mikä on pultattu olka-akseliin ja jolla käännetään rengasta

    Tuon keskimmäisenhän pitäisi olla mahdollisimman suorassa kulmassa akselin joustoon nähden, että renkaat pyrkivät kääntymään "itsestään" mahdollisimman vähän töyssyissä. Käsittääkseni tuon tangon pitäisi olla melkein vaakasuorassa, takapää eli akselin pää vähän alempana kuin simpukan pää. Onko näin?

    Meikäläisen '78 pickupissa ohjattavuus on lievästi sanottuna "haastava", ja silmällä katsoen pitäisi tuon sauvan takapään nousta noin 2". Noita "steering armin" korotusblokkeja tai itse niitä "armeja" kaupataan yleensä lähinnä 4" korotussarjojen kanssa eikä missään oikein kerrota, paljonko mikäkin niistä oikeasti muuttaa tuota korkeutta. Jos korkeus muuttuu liikaa ja tuo kulma menee keturalleen toiseen suuntaan, niin tilanne ei ainakaan parane. Onko tietoa jostain soveltuvasta palikasta, jolla saataisiin juuri tuo parin tuuman nousu?

    Tuossa autossa kyllä ilmeisesti on 4" korotusjouset. En tiedä sitten jos se simpukan päässä oleva vipu olisi vaihdettu...Akselin pään varsi näyttää kyllä selvästi vakiolta, kun on niin lähellä akselia.
     
  2. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    lisäys: Kun tuota klappiakin vähän tuntuu olevan tuossa ratin ja simpukan ulostulon välillä, niin auttaako tuohon simpukkaan yleensä laakereiden vaihto ja vaatiiko mitään erikoisempaa työkalua? Korjaussarja maksaa noin 1/10 uuden peruskorjatun simpukan hinnasta... lisäksi tuossa ratin akselissakin tuntuu vähän välystä olevan. Simpukasta eteenpäin kaikki tuntuu olevan timmissä kunnossa.
     
  3. tiku83

    tiku83 3rd gear

  4. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

  5. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Laitetaas tähän päivitys näin reilusti jälkeenpäin. Rattiakselissa on sellainen uros-naaras-liitos, joka on lukittu poikittaisella pultilla. Tuon pultin mutteri oli löysällä, ja huomasin että klappi oli tuossa kohdassa, eikä niinkään simpukassa. Kun sitä kiristi, niin klapppi häipyi.

    Laitoin Ranchon 4" korotusvarren ja hyvä tuli. Pyöränlaakerimurheet vain sittemmin sotkeneet tuota ohjattavuutta.
     

Kerro tästä muillekin!