museoauton maalaus?????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja monitoimi, 7.10.2007.

  1. monitoimi

    monitoimi 1st gear

    on varmaan jo käsitelty aihe, mutta kertokaas mitä museotarkastaja sanoo näitten vesivärien käytöstä nykypäivänä.
    siis auto vm 66 ja alkuperäisessä sellumaalissa vielä. mutta mutta
    nyt on tehty peltitöitä ja kolarikorjauksia sen verta paljon, että ylimaalaus on välttämätön. kymysys siis kuuluu voiko väriksi vetäistä vesiohenteisen massan ja lakata sen. alkujaanhan näissä peittoväreissä ei lakkaa ole.
    ÄLKÄÄ ESITTÄKÖ ARVAILUJA VAAN FAKTAA TAI JOS SAIS JONKUN TARKASTAJAN NUMERON , JOLTA SAIS VARMAA TIETOO.
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Miksi et soittaisi sille auton alunperin museokatsastaneelle? Sen nimihän on siinä sinulla olevassa museoautotodistuksessa. Puhelinnumeron yms. yhteystiedot löydät sahk:n sivuilta netistä.

    Samoin kannatta pistää postia merkkikerholle. Kysyä mielipidettä.

    Mutta vesivärit ovat nykyään kohta ainoita sallittuja. Ei ole juuri kohta valinnan varaa. Parempi kai se maalattu lakan kanssa, kuin paikkamaalissa.. Mutta tämä vaan mutua. Luulisi tuon nykypäivän lainsäädännöstä johtuvan force majore perustelun uppoavan tarkastajaan?

    Käsittääkseni vastaavia poikkeuksia esim renkaiden ( uutta vastaavia ei enää saa mistään) ja muiden materiaalien (esim. saksalainen sota-ajan kumin korvike= ei saa enää mistään) kanssa on sallittu.
     
  3. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Sama millä automaalilla maalaat, kunhan on oikealla värikoodilla vedetty. Värisävykin saa hiukan heittää, kunhan se on lähellä oikeaa sävyä. Oon ollu tekemisissä MR tarkastajien kanssa, mulla ollu 2x MR auto ja viimekesänä käytiin laittamassa emännän veljen Jytäri MR kilpiin.
    Katsastuskonttorilta saat paikkakunnallasi toimivien MR tarkastajien numerot.
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ihan sama mita maalia ja värikään ei tarvitse olla sama.Myös renkaissa saa olla tän vuosituhannen ilmat :wink:
     
  5. Ahis

    Ahis Gearhead

    Värin kai täytyy olla sama kuin nykyisessä museotarkastustodistuksessa olevassa kuvassa? Tai sit joudut käymään näyttääs uudestaan.
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

  7. syltty

    syltty Gearhead

    Museoauton maalauksesta...

    Ihan huoletta voit valita vesiohenteiset kamat. Nykyisillä kamoilla pinnat ovat tietysti laadukkaampia, mutta museotarkastajat eivät ole näistä seikoista näreissään. Kukapa muutoinkaan haluaisi huonoa jälkeä tehdä. Sävytarkkuus ei myöskään ole niin kriittinen, mikäli orkkiksesta ei kaavaa löydy, niin voi valita sen kaikkein lähimmän. Ja sävytystä voi aina käyttää hyödyksi. Värimalleja kannattaa ruiskutella ja käydä tarkastajan juttusilla, joka antaa varmasti oman mielipiteensä. Ja yksi tärkeä seikka on se että sävy löytyy kyseisen vuoden värikartasta. Että rohkeasti eteenpäin.
     
  8. JR

    JR Gearhead

    Itse olen joutunut omaani maalauttamaan, eikä tullut edes puheeksi että minkälaisella maalilla pitäisi tehdä. Riitti että väri on sama. Eihän nuo MR-tarkastajatkaan nyt ihan idiootteja ole (ainakaan ne ketä tiedän...), eli turha tehdä asioista liian vaikeita.
     
  9. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    koko värinkin voi vaihtaa, periaatteeessa kait alkuperäiset värisävyt käy, kunhan se on yhteensopiva autonsisustuksen värin kannssa. Esim valkoisen auton ruskealla sisustaalla voi maalata vaikka vaaleen keltaiseksi tai sopivan ruskeaksi miksei mustaksikin.
     
  10. monitoimi

    monitoimi 1st gear

    maalaus

    autoa ei vielä ole museotarkastettu, mutta nyt kun siihen on uhrattu aikaa ja rahaa niin se tehdään vielä tänä vuonna. siksi en halunnut arvailuja vaan tietoa, joten kiitokset niille jotka vastasivat asiaan liityvillä linkeillä ja tositiedoilla ja vähemmän kiitoksia niille jotka vetivät tästäkin omia johtopäätöksiään ja esittivät jälleen kerran tietävänsä ------jotain.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei taida kuitenkaan mennä ihan niin, että haetaan K-Raudasta Tikkurilan sisustusvärikartta ja katsotaan mitkä värit passaa trendikkäästi yhteen :wink: Väriyhdistelmä täytynee olla sellainen, että sitä on ollut uutenakin saatavilla. Jos vaikka punaisen sisustan on saanut vain mustan ulkovärin kanssa, niin pelkkää ulkoväriä ei käsittääkseni voi mennä vaihtamaan, vaikka olisikin sen vuoden värikartassa.
     
  12. Mr. Toyoda

    Mr. Toyoda 1st gear

    Oma museorekisteröity ´72 vuosimallin autoni on väriltään metallinhohtovihreä. Alunperin ollut yksikerrosvärissä, siis ilman kirkaslakkaa. Entisöinnin yhteydessä maalattu kaksikerrosmenetelmällä, lopputulos täten huomattavasti alkuperäistä kiiltävämpi.

    Osallistuin autollani toissa kesänä SA-HK:n entisöinnin laatukilpailuun ja tuloksena maalauksesta täydet viisi pistettä. Joten eipä kannata kysyjän olla kovin huolissaan siitä kelpaako tarkastajalle vai ei. :D
     
  13. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Esim. Mustangeissa 60-70 -luvuilla pystyi tilaamaan auton millä tahansa värillä, esim. vaimon hamekankaan värisenä 95 dollarin lisähinnasta, tehtaan maalausyksikkö teki maalin ja auto oli siten tehdas-originaalissa maalissa, eikä ollut missään värikartassa. Outoja värikombinaatioitakin tunnetaan, esim. sininen sisusta punaisessa autossa. MR-tarkastajat eivät voi vaatia ihan mitä tahansa. Jos maaliainesosaa ei ole saatavilla, toisenlainen sallitaan, esim vesipohjaiset maalit; vastavasti hyväksytään turvavyöt (ei koskaan ollut), teräsvyörenkaat (originaalina ollut rättirenkaat), H4-umpiot turvallisuutta lisäävinä.
     

Kerro tästä muillekin!