Mekaaninen ahdin pyörimään sähköllä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja triniemi, 21.5.2002.

  1. triniemi

    triniemi Gearhead

    Katselin tossa Mad Max 1:sen traileria kun siinä Mel laittaa ahtimen pyörimään jostain napista. Tuli mieleen willi idea.

    En tiedä sitten miten elokavassa homma on toteutettu mutta tuli mieleen että pystyiskö autoon tekeen sellasen systeemin että pyörittäis isolla sähkömoottorilla ahdinta?

    Ei ryöstäis kampuralta voimaa ja olis vähän niinku ilokaasut eli nappia painamalla hetkellistä voimaa. Mutta löytyykö sopivia (12V) sähkömoottoreita?
     
  2. Jas

    Jas Gearhead

    Huimahko idea.. taitaa vaan ainakin roots-ahdin vaatia niin paljon voimaa pyöriäkseen riittävästi ettei 12 V vehkeillä taida onnistua.
    Pito taitaa loppua ilmastoinnin kompuran hihnapyörän magneettikytkimestäkin..
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    roots ahdin vaatii tosiaan voimaa, mutta nää uudet whipple chargerit yms vois olla parempi vaihtoehto.

    Ja sitten vielä sellanen pointti tuli mieleen että tavallisessa mekaanisessa ahtimessahan myös ahtimen kierrosluku kasvaa moottorin kierrosluvun mukaan, että sähköllä kieputettaessa pitäis kans jotenkin toi saada toteutettua. Vai?

    Utopistisin overdrivella esitetty idea?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: triniemi 2002-05-21 11:01 ]</font>
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kyllä kait joka ahdin jonkun kymmenen heppaa tarvii kunnolla pyöriäkseen (=tehdäkseen painetta). Aika mielenkiintoinen sähkömoottori pitäis olla, 12v ja vaikka 10kW, ei tartte kun reilu 800A virtaa. Mistäs se tehdään?
     
  5. koni

    koni 1st gear

    Tarpeeksi isosta laturista jonka pyörittäminen syö tehoa kymmenen kertaa enemmän kuin ahdin tuo lisää..
     
  6. mg

    mg Gearhead

    hirhir-haa!
    triniemi: et kai nyt oo koko yötä mietitty tota hommaa?.. :cool:

    onse kiwa katkoa siipiä;
    mites koneen saa käyntiin, jos ruuvi(esim. whipple) on paikallaan, siten ettei se pyöri ?.. hmmm. kertokaa jos keksitte, mul mene jakeluun.

    hmm. juuh. mielenkiintoista. :smile:
     
  7. triniemi

    triniemi Gearhead

    Tulipa vaan mieleen tosiaan siinä ku katoin sitä traileria aamusella. Taitaa olla teoriassa mahdollinen, käytännössä älyvapaata.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: triniemi 2002-05-21 11:14 ]</font>
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Teoriassa mahdoton ja käytännössä älyvapaa?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Teoriassa kylläkin mahdollinen! Ehkä vähän älyvapaa käytännössä. Tosin voisihan sitä miettiä vaikka pienemmän ruuviahtimen kanssa (Opcon; periaatteessa samanlainen kuin Whipple ja saatavana sekä käytetään metanoliautoissa). Noita pikku-ruuveja käytetään esim. Top Fuel moottoripyörissä.
    t, AskoM
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Edelliseen viestiini lisäys: Niin käytetään siis suurena versiona metanoliautoissa.
    Usein muuten juuri "älyvapauden" kautta syntyy ne isot keksinnöt! Ei kai tämä? :smile:
    t, AskoM
     
  11. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Käsittääkseni tuommoisia kytkimellä varustettuja mekaanisia ahtimia on käytetty. Ainakin wanhoissa SSK-Mersuissa ahdin tuli muistaakseni mukaan vasta täyskaasulla.
     
  12. Mielenkiintoista.

    Tuossa taannoin mietin ihan samaa. Joku levykytkinhän siinä täytyy olla....

    Entäpä turbon, siis pakoahtimen, ahtosiipipyörä, siis se joka läpäköi ilmaa sinne imukanavaan.....laittaa siihen hammasvaihteen, toisen hammaspyörän vaikka nylonista vaimentamaan meteliä, ja siihen ilmastointikompuran magneettikytkimen, siis sen pakopuolen siipipyörän tilalle, ja siihen vaikka hammashihna, mallia nokka.....

    Pitäis ihan kokeilla miten lähtis toimimaan...

    Ainakaan säätämistä ei puuttuis.....

    Ilmoittele miten kävi, niin tiedetään jonkun selvinneen kokeesta hengissä....

    The Duke

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Huutokosken Herttua 2002-05-21 15:15 ]</font>
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead

    juuri niin, mersuissa on sellanen systeemi ollut ja se oli suurinpiirtein silleen että kun ajeltiin ilman pumppua, niin ilma kulki yhtä putkea pitkin, ja kun pumppu kytkettiin päälle, niin siellä oli toinen kanava jossa oli läppä ja tavara alkoikin kulkea ahtimen läpi.kuva systeemistä löytyy vanhoista "sinisistä" autoalan kirjoista osasta "moottori". Mad max-filmin auto periaatteessa toimisi - siinähän oli ruisku, mutta mistä se saa ilmaa kun pumppu ei pyöri?voisihan imusarjassa olla toinen kaasuläppä pumppun alla, ehkä siinä pop-off venttiilin luona...onhan näitä leffa autoja ja niiden ihmeellisyyksiä joskus mietitty.
     
  14. ana57

    ana57 1st gear

    Volkkarin g-ahdin on pieni remmivetoinen, antaa 1.6 koneeseen n. 0.3 bar painetta.
    Viitteitä tarvittavasta tehosta kunnon paineilla saa remmiahtimien remmin leveydestä.
     
  15. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    mopoon homma oli helppo toteuttaa vaihtovirtamagneeton avulla eli kun kierrosluku kasvoi niin sähköntuottokin kasvoi eli toisinsanoen sähkömoottorin pyörintänopeus oli suhteessa koneen kierroksiin. puhaltimena oli bilteman veneenkonehuoneentuuletin. tosin epäilen tässä olleen kyseessä enemmän imuilman kiihdyttäminen kuin sen ahtaminen. mutta tehoa tuli roimasti lisää mopon moottoriin.
     
  16. v_valtteri

    v_valtteri 1st gear

    Tuollainen sähköllä toimiva turbo olisi kyllä pirun kätevä matalilla kierroksilla (kuten risteyksissä lähdössä) kun normaali pakokaasu turbo ei kykene antamaan tehoa. Tosin korkeilla kierroksilla sähköinen turbo olisi vaan tiellä kun sähkömoottorilla ei oikein saa tehoa riittävästi. Tästä siis kannattaa toteuttaa risteytysratkaisu, eli matalilla kierroksilla käyttää sahköä ja korkeilla pakokaasua turbonpyörittämiseen. Ja eikun kokeilemaan...
     
  17. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    samaa ideaa on jo sovellettu ns. Comprex-turbossa joka on virittäjän käsikirjan mukaan mekaanisen ja turboahtimen välimuoto. sanottiin että toimii parhaiten hidaskäyntisis diiselkoneis, tosin ei oo sarjatuotannos missään.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toistaiseksi en ole vielä sellasta systeemiä nähnyt missä mekaaninen systeemi saatais sähköisesti toimimaan tehokkaammin jos se sähkö tuotetaan mekaanisesti. Jos nyt ajattelee, että moottori pyörittäis sitä ahdinta, ja siirryttäis sellasenn järjestelmään missä sähkömoottori pyörittäis sitä ahdinta ja moottori laturia joka tuottais sille sähkömoottorille virtaa, niin siinä ei tee muuta kun häviää. Niinkuin jääkiekossa, niin myös noissa moottoreissa pätee aika hyvin toi "keep it simple, stupid" hokema. Noi elokuvien "sähköahtimet" on vain tehokeinoja eikä sellaisia ole käytössä missään. Tusbojen ja mekaanisten ahtimien yhdiestelmiä on näkynyt, ilmeisesti tarkoituksena juuri antaa mekaanisella ahtimella alakierrosvääntöä kunnes turbot on kunnolla mukana, muttei nekään systtemit oikein ole toiminnallaan tai suorituskyvyllään vakuuttaneet tai päässeet samalle tasolle vain yhtä ahdintyyppiä käyttävien kanssa.
     
  19. koni

    koni 1st gear

    Tuossahan onlisi ikiliikkujan ainesta jos sitä sähköä sais tuotettua mekaanisesti pyöritettävällä laturilla pienemmällä tehomäärällä kuin mitä tuo ahdin toisi lisää..
     
  20. tanari

    tanari 1st gear

    hehe.. pieni sähkömoottori ja dynamo sille tuottaaa sähköä.. ja sitten vaan kuminauha siihen väliin.. ja siinä on ikiliikkuja niin kauan kun se moottori hajoo.. :grin:
     

Kerro tästä muillekin!