Voisiko joku hieman valottaa että kuinka tuon 0-100 kiihtyvyyden voipi laskea aikakortin tiedoista......
No se lienee puhas arvaus ei kai 18m, 100m, 201m, 300m ja 402m ajoista suoraan voi sitä tietää Ja 0-100kmh tulee suunnilleen jos siinä 100m kohdalla täyteen (ainakin mulla) niin se on älyttömästi kiinni lähdön onnistumisesta ja pidosta, loppuradalla yleensä saa jotenkin tasaisen vedon ja sutimisen aisoihin tai hallintaan...
Jollakin keskimääräsellä kiihtyvyydellä laskettuna saa jotain lukuja, mutta kuinka liki tai kuinka kaukana ne on; varmaan suunnilleen yhtä paljon heittoa kun laskemalla puolenvälin ajasta jakamalla se nopeudella?
Semmonen "laskukaava" 0-100km/h ajoille löytyy kun varttimailiaika miinus 8sekuntia +/- 0,5sekkaa. Tolla saa aika hyvän ARVION paljonko 0-100km/h aika vois olla. Kuulostaako liian yksinkertaiselta..? Niin minustakin mutta silti toi toimii aika kivasti, kun kattoo eri autoilla ajettuja aikoja joista on molemmat ajat tiedossa. Esim oheisesta linkistä kun vertailee 0-60mph ja 1/4mile aikoja, niin aika kivasti natsaa toi 8s sääntö tollasilla normaaleilla urheiluvessoilla. http://www.albeedigital.com/supercoupe/ ... times.html
tuota on ainakin hankala käyttää alle 7.5s vekottimiin kun menee alle 0s. 0-100km/h heheh.. vitsi vitsi aika tarkasti noissa listoissa oli jutut menneet lähelle tuota toimitusta.
Laittaa aika/matka koordinaatistoon tunnetut pisteet, laskee siitä aika/nopeus pisteet ja tasoittaa käyrän. Onnistuu taskulaskimella + kynä ja paperi ok, helpoiten Excelillä. Mitä enemmän väliaikamittauksia, sen tarkempi. FHRA aikakortissa on yleensä enemmän tietoa kuin vaikkapa WCC. Tuossa esimerkkiä Excelillä tehtynä: http://www.rmotorsport.com/2003/pics/rmoto/chevelle_acc.gif Kait tuosta voisi Excelin ohjelmanpätkänkin laittaa jakoon, ei ole vain tullut tehtyä käyttäjäystävälliseksi.
oma havainto on ollut että ainakin vapaasti hengittävissä tuo teho/paino-suhde osuu myös aika lähelle eli jos esim. 6kg/hp niin 0-100=6 sec
Sen voi laskea käyttäen keskimääräistä kiihtyvyyttä, mutta paikkaansa se ei pidä, koska kiihtyvyys hidastuu matkan edetessä. keskikiihtyvyyden saat laskemalla: (loppunopeus*3.6)/aika siitä sitten 0-100km/h kuluvan ajan saat laskemalla100/3.6)/keskikiihtyvyys laskin huvikseni omalle kikottimelle ja varttimailin ajan mukaan 0-100km/h hoituu reilussa 7 sekunnissa, 1/8 mailin ajan mukaan reilussa 5 sekunnissa. Molemmat pielessä, mutta 1/8 mailin mukaan laskettuna ollaan lähempänä. Tossa edellä olikin jo paljon tarkempia kaavoja.
^Meidän REE -ryhmän koppimopolle toi antais jotain noin 2.2 sekunnin aikaa 0 - 100 km/h. Meneeks se niinkin lujaa
Nopeudet kympin välein 0-200 km/h (0-50 viiden välein) ja niitä vastaavat ajat ja matkat saa helposti paetronicsin kiihtyvyysmittarilla, joka painaa ehkä 100 grammaa. Sillä on hyvä myös verrata eri lähtöjen onnistumista. Lisätietoa http://www.paetronics.fi/ ja siellä RS 100. tomant
Kyllä toi meitin Rakettikin varmaan sen 4,5 s menee 0-100 km/h, varttimailiajan ollessa 12,8 s ja loppunopeus 173 km/h.
Todella hyvin,mut saattaahan tuollainen isokoneinen työntää loppukohden hiukan tuota "yleiskaavaa" nopeammin...
http://www.wallaceracing.com/60-footmph.php Toikin on aika mielenkiintoinen, sain Tojotalle yli 100km/h vauhtia mitä en kyllä usko. Joku 80km/h vois olla lähempänä. DragSimulaattorin mukaan mentäs 1.7sekkaa nollasta sataan. Kyllähän se aika kovaa rempasee mutta silti