0.6 vai 0.8 hitsauslanka autopeltihommiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Motor & Parts, 18.7.2014.

  1. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    En ole ammattihitsaaja, tässä opettelen koko ajan ja hitsaaminen on todella kivaa :) Olisi kiva saada neuvoja ammattihitsaajilta.

    Tarkoituksena olisi hitsailla tuollaista vanhaa järeää Land-Roveria, jossa pellit on 1-1.5mm ja runkokin on jykevää materiaalia.

    Aikaisemmin olen käyttänyt autopeltihommissa 0.8mm hitsauslankaa, ilman ongelmia. Mietin että miten tuo 0.6mm eroaa ominaisuuksiltaan tuosta 0.8mm.

    Käytössä on vanha Kempin valovirta MIG + CO2 suojakaasuna.

    Kummallahan tuota kannattaisi hitsailla, uutta hitsilankaa joutuu kuitenkin ostamaan.

    Onko olemassa netissä mitään taulukkoja tai vastaavia mistä näkisi hitsauslangan paksuuden soveltuvuuden suhteessa pellin paksuuteen.

    Kiitos.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hyödytön kommentti kun olen vain kurssin käynyt mutta itse aina 0.8mm käyttänyt sitkeesti vaikka välillä virtaa pitänyt tiputella ettei mene läpi, tosin autoissa peltikin ollut ohutta välillä ja taidot mitä on.
     
  3. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    En ole kyllä ollenkaan ammattilainen, mutta pakosta on joutunut noita peltitöitä tekemään. Itse olen käyttänyt 0.8 lankaa, kun sillä on helpompi hitsata sitten vahvempaakin rautaa. Jostain olen kuullut, että 0.6 langalla ei pala niin helposti pelti puhki, kuin 0.8 langalla, mutta edellisessä koneessa taisi 0.6 lanka olla, eikä tällä nykyisellä ole puhki palamisen suhteen mielestäni mitään eroa. Veikkaisin, että, jos koneessa on vähän säätöportaita virralle, on langan paksuus tärkeämpää, kuin koneessa, jossa on paljon säätöportaita. Uskoisin, että 0.8 langalla pärjää 0.6 paremmin yleiskäytössä, jos ei halua monia lankakeriä ostaa.
     
  4. J.Lehtonen

    J.Lehtonen 1st gear

    kumpikin sopii ihan passelisti. Lähinnä taitaa langanpaksuuden valinta olla siitä kiinni kummalla on mielekkäämpää hitsailla. Itsellä käytössä 0.6,0,8 ja 1.2 ja pääsääntöisesti käytän 0.8:sia.
    välillä tuo 0.8 on olevinaan liian paksua kun polttelee läpi herkästi ohkasesta pellistä. mutta jos on tiedossa esim 4-5mm paksun materiaalin hitsausta niin 0.8 olis mielestäni oiva valinta kun sillä menee sujuvasti kuitenkin laajempikin paksuus, no meneee o.6:sellakin mutta esim. V-railoa joutuu vaan enemmän täyttämään.

    mielestäni kone vaikuttaa suurimpana langan valintaan että mitä kyseisellä koneella on mukavinta hitsata. itsellä iso voimavirta esab joka ei paljoa reagoi millaista lankaaa lykkää koneeseen.
    kokemusta kempin valovirta vehkeistä oli migger malli ja siihen ei omasta mielestäni oikein sopinut tuo 0.8 tai sitten vaan en jaksanut turata sen kanssa tarpeeksi. Ja miggerillä nyt ei tullut edes kokeiltua paksumpaa rautaa saumattua kun helpommalla päässyt kun raahannut voimavirtakoneen viereen.

    Ja jos oikein mietitään niin valovirtakoneeseen melkein laittaisin 0.6 ja voimavirtakoneeseen 0.8

    jossain kurssilla ollessa vetäjänä oli eräs vanhanliiton ukko joka totesi että, jos tulevaisuudessa turaa vaan autojen ruostevaurioita ni 0.6 ja co2 niin niillä kyllä pärjää vähemmälläkin taidolla. ja on sitä hätäpäissään helmoja paikkailtu puikollakin, nättiä siitä ei kyllä saa mutta ehjän saa :D
     
  5. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Kiitos todella paljon viesteistä :) Onkos kaasumäärä sama tuolla 0.6:lla kuin 0.8:lla vai pitäisikö tuotakin säädellä? Noin 8-9 litraa/min olen käyttänyt tuolla 0.8:n hitsauslangalla.
     
  6. J.Lehtonen

    J.Lehtonen 1st gear

    no virtaus määrä vaihtelee ihan sen mukaan millaisilla virroilla ja nopeuksilla hitsataan. ihan auton korjaushitsauksessa menee suurinpiirtein samoilla virtauksilla kumpikin kyllä sen kuulee milloin on virtaus sopiva ja näkee myös, jos liian vähän niin roiskii huolella eikä saa nättiä saumaa aikaiseksi.
    kun taas ajetaan maksimivirroilla ja maksimi langansyötöillä niin sitten ei riitä tuo 8-9 litraa min mihinkään :D
     
  7. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Tein yli 35v peltihommia ja omasta kokemuksesta 0,8 lanka on erittäin toimiva jos on voimavirtakone jossa on monipuoliset säädöt.Pintapelteihin jotka on yleensä ohkaisempaa esim.ovienpintapellit on 0,6 käypästä ja omasta mielestäni toimii hyvin esim.valovirtakoneessa.Tarjolla on nykyisin laaja valikoima koneita josta varmasti löytyy kotisepälle toimiva laite.Sen voin kyllä kokemuksesta sanoa että vanhemmat Esabit ja Kempit jos ovat huollettuja, helvetin hyviä pelejä.Nykyisin tahtoo vaan olla varaosien saanti hieman hankalaa.Ja yksi asia on tärkeä ,vain tekemällä ja harjoittelemalla oppii.Sen verran kaasuista että co2 onsiitä hyvä se on edullisempaa harrastajalle ja jos hitsaa ulkona ja on tuulinen keli roikiminen on vähäisempää kuin jos hitsaa Misonilla.Misonilla on helppo taitojen kasvaessa hitsata mm.alumiinia .
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    vanhassa kempissä on siinä irrotettavassa pellissä sisäpuolella tarra missä suositukset mikä pelti,mikä virta ym asetukset.itsellä n.-93 mallinen valovirta kemppi,kaasuventtiili ja virtapotikka vaihettu plus suoli,muuten on toiminut helvetin hyvin,0.8 menee ouhuet ja paksut,paremmalla suojakaasulla parempi hitsata,samat pellit menee eri virroilla eri kaasuilla,voi myös vetää alu tai rosterin,aina se pennin venytys ei kannata,tärkeintä on SAÄTÄÄ VIRTA JA LANGANSYÖTTÖ joka tuntuu unohtuvan ammattilaisiltakin,kaikki turataan samoilla säädöillä sitten hulluna hiotaan.kokeile eri tavoilla niin huomaat kun se oikea löytyy tulee sileä ,hiukan aineen yläpuolella oleva sauma.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    0,6 "ehottomasti" paras 1,5 milliseen peltiin asti autopeltihommiin ja onnistuu tollaset keskiverrot 2 - 3mm runkopalkitkin vielä ihan mukavasti.
     
  10. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Sen verran kaasuista että co2 onsiitä hyvä se on edullisempaa harrastajalle ja jos hitsaa ulkona ja on tuulinen keli roikiminen on vähäisempää kuin jos hitsaa Misonilla.Misonilla on helppo taitojen kasvaessa hitsata mm.alumiinia .[/quote]
    Kantsii huomioida että alumiinille Misonin pitää olla puhdasta argonia ja sillä "mustan" langan hitsaaminen on tuskaa.
     
  11. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Tärkeintä on SAÄTÄÄ VIRTA JA LANGANSYÖTTÖ joka tuntuu unohtuvan ammattilaisiltakin,kaikki turataan samoilla säädöillä sitten hulluna hiotaan.kokeile eri tavoilla niin huomaat kun se oikea löytyy tulee sileä ,hiukan aineen yläpuolella oleva sauma.[/quote]

    Ammattilainenkaan ei voi säätää virtaa ja langannopeutta erikseen koska aivan perusmigitkin ovat puoliautomaatteja joka tarkoittaa että virta säätyy langannopeutta säädettäessä.
    Tässä varmaan tarkoitetaan oikeaa jännitteen(V) ja langannopeuden(m/min,A)suhdetta.
    Synergisessä migissä nämä kolme säätyvät yhdestä nupista.
     
  12. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Tuossa minun Kempissä on erikseen jännitteen säätö, langansyötön nopeuden säätö. Edelliset toimivat portaattomasti nupista kääntäen. Sitten löytyy vielä tuollainen kolmas nuppi jossa näkyy erilaisia hitsisauma profiileja ja sen vieressä on kytkin. E ole tuota käyttänyt ollenkaan.
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jostain syystä varsinkin Esabilla 0,6 on järjettömän paljon kalliimpaa kuin 0,8. Motonetissä ei ehkä niin isoa hintaeroa, mutta 0,8 yleinen menekki varmaan tekee siitä halvempaa ja ihan sen takia olen sitä käyttänyt kaikkeen. Käytännön ero ollut aika pientä, kun osaa hitsata ja säätää niin nollakasilla hitsaa jo melkoista italianpitsiä kasaan.

    Esabin lanka on kunnolla kuparoituna kestänyt kosteutta hyvin, mutta on se vaan halpakaupassa lanka niin halpaa että heittää sitten vaikka kelan roskiin jos pääsee ruosteeseen ja hakee uuden.

    Valovirtamiggerillä/co2 siis mennään autopeltejä ja muuta rojua. Alumiinit tikillä.
     
  14. J.Lehtonen

    J.Lehtonen 1st gear

    muistaakseni noi mitä esim motonetistä saa on siitä syystä halvempaa kun ei ole tarkkuuskelattua lankaa jota esabin oma lanka on. itse käyttänyt monta rullaa vanhasta tarjoustalosta ostettua lincoln electonikin lankaa joka on ollut hyvää ainakin omasta mielestä. puikoissakin olen siirtynyt lincolin puikkoihin helpon hitsattavuuden vuoksi.
    mutta näin harrastaja pohjalta en ole huomannut noissa tavallisissa ja tarkkuuskelatuissa juurikaan eroa mitä käyttää.
    täällä kilpailutin noi hitsaustarvikeliikkeet nimenomaan langan osalta raision liikkeestä sai yhden esabin rullan hintaan n.70€ /15 kg ja kilpailevalta myyjältä sai kaksi rullaa samaan hintaan (ei kylläkään esabin lankaa).
    joten ei ollut vaikea päättää mitä lankaa ostettiin ja mistä :D

    nykyiset langat on noita turun woikoskelta haettuja joka oli edullisin kilohinnaltaan kun isot kelat hommasin

    sitä en tiedä mitä tänä päivänä langat maksaa kun on varastossa sen verran että ei vielä seuraavaan 10 vuoteen tarvitse lisää ostella :D
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Vuosia sitten, käytin 0,8 lankaa, ja aluksi oli CO2 kaasuna. Sitten siirryin Misoniin. Tulppahitsit onnistu paljon paremmin, tasaisemmalla patilla (joskus onnistuin saamaan sen ihan pellin tasalle), eikä polttanut läpi niin helposti, ja hitsailin vain uusia, tai hyvin putsattuja peltejä. Reikä piti olla 10mm, jotta sai lujan tulppahitsin.
    Sittemmin ohensin lankaa 0,6:ksi. 8mm:n reikään onnistu tulppahitsit paremmin.
    Jos ruosteista hitsailen, niin silloin CO2 on parempaa, kun se polttaa syvemmälle (CO2 osallistuu lämpöä tuottavasti siihen hitsaustapahtumaan, mutta seoskaasu ei), eikä ole niin herkkä epäpuhtauksille (ruosteelle).
    0,6 langalla hitsailin just 16mm:n peltiä. Pikkusen esilämmitin sitä, jotta lämmöntuonti riitti.
     
  16. amarillo

    amarillo Gearhead

    25vuoden kokemuksella hitsailut ruosteisia autoja 0.8 lanka co2(Kaljakaasu)elintarvikelaatu on halpa täyttää.Letkupaine 13-18 l min.
     
  17. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Pikkusen aiheen vierestä, mutta onko minkämoisia kokemuksia nykyisin kaarijuotosta. Törmäsin aiheeseen, joka on ollut täällä jo tovi sitten. Mutta kuinkas on tänä päivänä? Ainakin hinta on tippunut vanhoista hyvistä ajoista..

    Linkki yhden kauppiaan sivuille
    http://www.vakiopaine.fi/cu_si_3_0_8mm_ ... -tuote2133

    Ja vanha keskustelu aiheesta. Lyhyt tosin.
    viewtopic.php?t=17521
     

Kerro tästä muillekin!