-03 Voyager Abs-anturit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja puusilmä, 30.12.2012.

  1. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Eli tuollainen -03 Voyager polttelee Abs-valoa. Piti alkaa mittaileen taka-antureita, niin niiden liittimien sijainti aiheutti ensimmäisen ongelman. Auton alta kun zoomailin johdon läpivientiä, niin näytti nippa nappa menevän sivukoteloiden puolelle, vai onko sittenkin lattiaverhoilun alla?

    Ja jos ne on siellä sivukoteloissa, niin miten niihin pääsee käsiksi? Oli jonkinlainen ohjekirjakin käytössä, siitä sai sen käsityksen että siellä on koteloissa jonkinlaisten muovitulppien alla ruuvit, mutta ei koteloissa ole kuin umpinaista pintaa, en mitään ruuvin paikkaa löytänyt.
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ettei ole takapenkin alla? Mutuiluna muista merkeistä..
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vikakoodit?
     
  4. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Oikeasta takapyörästä ei tule signaalia, anturi vaihdettu mutta ei korjaantunut sillä. Siellähän on pyörännavassa oltava jokin sakaralevy, voihan sielläkin olla ruostetta ja paskaa toimintaa sekoittamassa, mitähän kautta siihen pääsee käsiksi?
     
  5. KPS

    KPS 3rd gear

    Stow and go mallin GV:ssa liittime on taka-akselin päällä pakoputken alumiinisen suojalevyn alla/ vieressä.

    Taistelin itse saman vaivan kanssa ja lopulta luovutin. Linkissä avautumista aiheesta nimimerkillä "crd" http://www.phpbbserver.com/chryslerclub ... lercluboff

    PS: Se vika tuskin on siellä takanavan sisällä olevassa nopeuskehässä. Etupään kehät tukkeutuvat helpommin kuralla ja ravalla
     
  6. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Joo kiitos linkistä, täytyykin olla varovainen Abs-boxin liittimen kanssa. Ajattelin tutkia anturit suoraan Abs-boxin persiistä jos löydän siihen kytkentäkuvat.
     
  7. KPS

    KPS 3rd gear

    Tuolta latasin itselle kaikki tarpeelliset manuaalit:

    http://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manu ... 20Manuals/

    Löytyy moneen vuosimalliin ja myös dieseleihin. Lataa nuo . rar paketit ja pura ne johonkin kansioon esim. winrar ohjelmalla, niin saat noista paketeista yhden tiedoston per manuaali.
     
  8. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Kiitos, onpas hyvä sivusto Mopareille, eiköhän sieltä liittimet löydy.
     
  9. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Nyt kun tuli ryömittyä tuolla auton alla, niin selvisi noiden taka-anturien liittimien sijainti. Eli ne ovat yksinkertaisesti niiden alustassa olevien ulokkeiden takana sisällä. Kumitulpat irti ja liittimet ovat niiden takana suojassa. Aika isoja ohmi-lukuja näyttivät, 4,5 Mohmia, mutta kun molemmat näytti samaa, niin olettaisin niiden olevan kunnossa. Ja mittarin johdoillakin on merkityksensä kuinka päin ne on, toiseen suuntaan ei näytä mitään.

    Vian tulemisesta sain sen verran lisätietoa, että alkuun valon syttyessä sen sai sammumaan voimakkaalla jarrutuksella, ei oikein silloin tuntuisi että on anturissa vika. Nykyään valo palaa siis koko ajan.

    Antaa vikakoodit Abs-jännitteestä, olikohan se nyt matala ja oikean takapyörän virtapiirin toimintahäiriöstä, jos tuohon mun skanneriin on luottamista
     
  10. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Yleensä vastus on noissa antureissa yli 1kOhm, mutta alle 2...vaikuttaa nuo sinun arvot aikas suurilta ellei jopa liian suurilta. Ja tuolla mittaus suunnalla ei pitäisi olla mitään merkitystä.
    Nimimerkillä satoja kuorma-autojen ABS vikoja korjanneena.

    Voi ilmoittaa myös katkosta antureiden jännitteissä joka ilmenisi tuona mainitsemanasi vikana.

    Ota vastusmittari kouraan ja menet varaosaliikkeestä mittaan arvot jos et muuta keksi.
     
  11. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Tuollaisia 1 kOhmin arvoja minäkin kuvittelin saavani. Mikähän tuossa mittaussuunnan merkityksessä on totuus, esim. tuolla

    http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=157000

    väitetään taas muuta. Kai sitä täytyy mennä vielä varmistaan nuo arvot.
     
  12. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Eli tuolla tarkoitetaan kun mitataan sitä anturin antamaa volttimäärää rengasta pyörittäessä. Eli voit tarkistaa näin että antaako lukemia lainkaan...vai onko kehä hajalla tai anturi liian kaukana.

    Itse harvoin voltteja mitannut kun on testerit millä näkee nuo pyörintälukemat, anturien ohmit on silti usein mitattava.
     
  13. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Tuossa viikonlopun pakkasessa tuli taas ryömittyä auton alla, en saanu enää kummastakaan anturista lukemaa, vaikka kuinka päin mittaili ja sitten mittarikin hyytyi kylmään.

    Se abs-jännite koodi poistui kuitattaessa, mutta oikean takapyörän koodi palaa heti, kun virrat saa päälle. Eli voiko noin testimielessä kokeilla huijata järjestelmää laittamalla vaikka 1-2 kilon vastuksen anturin liittimiin jä pistää virrat päälle, kokeilla sammuuko valo sillä?
     
  14. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    tarkempi arvo olis luokkaa 1.2kohm... en osaa sanoa tuosta testistäsi että onnistuuko vaiko eikö... onko mahdollista tehdä välijohtoa niin että saat vasemman puolen anturin oikeanpuolen johtoon kiinni....eli saat vian siirtymään mikäli niikseen on
     
  15. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Auto lähti sitten korjaamolle, alkoi itseltä eväät loppua ja katsastus läheni. Syyllikseksi ilmeni Abs:n johtosarja, joka oli nirhaantunut vaihdevaijeria vasten puhki.

    Nyt auto kunnossa ja leimassa, kiitos vastanneille. Toivottavasti ei ole mikään tyyppivika, mutta ehkä tiedosta apua jollekkin samantyylisen ongelman kanssa painivalle.
     

Kerro tästä muillekin!