1,6 litraiset nelisylinteriset turbomoottorit F1-sarjaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja captainpera, 17.12.2010.

  1. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Joo, Ferrarilla saattaa olla muutama sana sanottavana vielä noista moottoreista. Vähän semmonen tunne - kun en ole koskaan tommosta F1 autoa ajanut - että ne autot rupee olemaan jo vähän liian hyviä ja helppoja ajettavia, sen takia noita ohituksia ei kauheasti enää nähdä. Otetaan luistonestot yms. härpäkkeet pois, siipeä pienemmiks ja renkaita kapeimmiks, ni eiköhän sieltä sen jälkeen ne oikeet kuskit nouse mestariksi. Ei siellä vissiin nykyään tartte olla ku kylmä pää, nopeet refleksit, pikkusen uraa taustalla ja rahakkaat sponsorit mukana. Tän takia siellä on kokoajan vaa norempia ja nuorempia mestareita, kun pää riittää painamaan kaasua viimeseen asti. Lyötäs alle noita 80-90 taitteen autoja, ni vois olla vähän eri meininki noiden mestarien kanssa ja kilpailut paljon kiinnostavimpia. Tässä nyt voi olla vähän tämmöstä "aika kultaa muistot" puhetta, mutta kyllä tää kehitys suunta on näissä siviiliautoissakin mun mielestä menny ihan samanlailla... Saako joku muka ihan uusista henkilöautoista jotakin viboja niiden ensi mukavuuskilometrien jälkeen? Kun asiat käy liian helpoksi - tässä tapauksessa ajaminen - niin mielenkiinto häviää. Sen takia vissiin näitä harrasteautoja on? ;)

    Pikku nostalgiapätkä loppuun :)
    http://www.youtube.com/watch?v=n3d68w67nD0
     
  2. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Mitä hyvää puolimoottorissa on kun joka asiaan on "paras" joku 1/4 oikeasta oleva suoranelonen? Sitten viritellään kaiken maailman tasapainoakseleita kompensoimaan alkuvaiheessa tehtyä suunnitteluvirhettä eli puuttuvia sylintereitä.
     
  3. r.w.

    r.w. 1st gear

    Useat lähteet kertovat aika-ajotehojen olleen parhaimmillaan 1300hv ja ylikin. Tässä on hyvä nettisivu tuollaisen moottorin entisöinnistä:

    http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html

    Kannattaa myös tsekata, miltä suhteellisen matalassa vireessä olevan moottorin tehokäyrä näyttää, ei ihme, että kuljettajat pitivät laitteen ajettavuutta hieman haasteellisena. :rotfl:
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Vanha sumuvalo muistaa nuo turbot joskus 80 luvulla miten ne oli ylivoimaisia esm etelä afrikassa korkealla missä ilma oli ohutta. Alhalla ne eivät olleet niin ylivoimaisia. Silloin ne kiellettiin, mutta taitavat olla tulevaisuutta?
    Joku hämärä muistikuva mulla on että Ferrari otti silloin 1500 heppaa aika-ajo moottoreista mitkä oli silloin laillisia, mutta ei enään.Kisa motissa mitkä kesti maaliin asti ei lllut yli tuhatta heppaa.(?)..
     
  5. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Juu, kyllä ahtaminen on tulevaisuutta - mutta vois sitä ahtaa vaikka noita nykyisiä v8 koneita. Se on aina vähän sillälailla, että kun kehitystä viedään alaspäin - tässä tapauksessa tehoja ja kierrosaikoja lasketaan - niin paskaltahan se tuntuu.
     
  6. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Jotenkin vähän huvittaa tuo touhu. Koitetaan mukamas pitää kustannuksia alhaala että rupusakki minardeilla ja muilla halpis prutkuilla pysyisi mukana. hän F1 mitään jokkista ole, mutta silti tajuttoman kallista touhua rajoittenanukin.
     
  7. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Ratkesin taas vähän fiilistelemään tonne youtuben ihmeelliseen maailmaan.. :(

    Tältä taitaa suurinpiirtein kuulostaa formula ykköset vuonna 2013! Näissäkin taitaa suurimmassa osassa(ainakin relluissa) olla jopa v6 turbo koneet.
    http://www.youtube.com/watch?v=VHiVtjXo ... re=related

    Nyt on vähän pakko kirjottaa tähän jotaki täytettä, meinaan seuraavaa linkkiä ei kehtaa ihan suoraan äskeisen perään laittaa. On muutamia asioita jotka ainakin mulla saa ajatuksen karkaamaan pois kaikesta muusta ympärillä olevasta ja kylmät väreet nousemaan suoraan iholle - ja toinen niistä ei ole turun sinappi.


    http://www.youtube.com/watch?v=M1InrgZiv30
    Kuunnelkaa noita alasvaihtoja! :eek:
     
  8. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Joskus pidin noita kaikkia yhtä tylsän kuulosina, mutta nyt kun ollaan V12:sta pudottu V8:in ja vielä I4:iin menossa, niin alkaa huomaamaan jo eroa.. Kieltämättä upean kuulosiahan nuo entisajan V12 koneet on.

    Nythän rallissakin aletaan käyttämään samankokosia koneita. Oliko niin että tehoissakin tullaan samalla alaspäin?
     
  9. -nikke-

    -nikke- Gearhead

  10. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

Kerro tästä muillekin!