10 vuotta vanha ajamaton auto liikenteeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja asperiini, 27.10.2013.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

    Pihaan putkahti Amerikantuontina auto joka on valmistettu ja rekisteröity Kaliforniassa 2004 mutta jolla on ajettu van karvan yli 1000 mailia. Ostaessa maileja oli vain 940 mutta siirtoajot kasvatti lukemaa...
    Kilvitän tämän Suomeen vasta ensi keväänä mutta nyt tarttis miettiä mitä kaikkea tähän pitäis ihan varmuuden vuoksi vaihtaa.
    Huoltokirjassahan ei ole minkäänlaisia merkintöjä joten minkään nesteiden tms vaihdoiste ei voi tietää.
    Ajoin auton kontin purkupaikalta kotiin ja kaikki tuntuu kyllä toimivan ja nestepinnat on oikeissa lukemissa.
    Öljyt, jäähdytinnesteet ja jarrunesteet nyt ainakin tarttee vaihtaa mutta tarviikos laatikon tai perän öljyille tehdä jotain? Manuaalinen v-lootahan tässä on.
    Toinen juttu on ruostesuojaus. Nythän pohja ja muutkin paikat on tehtaan jäljiltä eli kuin uusia. Luultavasti en tällä kuitenkaan talviajoa tule koskaan ajamaan joten onko ruostesuojauksellekaan mitään tarvetta?
     
  2. Roju

    Roju 3rd gear

    Kerro toki mikä kärry?
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No ompa mielenkiintoinen tapaus. Saako udella mikä vehje on kyseessä?

    Varmaan jollain aikataululla vaihtaisin ne loput öljytkin, ainakin jos ei ole varmaa tietoa miten/missä auto on säilytetty.
    Ruostesuojauksesta sen verran että pelkkä kesäinen vesi ei autoa paljon ruostuta. Kokemusta on suburbanin kohdalta minkä ostin aavikolta ruosteettomana, sitten muutin rannikolle suolattomaan mutta äärikosteaan paikkaan (sadesumma 2500mm). Ruostumista ei parissa vuodessa tapahtunut muuten kuin paljaan metallin osalta, eli ei levinnyt maalin alla tms ollenkaan. Sitten auto oli yhden talven eteläsuomen talvea vastaavissa oloissa ajossa, ja ruoste oikeen räjähti niistä paljaista kohdista. Takas pelkkään kesäajoon, ja ruostuminen pysähtyi taas kokonaan.
    Samoin toinen ostos tuli niin kosteasta paikkaa että auto kasvoi sammalta yltympäriinsä, mutta suolaa ei siellä(oregon) käytetä, joten ruostetta ei löydy mistään.

    Itse tekisin kyllä kevyen kotelosuojauksen ja samalla kamalla koko pohjan, mutta ei mitään massoja tietenkään. Saman olen tehnyt noille esimerkkiautoille mitkä nykyjään kesäautoja.
     
  4. asperiini

    asperiini Gearhead

    Tää on Dodge RAM SRT10 Viper.
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Sait minut juuri kateelliseksi.....
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  7. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Kelpais kyllä,onneks olkoon hankinnasta.Saako kysyä mistä noin vähän ajetun bongasit?
    Eikö tuolle joutais ruostesuojauksen tehdä kun kerta on lähes pakasta vedetty vehje??Ei se sitä autoo huononna ainakaan,ite tekisin.
     
  8. oximax

    oximax 1st gear

    Joo minä kanssa vetäisin alustaan ja koteloihin jonku vahamaisen ruostesuoja-aineen.
    Kokemuksesta aika herkästi ottaa sellasen ruman pintaruosteen kun on todella paljon pintoja korissa ja alustassa joita ei ole käsitelty.lainkaan.
    Hieno auto onnittelut.
     
  9. asperiini

    asperiini Gearhead

    Kiitos. Tää löytyi ihan puolivahingossa ebaysta.
    En ensin uskonut noita maileja mutta Peter Jenslund käväisi kapineen tsekkaamassa ja tottahan se sitten kuitenkin oli. Tässä oli vieläkin kaupan paperit takaikkunassa ja lattialla ja auto on aivan kuin just tehtaalta tullut. Pakkohan se oli pois ostaa kun hintakin oli kohtuullinen. Toki tänne kilvitettynä jotain ihan muuta sitten kun on nuo valtion aneet maksanut.
     
  10. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Tuo vähäinen ajomäärä saattaa tuoda pienen lisämaksun.Tulli saattaa katsoa auton uudeksi,vaikka onkin vanha,ja siten lätkäistä uuden auton ALV:n.
    Lue:
    http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
    Kohdasta: Käytetyn ajoneuvon verotus Suomessa (pdf)
    Ja osio 5.
    Näin kävi yhdelle tuomalleni mp:lle.Oli 5v vanha ja ajomäärä vain 2450km.
    Tulli katsoi uudeksi mp:ksi ja lisäs ALV:n.
     
  11. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Voiko siinä käydä niin, että mikäli auto katsotaan uudeksi niin sen tulee täyttää myös uusimmat päästönormit?
     
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Joo;.... Tollanen olis tosi kähee, mutta parin pytyn verran joutuu tinkimään.

    Mut toi lyhyt hytti, lyhyt lava sillä neljä pilkku jotain kasilla vois olla sellainen yhdistelmä, mitä raaskisi pitää ihan käyttöautona.

    Kyllähän Cummins on kanssa kiva, mutta nyt reilun kymmenen vuoden roksuttelun jälkeen bensakone vie mielessä voiton varsinkin, kun tänä aikana hintaero polttoaineissa on kutistunut lähes olemattomaksi.
     
  13. MudMax

    MudMax Gearhead

    Hieno löytö!!!!
    Tämä koskee vain eurostoliiton alueelta tuotavia, ulkopuolelta tuoduistahan menee aina ALV (pl. muuttoautot).
    Kilometriraja siinä on 6000 km.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Varmasti raaskisi, mutta en suosittele. Tuo neljä-pilkku-jotain kone on äärimmäisen tuskainen ajettava jos on vähänkään tottunut vääntöön ja/tai tehoon. Viimeksi tänä aamuna taas kiroilin juurikin vm 2004 Ramin ratissa. Muuten hyvä peli, sisällä kaikki kohallaan, manuaalitoosa, ym, mutta se kone...On kuin kanttiladalla ajaisi, ylämäkeen ei kiihdy millään vaihteella. Kunnon kone on just se mitä tuo pikkari kaipaa!
     
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Onko noin??

    Mulla ei ole mitään kokemusta kyseisestä moottorista, mutta kyllähän pikapin moottorissa pitäisi jonkunlainen vääntö käyttömukavuuden kannalta toki olla.

    Diisselissä on tottunut vääntöön minkä tosin pääsee hyödyntämään vasta kun turbiinilukko on kytkeytynyt päälle, mutta sehän ei ole Cumminsin vika.

    Seuraava tosta 4,? ylöspäin taitaa olla 5,7 hemi (semi :lol: ) mutta karkaako sitten kulutus jo svääreihin käyttöautoksi ajatellessa???
     
  16. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ei oo: Ainakin automaatin kanssa pikkaria kevyemmällä kärryllä 8 vuotta ajaneena olen eri mieltä, hyvä ja kierrosherkkä käyttömoottori, mutta ei mikään varsinainen talousihme, joten silti mieluummin ajaisin yli sata heppaa tehokkaammalla Hemillä.

    Voihan se tuntua väkisin vaihdettavan laatikon kanssa painavammassa autossa täysin erilaiselta.
     
  17. z 900

    z 900 Gearhead

    Aina tietenkin ehdottomasti kannattaa rastittaa ajoneuvon yksilöinti lomakkeesta sen kohdan missä lukee todellinen ajomäärä ei tiedossa,eikä muutenkaan ehkä
    kannata pitää kovin suurta numeroa ajomäärästä,vaikka sen itse tietäisikin.ainahan voi sanoa että on voitu vaihtaa uusi mittari ynms.
     
  18. asperiini

    asperiini Gearhead

    Auto tulee mun firmalle ja tullit ja alvithan tuosta on jo maksettu, vain autovero on maksamatta, siitä teen hakemuksen ensi keväänä kun otan vehkeen liikenteeseen.
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kyllä noin on. Sulla menee hermot jos cumminsiin olet tottunut. Se ei auta mitään että jossain pikkuautossa kone on ok. Ihan kokeilin tänäänkin saisko sen jotenkin liikkumaan: koneeseen 4000 rpm, kolmosella talla pohjaan lievään ylämäkeen--> saat seistä tallan päällä niin pitkään kun huvittaa, vauhti ei muutu!
    Mutta koeajolle vaan, sillä se selviää.
     
  20. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Pakko heittää pieni ot, mut taisin tuossa reilut pari tuntia sitten puhua duuniruokalassa asperiinin naapurin kanssa. Tai sit näitä just tuotuja V10 rameja on paikkakunnalla enemmänkin...

    Onks tää kullanvärinen?
     

Kerro tästä muillekin!