1000hp ja Jeff Schwartz race ready - katastrofi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja NineBall, 12.4.2011.

  1. NineBall

    NineBall 1st gear

    Lue kiinnostava kertomus viimeisimmästä Power-magazinesta. Kuvasta päätellen, näyttäisi olevan Chevyn kone (!?).

    Jeff Schwartz (Schwartz Performance Illinois) rakensi tuplaturbomoottorin, joka oli täynnä karkeita virheitä.
    -Sylinteriputket putosivat lohkossa
    -männät tuhoutuivat
    -venttiilit ja turbo vahingoittuivat
    -öljy ei kulkenut öljynsuodattimen läpi
    -liian pitkät pultit sorvasivat nokkaketjun ja metallin palat tuhosivat laakerit ym.

    Valitettavasti saatavilla ei ole linkkiä Power magazin artikkeliin.
     
  2. studio57

    studio57 Gearhead

    = perus ameriikkalaista huippu osaamista !
     
  3. XVD

    XVD Gearhead

    ne on nuo jenkit :poff: :rotfl: :mad:
     
  4. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Rakensivatko kuluttajille tarkoitettuun käyttöön vai ihan itellen.Tuskin kukaan kehtaisi myöntää,että ihan myynti tarkoituksella ja tullu pikkasen suunnittelu virheitä matkalla tuotantoon.Vai onhan tietysti sielä kaikki mahollista,kun autojen peltityötki/lommot korjataan haloilla ja pakkeli päälle,kun samalla vaivalla ois korjannut kunnolla pellistä.
     
  5. NineBall

    NineBall 1st gear

    Ruotsalainen autoharrastaja oli säästänyt rahat kokoon ja tilasi ko. jenkkipajasta tuhatheppasen tuplaturbomoottorin vanhaan Chevy 57:aan.

    Onneksi ruotsalaiset ajoivat moottorin penkissä, jossa se tuotti "vain 600hp" ja viat alkoivat selvitä.

    Usean emailin kautta / uhkauksia puolin ja toisin ja yritys korvasi 8 kpl sylinteriputkia, (joista 4 oli väärää kokoa), 8 kpl mäntiä, uusia venttiilejä.

    Täähän on kaikkien tiedossa, iso maa isot toleranssit !
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi on aivan tyypillistä ameriikan toimintaa. Ylipäätään yleensä hemmo joka tilaa tuhatheppasen motin, ni sille on aikalailla samantekevää onko siinä 600 vai tuhat, kumpikin on aika paljon ja tuntuu siltä persiissä. Toi on nähty niin monen pajan tuotoksista vaikkei mitään vikaa olis ollut, et kun ne on myyty X-tehoisina ja ajettu täällä, niin tehoa onkin tullut huomattavasti vähemmän. Mitä isompi paja jolla on paljon mainoksia, sitä selkeempi toi trendi tuntuu olevan. Ja onhan se ihan selväkin; jos naapuri myy 800 heppasta mottia 10 000:lla, niin koita siinä sen kanssa sitten kilpailla olemalla rehellinen ja myymällä 650 heppasta mottia samaan hintaan. Kummanhan potentiaalinen asiakas valitsee?
     
  7. studio57

    studio57 Gearhead

    juu.. oli mun Nelson mottikin tehty sen verran puolivillaisesti että kotimaassa siitä tuli parempi vaikka ukkeli on esillä joka hothod ohjelmassa... ne on aihiokauppiaita ei moottorien tekijöitä.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Millasta vikaa nelsonilla oli jäänyt?
     
  9. studio57

    studio57 Gearhead

    retainerit otti keinuihin kiinni, dampperi oli väkisin tungettu paikoilleen ja näin kiila ura oli paskana. männän renkaat oli kulunut jo yhden dynon reissun jälkeen aika tavalla.. kannet suoraan laatikosta ei imusarjaa kohdistettu kansiin jne jne.. .. ihan semmosta perus hommaa...
     
  10. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Taitaa olla sitte viisain ja ehkä edullisin tapa hommata streetti motti joltain osaavalta rakentajalta ihan kotomaasta,jos semmoselle tarvis.Tuntuu et tota osaamista löytyy meiltä suomestakin ihan samalla tavalla,ku mistä muualtakin,jollei jopa enempiki,ja luulis sitä löytyvän Ruottistaki.
     
  11. darpen

    darpen Gearhead

    Saitko tollasesta "ammattimaisesta työstä" edes mitään korvauksia? :eek:
    Vai onko täältä käsin mahdotonta saada kaveri vastuuseen..?
     
  12. studio57

    studio57 Gearhead

    vai vielä vastuuseen :) tuohan on ameriikan hi-endiä.. usko koko maan osaamiseen tehdä jotain mikä toimii on menny aikoja sitten..
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mutt eikös koneesta ollut kuitenkin dynolaput olemassa. Joista sitä rahaa maksettiin? Että sikälihän koneen työntämä teho ei pitäisi olla mitenkään "laiton", vaan semmoinen kun on tilattu. ;-)
    Paljonko siihen sitten vaikuttaa joku ramppi turbokoneen imusarjan kohdistuksessa, niin viisaammat varmaan osaa kertoa.
     
  14. studio57

    studio57 Gearhead

    eipä ne taida paljoa vaikuttaa kun voipi ruuvista kääntää niin virtausta tuleepi lisää :) juu mukana tuli dynolaput ja komioita lukemia pahvissa oli.. mut noin se ei ois ollu mikään pitkäikäinen setti.
     
  15. Raitsa

    Raitsa 2nd gear

    Nelsonin tekeleet ovat olleet kiinnostavia ja osaltaan jopa ehkä järkevästi hinnoiteltujakin, mutta asiaa kun tarkemmin pohtii, niin suomalaista moottorinrakennustyötä olisi todennäköisesti viisaampaa tukea ainakin vapaastihengittävien kanssa; vastaavaa turbokokemusta ei sentään Suomesta taida löytyä.
    Ainakaan perusharrastajan käytettävissä olevilla rahoilla.
     
  16. 302TT

    302TT 1st gear

    Höpö höpö. Voi olla, että sitä turbokokemusta ei ole juurikaan jenkkiautopiireissä, mutta sitä osaamista löytyy kyllä euro- ja japsiautoharrastajapiireistä vaikka huru mycket.
     
  17. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Niin kyllä täällä suomessa on varmasti tota turbokokemusta riittämiin. Ja ei se kato sitä että onko neljä vai kahdeksan pyttyä...

    Suomeen ei vaan koskaan pääse vahingossakaan syntymään tollasia "pro-pajoja" kun kaikkien täytyy joko koittaa tehdä kaikki ite (ja maksella siinä sivussa vähän jotain oppirahoja) tai sitten tilata kinder-yllätysmoottori puulaatikossa jenkeistä (ja teettää kone uusiks jollain suomalaisella).

    Mun ymmärtääkseni toi schwartzi ei oo varsinainen moottorinrakentaja vaan paremminkin pro-touring-scenen yleisjamppa, eli on siinä koneen ostaneessa swedussakin vähän vikaa?
     
  18. Raitsa

    Raitsa 2nd gear

    Ihan mielenkiinnosta, kuka Suomessa rakentaa tilauksesta laadukkaasti V8-turbomoottoreita?

    Nelsonin avaimet käteen-moottorit ovat muuten kätevästi nähtävissä täällä.
     
  19. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Vaikka tuolta vois kokeilla www.eniten.fi
     
  20. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Itse en alkais opetteleen kantapään kautta enkä kyllä tilais jenkeistäkään,vaan teettäisin/ostaisin joltain Race harrastajalta täältä Suomesta ni tietäis kelle sais täällä palstalla sit jatkossa v,,,lla. :D
     

Kerro tästä muillekin!