1000hp ja Jeff Schwartz race ready - katastrofi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja NineBall, 12.4.2011.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toi jo selventää paljon. 800 heppaa on tietysti aivan eri asia kuin 1200 heppaa.

    Olisiko tuossa kuitenkin myös kyse osista, eli megaruutalla saa varmasti sen 800 kaakkia eikä maksa maltaita - toisaalta jokin BigStuff3 saattaa maksaa kolme tonnia tai enemmänkin Suomeen tuotuna.

    Jostain olen saanut käsityksen, että BS3 on aika vanhentunutta kamaa. Mutta oli nyt esimerkkinä ja voin olla väärässäkin. Ja Suomesta löytyy osaajia ja on mistä valita säätöboksien suhteen.

    Mitään en tiedä Nelsonin moottoreista enkä niissä käytettävistä toleransseista, mutta vaikkapa tuo 800 kaakkia kuitenkin vaatii jo jotain moottorin osilta, välijäähdyttimiltä ja niin edelleen. Dynossa täyskaasulla moottori saattaa toimia ilman lämpöongelmia ja muitakaan ongelmia, mutta täyskaasulla pidempää matkaa vedettäessä (mailin kisat ja vastaavat lentokentällä) kestävyydellekin on aika kovat vaatimukset. Ehkä siksi osat maksaa, vaikka huipputeho ei olisikaan huimaava.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Näkisin kyllä myös että noissa valmiissa koneissa maksetaan toimivasta reseptistä, joka ei ole ihan itsestäänselvyys noissa teholuokissa kaiken kovimmillekaan guruille. Tarkoitan sitä että jos ei haluu vaihtaa yhtään mäntää, kannentiivistettä tms. palikkaa autostaan ja vuosia hieroo säätöjä sulatellen patoja niin valmis kone vois olla hyvä ratkaisu?

    No, aina sekään ei sit näköjään ole, kyllä tuon hintaluokan koneessa täytyy olla dampperi oikein asennettu ja tönärit oikeen mittaiset(vai mistä keinujen retskuihin laahaamien johtui?) mutta noi imarin kohdistukset ja männänrenkaitten reipas kuluminen on enempi tulkinnanvaraista, tapauksesta riippuen. Jotkut meinaan ei aiokaan kohdistella kanavia sanoen että siitä on pelkkää etua, ja jotkut käyttää todella reippaita katkosvälyksiä männänrenkaissa kovissa koneissa perusteena suurempi lämpökuorma. Toki niissä asioissa voi olla muustakin kyse mutta noi nyt tuli mieleen....

    Kymppitonnilla tehty 800hp kone on kyllä hyvä suoritus, olettaen että mitään osia ei ole valmiina olemassa. Tietysti noitakin on monenlaisia, jossain olosuhteissa penkissä senverran tuottaneita ja sellasia jotka kipittää varttimaililla sen tehon edestä. Joskus tuntuu että ulkoilmassa hepat surkastuu, tai ainakin se useimmiten on niinpäin että stripillä ei mennä sitä vauhtia mitä teholappu antais olettaa.
    Toki vauhti stripillä monesta muustakin asiasta kiinni mutta kuitenkin. Teholapun lukemat 1/4mailin nettilaskuriin laittamalla on vaan monesti aika kaukana totuudesta, ja kuten aikaisemminkin sanottua on niitä teholappujakin monenlaisia.

    Erilaisten mekaanisten ahtimien tehonsyönnistä ei ole kyllä kokemusta mutta väittäisin että centrifugaalit on aika hyvin pärjääviä siinä vertailussa. Ainakin niitä aika ohuilla "henkseleillä" verraten reippaissakin laitteissa verrattuna perinteisiin ahtimiin, ja tuntuu remmit niissä kestävän. Valmistajien ilmoittamista ahtimien hyötysuhteista ei kai kannata silti kauheesti innostua, ne voi olla silkkaa amerikkaa :rotfl:
     
  3. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Takaat että joku muu rakentaa kympillä 800hp koneen??? Sitten kun ei onnistu niin on rakentajan vika. Kannattaisiko olla reilusti väittämiensä takana ja sanoa että minä rakennan.
     
  4. Hectori

    Hectori 1st gear

    No siitä se tottakai on osaksi kiinni. Alkuperäisessä viestissä sanoinkin etten sille laske varsinaisesti arvoa. En siis sano etteikö voisi maksaa koneesta paljoa jos kerran on lompakossa lyöntiä. Mutta se onko kone missään mielessä kohtuullisen hintainen ei riipukkaan siitä paljonko ostajalla on valuuttaa, vaan siitä mitä panostetulla rahamäärällä saa. Onhan se kiva että nelsoni tekee 5 akselisella jyrsimellä osansa, mutta toiminnallisuutta se ei lisää.

    En tiedä, mutta nykyään rupeaa olemaan paljonkin hyviä ja halpoja moottorinohjaus järjestelmiä.

    800 heppainen vapari vaatii paljon enemmän kuin 800 heppainen turbokone.

    Mä pystyn takaamaan että sinäkin pystyt rakentamaan sen koneen samalla hinnalla, kun teet niinkuin mä sanon...

    Lohko,pyörivät,kannet,imusarja,läppärunko,suuttimet,nokka, jakopää ja venttiilikoneisto,apulaitteet,turbot on nopeasti laskettuna ja rahaa haaskaten 8500e. Siinä meillä olis 383 pikkulohkoletukka.

    Yllä on vähän nopeasti laskettuna. Eikä siinä ole edes säästelty. tosta tiputtaisi äkkiä puolitoista tonnia pois.
     
  5. studio57

    studio57 Gearhead

    hitto ja meidän motec moottorin ohjaus kilkkeineen maksoi melkein saman verran kuin toisten tekemä 8.5 donan 800hp moottori...
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    8,5 tonnia moottorinohjaukseen?
     
  7. jukka63

    jukka63 1st gear

    Mä oon nähnyt ton hectorin livenä.Paikallisessa ex esson baarissa ammisviikset ketsupissa syömässä lihapiirakkaa.Kaikki mausteilla tottakai,kun raha ei ole este.Corollastakin otti 400 hp pelkällä turpon lisäämisellä :rotfl: Kaiken lisäksi kustansi vain 2 k€ :rotfl:
     
  8. studio57

    studio57 Gearhead

    Motecin M880 ohjaus on kallis kun siihen ostaa paljon optioita ja antureita 8x pakokaasu antureita , 8x laajakaistoja jne jne.... mut ei nyt ihan noin paljoa mutta melkein.
     
  9. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Varmasti. 2t diiselin huuhtelupumpun ruuvaamisessa haaramoottorin päälle ei paljoa järkeä tarvita. Sata kertaa viisaampaa käyttää turboa.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Juu, listaan mun mielestä pitää vielä hieman lisäillä osia että sillä pääsee ajaan. Vaikka: pakosarjat, hukkaportit, ahtoputket, kuuleri, koneen kaikki pultit, roput, ölypohja, jakopäänkoppa, dampperi, vetolevy, startti, moottorinohjaus, tulpat, puolat, tulpanjohdot, ym lukematon määrä pientä hilua jotka kuitenkaan ei ole ilmaisia. Vaikka turboille voitelun meno ja paluu käynee sellasesta esimerkkinä jota ei ilman saa ja juuri keneknään listassa etukäteen ne ei esiinny :odroll:

    Monesti ihan hankintojen lisäksi joutuu teettään lohkoonkin koneistuksia, niinkun kaikki uudet vaatii minimissään sen kokoon hoonauksen ja tasojen ajon.

    Noillakin verukkeilla väittäisin että kymppi paukkuu komeesti rikki 800 oikeen hepan koneessa?
     
  11. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead


    Kohtuullisen asiaton kommentti....

    Mun nykyinen kone maksoi KAIKKINEEN 5500e. Se ei tosin tuota tuota kuin vähän reilu 500 hv. tämä on lähinnä paivittäiseen ajoon tarkoitettu sbc 305 jossa pääpaino oli pienellä kulutuksella normiajossa. Tämä onnistui mielestäni hyvin.

    Mutta jos lasketaan että olis käyttänyt 3000 e lisää niin sillä olis saanut vaikkapa dartin shp lohkon, paremmat veivit ja isommat ahtimet. En näe mitään syytä etteikö pystyisi puristamaan 800 hv 383sbc padasta parilla turbolla. Uuden lohkon kanssa olisi voinut ehkä jättää linjahoonauksen ja porautuksen tekemättä. Tossa tosin ahtimet ostettiin käytettynä tältä palstalta kun myyjä vakuutteli niiden olevan käyttökelpoiset.. tulihan niistä kun rempattiin, eikä tullut paljoa kalliimmaksi kuin uusien ostaminen. Myyjä on muuten osallistunut tähänkin ketjuun....

    Joo. toi on megasquirtilla. Tehdastekoinen ms2 reilu 400e
     
  12. studio57

    studio57 Gearhead

    minusta on hyvä jos joku rakentaa sen hintaisen tuplaturbon , pisteet heille jos semmoisen tekevät ja se pysyykin läjässä.
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Lievä OT:

    Jopa vakio osat kestävät turbokoneessa paljon suurempiin tehoihin kuin vaparina (paitsi männät :rotfl: )
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niinpä.

    Ja itsestäänkös se säätyy kohdalleen... Eli kait vielä se dynoreissukin tarvitaan, ei muuten kukaan usko, että sieltä se 800 kaakkia irtosi.

    Kaikkeen pikkutauhkaan sitä rahaa vaan menee.

    Tuohon päälle tietysti tuntihinnat kasauksesta ja firman kate. Vai ilmankos noita kasataan ja myydään?
     
  15. Hectori

    Hectori 1st gear

    Joo ja se maksaa tän verran ja toi ton verran. Kaikki riippuu käyttötarkoituksesta. Jos sulle on myyty toi setti johonkin katu mottiin, niin sanoisin että sua on kusetettu.

    Tyhmemmänkin olisi pitänyt ymmärtää että tuo lista oli vain nopeasti eritelty lista isoimmista komponenteista. Mutta pari huomiota olisi. Miksi mulla pitäisi olla välijäähdytin, kun nelsonillakaan ei ole? Tai vetolevy? Tai käynnistinmoottori(vaikka sen laskinkin apulaitteisiin)?

    Toisaalta kyllä se jäljellejäävä raha riittää siihen.

    Saanen olla eri mieltä. Lohkoja saa valmiiksi oikeaan kokoon hoonattuina. Ja dekkitasojen ajamisen pakollisuuskin riippuu siitä haetaanko minkälaista paljealuetta. Se jos ruvetaan valmistusvirheitä korjailemaan on asia erikseen.

    kiitos osallistumisesta keskusteluun. Viikset kieltämättä saisi olla tuuheammat. Mutta toisin kuin teilla siellä kehityksen kehdossa, täällä saa lisukkeet ilmaiseksi.
     
  16. Hectori

    Hectori 1st gear

    Penkkilappu tais olla satasen tuntumassa. Ja Ehkä se ei itsestään säädy, mutta itse säätämällä.

    Nyt ei ollut kyseessä mikään yritys.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ah no sitten ymmärsin väärin tai muistin väärin mitä tuolla aiemmin tarinoitiin. Eli tässä ketjussa on siiis kyseessä itse kasatut ja säädetyt moottorit?

    Toisaalta että Schwartz ja Nelson ovat käsittääkseni firmoja jotka nimenomaan myyvät valmiiksi rakennettuja ja dynotettuja moottoreita. Voisin kuvitella, että ainakin osittain juuri tästä se hintaero tulee.
     
  18. 74

    74 Gearhead

    Paljonko makso suuttimet 305:een? Sisältykö tohon 400 euroon.
    Oli mullakin MS mut ei oo enää. Tosin tais olla eka versio mut makso sit ennenku oli käynnissä ni aika paljon enemmän. Ja eilen hain omasta mielestä kohtuu hintasen uuden ahtimen.Ja parit klemmarit 100€ tosin Tialin valmistamat ku ne kympin pannat ei oikeen availua kestä. Ja 50€ pari alsamutkaa ku päivitän 20 cm ahtoputkistoa sekä ajelua pitkin poikin bensat xx€ ja vielä parit pultit ja tukiraudat ja... Jännästi meni taas tonni ku vaihdoin kuudensadan ahtimen. Onhan nää vähän laskutapa juttuja.
    Alkaa mennä aikamoiseks juupas eipäs keskusteluks. :rotfl:
    ps. oon mäkin saanu dynolapun mistä ei tarvinnu antaa ku parikymppiä. Siinä ei säädetty yhtään mitään, ja silti tuli kilometrejä siltä reissulta yli 100.
    Oliks se nyt sit 20€ vai 20€+15l bensaa?
     
  19. studio57

    studio57 Gearhead

    ei ole kusetettu nääs halusin semmoisen moottoriohjauksen ja se on ihan hyvä olla jo niillä tehoilla mitä haetaan ja välijäähdyttäjä ei kuulu noihin hintoihin nelsonilla. Tuo sun tapasi itse keskustella on kohtuu ärsyttävä eli itsekkin voisit fiksata tapaasi esittää asioita ja keskittyä ennemmin rakentavasti perustelemaan miksi olet jotain mieltä ja pistäs nyt vähän faktoja pöytään mitä sulle ittellä on ja millaisia moottoreita olet tehnyt kun tälläinen suuri turbojumala on laskeutunut keskuuteemme.
     
  20. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Toi 400 oli pelkä boksi + johtosarja-aihio.

    imusarja+suuttimet+suutintukit+regu oli aika tarkkaan tonnin uutena summitilta (stealth ram+fuel rails+adjustable regulator+ accel 44 injectors)
     

Kerro tästä muillekin!