1000hp katuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mickey, 14.10.2017.

  1. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Yksi vaihtoehto olisi lyhytiskuinen isolohko Ford, löytyy monista -68 ja uudemmista autoista
    Yleensä C6 ja 9 in perä, Ilmoitetut tehot; suurin 375 ja 1973 alkaen noin 220.
    Moottoriaihioita valmistettu miljoonia, ja nykyään saa jopa "Boss" kansia
    http://jonkaaseracingengines.com

    Tehontarve varmaan saavutettavissa 7.5 litraa ja Procharger..

    385 engine family specifications

    Deck height 10.310"
    Rod length: 6.605"
    Bore spacing 4.900"

    429
    Bore: 4.360"
    Stroke: 3.59"

    460
    Bore: 4.360"
    Stroke: 3.85"

    The engines were sold between 1968 and 1997. It was introduced in the Lincoln Continental (460) and Ford Thunderbird (429) in 1968. Production ended with the 9th generation Ford F-Series truck in the 1996/7 model year.
     
  2. mickey

    mickey Gearhead

    Moottoritie on lähellä ja aurinkokin paistaa kerran kesässä, kuulostaa lupaavalta
     
    hantta tykkää tästä.
  3. hantta

    hantta Gearhead

    Odotan oikeasti mielipidettä henkilöltä, joka on tehnyt toimivan 1000+ hp amerikkalaisen katuauton, ja paljonko se on tullut maksamaan siinä vaiheessa, kun ensimnmäiset savut on otettu dynotestin jälkeen takarenkaista, katsastettuna, voimansiirroltaan löylyn kestävänä kokonaisuutena. Nyt olevien esimerkkien valossa tuhatheppaisen katuauton voi saada perseensä alle alle 20 ke?
     
    PauliR, palontie ja Rotten tykkäävät tästä.
  4. Fastback

    Fastback Gearhead

    Minkähän muotivillityksen ohi olen nukkunut? Miksi pitää olla lyhytiskuinen kampiakseli? Miksi halutaan lisää kierroksia? Seuraavaksi pelätään, että jää alavääntö ohueksi. Auttaako iskun lyhentäminen alavääntöön parantavasti? Kertokaa joku viisaampi minulle, mitä en tässä yhtälössä ymmärrä?


    Silloin joskus muutama vuosi sitten kun vielä suunnittelin vähän tehokkaampaa moottoria, niin jopa Steve Morriksen paja (se tunnettu britti mini cooper paja, jonka omistaja ajelee piilofarkku jenkillä…) suositteli lyhyttä kampuraa Fordin 429/460 mottiin, ainoastaan 4,300” iskua. Tämä 4,300” oli prochargerille hyvä, eli vähän enempi jenkaa koneelle ja sitä kautta lisää jenkoja ahtimelle. Turbojen kera 4,500” kuutiomoottori oli taas ok Morriksen pajalle, viesti oli, että isompi kone vaan tuottaa enempi voimoo todennäköisesti eikä jää alavääntö ohueksi, kun perusmoottori työntää jo melkein riittävästi.


    Mitä tulee Fordin 429/460 myllyihin, niin Boss kansia on saanut lähes aina. Ovat vaan megajytkyt nykymittapuunkin mukaan. Kohta 10 vuotta sitten Kaase toi oivat katu boss kannet, joista voi rakentaa helpon ajelumoottorin kylille, rahaa kyllä kysyy, eli helpommin ja halvemmalla tulee normi wedge tyylin kansilla.
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Nii, emmätie, meil oli 2080 nm vääntöö siin 4000:n pintaan mist veto alotettiin, 3.75" iskulla. Se on oikeesti aika paljon, sitä on vähän vaikee hallita niin et se tuottais muutakin kuin savua. Perusmoottori, 478 kuutiotuumanen, tuotti tehoa karvan yli 600 heppaa 6000:lla 8.6:1 puristuksilla. Sen kokosessa vaparissa on jo jonkinlainen alavääntö ainakin yleensä. Siin mielessä noi jenkkiturbovadit on kuitenkin ihan maamottoreita vielä vaikka Kallen Supraan verrattuna, tai noihin muihinkaan pro street euroihin, ne on perusteeltaan enempi vääntö kuin tehomotteja, ja sellasina säilyy ahdettuinakin.
     
    studio57 tykkää tästä.
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    E85 polttoaineena, kaksi Bosch 044 bensapumppua ja toistatuhatta kaakkia.

    Hm. Mutta täytyyhän noiden pumppujen kapasiteetti riittää, kun dynossa on tehot mitattu.
     
    Catiska tykkää tästä.
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eiks niiden johki 500 heppaan kehuta jossain riittävän. Yhellä toi meidän 1800 kilon hujakoilla oleva katiska meni vartilla 9.5 mut siin ei ollu dynoo messissä.
     
    MadMike tykkää tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion 3rd gear


    Joo toi on ns. paikka kuntalaisia oon nähny ton livenä kaksi kertaa täällä. Harmi ei oo päässy kiusaamaan omalla autolla, tosin ei sillä kyl pärjää kun tehoa on puolet vähemmän ja pitoa tossa enemmän ja supran 154 käsilaatikkokin, kestää! Komea vehje, joku vaan oli täällä sitä mieltä että supran moottorista ei kannata tehdä kuulemma 1000 hepan 2jz:ssa ei oo mitään alkuperäistä..... niin se väitti. Harmi kun tää Kouvolan datsu ei ole sisältä muuta kuin 100% kisa- auto alumiini jakkarat etupenkillä ei mitään sisustaa tai äänieristeitä, minusta katu-autossa pitäis olla jotain sisustaa ja sillä pysty ja ajaakin nakkipuljulle tai baariin (ei tietenkään itse kännissä)
     
  9. studio57

    studio57 Gearhead

    E85:lla ykx 044 pumppu piisaa noin 400hp asti
     
    peltsi tykkää tästä.
  10. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Riippuu käytetystä paineesta..... 044 menettä aika paljon tuottoa jos paine kasvaa... erikseen sitten korkeapaine pumput. Toisaalta paineen kasvaessa kasvaa myös suuttimien tuotto.
     
  11. studio57

    studio57 Gearhead

    Toki riippuu mut suunnilleen noin.
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead


    Mun puolesta ihan sama millanen sisustus on, en kyl tiedä mistä vehkeestä on kyse mut jos sellasesta 2x0 Z datsunista niin on hieno laite. Mut katuauto mun mielestä on sellanen jolla ajetaan kadulla ja joka on rekisterissä ja leimassa. Mut se määrittely on kunkin omassa vallassa, voihan olla et jonkun mielestä top fuel dragsterikin on katuauto. Ei mulkaan sitä mitään vastaan jos joku sellasen leimaa ja sillä ajaa. Katuryhmän kilpa-autot niinku muutkin on erikseen. Vaik toi meidänkin katiska on rekisterissä ja leimattukin tänä kesänä, niin en mä sitäkään perinteiseks katuautoks väitä. Mut eiköhän sil silti ens kesänä vähintäänki ruotsiin speed weekille singahdeta.
     
    Herje ja jorkat tykkäävät tästä.
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kyllä se 044 käytännössä piisaa +500hv jos kaikki on kohdallaan.
     
  14. jorkat

    jorkat Gearhead

    paineen tuplaantuessa tuotto kasvaa teoriassa n. 40%
     
  15. jorkat

    jorkat Gearhead

    alustan täytyi olla kunnossa..
     
  16. Sarkar

    Sarkar Gearhead

    Kertokaa nyt joku tyhmälle, että millä juonella nämä kaikki 1000 hp katuautot saadaan nykyään katsastettua tai kilpiin ylipäätään? Kaikki vertailumoottoritehorajat ja teho/paino-suhteen rajat lie kuitenkin ohitettu tuossa kohtaa jo aikaa sitten.
     
  17. pecu_83

    pecu_83 3rd gear

    Ei sitä 1000hp saakaan katsastettua. Tehopainosuhde saa parantua 30% tai maksimissaan 5kg/kw asti jos lähtötilanne on alle 10kg/kw. Mutta porukka varmaan tarkoittaa että se perusmoottori ja mahdolliset apulaitteet jolla se 1000hp sit otetaan, olis merkattuna otteelle. Kyllähän Suomessa on paljonkin autoja, jotka oikeasti ovat liian tehokkaita lain puitteissa, mutta saavat silti leiman vuosittain.
     
    Sarkar ja Rotten tykkäävät tästä.
  18. hantta

    hantta Gearhead

    Kun kysäisin, mitä tällaisen auton rakentaminen maksaa, ei vastauksia ole pahemmin tippunut, eli lähtökohtaisesti tarkoitan, että jos auto on leimattu, koneesta dynotettu sen 1000 hv, oli katsastettu sitten miten vain, muttakatukelpoinen laite, jossa koko voimansiirto kestää tuhannen hepan rääkkiä, niin mitä maksaa, ja kaiketi puhutaan edes jotenkin siistihköstä, vanhasta ameriikanraudasta, vai mitä alkuperäinen kysyjä ajatteli? Esim. Studio 57 voi kokemu ksesta kertoa suurinpiirtein summista.
     
  19. J.J.

    J.J. Gearhead

    Studio 57 auto on rakennettu kovalla rahalla, ilmeisesti olet nyt sen toisen ääripään vastauksen perässä. Eli kuinka halvalla voi tehdä 1000hv auton?

    Sehän vähän riippuu siitä että lasketaanko itse auton ostokustannus mukaan vai ei. Ja teetetäänkö muilla vai tehdäänkö itse.
    Noista asioista tulee projektin hintaan jo iso heitto suuntaan tai toiseen.
     
    hantta tykkää tästä.
  20. hantta

    hantta Gearhead

    Viittaan alkuperäiseen kysymykseen tuhatheppaisesta katuautosta, nyt on selvinnyt, että 502 kuutiotuumainen Letukan kone maksaa 2700 euroa, ahdin jotain, Mesen automaatti 3000, lähtökohtaisesti siisti, vanha jenkki, jolla kehtaa kiertää korttelia, niin mitä maksaa? Kopan voi saada kymppitonnilla, mutta entäs tekniikka, koneesta dynopaperi? Ja niin, että koko paletti kestää sen tehon rääkin.
     

Kerro tästä muillekin!