100km/h 4000rpm

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 6.6.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Millä välityksellä moinen on mahdollista? Loota on 3lov th200.


    80km/h 2500rpm.


    Mitä nyt lueskelin ja laskeskelin niin 4. alkusillakin ruuveilla on ollu miedommat kierrokset.

    Kumit on 235/65/15 tms.
     
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Laatikko luistaa?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Öljyt kunnossa ja pitäs olla shift kitti ym ja aika napakalta tuntuu.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ootko ihan varma ettei sieltä puutu se suurin "suora" vaihde?

    5.3 olis välitys suunnilleen noille renkaille.
    Eihän se laitos kulje noilla renkailla kuin 150 ja rajoitin on 6000rpm.

    Tunkkaa renkaat ilmaan ja tarkista.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kolmoselle asti siinä kaverinkin kanssa laskettiin vaihtoja olevan. Eikä se laitos kyllä juuri enempää varmasti kuljekkaan, 140km/h oli jo aikamoiset kierrokset.


    Välityskin juuri noin järjettömän oloinen mutta eihän sellaista edes saa tai miksi kukaan laittaisi?

    Mites se katottiin, yks täys kierros rengasta pyöräytetään ja kardaanin kierrokset sillä välillä?
     
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

    Jos 2500rpm on 80km/h, niin 100km/h on 3125rpm ja 4000rpm on 128km/h, joten laatikon täytyy luistaa ja paljon.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vittu.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mut jos se luistais, niin sen kyllä huomaa. Kun kiihdytät sataseen ja se 4000 on rundia, mitä tapahtuu kun nostat kaasu, pysyykö kierrokset samana ja laskee nodeuden mukaan hiljaa? Vai laskeeko kierrokset esim 1000 kierrosta heti?
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mun mielestä se moottorijarrutti ätäkästi kuten noilla kiekoilla tekee mutta ei nyt varmasti nonni hyppäystä heti liennyt.

    Pitää huomenna ajella paremmin vielä.

    Laatikko on kuitenkin täysin uusittu ja shift kitit ym, edellisen omistajan toimesta tosin. Kolmosen lyö aika aikaisessa vaiheessa jo pesään matalassa vauhdissa. Paikaltaan lähtiessä ei ainakaan luista kun kumi sulaa turhankin herkästi ja tais se vielä kakkosellakin tyhjää lyödä (rengas)jossain 70kmh huvinoilla.
     
  10. MudMax

    MudMax Gearhead

    Paljonko kiertää ykkösellä jarrua vasten?
    Jos siinä on joku (huonolaatuinen) "raceturbiini" ja 80km/h vauhdissa tehontarve on vielä niin pieni, ettei turbiini (tai kolmosen pakka) vielä luista.
     
  11. menu*

    menu* Gearhead

    Onko luotettava kierroslukumittari ja varmasti 8-sylinterisessä asennossa?
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ootko tarkistanu nopeusmittarin näytön?

    Itsellä valehtelee alaspäin sitä enemmän mitä lujempaa ajaa... Sattumalta huomasin kun navilla ajoin MoparMeettiin ja navi vinkui kameran kohdalla ylinopeudesta vaikka mittarissa oli karvan alle rajoitus (85km/h todellinen ja mittarissa n.78km/h)

    Vaan kumminkos päin tässä tapauksessa välitystä on muutettu??? Tiheämmäksi vai harvemmaksi???
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on 4.3 pruuvi ja satkussa kone kiertää nelosella 2700rpm ilman lukkoa.
    Tosta kun räknää niin peräskruuvi on topiikin aiheessa melko lähellä samaa, varsinkin jos on pienehköt takagummit.

    Onko auto Olds?
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    Millä sä mittaat nopeutta?

    Jos mittaat nopeutta auton omalla mittarilla, laatikon välitys 1:1, ei lukkoturbaania ja kierroslukumittarin tarkkuus mitä sattuu niin toi on ihan ok lukema 4:11 välitykselle. Pikkasen ku ottaa luistoa huomioon niin 2700-2800 sen kuuluukin kiertää.

    Jos sulla on 3.55 välitys ja laatikko 1:1 niin silloinki on vauhtia ainoastaan 82km/h@2500rpm
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Auton oma mittari heittää ainakin 25-30km/h .

    Kaverin puhelimella mitattiin gepsillä joka tais nyt vähän ontua.

    Tänään ajelin 100km/h tiellä autoletkassa tovin ja kierrokset siinä 3200rpm. Kukaan ei tullut ohi eikä mulla karannu jonon keulille.



    Taitaa siis toi 4000rpm mennä taas hosumisen piikkiin.


    Moottorijarru missä vaan tilanteessa tai kaasun nosto ylipäätään ei tiputa tonnitolkulla kierroksia.


    Kolmonen löytyy myös.


    Kierroslukumittari tuntuu olevan välillä ok mutta välillä ei. Jarrua vasten ykkösellä kiekkoja näyttää joku 300-400 mutta siinä lievä heitto + kaasari ja kone on vielä säädöiltään hakusessa. Pelkällä tyhjäkäynnilläkin kyllä näyttää vähemmän mitä on.


    Auto on juurikin olds mutta chevyn pata ja täten 200 loota pistetty perään.


    Tuntuu tuo silti aika tiuhalta vaikka kierrokset ei nyt enää niin hullut olekkaan.


    Laatikko kyllä tuntuu toimivan moitteitta mutta en tiedä mitä palikkaa sisällä kun vaihdot aika napakat ja aikaset. Tosin noilla kierroksilla ihan hyvä vaan koska muuten jo kaupungissa huutelis turhaan.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Taitaa olla täältäpäin viime vuonna lähteny toi vehjes? Vaihtoja saat ylemmille jenkoille kun kiristät kikkarivaijeria.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kysytään nyt tässä voelä.

    Perävälitys siis tuo 3,73 takarenkaat 235/65/15


    Mikä siis on teoreettinen huippunopeus vai voiko sitä näillä tiedoilla laskea?


    Vai kuinka paljon laatikon sisäset välitykset?
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    Teoreettinen huippunopeus on ääretön jos kaakit/jenkarajotukset ei tule vastaan.


    "Vai kuinka paljon laatikon sisäset välitykset?"


    Entäs kuinka akkumulaattorin shimmien paksuus?

    Tarkotan, että tarkoituksesi oli kaiketi kysyä jotain toosan välityksiin liittyvää, mutta meikäläiseen makuun vähän turhan moni merkitsevä sana jäi uupumaan virkkeestä? :lol:

    vastaan puhtaasti arvaamalla: kolmosen välitys on 1/1, eli kampura ja toosan ulostuloakseli pyärii yhtä lujaa ja poislukien erotus turbaanin tai kytkinpakkojen luistosta, turbaanin luisto ei pääsääntöisesti ole vaarallista koska se on osin tarkoituksellista,
    mutta kytkinpakkojen luisto päätyy tuhoutumiseen nopeimmillaan alle sekunnissa riippuen tehoreservistä ja kaasun annostelusta.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin, :D

    Tarkennetaan hieman mutta tuskin tarpeeksi:

    100km/h vauhtia se 3200rpm nyt sitten kait ja peräruuvi se 3.73. Koneelle jos asetettaisiin 6000rpm maksimiksi kiersi se sitten vähän enemmän tai ei.


    Paljonko on nopeutta kun 6000rpm taulussa?
     
  20. tabs

    tabs Gearhead

    Jep, kolmonen on suora 1:1 ja teoriassa noilla kumeilla ja välityksellä 6000rpm=199km/h, toki todellinen nopeus on jotain muuta riippuen turbaanin luistosta yms.
     

Kerro tästä muillekin!