100km/h 4000rpm

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 6.6.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli todellinen nopeushan jää silloin selvästi alle tuon jokatapauksessa.

    Näitä tyhmiä kyselen lähinnä siksi että tuntuu jotenkin hoopolta ajaa maantielläkin jo saatikka vähän polkasta kun tuntuu että tulee kierroksissa seinä vastaan.

    Ei sillä että auton pitäs 300kmh kulkea mutta niin Matti, olet aivan selvästi Nykänen.
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    nopee arvio antamillasi lähtötiedoilla ja ilman laskutoimituksia tasan 200 kmh nopeuteen riittäis 6400rpm jos turbaanin luisto latunopeuksissa oletetaan vakioksi, vajaa kymmenen pinnaa veke tekis sit reilu 180kmh/6000rpm.

    turbaanin luistohan on stallin ja ajovastusten välinen mittelö, ns. vetoalueella käytännös melko vakio.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja sitten alkaa iänikuinen vääntö että jos välityksiä tiputtaa miten käy kiihtyvyyden.

    Helpompi ois lisätä neljäs vaihde mutta luotan laatikon tekijään niin ettei viittis hyvää lootaa sysätä pois.


    Tai sitten ajelen noin vaan perkele.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Ei oikeestaan vääntöä, vaan kosla dynoon tsiikaten millä kierrosalueella se tuottaa suurimman keskimääräisen tehon ja sit lasketaan sopivin välitys tarpeen mukaan,
    jos kone on ns. ylävirkee niin sit vaan täytyy sietää naukumista jottei kiihtyvyys kärsi, tai lisätä se neljäs vaihde ja/tai kikkailla turbiinin stallilla.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos raakasti yleistä dyno sheettiä kattoo comp camsien sivuilta niin hippasen vajaa 4000rpm vääntöhuippu joka 5000rpm kohdalla on laskenut samaan kuin 2300rm.

    Tehohuippu 5000rpm, 4000rpm kohdilla jo silti suht likellä eli kovin nousu ennen tätä.


    Toki autokohtaset jipot sitten erikseen...

    Nykynen välityshän taitaa olla aika passeli jos maantiellä haluaa lyhyesti pelleillä eli 80-140km/h alue.

    Paikaltaan hetken kestää lähteä kun vakioturbiini ja sitten taas maantiellä tuntuu että loppuu kierrokset kesken :rotfl:


    Pettyy vaan jos dynoon vie.
     
  6. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Löytyykö? Lukkoturbiinin päälle meno tuntuu siltä että vaihtais isompaan. Onks sulla lukkoturbiini vai tavallinen. Jos lukko ja laatikko ei vaihdakkaan kolmoselle? Tyhmä arvaus, mutta sulla on helvetin moinen kulutuskin.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Löytyy se kolmonen juu, tuo ekan sivun keskustelu meni oman hätäsyyden ja tyhmyyden piikkiin.


    Kulutus on kyllä ihan miehekkään olonen, vielä kun tulee harrastettua tuota kierrosaluetta missä teho on.


    Tarkotus kömpiä auton alle huomenna tutkimaan muuten vaan ym niin kattoa vähän onko siellä piuhoja lukolle, sillä sais edes muutaman desin kierroksia alemmas.

    Tai kun tulee pitkiäkin matkoja ajeltua niin pitäskö vaan hommata vaihtoperä ja pistää aina toinen akseli kiinni pikatielle :poff:
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    välitystä on sit ehkä optimoitu tolle nokalle varttimailille.

    :lol: hommaat eteenpäin laukeevan perän niin on nopsa vaihtaa pelkkä murikka ettei tartte jarruja alvariinsa ilmailla.

    kyl se vähä niin o, että kolmevaihteisella joutuu aina tekemään melkosen kompromissin tai hankkimaan niin ison ja alhaalta vetävän mootorin, että harva perä on joka tilanteeseen paras vaihtoehto.

    itellä 200 4r, 3,5:1, 255/60-15 ja maantiellä kolmosta ei tarvi edes ohittaessa jos ei halua leikkiä, mutta ei se tuokaan kosla juur yli kahtasataa kule kun toosa ei suostu kytkemään nelosta toisiokurkut auki ja patista looppu jenkat (mikä voi olla ihan hyväkin ettei tarvi kokeilla kuinka se jaksaa mennä),
    että huippunopeusajo on vaan sellasta pisaralla pisimmälle pihistelyä. :lol:
     
  9. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    itsellä th350 lootalla oleva camino. Edelbrock peltisarjat, powermax kireämpinokka, hei-jakaja ja kemppi perä 2vaihteella 140km/h huipputeho/tehopiikki tulee 3tonnista4tonniin sitte pitää laittaa jo D vaihteelle että menee 3sisää millä kulkee ainaki sen 180mitä uskaltaa ajaa. ja ykkösellä meneepi sen 90 sitte pitää heittää sisää. Mulla ei taida toimia kickdown ku ei heita kakkoselta 1 eikä kolmoselta 2 jos laittaa tallaanpohjaan niin pitää mennä pakkovaihteilla! miten tota vois säätää?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    200R4 toosalla voi ajaa myös nelosella kaasu pohjassa toisin kuin perus 700 toosalla.
    Topiikin aloittajan hylsyssä oli r4 toosa mutta sen oli entinen omistaja ihan ite tehnyt ja siitä tuli varaosatoosa kun se hajos traikulle yrittäessä. Nykyplootassa ei ole myöskään lukkoturbaania.
    350 toosaan kannattaa laittaa säädettävä modulaattori. Oikein säädettynä se osaa vaihtaa myös alaspäin kun kaasua painaa.
     
  11. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    itselle vielä 100km/h 2100kierrokset takana 235/60/15
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ruottissa kaveri koitti mitä leppä kulkee, 170kmh meni kolmosella mutta ei suostunut nelosta täyskaasulla laittamaan, 200R4.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oliko kone 305 pletukka?
     
  14. fennia

    fennia Gearhead

    Ei taida perusleppä jaksaa aavikkovälityksellä kelata kolmosella niin paljon kierroksia, että menis nelonen sisään kaasupohjassa. 455n ja 3.5 peräruuvilla menee kyllä. Siinäkin taitaa ottaa kolmosella jo sen parinsadan pintaan vauhtia.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla menee nelonen päälle täyskaasulla kun mittarissa on aabaut 170Km/h, varviviisari on silloin ~5500jenkan kohdalla ja 4.3 peräruuvi. Jos olis 2.4-2.7 niin vauhtia olis saman kaavan mukaan 250+Km/h että se menis päälle.
    Ihan vakiotoosan pitäis heittää isompaa kaasu pohjassa keskimäärin 3500jenkan paikkeilla ja noilla jenkoilla leppäkylki menee kolosellakin jo aika haipakkaa eli jotain 2sataa. Siis jos se jaksais kulkea.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin että se on noin raakoilla kierroksilla vasta.

    Haa haa kompa, ei ollut kone 305 vaan 307. Ei siinä muuten ois 200r4:jää ollutkaan perässä. Vakio juu tosin.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös tuota shifteriä saa löysemmäksi? Kiihdytyksissä tahtoo mennä vapaa sisään D:n sijasta kun turhan tiuhassa on kaikki pakkovaihteet+ D.


    Tankoa löystyttää vaan?


    Nyt vielä uusintamittauksilla tosiaan varmistettu satkun vauhdiksi se 3200-3250rpm.


    Pito-ongelmia vaan on kun lätä pohjassa lähtee kiihdyttämään.
     
  18. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    mikä perävälitys on kun 160km/h ja 3000rpm? 350kone th350
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Olikos ne renkaat 235/60-15?
    Niillä laskien menee tuonna 2.34:1 ja ihan semmoista ei taida olla.
    Eikös jossain oldsissa ole 2.41:1?
     
  20. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    jooo renkaat noi! mutta tossa on hitsattu "kemppi" perä
     

Kerro tästä muillekin!