1931 ford coupe

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ToniC, 18.1.2022.

Tags:
  1. No mä päädyin tuossa mallissa siihen, että kun DGV aukeaa vaiheittain ja imusarja on varmaan taas erillisillä ryhmillä. Saa tuokin helposti tarvittaessa jaettua.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jaa se oli semmonen kaasari.
     
  3. ToniC

    ToniC Gearhead

    Kakskurkkuselle oli imusarja, mut 94 tai 97 ei sovi. 3 pultin kiinniitus, mut vähän liian pitkä väli.

    Mulla on varmaan jo satamassa tai ihan liki satamaa eddie meyer korkea imusarja. Se ei kerenny vaan viimeks kuormaan.
    kotona on kaasarit (BIG 97pari), Billet jakaja,puola,piuhat,tulpat,genun näkönen ac laturi ja vesipumput.

    12v startti puuttuu. En tiiä käykö toi 6v että vois kokeilla.



    Coupe vähän holdissa, kun otin sedanista koneen pois ja pistin atomeiksi. Venat irrotin tänään ja Loppuviikolla koitan saada lohkon koneistamoon.

    Coupen mosasta myyjän filkka ja puristusliuska on ainoot viitteet siihen, että kone pitäs olla toimiva. Varmaan sekin pitää läpi käydä...
    Samalla, kun otan sedanin koneen pihalle, tyrkkään toisesta tallista ranskiksen tyrkylle, niin pääsen nostamaan sen coupen rungolle.

    https://drive.google.com/file/d/1crmePs9EyK2u_Fxc4FX8yW0_MeI0TWgc/view?usp=drivesdk.
     
    Muokattu: 24.1.2023
    Vuppe tykkää tästä.
  4. eeko

    eeko Gearhead

    Kyllä se 6V startti toimii, ainakin aikansa. Laitettiin kerran 17M Taunus käyntiin, eikä ollut siihen hätään 6 volttista akkua, niin vaan 12 V puola ja startti suoraan 12 V akusta ja hyvin pörähti.
    -eeko
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    "Koko talvi" 1977-1978 noin vuoden 1965 kuplalla, joka palasi ajoon, kun vuokraisännän uudehko 240D Saksasta uittama mersu ei jaksanut lähteä pakkasissa käyntiin. Mersun iso akku kuplan takajalkatilaan ja käynnistyskaapelin + vastakkain MB:n 12 voltin ja VW:n 6 voltin akun väliin. Kaikki osat jäivät talven testeistä ehjäksi.
     
  6. fmila

    fmila Gearhead

    Noinhan sitä on useamminkin tehty, kun noita 6V akkuja ei saanut "sopivasti" ees enää 70-luvulla. Startit kesti hyvin 12 voltin starttaukset, eipähän tarvinnut edes pitkään "veivata" kun tehoa oli riittävästi. Aikanaan duunikaveri teki 6V tipparelluunsa 8V-järjestelmän. Akku tehtiin 12V-akusta sahaamalla ylimääräiset pois. Kyseinen akku oli vielä aika uusi, mutta oli saanut kolarissa reiän kuoreensa päätykennoon, joten se pääsi "uusio käyttöön". Tasavirtalaturin jännitesäädin säädettiin vaan kohilleen, latausjännite 10 volttiin. Kaikki sähkölaitteet muuten jäi ennalleen polttimoita myöden. Ajovalotkin oli sen myötä liki H4 tasoa, vaikka olivat normaalit 6V hehkulamput. Polttimoiden kestokaan ei haitannut pahemmin, tulipahan pyyhkijöihin lisää vauhtia ja lämppärin puhaltimeen.

    Sorry rönsy, mut ei ois eka lättis, jossa moinen "ominaisuus".

    t. AM
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  7. ToniC

    ToniC Gearhead


    Toimii se. Tudorissa on 6v startti ollut kokoajan.
    Sitä meinasin kokeilun ajaksi, jos vaan sattuu menemään heittämällä tohon ranskattareen. Tudorin lohko yms. Roinat kontissa. Huomenna koneistamoon. ... eikun tänään... startti joutaa siks aikaa. Nythän itseasiassa verstaan pöydällä on edmunds ja 94, pari... senhän voi laittaa kanssa ranskikseen testiin.
     
    eeko tykkää tästä.
  8. ToniC

    ToniC Gearhead

    Sedanin motti meni koneistamoon.

    Ranskis matelee pikkuhiljaa coupen keulaa kohti... kunhan siivoon tallin välillä.

    Lähiseudun kaupalta evakuoidulle akkuvialliselle pinkkarillekkin keksi käyttöä.
    Akkupaketti irti,
    1 letku ja 3-piste kiinnikkeet vehkeeseen ja liki 3 metriin 600kg nostava trukkimasto valmis.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 28.1.2023
    isalmela, Vuppe ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  9. Mikä toi toinen purnukka on koneen päällä? Taaimmainen on öljynsuodatin?
     
  10. ToniC

    ToniC Gearhead

    Kysy jotain hepompaa...
    Regulateur ja filtteristä menee putki... joku militaryvaruste?
    Öljynpaineen säädin?

    Sen verran täydennystä, että Joku pyörivä härpäke se on. Pyöritysakseli ja samassa akselissa on vinohammasratas, joka pyörittää kierroslaskuria. Hitto... Olis pitäny rakentaa siihen Ohjaustehostin =)

    Siinä samassa nipussa on tuntimittari, pari öljykelloa yms sotkua. Opusten mukaan kaikki koneistetaan pois.

    Kuvissa myös se orggis sytkä ja starttikin on karmee murkula.

    [​IMG]




    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 30.1.2023 klo 07:57
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitä tuo on alkujaan liikuttanut? Tulpanjohdot on kuin lentokoneesta. Noi vaan siistiksi ja jättää paikalleen. Ei ole kellään samanlaista. Ja kestää ajoa vaikka ilman konepeltiä - sateessa.
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  12. Simca Unic Marmon Bocquet (S.U.M.B.)

    [​IMG]
    Ehdottelin aiemmin samaa kanssa. Olis kyllä pornot.
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  13. Olisko tuo purnukka keskipakoöljynsuodatin, kuten Scaniassa:



    Tämä on siis vain arvaus..
     
  14. Mun arvaus ei kyllä onnistunut. Tässä artikkelissa kerrotaan:

    [​IMG]
    Top of French flathead V8 showing carburetor, fuel pump and mechanical governor

    Eli se on jonkunlainen mekaaninen säädin tuohon kaasuttimeen.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siis jonkinlainen työkonesäädin. Pitää moottorissa kierrokset vakiona jonkun laitteen pyörityksen aikana.

    Senkun virittelee vielä säädettäväksi, niin on semmoinen cruise control, ettei tule rodimiittiin mennessä toista vastaan.
     
  16. ToniC

    ToniC Gearhead

    Eli foordiin lumilinko....


    Tossa on 24v vehkeet... muutan 12v. Tulpanjohdotkin murtuilleet.

    kyllä sieltä romujen alta lättis löytyy,kun tarpeeksi purkaa.
    Peräpään romut ei mahdu oleen paikallaan. Pitäs muokata tulipeltiä rajulla kädellä.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 29.1.2023
    isalmela tykkää tästä.
  17. ToniC

    ToniC Gearhead

    [​IMG]
    Säädettävät nostajat löytyy

    [​IMG]
    6v lättiksen startti ja 24v sumbin startti. Ilmeisesti vehje on tehty uimista silmällä pitäen. Startissakin oli tiivistelliimat
     
    Vuppe ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  18. ToniC

    ToniC Gearhead

    Truck mallin vesipumput meni heittämällä paikalleen.



    [​IMG]

    Mihinköhän militarysivulle kannattas laittaa vanhat 24v osat myyntiin?
    sytkä, startti, sit vesipumput, imusarja laturinkiinnikkeellä, flektin pidike on epäsymmetrinen, joten sillekkään ei ole käyttöä. Ne peräpään öljyhilut...tuntimittari Öljyfiltterinkin vois vaihtaa jalalliseen nykymalliin ehkä. Tai sit toi oma pönttö. Pakosarjatkaan ei varmaan käy ohjauksen kanssa yhteen. Ja öljypohja vaihtuu ja varmaan imuputki sitä myöten. Tuossa kuppi vikapäässä ja raapis maata. Hihnapyörä pitää katsoa saako siitä sorvattua sopivan.
    Uudet pumput on samalla hihnalla ja sille tais tulla laturikin... ropelli jäis omalle,mut jos tila loppuu, niin vois olla mielummin micran sähköflekti piiloon. Ne on noin 30mm paksuja moottoreineen.

    Paljonkohan moottoriin pitää vaihtaa osia, ettei sitä tarvis enää kutsua "french flathead" ? 50,1%? Vähän paha kaiku tossa nimessä... voi tulla vaikka sähkövikaa...

    Oli muuten ainakin vesipumpussa tuumakierteet, kun piti ne sisäpultit lainata tudorista.
     
    Muokattu: 29.1.2023
    isalmela tykkää tästä.
  19. ToniC

    ToniC Gearhead

    Orggis vesipumput. Siinä, missä normipumpuissa alapultti on vesitilassa, näissä menee pitkä pultti läpi. Vesiletkut pitäs näiden kanssa rodissa vetää etuakselin alta. Nämä on ollut omilla hihnoilla alunperin.
    [​IMG]

    Sytkäjohdot on finaalissa. Sisällä tosin ehjännäköset metallipunosjohdot, jos sukittaa pinnan. Varmaan radion rds toimis,kun nuo on häiriösuojatut.
    [​IMG]
     
  20. Satunnaisia kommentteja seuraavaksi satunnaisesti:

    Tuleeko tuo alahihnapyörä vielä aiheuttamaan ongelmia? Se on aika paksu. Pitääkö etsiä/sorvata ohuempi?

    Toi oma pönttö on ihan hieno ja rodihenkinen. Luultavammin sen paikkaa joutuu hiukan siirtää, mutta älä vielä heitä sitä roskiin.

    Tässä on yksi HAMB:in ranskis juttu:

    https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/simca-marmon-flathead-v8-from-1987.1167112/

    Siellä on pari linkkiä, joista toista sivua ei enää ole, mutta löytyy Archivesta:

    http://web.archive.org/web/20180529131449/http://www.btc-bci.com/~billben/french.htm

    Siellä selostetaan kierreasiaa:

    · In general the engine is like Ford designed it including the various threads in UNC and UNF dimensions. The few things that have been changed by the French engineers are generally metric. E.g. the studs for the exhaust manifold are 7/16" UNC in the block end like the Ford blocks but 10 mm fine thread in the other end. They are otherwise OK, so unless you need to replace them to fit your manifold or header, just leave them in place since they are hard to get out. The Zenith carburetor is also metric, but the threads do not have a standard pitch, so don't loose them.

    Mulla on ratkaisu tähän asiaan;):

    [​IMG]
    Haet purkin Fordin sinistä traktorimaalia ja pensselöit sen moottorin, niin moottorin Fordium-prosentti kasvaa samantien 99,99 prosenttiin.
     

Kerro tästä muillekin!