1931 ford coupe

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ToniC, 18.1.2022.

Tags:
  1. ToniC

    ToniC Gearhead

    Työprojektit helpottaa, niin tulee taas niin kylmä, ettei tallissa tarkene..

    Fordin tuleva ohjauspylväs tuli postissa. Mahtuu ihan ok, mut tarvii tietysti koteloida. tilttikin löytyy. Myyntiin joutais mobilistille täydellinen tankki ja tilalle tarvin tuulilasin eteen priimakuntoisen pintapellin. Muuten pilkon oman tankin.
    [​IMG]



    Ja vaihdelaatikko adapteri ver.2 koneistusta. Reunan ohennus, niin saa hitsattua kohtuuvirralla.

    Jos jollain on e36 bmw 325 vauhtipyörää nurkissa, niin tarvisin mittaa paljonko levyn pinta on syvempänä asetelman kiinnityspintaa. Samoin kytkinlevyn paksuuden tarvisin.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 7.2.2024
    Gary Grand, Seevu ja Isamu tykkäävät tästä.
  2. Jos tämä suunnitelma on yhä voimassa, niin vastaus ei välttämättä löydy sitä Bemarin vauhtipyörän ihmetellyllä, koska Bemarissa ja Volvossa on eri paksuiset levyt. Tai niin mä ainakin luulen..

    EDIT: niin joo halusit myös levyn paksuuden..Sorry luin huonosti.

    Vastausta voisi löytyä Volvo -foorumilta:

    -618 asetelman upotus 2,4mm toimii hyvin Volvon massalevyllä. Bemarin levyn ilmoitettua paksuutta en muista, mutta oli lähempänä 10mm. Volvon levy 7,5mm plusmiinus 0,3mm.

    P.S. Onko toi ohjauspylväs Corsasta?
     
  3. ToniC

    ToniC Gearhead

    Joo. Tarvin sen bemun vauhtipyörän mitat ja stock levyn paksuuden. Siitä sitten vähentäen volvon levyn paksuuden löytyy tarvittava kupin syvyys lättiksen vauhtipyörään. Bemarifoorumit muka suomen aktiivisimpia.... kilin kellit... kellään ole tollasta vauhtipyörää muka käsillä.

    Iskun meinasin selvittää ihan prässillä.
    Millä iskulla asetelma vapauttaa volvon levyn. Tuskin hirveen tarkka, mut turha murjoa asetelmaa enempää,kun tarve.

    Corsasta on pylväs. Ei tarvi tosiaan kun sähköä syöttää ja 1 potikan, millä säätää herkkyyden. Tunnistin haistelee ja avittaa tai sitten pyörän suunnasta tulevia iskuja vaimentaa. - puolena on isohko virrankulutus, mutta eipä tuossa värkissä paljoa kulutuskohteita ole.

    Tänään hitsailin niin, että kolvikin alko kärtsäämään. 210A tigissä ja kosanilla kuumensin vielä palikan... kova homma sulattaa, kun palikat tahtoo viedä hitsistä lämmöt.

    Huomannu tässä värkätessä, ettei näissä ratkasuissa mitään järkeä ole,kun kaikenlaista traditionaalista ratkasuakin olis tarjolla, mut toisaalta kiva värkätä ja pähkiä... ja välillä, jos epätoivon ja masennuksen sekaan tulee sellanen onnistumisen fiilis hetkellisesti, niin menee taas alemmalla verenpaineella seuraavaan päivään.
     
    Muokattu: 9.2.2024
    Gary Grand ja JouniK tykkäävät tästä.
  4. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Onko nuo Corsan sähköiset ohjaustehostin pylväät minkä hintaisia? Saako uutena vai ovatko romuttamolta löytyviä? Onko kuvaa?
     
  5. Noin googlamalla:

    Both Sachs 618 and 765 are made for 9.2mm clutches.
    This means that if you have a Sachs 9.2mm clutch your FW should be completely flat. If you have a standard 8mm clutch you need to have the PP face of the FW machined 1.2mm lower. We usually do it 1.2-1.5mm lower.


    Samalta tulokselta vaikuttaa näyttäis olevan täkäläisen Bimmerifoorumin mittaukset:

    Käppyrä yhdestä -618 mittauksesta.
    Ne "violetit" pallot se oikea.


    [​IMG]
    Eli alunperin 9.2 paksuinen levy ja lättypyörä. Tota käyrää, kun katsoo, niin toimii varmasti hyvin tuolla 2.4 millinkin upotuksellakin.
     
  6. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    2-300€ käytetyt ja taitaa löytyä pari eri mallia olevaa tehostinta..
     
    Muokattu: 10.2.2024
  7. ToniC

    ToniC Gearhead

    B/C corsissa noita on. Taitaa löytyä fiestoistakin. ja varmasti noita on paljon romiksilla. Rallimiehet niitä etsii. Kuva oli tos ylempänä
    Hinta Parisataa +/- jostain varmaan löytyy halvemmallakin. Mulla jostain vauhtiputkasta se potikkasarja. Ainakin asennusohjeessa oli joku speedshop.
     
    Muokattu: 10.2.2024
  8. ToniC

    ToniC Gearhead

    Nyt tais poikia mankkuventtiili koneesta... tilasin pari, mut menee se 2vk... pakko antaa periks ja käyttää palikka kaverilla... 350A vesijäähd. Kemppi, niin jaksaa hönkiä noinkin paksua ihan läpi asti.
    Sen sais lainaankin,mut loppuu tallista paukut kesken. Nytkin sain valot kerran sammumaan...

    Osittain sain tehtyä kotikoneella
    [​IMG]

    Ja loppuun kunnon koneella. Seuraavaks sorviin linjat kuntoon ja hentonen pulttikehän viiva laippaan, niin pääsee poraamaan pultin ja ohjuritappien reiät. Sitten vaan käsin hiomalla sisäpinnat ja saumat ulkoa jouheiksi
     
    Muokattu: 12.2.2024
    JouniK tykkää tästä.
  9. Millaista kardaania tuohon suunnitelit? Volvossa on 2-osainen, niin pitäisikö sellasesta lyhentää sopiva ja laittaa poikittaispalkki siihen jotenkin näin, jotta saa liu`un siihen:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 22.2.2024
  10. ToniC

    ToniC Gearhead

    En ole päättänyt, mut volvon kardaani tossa olis nurkissa .. jos laatikko ja taka-akseli volvosta, niin miksipä ei kardaani .
    Orggis poikkipalkki tarvii silputa lootan takia. Mulla on pokattu x-tukiin profiilit.
    Valmiiks, niin jätän keskeltä auki ja sit,kun osat paikallaan teen tunnelikappaleen,joka yhdistää puolikkaat. Katson samalla, jos se kulkee sopivasti, että siihen sais pultattua suoraan volvon laatikon poikkipalkin. Sitten olis kone ja lootakin tuettu
     
    Muokattu: 24.2.2024
  11. ToniC

    ToniC Gearhead

    [​IMG]

    Siihen se nyt ainakin kuvittelee asettuvansa
    [​IMG]

    Volvon laatikkopalkkia ei ehkä kannata käyttää....

    Volvon kone on tuettu keskeltä... lättis etupäästä. Veikkaan, että parempi tehdä vaikka lootan perälevyn pulttien alle korvat ja roikkumaan tai lepäämään palkista. Noin tulee kyllä liikaa painoa tohon korvaan. Kumikin on ihan lerju.
     
    Muokattu: 26.2.2024
    Gary Grand ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  12. Hienoa tekemistä taas!:cool::cool:

    Voisitko laittaa vielä lisää kuvaa tuosta sun adabterista?

    Sellanen tuli mieleen, että voisiko sitä konetta tukea takapäästä. Jotenkin näin:

    [​IMG]
    Oletko muuten miettinyt tuota vaihdekepin sijoitusta? Tarvitseeko sen paikkaa mahdollisesti siirtää johonkin suuntaan?
     
  13. Itse itselleni vastaten:

     
  14. ToniC

    ToniC Gearhead

    [​IMG]
    Laatikon takatuen sais aika hyvin tohon alkup. Palkin sisään Teen niin,että saa purettua paketin alaspäin (laatikko irtoo helposti,kun vaan avaa kannakkeen pultit ja kone kaatuu takaa alas) Sitten vaan öljypohjan alle tuki.

    Koneen taidan pistää aika suoraan runkoon nähden vaikka auto tulee pieneen etunojaan. Tudor aika paljon nenällään,eikä kaasarit tulvi.



    Tossa filmissä ihan hyvä "toploader" keppi-idea, mut koneistan sit jonkun palikan pidempien lootapulttien alle.
    Kunhan saa kopan päälle, niin näkee, mihin keppi kivasti asettuu. Mulla sohvan etureuna nyt noin 15cm taaempana,kun orkkissohva.

    Adapterikin aika liki tota videon mallia.
    Mulla ehkä lyhempi,kun bmw asetelma on niin matala,ettei tuu edes moottorista ulos bmw asetelman korkeus 45mm vs lättiksen 9" 75mm. Mulla taas vectran hydrauli työsylinteri tarvii syvyystilaa.

    Seuraavaks ruuvaan ristiviivalaserin tallin oven päälle, niin pääsen linjaamaan voimansiirron ja saan z-taka runkoon ja taka- akselin 4-linkit ja coiloverit heftiin.

    Polkimetkin haussa... Jotain tän tyyppistä ratkasua... sen mun pituuden takia.. ei siis mitään säädettäviä, mutta
    Sylinterit taaksepäin lattian alle tai koteloon. Polkimen varret vaan tarvis uusia "retron" näköisiksi
    https://www.compbrake.com/product/universal-floor-mounted-rear-facing-hyd-pedal-box/
     
    Muokattu: 26.2.2024
    Seevu tykkää tästä.
  15. ToniC

    ToniC Gearhead

    Koneenhan voi tukea, mistä vaan.
    Polkimet,putket,ohjaus. Ne siellä asettaa rajoitteet. Esim ton koneen ja kytkinkopan pulttien alle sais sirot korvat ja siitä runkoon vastapalat ja kumit väliin. Tuskin ois minkään tiellä. Pitää tudorista vakoilla,miten tilaa. Pitää vaan muistaa huollettavuus.



    CNC- miehet nauraa partaansa...
    piirtelin volvon kopan muodot ja manuaalilla jyrsin noin 5mm kannaksen, että saa poltettua läpi. Omasta koneesta loppu puhti silti, vaikka esilämmitin noin 200 asteeseen. Hitsattu lopulta kempin 3500 vesijäähd. Tigillä.

    Isossa sorvissa lappapinta suoraksi lootan pintaa vasten, kevyt rengas pulttikehän merkiksi keskittäen ja vähän laippaa ohenneltu pulttipinnasta. Sit tein sapluunan, käänsin peilikuvaksi, porailin reiät ja vähän teen sit lopuks silottelua ja maalit niskaan.
    Kopan sisään tulee alumiinipukki, johon tulee vectran hydr. Irrotinlaakeri, niin mahdolliset kytkinvivustot ei rajota polkimien asettelua.

    Yks tollanen 20mm kiekko jäi yli,kun teetin 2.

    Mietin, jos kyhäilen toisen kopan käyttäen tota fordin hogshead adapteria ja siihen istuttaea vaan ton volvon kopan päädyn levynä. Mahtuis myös fordin oma asetelma ja haarukka tai hydraulinen irrotinlaakeri. Opelin laakeri on kuitenkin halkaisijaltaan pieni fordin asetel.an käpäliin.



    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 26.2.2024
    Catiska tykkää tästä.
  16. Kannattaa vilkaista tuon brittikaverin muita videoitakin:

    https://www.youtube.com/@CobwebGarage/videos

    Hän on joutunut katkaisemaan samalla tavalla sen poikkipalkin, jotta loota mahtuu. Hän rakensi sen taakse uuden poikkipalkin ja vähän lisääkin:

    [​IMG]
    Tossahan olisi paikka sille 2 -osaisen kardaanin laakerillekin, jos sitä käyttäisi?

    P.S. Kiitos kuvista ja selostuksesta.
     
  17. ToniC

    ToniC Gearhead

    4-linkit pitää saada sopimaan... laitan ne ensin ja sit mietin palkkeja
     
  18. ToniC

    ToniC Gearhead

    Taas iski välirojekti... hermo meni kompuran kanssa. Iso strongline vajaa kuution mäntäkone pitää korviahuumaavaa meteliä,kun en saa omaan huoneeseen. Ja nyt oli vähän puhallettavaa, eikä tullut mitään veden takia. Ilma riittäis, mut tekee vettä ja tukkii.

    Kaveri lupas ostaa ton mäntäkoneen, jos sopii hänen pöydän alle.. EDIT: (ei sitten sopinut lähellekkään... eli surffaten torista löytyy huollettu 920l strongline mäntäkompura tarvitsevalle.

    Mä hain tallin nurkkaan tilalle kuution ruuvinkompuran kuivaimella ja 270l säiliöllä vielä 270l lisäsäiliöllä. Nyt pitäs ryki riittää kotikäyttöön ja ilma on kuivaa. Ja speksien mukaan melu vain 66dB

    Nyt laitan lisäpytyn koneen viereen, mutta vois vaikka lisäsäiliön siirtää kevätsiivouksen yhteydessä tallin toiseen päähän "koneistamoon" sopivaan koloon ja putkesta matkalle oksat alas.








    [​IMG]
     
    Muokattu: 11.3.2024
    LPV, eeko, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. ToniC

    ToniC Gearhead

Kerro tästä muillekin!