1931 ford coupe

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ToniC, 18.1.2022.

Tags:
  1. Siis toi lättis täyttää tuon tehovaatimuksen helposti, siinä on vakiona noin 100 kaakkia. Mutta tarkoitinkin sitä, että jos aiot käyttää tuota pykälää sen lättiksen hyväksymiseen, niin sun tarttee vaihtaa etuakseli erillisjousitettuun. Jäykkä ei käy. Ja sitten ne muut vaatimukset: levyt, rungon boxaus sekä x-tuki. Jos olet lukenut Catiskan projektikertomusta, niin se on hyvä esimerkki.
     
  2. ToniC

    ToniC Gearhead

    No katellaan, mikä toteutustapa tulee kyseeseen mahdollisista ... Menee aikaa enneks koppa siinä jamassa.
    Vähän rumia ne erillisjousitetut,jos näkösällä.

    Boksaus ja ylimääräset tuet rungossa.. Niille en näe kyllä yhtäkään huonoa puolta, jos ei lasketa sitä, että avorungon uumassa on helpompi viedä putket ja letkut.
     
    Muokattu: 8.2.2022
  3. ToniC

    ToniC Gearhead

    Aina ei lähde...

    Ei löytynyt diagnoosia, miksi holley 94 ei sovi ranskan lättiksen imusarjan päälle testikäyttöä varten. 81 löytyis vielä, mutta tuskin menee sekään.
    [​IMG]

    Manuaalisesti todettu.

    [​IMG]

    Sinänsä ei väliä, muuta tulossa.
     
  4. Koska ranskalaiset on käyttänyt eurooppalaista ZENITH 32 NDIX kaasutinta..;)

    [​IMG]

    Siihen voisi sopia joku Weber DGV tai jotainsinne päin..
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    MÄ olen ajatellut tämän sulle valmiiksi.

    https://img.hmn.com/fit-in/900x506/filters:upscale()/stories/2018/08/119312.jpg

    Toi näyttää hyvin tehtynä jäykältä axelilta. Ja on oikeasti suoralla tiellä hyvä ajaa. Lava-autossani on semmoinen. Ei ole edes kallistuksen vaimentimia. 120 menee hyvin kunhan iskarit on kunnossa.

    Myöhemmissä, esim mun 1988, tommosen varret on lyhyet. Helppo kaventaa.
     
  6. ToniC

    ToniC Gearhead

    Mikä hjälvetti tuo on? :cool:
    Mielenkiintoisen ja silti toimivan näköinen... Ja kai tommoseen kallistuksenvakaajankin piilottais
     
    Muokattu: 9.2.2022
  7. ToniC

    ToniC Gearhead

    Tiesin joo, et käyttää eri kaasaria. Nelipultti kiinnitys.

    Ranskiksen imusarjasta poisti tiivisteen, niin siellä alla oli ekstra reikä ja melkeen meni 94 siihen. Ihan testikäyttö oli mielessä, mut se odottaa nyt sitten myöhempää ajankohtaa. On mulla kuitenkin pari videoo moottorin käydessä, joten luotan siinä myyjään ja maksoin koneesta loppurahan.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Fordin lava-autoissa on ollut 2 sukupolvea erillisjousitus tolla viisiin. On olka-akselit ja pitkät jäykän akselin tapaiset pätkät. Tukipiste vastakkaisella puolella, reaktiotanko, jonka muuttaa näppärästi "hairpin" tyyliin ja kierrejouset. ÄLYTTÖMÄT joustovarat samoin kuin kääntösäde on pieni, koska tuo olka-akselipaketti antaa pyörien kääntyä tosi paljon.

    Olka-akselien nivelet maksaa vitosen kappale rokkiautossa ja on sikäli helpompi kuin "kuningasakselinen" vanha.
     
  9. Jos mittaat tuon kiinnityksen, niin siihen voi löytyä joku testikaasutin jostain (ei multa..).
     
  10. ToniC

    ToniC Gearhead

    Jos akselin korvia saa muutella, niin tuollanenhan jousitus olis aika helppo tehdä myösmatalaksi. Blueovaltrucs sivulla oli niitä hyvin karsittuja malleja. Joustojahan ei tarvi paljoa. Pienetkynäjouset iskareilla olis sirot ja saisko jopa hammastanko ohjauksen? Opiskelua rakenteesta ja säännöistä vaatii, mutta eihän tuollastakaan vaihtoehtoa hylätäkkään kannata ellei joku vedä mattoa alta suoralta kädeltä. Lokareilla jos ajaa kokoajan,niin ei olis väliä,kun mitään ei näy ulos, mut jos tulee loksuton, niin sit pitää miettii vähän lookkiakin... Toisaalta... Jokuhan sanoo, jos et saa piilotettua, tuo se esiin ..


    Tuo kaasari ei ole kriittinen. Sovittiin vaan 50% rahasta, kun kone suomessa ja koekäytetty. Jos kerran myyjä oli siihen valmis, niin kyllä se kone pelittää. Maksettu pois
     
    Muokattu: 9.2.2022
  11. Huomasin, että Rangerissa on ollut samaa systeemiä. Voisi olla leveyden puolesta lähempänä oikeaa kuin täyskokoisen. Samasta Rangerista haalit samalla taka-akselinkin, niin sitten sulla on jo alusta-asiat pitkällä..
     
  12. ToniC

    ToniC Gearhead

    Cts tekee droppimalleja tollasiin twin-i beam akselipalkkeihin, mut arvokkaita.
    Droppimallilla vois tulla matala,mut pitäs olla niin lyhyet, että sais vastapuolen runkoon kiinnikkeen.
    Jos 20-30mm palkin alla olis nivelpiste, niin toisen palkin alla reilu 50mm rakoa vois melkein riittää joustovaroihin. Sitten pyörät pysyis likimain järkiasennossa koko joustomatkalla.

    Onkohan noi jotenkin epäsymmetriset ja samankätiset varret, että oikealla ja vasemmalla pysyy akselivälit samana?

    Edessä
    Raideväli model a 56"
    Ranger 55". 83-92.
    Eipä nuo kaukana olis.
     
    Muokattu: 9.2.2022
  13. Täällä on pari kuvaa. Tämän kuvan perusteella näyttää keskenään peilikuvilta:

    [​IMG]
    SS osaa varmaan paremmin kertoa oman Fordiumin akselista.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä kurkkaan auton alle viikonloppuna kun on aie laittaa takaiskarien yläkiinnikkeet ja iskarit.
     
  15. ToniC

    ToniC Gearhead

    Luulis, että on jotakuinkin peilikuvat, kun toinen on taaempana. tai miten sitten casterit ym sattuu. Kulmathan tossa pitäisi asentaessa katsoa kohdalleen oikeilla korkeuksilla ja painoilla. Melko herkkä camber. Mutta toisaalta jos autolla ajaa sen muutamia tonneja vuodessa, niin ei ole nyt just puolen millin päälle.

    Eipä noita paljon rodeissa näy. Joku 30-luvun pickup oli ja varret oli rungon yläpuolella. Siinä oli jo rakennettu lehtijousikin sitten päälle. Siinä ei ollut mitään droppivarsia vaan ihan suorat varmaan just maasturista.

    Tuo nurkissa oleva Jaguar XJR etuakseli olis tosi matala ja tollasiin suoriin aisoihin helppo asentaa, mut on 4" leveä ja sen päälle... ilman loksuja... ei vaan jostain syystä sytytä....
     
  16. Aulis Hämeenkorpi

    Aulis Hämeenkorpi Gearhead Bannattu

    Mikähän on perussyy alkaa muuttelemaan tuommosta etupäätä?
    Onko I-beam akseleissa joku vika tai syy miksi ei voi käyttää perusdroppiakselia?

    Aikamoisia kuvioita suunnitteilla, mutta jos on intoa niin ei muuta kuin kamaa talliin ja rälläkkä laulamaan. Tai sitten on tekemisen pula?
    Vai onko nämä vaan semmosia yleisen tason zoomailuja, että saadaan jotain kirjoiteltavaa porukoille?

    aulis
     
    rodhot tykkää tästä.
  17. ToniC

    ToniC Gearhead

    Juurikin yleisen tason zoomailuja.
    Ei täs mitään vielä rakennella. Pähkäiltiin vaan sitä uuden säännön rodipykälää erillisjousituksesta, niin tuollainen twini on varmaan lähimmäksi alkuperäisen näköistä. Itse muistan hatarasti sääntötekstin, mutten ole siihen enempiä syventynyt.

    Tollanen akselirakenne ei ole itsellä tullut koskaan vastaan. Piti ihan tutustua. Yhden rodin näin, missä oli tehty, eikä se näyttänyt nätille.

    Lokarillisessa vehkeessä missä alusta ei näy, erillisjousitettu hammastanko-ohjaus,levyt yms.. no.. se on normaalia kehitystä ja varmasti ajettavuus olis parempi, mutta lokarittomana orggis i-beam on kaunis.

    https://www.hotrodders.com/cdn-cgi/...-3-55_front_suspension_complete_3-jpg.522402/


    Eiköhän toi lättis mene vielä tarvittaessa ihan normi akselilla.

    Tudorissa mulla boxaamaton runko ja modattu orggisakselisto. toimii ihan hyvin varsinkin,kun paremmasta en tiedä.
     
    Muokattu: 10.2.2022
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Twin I-beamien nivelien yhteydessä on säätöepäkeskokappale. Se on ylemmässä nivelessä. Mun autoni sai huomiota viimeksi nivelen vaihdossa ollessaan ja menee nyt ohjaamatta suoraan oikein mukavasti.

    Tulis ainakin tarpeeksi kantavuutta kun laittaisi pickupista sekä etu että taka-akselin.
     
  19. ToniC

    ToniC Gearhead

    Lujuus riittäs pomminvarmasti ja loppu olis kiinni sopivista jousista ja iskareista. Camberithan menis säädettävän alustan osilla, jolla säätää kulkukorkeuden. Sehän taas säätää camberia varmaan hienosäätö epäkeskoilla. Yksinkertainen rakenne , mutta varmasti pitäs olla tarkka tekovaiheessa
     
  20. Minkälaista rengastusta tuohon tulee/suunnitelmissa?
     

Kerro tästä muillekin!