1931 ford coupe

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ToniC, 18.1.2022.

Tags:
  1. ToniC

    ToniC Gearhead

    Alukannet rivoilla

    1. Navarro
    2 edelbrock/offenhauser
    3. Joku vastaava. Sharp tms..

    Tuli koneesta katsottua numerot... En tiedä löytyykö kopasta mitään numbaa, mut kone täsmää titleen... Luokitellaanko matching number yksilöksi? o_O
     
  2. ToniC

    ToniC Gearhead

    Päättäväisyys kun tuulimyllyllä.. no päätöksiä saatu tehtyä taas. Taakse tuli eilen 4-linkit+panhard.
    Tänään purettiin talliin so-cal 4" hairpin droppiakselikitti levyjarruilla. Kunhan saan etusen leveyden mitattua niin haen naapurista sopivamman levyisen taka-akselin.

    Tekniikka on siis selvä
    Ranskan lättis,
    Volvo M47 5-vaiht. Loota
    Etuaks. So cal 4"hairpin levyillä ja novan ohj.
    Taakse volvon 1030 "pikkudana" akseli levyillä.

    Samoin näillänäkymin kaikki ylimääräiseksi jäävät 4-banger mosa,laatikko,syylari + akselit myyty ja ostaja kandi lupas tulla kimpassa purkamaan tekniikan pois, niin saan suoraan rungon ja taka-akselin puhallukseen.
    Tutun pesufirmamiehen kanssa sovittu ovien, loksujen,takaluukun ja sivupeltien vesipuhallus.
    Ensin kokeilu 1500bar ja jos ei pure, niin 3000bar saa rajummasta pesurista irti.
     
    Muokattu: 29.9.2022
    isalmela ja Isamu tykkäävät tästä.
  3. Yksi kaveri soitti ja on seurannut näitä keskusteluita. Hän alkaa tekemään jonku vuosimallin A-coupea ja kyseli minulta että miten nämä A:t menee prosenttien puolesta läpi. Sanoin että en tiedä kun en seuraa prosentteja. Oli seurannut ja laskennellut prosentteja että jos vaihdetaan kone, laatikko, voimansiirtoakseli, taka-akseli, syyläri, etuakseli.

    Voisiko joku panna tähän ketjuun ne prosentit jotta suunnittelijatkin tietää mistä puhutaan.
    ja toinen, meneekö A-ford noin vain kilpiin Chevy pikkulohkolla (paljon näyttää olevan leimattuna niin) ja lättäpää kasilla.
     
  4. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Moottori apulaitteineen 26%
    vaihteisto ja voimansiirtoakseli 8%
    syyläri 2%
    Etuakseli 4%
    Taka-akseli 4%

    44%

    Osien poistaminen lasketaan muutokseksi, eli lokarit veks niin 4% siitä lisää. Tod.näk. penkit menee uusiks joten siitä 2%. Mittaristo uusiks 2%. Väittäisin että aika harvassa on lailliset rodit jos noita taulukoita tuijottaa.

    Kait sen pikkulohkon tai isolohkon sinne voi laittaa jos ei tehot ylity. Tietty jarrut jne. pitää kans päivittää. Tosin aika haasteellista on löytää niin alitehoista kasia, paitsi lättis. Tekijämiehillä on hyvät kaverit konttoreilla leimaamassa näitä.
     
  5. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen

    3.8.2 Poikkeus paino-teho -suhteesta
    Sen estämättä, mitä edellä kohdassa 3.8.1 määrätään paino-teho -suhteesta, jäykällä tai erillisjousitetulla taka-akselilla ja erillisjousitetulla etuakselistolla varustettuun, erillisrungolliseen autoon sallitaan myös enintään 100 kW tehoisen moottorin asentaminen.
    Alunperin U-profiilirunkoisessa autossa edellytetään runkopalkkien muuttaminen suorakaideprofiiliseksi alkuperäistä vastaavalla materiaalilla ja teräksestä valmistetun x-lisätuen asentaminen runkopalkkien välille.

    Muutoksen saa tehdä edellä 3.1.2 tarkoitetusta poiketen ilman valmistajan ohjeistusta, jos ajoneuvo on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 1980. Lisäksi ajoneuvon on oltava varustettu kaksipiirisellä jarrujärjestelmällä ja etuakseliston on oltava varustettu levyjarruilla.
     
  6. Ftw-

    Ftw- 3rd gear

    https://asiointi.traficom.fi/omatrafi-formservlet-web/lomake/C115 siinä koko lista
     
  7. ToniC

    ToniC Gearhead

    Mä meinasin nyt jättää coupeen loksut ihan sadepäivien varalle ja siksi, että 1 lokariton on jo talossa.
    Pitäs toimia vielä tolla 4" dropatulla etuakselilla.

    Joiltakin osin nuo % on tyhmiä... etusäleikkö 1% jäähdytin 2%
    Eli kasille syylari+32 maski olis 3%.

    Tosiaan, kuten mainittu. Esim. Lokareihin liittyen--> Poistettu osa= vaihdettu osa.


    Jarrut saa parantaa ilman merkintöjä esim itellä on nurkissa a-malliin 39 taka-akseli nestejarruilla, mutta laitan näillänäkymin kuitenkin sen volvon akselin 4-linkillä.


    Etusohvaa on oman 190cm pituuden vuoksi "muokattava rajulla kädellä"... = ostettu dodge caravan keskipenkki (integroiduilla lastenistuimilla :eek:,kun ei ilman sattunut löytyyn). Teen niihin "hanskalokerot", jos verhoilut antaa fiksusti myöten

    Tulkintaeroja on todella paljon. Asiat ei ole ihan noin kiveenhakattua,kun osaluettelo sanoo.

    Kannattaa privailla omistajille ja noille pitkänlinjan rakentajille.
    Ite käytiin katsurin kanssa ennen leimausyritystä muutokset läpi ja katsastus oli sitten kyllä kivuton.
     
    Muokattu: 24.10.2022
    isalmela tykkää tästä.
  8. ToniC

    ToniC Gearhead

    . Kuutiothan ei enää rajota... jostain luin, että Ford on tehnyt joskus 70 luvulla 302 moottoreita trukkeihin ja en muista oliko se alle 100kw vai alle 100hp... veikkaisin, että kaikki suomen 302 koneiset rodit ovat sitten saaneet koneen trukista :)....

    Ja muuten. Lättis EI OLE alitehoinen. Se on syntymälaiska
     
    Muokattu: 14.11.2022
  9. ToniC

    ToniC Gearhead

    Purkuhommia viimeinkin.

    [​IMG]

    Amerikan ampiaisten koti...
    [​IMG]

    Harvinaisen hyvä aihio. Ei näe monestakaan kohtaa läpi.
    190cm sopii 3"choppauksella ilman pedalboksia penkin ja polkimien väliin , kun poistaa hattuhyllyn...

    [​IMG]

    ...ja laittaa dodge caravan keskisohvan... ekan sivun penkkikuvassa vertailua, kuinka paljon tilaa saa tehtyä lisää. puukarmit vaihtuu teräksisiin ja aukeava takaikkuna muuttuu kiinteäksi. Penkin ympäristöön ja takasivupahvien sisään sen verran kaaria, että saa takaseinän tuettua ja turvavyöt kunnolla kiinni. Penkkiä saa vielä noin 5cm taaksepäin.

    [​IMG]

    Irtoset lastattuna vesipuhallukseen... 1 loksu, ovet ja astinlaudat uupuu kärrystä. putsaamisessa käytetään ensisijaisesti vettä, vaihtoehtoja sooda,piikarbidi,hiekka,lasi, jos vesi ei pure. Heti puhalluksen jälkeen putsaus,kuivatus ja kevyt happoväri pintaan. Sitten oikaisua ja hitsausta tarpeen mukaan. Koriin ensin ristimittaus, kehikko sisään, choppaus, puiden poisto ja vesipuhallus.

    Kellään tuntumaa, minkä auton kattopellillä ois näppärä sulkea katon aukko???
    Naapurissa ois edelleen noin 300 elinluovuttajaa, joista vois ottaa kaaret ja kattopellin... vaikea etsiä sopivaa kaarevuudeltaan, jos pinot täynnä lunta.

    [​IMG]

    Verhoilutkin merkattu ja valmiina sapluunan tekoon.

    Värikin pitäis päättää jo puhallukseen mennessä... noin 2 vaihtoehtoa mielessä.

    Priimak. Etupuskuri ja ehkä takapuskuritkin hakusessa, jos löytyy virheettömiä.
     
    Muokattu: 14.11.2022
    kad_boost, timopajala, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. HAMB:issa on ainakin pari ketjua aiheesta (1 , 2). Siellä on onnistuneesti asennettu farmari-Volvon kattoa Tudoriin. Coupe on tietty eri juttu, mutta voisiko silti löytyä sopivaa pellin palaa vaikkapa sedan -Volvosta. Tai jokeripokeriboxina takaveto-Ladasta, jossa on vähän vanhempaa muotoilua..:rolleyes:
     
  11. ToniC

    ToniC Gearhead

    Vaikka olis täysin oikea muoto, niin näinä aikoina en ladan kattopeltiä alkais rälläkällä leikkaamaan, ellei sitten eräs vanha seniili istu sisällä pää kattopeltiä vasten prkl... :mad:

    -74 farkkuchevellen täyd koppa löytyis... pitäs hävittää sekin osina pois, mut vois sitäkin vilkasta. Likimain tasanen levyhän se on
     
    Muokattu: 15.11.2022
  12. Mulla on idea, hox. Ostaa 1mm tai 1,25mm peltiä, english wheel lattialle, kaveri toiseen päähän peltiä ja pienellä paineella ajaa piiroituksen mukaan ja tulee täydelline pelti.
    Leikkaa reunat muotoon, ajaa sikkikoneella sopivan reunan ja pistää kiinni.

    Yhdenkään auton katto ei ole passeli vaikka olisi kuinka "hot roddingia" pistää jonku volvon tai köyhien mersun eli chevyn kattopelti.
     
    Sumu, sleepercooler, Visa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. ToniC

    ToniC Gearhead

    Irti olis

    [​IMG]
     
    Isamu, kad_boost ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  14. ToniC

    ToniC Gearhead

    Jep. Varmaan teen ihan umpipalkiksi, niin ei kerää rapaa. Muutamat läpivientikumit,niin vois vetää johdot ja putket piilossa sivupalkkien sisältä.......

    Ja taidan hitsata tigillä, enkä puikolla...


    Onkohan liian härskit polkimet, jos tulipeltiä pitää tuoda koneen takia taakse...? toki voi modata klassisemman näköseks, mutta vois mennä pieneen tilaan..

    Nestekytkimen ajattelin koko performance sasch tms paketin volvosta sovitettuna suoraan lättiksen vauhtipyörään.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 18.11.2022
  15. Tässä brittikuttaperkkarodissa on ihan jotkut Escortin polkimet modattuna:

    [​IMG]
    Toimisko joku vastaava idea?/mahtuuko edes riippupolkimet?

    Noilla tehoilla ja painoilla riittänee ihan peruskytkinkin. Esim. joku tommoinen:

    https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/841164/769707?ajoneuvo=655

    Siinä lättiksen vauhtipyörässä taitaa olla muutama kilogramma ylimääräistä liikaa. Varsinkin kuormuriversiossa..
     
    Muokattu: 18.11.2022
  16. ToniC

    ToniC Gearhead

    Voi mahtua riippupolkimet, mutten halua töttöröitä konehuoneeseen.

    Vauhtipyörää saa kyllä kevennellä varmasti jonkinverran. Nyt onlis enää parilla pultilla akselistot ja tekniikka kiinni. Lankku wishbonen ja koneen väliin, niin paketti taitaa pysyä läjässä ilman runkoakin.
     
  17. Lueskelin eilen Uutta autokirjaa vuodelta 1944. Tuli tämmöinen kuva vastaan siellä (pahoittelen tässä vaiheessa kuvan laatua):

    [​IMG]
    Eli on sitä ennen rodiukkojakin osattu rakentaa x-palkkeja ja boksata runkoa..:cool:
     
  18. ToniC

    ToniC Gearhead

    Tuubissa joku oli laittanut -39 rungosta x-kilkkeet ja tehnyt K-palkin... Sillä setillä sai -39 polkimet suoraan autoon. Itellä olis -39 runko ja kahdet polkimet, mutta rungolle on muuta käyttöä. Ei viitsi tuhota sen takia. Teen sitten vaikka suorasta ennemmin.

    Coupen orggis tekniikka meni Haminan suuntaan. Ainoastaan kärjet viilattu puhtaaksi ja veivillä remuamalla vehje lähti käyntiin ja koeajonkin uusi omistaja teki videolla todistettuna.

    Hyvä, että meni 4-Banger ja muut romut hyötykäyttöön, kun itse en sille mitään käyttöä keksinyt.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!