1939 Pontiac Sedan Deluxe 2D Six

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja karra, 12.12.2023.

  1. SK

    SK Gearhead

    GM siirtyi etupyöränlaakereissa 1960 kuulista kartioihin.

    Eli tokkopa löytyy laakeria ”Motonetista”. Laakeriliikkeestä ehkä kyllä.

    Mutta tuohonkin saa kuulista kartioihin muutossarjan, ja tuskin niitä laakereita on tyhjästä tehty.
     
    karra tykkää tästä.
  2. karra

    karra Double Gearhead

    Minun kirjan mukaan se on 1933-1939, sitten on toinen osanumero vuosille 1940-1950. Täältä saa:

    https://www.suomenlaakerikeskus.fi/tuotteet.html?id=280/3531

    Ulompi on GM 909001, sitä pitää etsiä nyt. ProductName:Ball bearing. Inside Diameter : 19.06 mm,0.7503 in. Outside Diameter : 52.83 mm,2.08 in.

    Edit: https://www.kulelager24.no/produkt/909001-b01/
     
    Muokattu: 1.3.2025
  3. karra tykkää tästä.
  4. karra

    karra Double Gearhead

    Stefa on GM 500257 ja se kääntyy SKF ¨sekä Timkenin tuotteeksi,, mutta saakohan sitä? No Laakerikeskus saa selvittää. Muitakin valmistajia on.

    18258 - Säteisakselitiivisteet - SKF
    Yhteenveto ; Mitat. Akselin halkaisija, 46.05 ; Suorituskyky · Minimi käyttölämpötila, -40 ; Ominaisuudet · Tiivistehuulen materiaali, Nitriilikumi (NBR).

    Timken® 5070 - Direct Pneumatics
    Type, : Single-Lip. Series, : 5000. Inside Diameter, : 1.803 in. Outside Diameter, : 2.969 in. Width, : 1/4 in. Cross Section Shape, : Type 29.
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Muokattu: 2.3.2025
    Gary Grand, isalmela, Slant Sickness ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. karra

    karra Double Gearhead

    Stefat tuli tänään US-PArtsilta. Laakerit tilasin Veharannan Simolta ebaysta mutta sieltä tuli tieto että B02 olikin väärä laakeri heillä hyllyssä, uudempaan autoon, mutta otin sen toisen kun jää alle 40 euroon rahteineen. Katsotaan tuleeko tulli ja alvi vaiko tulee suoraan.

    Pitää toinen ottaa tuolta Tampereelta, kunhan vastailevat meiliin. Siellä ei ole nettikauppaa kuten US Partsissa oli, helppoa ja nopeeta!
     
  7. karra

    karra Double Gearhead

    Tsekkasin setefat, ne olikin huopa "huulella"!

    Katsoin iltasella jakson Rosworthy Rescues sarjasta; siinä Derek elvytti 1937 letukan, 2D sekin. Taitaapi olla aika sama kori kuin minulla, tuulilasissa ei ollut kiinteää välipienaa tosin. Siinä oli outo etuakseli, puhui independent suspension mallista sekä jäykästä akselista - jäi vähän epäselväksi että millainen se oli. Hytkyvää oli meno niillä vanhoilla ristikudoskumeilla (olikohan toimivia iskareita edes), olisi saanut kertoa minkä kokoiset kumekset hankki siihen, ne oli jotkut halvat el cheapot.
     
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  9. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Opel super six on samaa tyyliä etupään jousitus.
    No GM ja sama aikakausi.
     
    karra tykkää tästä.
  10. karra

    karra Double Gearhead

    dart -66 ja Isamu tykkäävät tästä.
  11. nimat-13

    nimat-13 Gearhead


    Derekin letukassa oli n.s.polvinivel jousitus.Se ei ollut kovin suosittu systeemi ja monesti sen takia Suomi autoihin omistajat vaihtoi tavallisen etuakselin.
     
    karra tykkää tästä.
  12. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kuten myös ensimmäisessä Kadettissa ja sen seurauksena Mossessa.
     
    kad_boost tykkää tästä.
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Vaihdettiin kaverin kanssa pyöränlaakeri eilen. Tälle päivälle jäi minulle sisemmän laakerin koolin irroitus ja onneksi lähti ihan helposti irti. Napa rumpuineen paikoilleen ja auto alas pukeilta. Koekäytin auton lämpöiseksi aamupäivällä, ulkona satoi niin kauniisti luntakin kun tallin ovi oli auki. Kävin teettääs vähän rengashommia maaseudulla niin taas satoi äsken niin kauniisti lunta! Tai itse asiassa harmaasti...
     
    FuryIII '71 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Vappuajeltu tehty... vappuna ja kerran kävin jopa töissä tällä, fillarilla kun ei tarkene ajella. Tässä on sentään lämmityslaite. Hyvin toimii!
     
    Gary Grand, LPV, JYR ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. karra

    karra Double Gearhead

    Isamu, eeko, 6PPC ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. karra

    karra Double Gearhead

    Suur-Saimaan Ympäriajo 2025 lähestyy, on ensi viikonloppuna jolloin minulla on lähtönumero 13.

    Oikean pyöränlaakerin vaihdon jälkeen tiukkasin nyt ihan vähän sitä laakeria, en toki liian tiukalle vaan siten että siinä on ehkä just ja just joku havaittava välys. Mutta vasen puoli oli kehittänyt itselleen ison välyksen, en ollut jarruremontin jälkeen vissiin tiukannut sitä kunnolla kiinni ja vapauttanut sitten sopivaksi, vaan vissiin vaan tiukannut siten että välys poistui. Sai jonkun verran kiriä sitä tiukalle, ja sitten aavistus auki että pyörii herkästi. Alkoi nimittäin ääntelemään eilen koeajossa oudosti. Tiukkauksen jälkeen ajettu 50 km tänään ja kaikki edelleen ok.

    Vaihdoin uudet NGK:n tulpat, vanhat oli tosi karstaiset - nyt auto vetää paremmin ja puhdikkaammin.

    Iskareihin eteen meni vasemmalle 15 pumppausta tippakannusta öljyä, oikealle 7 ja nyt ne on taas napakat.

    Rakensin bensansyötölle varajärjestelmän. Teräksinen Yamaha veneen tankki takajalkatilassa josta letku käsipumpun kautta tulipellin läpi sähköiselle 0,15 bar pumpulle, ja liitos valmiina siinä jos oma pumppu kyykähtää. Testasin toki että toimii auto sillä sähköpumpulla.

    Kaasutinta ennen on siinä paineensäädin tai joku muu systeemi jossa on kalvo ja varsi joka sulkee kuulaventtiiliä, samalla sen alaosa kun on lasinen niin toimii näkölasina. Itse mekaanisessa pa-pumpussa pitäisi olla lasinen sakkakuppi mutta en nyt ala sitä aukomaan, ettei vaan jää vuotamaan kuten meinasi käydä tuon kaasuttimen lasikupin kanssa.
     
    isalmela, Gary Grand ja Isamu tykkäävät tästä.
  17. karra

    karra Double Gearhead

    Suur-Saimaan Ympäriajo 2025 ajettu kahdella eri autolla. 1939 Pontiacilla ajettiin lauantaina jo periaatteessa ympäri, vajaa 300 km mutta ajelun virallinen toinen päivä Imatralta Lappeenrannan kautta Mikkeliin ja lopuksi takaisin tehtiin MB 560SECillä. Joudun vaihtamaan auton toiseen sunnuntaiksi koska Pontiacin etupyöränlaakeri oli vahvasti menossa rikki. Jouduin kiristämään sitä 3 kertaa laantaina, joku siellä kuluu ja klappia vaan tulee ja noin 70 km ajon jälkeen renkaan ulkopinnasta katsottuna muutaman millin lotisee tyhjää. Viimeisellä kiristuksellä jätin vähän enemmin löysää ja kotona sen 70 km ajon jälkeen oli taas lisääntynyt. Loppumatkasta alkoi tosiaan kuulua jo kihnutusta mutta itse laakeri ei kuitenkaan ääntele. Oisko joku kooli sillä jo pyörinyt mukana, mutta ei lämmennyt koska kihnutus loppui kun rattia vähän heilautti. Rasvakupin kun otti pois niin rasva oli muuttunut mustaksi ja haisi metallille, sekä vanhalle paistinrasvalle.

    Laakerit tilattu; toinen Tampereen laakerikaupasta ja toinen US-Partsista, stefa on jo olemassa kun niitä ostin kaksi.
     
  18. karra

    karra Double Gearhead

    [​IMG]
     
    FuryIII '71, isalmela, dean66 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. karra

    karra Double Gearhead

    Eipä tullut mieleen että vasemmalla puolella edessä on vielä ne kuulalaakerit pyöränlaakereina. Sillä vaan että eilen kuulin että niitä ei voi kiristää, jos niihin tulee välystä niin ne on kaputt! Onko asia noin ? En olisi varmaan lähtenyt ajoihin, nimittäin alkukesän reilu 100 km ajon aikana siihen tuli välystä ensimmäisen kerran, tämä kun rumpu oli ollut laakereineen irti jarruremontin yhteydessä. Sen tiukattuani vajaa 100 km niin oli taas välys ilmennyt mutta silloin olinkin jo tuolla Ympäriajomatkalla.

    En ole katsonut vielä US Partsista tullutta pakettia että onko kuula vai kartiorulla. Isompi sisempi on kartiorullalaakeri.
     
    Muokattu: 8.7.2025
  20. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Kyllä se kuulalaakeri ihan kiristeltäväksi on tarkoitettu.Se tehtiin jotenkin näin,mutteri kiinni kohtuullisella voimalla sitten löysätään sen verran et mutterin alla olevaa prikkaa voi liutella hieman edes takaisin ruuvimeisselin kärjellä ja sokka lähimpään reikään ellei kohdille satu.Noihin tuppaa vanhoihin aina pieni välys jäämään.Tuollai olen aina laittanut ja ei ongelmia.Tällei vanhat asentajat mulle opetti 50 v sitten ton säädön.
     
    Kustom STW ja karra tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!