1953 Hudson Wasp (L.O.V.E. Machine)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 25.5.2021.

  1. Ja vielä yksi:

     
    Make500 tykkää tästä.
  2. Youtube ehdotteli tämmöistä:

     
    Make500 tykkää tästä.
  3. puna niska

    puna niska Gearhead

    Puhun tietysti toisen suulla mutta anna miehen laittaa asiat järjestykseen.
    Kaikki ajallaan.
     
    Ftw- tykkää tästä.
  4. Tällä kertaa en ajatellut mitään tuollaista.
     
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Kylläpä on kesä mennyt vinhaa vauhtia. Enkä ole kyllä tallissa ehtinyt muuta kuin pakollisia käyttiskorjauksia lähinnä tekemään.
    Ihan pikkasen hyökkäsin tämän kimppuun ja turailin iskarin kiinnikekorvat runkoon ja vähän hahmottelin kuinka paljon pitää tehdä tilaa tulipeltiin moottoria varten.
    Ratin irrotus ohjausakselista olikin melkonen operaatio ja onnistuinkin rikkomaan äänimerkin nappulaa pitävän käikäleen. Olin ihan varma että se nappula irtoaa painamalla alas ja kääntämällä vastapäivään. Se olisi pitänyt nostaa kankeemalla suoraan ylös.
    Ehkäpä sen osan saa liimailtua kasaan ja tulostaa sitten vaikka uuden.
    Pitäisi tässä seuraavaksi suunnitella kuinka saan pyörät kääntymään kabiinin puolelta.
    Haluan säilyttää orkkis rattiputken ja ottaisin akselinkin mutta se olisi pakko katkaista ja on kiinteä osa simpukkaa. ( Jäisi siis teurastettu simpukka nurkkiin ja se vähän sattuu autismiin ehkä )

    [​IMG]
    Iskarin kiinnityskorvan tapainen

    [​IMG]
    Yllättävän pienellä leikkauksella tulee riittävä tila moottorin ja tulipellin väliin

    [​IMG]
    Särkynyt töötinnapin kiinnike.

    Matka jatkuu, älkää kysykö miten... Kysykää miksi...
     
    Gary Grand, esmi, MJF ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Olipa mukava kuulla että hommat edistyy :)
     
  7. Tämä saattaa olla foorumin historian kryptisin ja filosofisin viesti..:cool:

    Tossa Hudson -dokkarissa oli pieni yksityiskohta, minkä voit kopioida:

    [​IMG]
    Bosch (Retro Line 3-3/8" Tachometer - FST 8050) on tehnyt aika pitkälti vastaavan näköistä nykyaikaista kopiota aina viime aikoihin asti.
     
    Make500 tykkää tästä.
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    No nyt olis sekasikiössä kääntyvää etupyörää.
    Teurastin sen orkkisakselin sittenkin. Tää nyt on vähän suuntaa antava homma ja nopsaan kasaan lyöty. Eniten ehkä mietityttää ristinivelen suuri kulma, n.45 astetta.
    Tuplaniveltä ei oikein tahtonut saada järkevästi sopiin. Raidetangon päässä on Jaguarin orkkis muuttuvapituuksinen nivel.

    [​IMG]
    On siinä vielä siistimistä mikäli tämä teos jää.

    [​IMG]
    Alapäähän löyty varastojen kätköstä kaksirivinen kuulalaakeri keskittämään akseli.

    -Make
     
    TwistOla, teippi-mikko, Ftw- ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Jäin hiukan pohtimaan näitä sun hallintalaitejuttuja.

    Eipä tässäkään roikkupoljinlaitteessa ihan hirveästi tilaa tuolla lattian alla ole jarrutehostimelle. Heitin taannoin ToniC:n projektiketjussa idean ilmaan Hydroboostista. Ehkä se voisi olla ratkaisu? Jotain ne Jaguarin 4-pyörä levyt vaatii..
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onkos kojelaudan alla tilaa jarrutehostimelle? Esim. Toyota Lite-Acessa on kojelaudan alla koko paketti, polkimen liike käännetään 180° vivulla ja pääsylkkä on siinä polkimen päällä.
     
  11. Youtube ehdotteli tänään ilmestynyttä Hudson -videota:

     
    Make500 tykkää tästä.
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    Huh kun on taas osannut olla hiljaista tallissa. Kaikki hommat tuntuu junnaavan paikoillaan. Ehkä motia on ollut hankala löytää kun koittanut myydä koko lafkaa kesän ajan, huonohkolla menestyksellä.
    Koitan nyt kuitenkin vähän petrata jos suinkin jaksan ja ehdin..

    Eilen siivosin tallin kun tuli koko kesä käytettyä sitä lähinnä kaatopaikkana.

    Ja sattui Hudson nosturille takaperin niin rupesin tsiigaileen mitä kaikkea siellä päässä tarvii tehdä. No, ainakin pientä oikomis- ja paikkaushommaa löytyi takahelmasta bondon alta:

    [​IMG]
     
    Seevu, maxvo2, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    Pikku iltapuhteina (useamman illan) olis takapää vailla (ruoste) reikiä. Tiivistekouru oli hieman mielenkiintoinen tehdä, mutta se on nyt siinä. Tohon on perään joskus jotain tullut kun oli kaikenlaista lommoakin. Pääosin nyt kuitenkin suora. Keskellä menevä pieni pokkaus loppuu ikään kuin kesken mutta liekö ollut noin tehtaalta..

    [​IMG]
     
    Kustom STW, MJF, Arkkumies ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Tuli Ebayssa vastaan ilmoitus, jossa joku kauppasi vanhoja Hot Rodin juttuja. Siinä saattoi olla tämä auto. Ainakin väri, nokkapellin louversit ja frenchatut valot sopisi:

    [​IMG]
    Jos ei muuta, niin voi ottaa mallia sisustaan ja tukkamuotiin..;)
    [​IMG]
     
    Make500 tykkää tästä.
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Tilannestatus tällä hetkellä on sellainen että olen myynyt pirttini ja tallikin siis siinä sivussa lähtee alta.
    Muutama viikko aikaa vielä kerätä rojut ja häipyä.
    Harrastuksen kannalta tilanne ei ole toivoton, sillä olen tehnyt kauppaa yhdestä vanhasta pienestä halli-/tallikiinteistöstä, joka varmaan itsessään kaipaa pientä laittoa ennen kuin nää hommat jatkuu.
    Mutta kuitenkin odotettavissa vielä pientä suvantovaihetta rakentelussa. Eipä tuo hirveästi enää maistunutkaan kun tiesi että joku päivä muutto on edessä.
    No, tänään löin Hudsonin nopsaan muutamalla pultilla takas isompaan läjään, niin ei sitten niin hirveesti katois tavaraa matkalla:
    [​IMG]

    Ai niin, näköjään joku päivitys jääny tekemättä, eli:
    [​IMG]

    [​IMG]

    -Make
     
    SK-, Ftw-, Seevu ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Joko Hudson on saanut talli- tai taivaspaikan?

    Sitten samaan aiheeseen. Moottorin jutussa kerrotaan, että American Car Showssa on esillä aatteen veli:

    [​IMG]
    Hudson Supersix
    Aivan 50-luvun alkua edustaa Hudson Supersix, joka siis on vuosimallia 1950. Moottorina 308 Lättäpää-kuutonen. Omistaja Tony Vermilä.
     
    Make500 ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. Make500

    Make500 Gearhead

    No, sanotaanko näin että on se katon alla lämpimässä, työpaikkahallilla:)
     
  18. Sitten täytyy vain odotella Team Hudsonin uusia toimitiloja..;)

    [​IMG]
     
    Make500 tykkää tästä.
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    Pari muuttujaa...

    Tämä viesti ei varsinaisesti suoraan kuulu tähän ketjuun mutta kirjoitan kuitenkin hieman siitä, mitä kaikkea mulla on tässä ollut ja on edessä vielä ennen kuin Hudsonin kimppuun taas pääsen...

    Luonnollisesti kädet jo vähän syyhyäis päästä auton kimppuun, mutta nyt ei auta kuin odottaa ja tehdä vähän muuta hommaa ensin, eli kiinteistöremppaa. Ja kuten kaikki, jotka sitä ovat harrastaneet tietävät ettei ne yhden miehen voimin aina kovin äkkiä etene. Olen kuiten erittäin iloinen että vaikka omakotitaloni hävitin ja toistaiseksi asun betonilähiössä, on mulla siitä huolimatta ikioma puuhamaa jossa säännöt määrään minä:)

    Laitan siis tähän muutaman kuvan ja videon pätkän niin saatte ehkä käsityksen siitä että mitä parhaillaan puuhailen ja miksi Hudson ei juuri nyt etene.

    Ostin ko. kiinteistön tutulta kaverilta, mutta kuitenkin sillä tavalla näkemättä kohdetta että en ollut käynyt siellä sisällä lukuunottamatta kylmää varastopuolta. Siellä poikkesin joskus 5 vuotta sitten.

    Rakennus on tehty n. -69 ja siinä on parisataa neliötä. Eristyksenä toimii tietääkseni puru pääasiassa mutta on sinne lasivillaakin sotkettu.

    Heti kun sieltä alkoi tilaa tyhjetä vuokralaisten häivyttyä, tuli mulla törkee kiire tyhjentää omakotitalo sinne. Ja luonnollisesti, paikka täyttyi epäjärjestyksestä.

    No mullahan on suuret suunnitelmat siitä mestasta. Ajatus on että sinne tulee jonkinsortin kokkausnurkka, punkkauskulma ja yleinen motivaationkeruuhuone eli baari.
    Baari siksikin että mulla oli sellainen ok-talossa ja purin sen sieltä lähtiessäni.

    Suunnitelma oli että pikaisesti vähän haen maalia kaupasta ja sillain, mutta eihän se sit niin mennyt.
    Jossain kohtaa juuri ennen kuin sen mestan ostin, oli siellä tullut vesiputkeen jäätymisvaurio ja sellainen mukava pikku vesivahinkolisähomma siinä mukana. Se selvisi kun revin muovimattoja pois lattioista. Huonetiloissa kun lattiat on koolattu betonilaatan päälle ja eristetty lasivillalla, oli siellä aika märkää mutta pakko se oli vaan alkaa purkamaan..

    Nyt tilanne on se että baarin puolella alkaa olemaan valmista ja huussiinkiin taas pääsee.
    Pientä lattian aukomista kuitenkin on vielä edessä, mutta mennään päivä ja tilipussi kerrallaan.

    Sitten ne pajotushommat... Ne ei siellä vielä onnistu mun makuun paloturvallisesti. Tallin puolella on seinät vuorattu kovalevyllä ja ne huutaa kipsittämistä. Lisäksi nykyinen tallin puoli on jenkkirasseille aavistuksen pieni (ainakin kahdelle). Ajatukseni on pyhittää nykyinen tallipuoli jonkinlaiseksi puhtaammaksi remppapuoleksi ja sitten kylmän varaston (n.70m2) osuudesta tehdä lämmintä tilaa jossa vois hoitaa rankemmat hitsuuhommat ynnä muut.

    Ja jotta homma ei olis liian helppo, pitäis siellä kylmällä puolella valaa yksi antura, tehdä sokkeli uusiksi ja oikaista seinä. Sitten lattiavalut, eristehommat, pinnat ja muut.

    Joten saattaa tässä tovi mennä ennen kuin päästään itse asiaan:oops:
    Hieman tietysti huolettaa työkuviot, rakennusalalla kun ei ihan kauhean vahvasti nyt mene..
    Mutta koitan ottaa tän sillain että onpahan tässä nyt aikaa nostattaa autonrakentelumotivaatiota:)

    Tähän väliin heti elävää kuvaa päivältä, jolloin sain luvan mennä takaovesta sisälle, munalukon rikkomalla kuin varaston metsästäjissä konsanaan:


    Tässä yksi huoneista, johon siis henkilökohtainen kuppila:
    [​IMG]

    Tässä vähän isompi tila. Siihen yhteen kulmaan pieni makkari ja lopputilaan bilispöytää ynnä muuta viihdykettä mitä sattuu löytymään:
    [​IMG]

    Tähän tulee pieni keittiö:
    [​IMG]

    Nykyinen lämmin talli. Mahtuis se Camaro suorassakin juuri olemaan. Toinen pariovista on laitettu säppiin ja siihen lyöty vähän styroxia päälle. Täytyy sekin reikä varmaan ottaa käyttöön.
    [​IMG]

    Pohjakuvan mittailin itse, että saapi sitten ehtoohommina vielä suunnitella kaikenlaista oman päänsä menoksi:
    [​IMG]

    Tilanne nyt, tänään 4.4.2024. Baari alkaa olemaan kohmossaan:D
    [​IMG]

    Ja täytyyhän työnjohtaja mukana olla aina. Huomatkaa lentävä heponen, joka olikin seinällä valmiiksi, mutta nyt avovaimon puolesta vähän paranneltuna.
    [​IMG]


    Ohho, tulipas pitkä avautuminen taas, ja ohi topicin vielä kaiken lisäksi:rotfl::poff:

    Loppukaneettina vielä että tätä yritän tehdä niin pienellä budjetilla kuin suinkin vain voi. Kaiken mitä saan ilmaiseksi haettua tai purettua jostain, niin sen teen. Sen kylmän puolen muutos lämpimäksi saattaa kyllä koitua pussille kalliiksi.

    Kiitos kuitenkin kaikille seuraajille täällä. On mulla facebookkikin mutta en mä sinne jaksais tai halua edes mitään runoilla...

    -Make
     
    LehtinenA, falcon1, isalmela ja 19 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!