1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Uutta valoa... jos sulla oli Iittalan tuikku kynttilän lasi edellinen, niin jos linjassa pysyt niin ei kais nyt sentään Aalto maljakko ole seuraava.;):D


    Mutta hienoa on katsella hommiasi.
     
    isalmela ja Seevu tykkäävät tästä.
  2. Seevu tykkää tästä.
  3. Kalu

    Kalu Gearhead

    Noihin röpereihin saa osia ihan kaiken uutena tuolta https://www.stromberg-97.com/
    Toimittajana vois olla vaikkapa tämä https://vintagemotors.fi/

    Sen ainakin omasta setistä huomasin kun lattialla mottia käytin, et läppärungot pitää ainakin olla timmissä kunnossa, tyhjäkäynti muuten aika korkea kun hörii ilmaa sieltäsuntäältä. Mulla ainakin akseleissa snadia välystä ja kuvittelen ainakin et läppärungot remppaamalla sais tyhmäkäynninkin asettumaan ees siedettävälle tasolle.
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Minkäpaksunen läppäakseli noissa on?

    E: .282". Harmi, sillä vaan kysyin, kun .310" akselille mulla ois ollu työkalu holkittaa ne öljypronssipuslilla. Ei maha minkään.
     
    Muokattu: 23.2.2021
    Seevu tykkää tästä.
  5. Seevu

    Seevu Gearhead

    Siis nuo putkilot ja 48 valokehykset jää käyttämättä.

    Kaarevia kehyksiä kyseltiin ja kaarevat leikkeilin sopivan kokoisiksi omaan autoon, mutta ei näyttänyt hyvältä = romua. Noita voin kyllä tehdä mittojen mukaan, jos joku tarvitsee.

    -J-
     
  6. Seevu

    Seevu Gearhead

  7. Fiksummat korjatkoon, mutta noissa Alin ilmoituksissa toi on 1-1/16" ja se toinen on 1.18", niin oliskos siinä pieni kokoero? Toki noin kiinalaisten ilmoitukset on välillä vähän mitä on. Mittaa sun omista, mikä niiden halkaisija on.
     
  8. Oliskohan noi keskimmäiset mallia 81?

    We all know about the Stromberg 81 carburetor, right? The 97’s smaller brother. Standard fit on the infamous ‘thrifty’ Ford V8-60 motor from around 1937 to 1940. Designed with a tiny 0.81 inch diameter venturi and 1.0625 inch throttle bores. Rated at various different cfm (cubic feet per minute of air) depending on who you talk to and whose equipment you test it on. Hard to find. And pricey too, nowadays. Yet more importantly, holder of almost legendary status among the 4-banger (and V8-60) cognoscenti.
     
  9. Seevu

    Seevu Gearhead

    Mittasin alarungosta ja molemmat versiot 30mm.

    -J-
     
  10. No, ei se teoria sitten toiminut.

    Toi 1.18" = 29.972 mm

    ja

    1.0625" = 26.9875 mm

    Eki kyllä ne molemmat on silloin noita ensimmäisiä, eli 97 mallia.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ...jotenkin minusta tuntuu siltä, että kuusi joskus toiminutta kaasaria tommosen melko epätavanomaisen imusarjan päällä on parempi valinta kuin kuusi tehdasuutta kiinailaista kaasarin kopiota. En kuitenkaan tiedä asiasta enempää. Olen epäasiantuntija, kun ei mulla ole kaasutinta kuin siimaleikkurissa ja moottorisahassa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Seevu

    Seevu Gearhead

    Purin sen jumittuneen yksilön ja se oli jo aika valmiin oloinen :(

    [​IMG]

    Alarunko taas likoomassa. Saa nähdä saako läpät liikkumaan.

    Jos nyt alkuun sais vaikka pari toimimaan hyvin. Koko patterin 900cfm. on vähän liikaa tolle pikkukoneelle. Tosin ei tässä mikään kiire ole :D

    -J-
     
  13. Seevu

    Seevu Gearhead

    Maanantaina haettiin kone Kangasalta. Mukaan tuli myös stanukokoinen vaihtolohko.

    Heti piti laittaa patteristo kyytiin :)

    [​IMG]

    Virranjakaja on vaan tökätty tyhjänä paikoilleen (akseli hukassa :oops:) ja sen kansi on joku ikivanha (väristä jo kaveri huolestui).


    Moottorista EI tule chevy-oranssi. Ihan jotain muuta. Tuosta kampuran hubista: oliko niin, että näissä vanhemmissa ei ollut dampperia? Toi vaan ja hihnapyörät perään? Oli muuten hubiakin antaumuksella roimittu vasaralla (oli siitä "kunnostetusta" koneesta), niin siistin hiukan sorvissa. Tiivistepinnassa on syvä ura keskellä (näkyy kuvassa), En tiedä kuuluuko, vai onko stefan kohdalta kulunut. En sorvannut sileäksi, kun on niin pahuksen syvä. Pitänee korjausrinkula tehdä, jos se stefan kohdalle tulee. Kuvassa muuten näkyy tukikepakko bilhelveten moottoripukissa. Väsäsin nopeasti säädettävän tuen, vaikkei pikkulohko pelkästään notkunutkaan pukissa. Imarissa ja kaasuttimissa on aika hyvin painoa ;)
    [​IMG]

    Kaasareista otin kuvasaastetta, että voi tietäjiltä kysellä merkinnöistä ja itse näen osapuutteita.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]

    Illalla peltitöiden jatkoa.. Keskitolpan ovienvälipellistä ei tule kalua. Eikä edes peltiä. Piti laikata pois ja teen uuden.

    [​IMG] [​IMG]

    -J-
     
    Muokattu: 27.2.2021
    rekkamies, sleepercooler, teippi-mikko ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Toi lukema ei ole ehkä ihan niin iso kuin ensin ajattelisi, koska 2 -kurkkuiset mitataan eri tavalla kuin 4-kurkkuiset. Se lukema on isompi siis 2-kurkkuisilla.

    Ja sitten toi imusarja on jaettu, niin silläkin on minusta oma merkityksensä. Silloin kaikki kaasarit ei ruoki koko konetta, vaan 3 kaasutinta 4:ää pyttyä.

    Yhtä kaikki, ajattelin ensin, että ne keskimmäiset olisi hiukan pienemmät, jolla olisi haettu nätimpää alakierroskäyttäytymistä. Vähän kuin esim. Quadrajetissa.

    Siitä tulikin mieleen, että tuliko tuossa vivusto mukana? Joutuuko sen rakentelee/ostelee?
     
  15. Seevu

    Seevu Gearhead

    Vintagemotorsilta tuli tieto 900cfm. Kaikki mitä on kuvissa oli mukana, eli vivuston raksaamista tiedossa. Samoin putkiston.

    -J-
     
  16. Juu, siis se on ihan oikea lukema, mutta tarkoitin että se ei ole ihan vertailukelpoinen 4-kirkkusiin. Tässä on hyvin selostettu:

    This is an argument we’ve had over and over again. Back in the day, max flow (cfm) rates were measured at 3 inches of Mercury (inHg) for two barrel carbs and 1.5inHg for 4bbl carbs. And there is a conversion factor between them – ie. a 600cfm 4-bbl Holley is not the same as 600cfm worth of 2-bbl carbs.

    So when people read the old published flow rates: 150cfm for a 97, 175cfm for a 48 and 130cfm for the 81, it’s assumed that these are at the 3inHg, 2bbl measure. But that assumption is wrong. For some reason, those figures are actually 1.5inHg, 4-bbl type figures. Which is incidentally why, four 97s work great on a 350 Chevy (work it out).
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Vaikka en montaa 283:a oo ropannutkaan, niin tuo ei näytä alkuperäiseltä dampperiltä. Pienihän se niissä on ollut, 6" muistaakseni? Eikä niissä ole ollut vulkanoitua ulkokehää, niin kuin uudemmissa. Mun silmään tuo vaikuttaa jonkun venekoneen limpulta, jossa on jatkona ollut merivesipumppu/"nostopumppu" kiinni ??? Eikä niitä pitäisi vasaralla hutkia kumpaankaan suuntaan.

    t. AM
     
  18. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Eikä niitä pitäisi vasaralla hutkia kumpaankaan suuntaan." Prässilläkö se sitten painetaan kiinni?? Ei ole aina sitä kierrereikääkään kampuran päässä mistä pultilla vetää?? :eek::confused:
     
  19. Kalu

    Kalu Gearhead

    Vai onko tosta damperista rälläköity "niittauksista" kumi ja rinkula takapuolelta irti?

    [​IMG]
     
  20. Seevu

    Seevu Gearhead

    Tässä kuva korjauskirjasta:

    [​IMG]

    Eli ei tuo ihan samanlaiselta kyllä näytä. Tuohan tuli sen "korjatun" koneen mukana, niin eipä ihme, vaikka olisi jostain romuläjästä kaivettu. Jos jollakulla on nurkissa ehjä, niin saa tarjota.

    Eilen tuli opeteltua taas uutta. Pukinsarven laippa oli murtunut ja valurautapuikkoja löytyi Puuilon hyllystä. 5kpl. 2.5mm. Mitään ohjeita ei tietenkään ollut itse paketissa. OD:n ja Esabin ohjeiden mukaan täyttelin laipan ja ainakin vielä vaikuttaa onnistuneelta.

    Hitsaus kylmänä lyhyillä saumoilla, vasarrus ja jäähdytys hiekassa. Ja saman toisto useampaan kertaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja takalamppujen upotusta jälleen. Ja taas väärä koko. 5mm liian pieni halkaisija :D Seuraavien pitäisi jo onnistua. Näiden aihiossa oli ylimääräistä se 5mm. Sisäputkena 2½" pakaria.

    [​IMG]

    Ovien välipeltikin aluillaan:

    [​IMG]

    -J-
     
    rekkamies, sleepercooler, esmi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!