1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    :D:D
     
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tänään pintapellin poisto ja ihmettelyä.

    Alareunahan tuostakin ovesta on joskus vaihdettu, mutta ei niin nätisti, kuin muista. Reunan kanttauksessa oli luistettu ja pintapelti oli vaan hitsailtu kiinni reunoistaan takapeltiin. Pääosin lähti ihan suht kivuttomasti lamellilla ja millin laikalla.

    Oven takareuna takapuolelta. Hitsailut näkyy hyvin. Irtosi kyllä mukavasti kun sai hitsisauman pois ja lastalla naputteli auki.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Uuden kantin saa tähän tehtyä ihan ok.
    [​IMG]

    Oven alareunan kulma oli kanssa kokonaan vaihdettu, mutta kohtuullisen siististi, niin jäänee. Alareunan hitsauksia hiukan laikattu tässä.[​IMG]

    Työn touhussa ei ehtinyt pahimmista kohdista kuvia räpsimään, mutta huomenissa lisää.
    Pinta irti ja huono kuva. Kuvasta jäänyt pois juuri karsein kohta; etupääty, jota sai paukuttaa ja hioa urakalla. Kuva rypyistä edellisellä sivulla. Samoin tuon pellin, jonka ympärille kantti tulee, sai poistaa etukulmasta ja vaihtaa kokonaan.
    [​IMG]

    Toisesta, lähes valmiista takaovesta tein sapluunan vanerista. Alakulmien muodot olivat siinä ihan erilaiset.
    [​IMG]

    Saranan kiinnityslevyn kotelo oli melkein kokonaan irti ja se piti hitsata kunnolla.

    -J-
     
    rekkamies, OldwarHorse300, timopajala ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ovi olis periaatteessa pintapellin kiinnitystä vailla. Voi olla, että sisäpinnasta pitää vielä leikata väliaikaisesti pala, että saumaa pääsee naputtelemaan.

    Oven etupään rytty olisi vaatinut uutta palaa, sisäpuolen rakenteiden purkamista ja muuta jumppaa, niin tyydyin pieneen siistimiseen. Tässä vielä kesken. Kuvissa näkyy myös vaihdettu sisäreuna ja ovien muotojen erilaisuus. Tussiviiva siis piirretty tämän oven vanhan muodon mukaan.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Valmiista ovesta sapluuna, jonka mukaan reunat muotoon.
    [​IMG]

    Takakulmaan lisää peltiä. Rutattu muotokin piti oikoa.
    [​IMG]

    Sisäpintaan happomaali..
    [​IMG]

    ..ja ulkosyrjästä läästitty valumat pois.
    [​IMG]

    Joihinkin kohtiin laitoin vielä metallikittiä, ja kuvat tietty ottamatta, vaikka "piti".

    Pintapelti.
    [​IMG]

    Vanhan pintapellin reuna oli mutkalla, niin paukuttelin vähän ja jätin "oikenemaan" parin lattaraudan väliin.

    Seuraavaksi varmaan kiusaamaan Eeroa..

    -J-
     
    rekkamies, OldwarHorse300, Visa ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Eilen oli TIG-päivä.
    [​IMG]
    -J-
     
    rekkamies, Visa, MJF ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Eilen kopsuttelin pinnan paikoilleen. Meni ihan mukavasti, mitä nyt omaa tyhmyyttäni sain pari turhaa kolhua aikaiseksi.

    Ensin sisäpintaan luukku, että pääsi naputtelemaan hitsisauman.
    [​IMG]

    Tein taitoskohtiin aavistuksen naarmua millin laikalla ja lähdin kanttaamaan. Alareunan tein ensin, mutta siitä ei tullut kuvaa (Bilteman peltivasarat ovat varreltaan huomattavasti paremmat, kun kalliin setin puuvartiset).
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kaaren sisäpelti ei ollut ei ollut enää muodossaan, tai itselle kävi mittavirhe. Se selviää tänään, kun nostan oven paikoilleen. Tulppahitsaan kantit ja täytän kulmia, kunhan ovi on ensin sovitettu.
    [​IMG]

    Oma kötöstys on kumminkin parempi kuin edellinen kötöstys. Tussiviivojen kohdalla TIG-saumassa pienet reiät ja ympyrän kohdalle lipsautin lommon :( Musta akryylispray paljastaa epätasaisuudet saumassa ja tilkityissä oven kahvan rei´issä. Oli paljon hurjemman näköinen ennen sauman vasarointia.
    [​IMG]

    Saa nähdä, kuinka paljon ovissa on eroja eri puolilla. Tämä peltihän on tehty pelkääjän puolen oven mitoilla ja vaikka aukot on mitattu, niin "yllätyksiä" lienee tiedossa.
    [​IMG]

    -Jake-
     
    Muokattu: 25.2.2022
    falcon1, Gary Grand, teippi-mikko ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Khyyl täällä edetään, vaikkakin vähän hitaasti. Aurinko kun alkaa lämmittää, niin motivaatio kasvaa vähän.

    Peltihommat on jätetty hetkeksi, mitä nyt välillä ohimennen ehtii pakkelia kihnuttaa.

    PGn vein kasattavaksi asiantuntevalle henkilölle, niin tulee tehtyä kunnolla.

    Tallia siivotessa järkkäilin vetareita syrjemmäksi ja samalla tarkistin laakereiden kuntoa. No juu..
    [​IMG]

    Vakiona tuolla pitäisi olla laakeri ja sen perässä yksi holkki. Nyt oli kaksi. Ja jälkimmäistä halkaistu ja hepattu kiinni. No avataan heftit ja painetaan romut ulos. Rokkiautosta uutta laakeria ja toivotaan, että akselia ei ole rusikoitu.

    Työmaalla pojat pääsi konehommiin ja yhdessä asennettiin nokka, jakopää koppineen ja öljypohja. Ja vaikka itse tuhtasin vieressä, niin taas tuli todistettua, että nykylapset ei oo tainnu pienempinä leikkiä palikoilla ja pieni vahinko kävi:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Pohjan tiiviste on selkeästi eri mallinen ja oppilaalla olikin jo jossain vaiheessa oikea korkki kädessä, mutta hupsista. Nooo, näistä oppii. Toivottavasti.

    Kevätsiivousta siis aloiteltu, kun vähän tarkenee.
    [​IMG]

    -Jake-

    Edittiä vähän: Etukulma mukaan:
    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.3.2022
    Gary Grand, teippi-mikko, ASaari ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Siivoilin hiukan lisää ja koitin sovittaa takaovea :(
    [​IMG]

    Alareuna ei sovi sitten millään! Pitää varmaan leikata pinta uudestaan irti ja hakata oven runko muotoon.

    Keulasta kuva photoshoppailuun. Ei oo varaa puskuriin, mutta peltiin olis..
    [​IMG]

    Ja kun kerran oli lämmin, niin jatkoin pohjamassan poistoa. Hyvää työtä on edelliset omistajat tehneet.
    [​IMG]

    Etupää on tuossa pohjaanlyöntimuovissa kiinni.
    [​IMG]

    Takajousitukseen tukivarsia.
    [​IMG]

    -J-
     
    MJF, lintta88, ASaari ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Sain aiemmin kaverilta 2" chopatun 57 2DHT Oldsin tuulilasimuotin sovitettavaksi. Ei ollut ihan samanlainen, mutta nyt sain luvan muokata sitä omaan. Pienellä leikkaamisella sopiikin aika hyvin.
    [​IMG]

    Tolpan juuresta piti pyöristää ja korkeudesta kolmisen senttiä maksimissaan pois. Pientä muotoiluakin tarvittiin.
    [​IMG]
    Joka suunnassa on pikkuisen väljää tiivistettä varten. Laitoin tiivisteen muotin reunaan ja "choppasin" sitä 4cm. lyhemmäksi, liimasin sauman ja jätin muotoutumaan. Paikalleen kokeilu vielä tekemättä.
    [​IMG]

    Eero käväisi pitkästä aikaa ihmettelemässä ja tottakai sillä oli ehdotuksia, kun päiviteltiin takaoven sopimattomuutta.
    [​IMG]

    2D idea on kyllä ihan varteen otettava ajatus. Jäisi parin oven sovittelu pois. Samoin vähenisi tiivisteitä, lukko- ja lasimekanismeja. Miinuksena tietty ne ovet ja esim. listat/listan reiät. Pohditaan, eihän tässä kiire ole.

    -J-
     
    Muokattu: 29.3.2022
    MJF, Vuppe, lintta88 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jaa juu.. Amisopelta tuli viikonloppuna viestiä: Evercoatilta uusi mömmö, jossa samassa (epoksi?)pohjamaali, ruiskupakkeli ja merkkiväri. Jos on hyvä tuote, niin helpottaishan se ihan hitosti! Mun projektissa olisi ruiskutuksia vähentävä tuote esim. kattoon ja konepeltiin. Ne ovat niin suoria, että isompaa kittausta ei tarvita. Miinuksena tuotteella ehkä hinta, joka on n.300€/5l. Pitää odotella amikselta käyttökokemuksia. Open viestistä jäi mietityttämään tuo, kun sanoi että epoksipohjamaali. Purkissa kumminkin selkeästi lukee polyesteri..
    [​IMG]

    [​IMG]

    -Jake-
     
    Kustom STW ja impala-63 tykkäävät tästä.
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Persaukisena ajattelin, että kasaan ohjauksen kumminkin alkuperäisestä.
    Saahan sen sitten vaihdettua, jos ei toimi. Silloin kun tää toimii, niin on kyllä yhdellä sormella ajettava. Yhden tuommoisen olen "korjannut", mutta säätövaiheessa luovutin ja vaihdoin Impalan ohjauksen tehostettuun simpukkaan.

    Hommaamani tarvikerattiputki on mallia pitkä ja 58n simpukan akseli samoin. Laitan paikoilleen siis 63n simpukan lyhyellä akselilla, ei tarvitse akselia pätkiä. Väliin ristinivel.

    58n ohjausta on ilmeisesti laitettu sellaiseen maailmanaikaan, että osia ei ole ihan helpolla saanut. Letkut ja niiden liittimet on vähän mitä sattuu ja raidetankotehostimen raidetanko on hitsattu palasista manuaalitangon ympärille. Vanhoista romuista löytyi kuuskolmosesta jääneen simpukan lisäksi toinen mäntä venttiilikoneistoineen. Pumpunkin kasasin 63n osista.
    [​IMG]

    Koottu raidetangon pätkä ja originaali kuuskolmosesta.
    [​IMG]

    Tehostettu simpukka olisi jees, mutta tosiaan nyt ei pysty +600€ laittamaan.

    Netissä törmäsin 64 Impalaan, johon oli laitettu Nissanin(?) sähköisesti tehostettu ohjaus. Onko noista kokemuksia kellään? Saako leimattua? Perus raidetankotehostettukin olisi toteutettavissa varmaan suht edullisestikin (ei valmista settiä siis), mutta niissäkin taisi olla leimaongelmia?

    Nissanin sähkötehostin 64 Impalasta (kuva pöllitty netistä):
    [​IMG]

    Taka-akselin laakerit piti tulla edellispäivänä RokkiAutosta, mutta FedEx on näköjään uusi Posti.. Vetoakselit on kumminkin valmiina putsattuna ja odottaa Temaduria. Joku on aiemmin irrottanut laakeria laikalla ja tehnyt koneistettuun pintaan vekin. Toiminee kumminkin. Yksi pyöränpulteistakin oli hepattu kiinni(näkyy kuvassa). Itse sain laakerit ja pultit nätisti irti prässillä (myös se hepattu oli piukka). Hiukan siistin akseleiden vasarointijälkiä sorvissa. Toinen laakerinsuojus on todella hapettunut, mutta lähti puhaltamalla ja fosforihapolla riittävästi. Kuvassa myös puhalletut takaiskareiden/alatukivarsien kiinnikkeet.
    [​IMG]

    Tankinanturi tuli joku aika sitten putsattua ja samalla sihti hapertui käsiin. Mitäs tuohon sihdin tilalle kannattaisi laittaa? Tankkihan on nyt puhdas sisältä, mutta ajattelin kumminkin jotain laittaa. Koho on muuten ehjä, vaikkakin rutussa. Toisaalta nythän siihenkin helposti vaihtaisi muovisen umpipalikan.
    [​IMG]

    -Jake-
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ai niin.. Sovittelin mä taas takaoveakin jossain vaiheessa ja nyt ilmeisesti rutattu oven runko tekee sen, että alareunasta ei mene kohdalleen. Alasaranaan ei saa tarpeeksi säätöä, koska..
    [​IMG]

    Kevyt vasarointi auttoi hieman, mutta saatan leikata pihalla makaavasta ovesta tämän kohdan ja kokeilla uusiksi.

    -J-
     
    MJF tykkää tästä.
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

  13. Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  14. Tweety-81

    Tweety-81 3rd gear

    Tällaisen vaihdoin yhdeksän vuotta uudempaan chevy-farmariin kun vanha meni tukkoon... En tiedä sopiiko -58:iin?

    https://www.rockauto.com/en/catalog...v8,1384039,fuel+&+air,fuel+pump+strainer,6212
     
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mitä hittoo! Miten mä niin huonosti olen löytänyt :mad: Kiitos tästä! Ei mitään järkeä lähteä vanhoja remppaamaan. Toki tohon tekee satkun ainakin lisää manuaalimallin raidetanko, mutta ei paha.
    *edit* ja nyt ku katoin RokkiAutosta, ni noitahan on pilvin pimein ja halvemmalla! *edit*

    Tweety-81: Toihan on juuri sopiva. Tai tehdään sopivaksi. Kiitos.

    -J-

    ps. tarvitseeko joku chevyn vakion raidetankotehostimen osia ;)
     
    Muokattu: 8.4.2022
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Tossa mun linkin viimeisessä viestissä on listattuna, mitä tarvii. Tuon lisäksi toi uudempi simpukka tarvitsee adabterilevyn kiinnitämiseen. Tuossa kuva:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Noita saa valmiina. Muistan nähneeni OD:lla joskus näitä itsekin koneistaneen.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kiitos jälleen. Toi adapteri kyllä hoituu kotikonstein. Löydän varmaan mitat netistä (lue: sä löydät nopeemmin:D).

    RockAutosta löytyy esim tämä: https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=7043944&cc=1049385&pt=7416&jsn=1670

    Katoin eBaysta sen drag linkin ja pitman armin, ni ei maksa pahasti.

    -J-
     
  18. En kyllä löytänyt..Tässä on esim. valmis adabteri. Tosta voi hiukan katella mallia ja jos ite mittaa ruuvin reikien paikat, niin saa sen piirustuksen tehtyä?
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kiusasin vaan ku oot linkkiguru. Eihän tuollaisen levyn tekeminen ole kova homma.

    Mukavaa, että jaksat auttaa ja seurata höpinöitä.

    -Jake-
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!