1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Emmä uhraa enää ajatuksia tuulilasille. Kahtotaan sitten kuukauden päästä, kun Kuttilalaiset on reippaina palanneet lomiltaan.

    Tänään jatkoin 5kpl. paineantureiden johtoa. Jokaisessa sisällä kolme johdinta eli siis 30 liitosta juottamalla. Ei mikään paha homma, mutta sen verran "vastenmielinen", että olen lykännyt tekemistä. Nyt ne on sit!

    Lämppärinletkut tuli laitettua ja bensalinja loppuun.

    Pajalla kävin sorvaamassa siivun vesipumpun hihnapyörästä, että mahtuu pyörimään. Riittääköhän välys, vai ottaisko vielä inan?
    [​IMG]

    Eilen tuli nysvättyä kick-down-vaijerille kiinnike mustasta lattaraudasta taas.
    [​IMG]

    Ilmaputket on kiinnitetty runkoon ja puolanjohtokin tehty.

    Sähläsin viime viikolla kardaaninpätkän kanssa, kun tsekkailin oliko lyhennys ok. No se on just passeli, mutta tiputin ristinivelen laakerikupit lattialle ja kaikki neulat veke! Olin löytävinäni kaikki, mutta käytin silti eilisestä pari tuntia, kun hain motönetista uudet. (Volvo 140-sarja, 18-4022). Löytyi ne sitten neljännellä käynnillä :D
    [​IMG]

    Aloin vielä kiristelemään ilmaliittimiä, mutta broidi neuvoi laittamaan jotain tiivisteainetta kierteisiin. Muuten kuulemma vuotaa varmasti ja mömmönkin kanssa suurella todennäköisyydellä jostain. Ehdin kyllä kiristellä jo suurimman osan ja ainakin muoviputkien liittimissä on se o-rengas välissä, niin luottaisin kyllä niihin. Toki kun nyt kerralla tekee kunnolla, niin ei tarvitse myöhemmin kiroilla.

    -Jake-
     
    Gary Grand, Riku Rotten, Visa ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Jos en ole nyt täysin väärässä, niin tuo Volvon nivel on alunperin Danan tekemä ja on 1310 sarjaa. Eli Danan nykynumeroilla 5-260X.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Impala vaatinut toimenpiteitä ja muutakin aktiviteettia taas ollut, mutta kyllä 58 on myös edennyt.

    Kardaani maalattuna paikoillaan ja peräöljyt ja jarrunesteet sisällä. Ei vaan tunnu nesteet valuvan järjestelmään. Pitänee koittaa imua.

    Ilmakamojen viimeistelyä tein parina päivänä:
    [​IMG]

    Vesivanerin päällä motönetin huopa (ja siihen muuten tarttuu kaikki roska kiinni niin per*eleesti!). Lähes kaikki kiinnitystarvikkeet vaativat näpertelyä: jenkojen lyhennykset, kiillotukset, lyöntimutterit jne.

    Säiliön kiinnikkeiden alle tein 25mm. huonekaluputkesta pätkät ja niihin kierreniitit. Oma savottansa sekin ja rahaa kahdeksan niitin laittamiseen sai uppoamaan lähes satkun :mad: (ensin väärät karat Wurthilta ja loppujen lopuksi kokonaan uudet niittipihdit).
    [​IMG]

    [​IMG]

    Johdot pistän nätimmin nippuun vielä. Onkohan nuo vedenerottimet nyt oikeissa väleissä (säiliö/venttiilit)? Toiset laittaa ilmeisesti kompressoreiden ja säiliön väliin? Voisin tietty siihenkin lisätä.
    [​IMG]

    Fuskasin törkeästi säiliön kiillottamisen kanssa ja tein vaan näkyvän osan.
    Tässä kuvassa hiottuna 2000lla. (hioin 400-1000-2000-3000-4000)
    [​IMG]

    Säiliössä on aika paljon syviä naarmuja ja saivat jäädä.
    [​IMG]

    Paikoillaan. Kiilto "himmeni" rajusti, kun toi sisätiloihin :D
    [​IMG]

    Kompuroitten kumitallat on 20mm. korkeita ja levy ei menekään heittämällä paikoilleen. Kopressorit pitää irroittaa ensin, levy paikoilleen ja kompurat takaisin. Vähän ahdasta on, mutta saahan ne sinne. Tuohon vielä + ja - -kaapelit, heräte, paineantureiden johtojen merkkaaminen ja ilmalinjat kiinni. Sitten voikin laittaa kannen päälle ja unohtaa sinne hetkeksi.

    -Jake-

    ps. Jos alla olevan auton omistaja seuraa ketjua, niin voisi laittaa viestiä. Olis kyssäreitä sisustuksen paneleista. Tai jos joku hahmon tuntee, niin voisi ilmiantaa. Ja jos ollaan jo oltu jutuissa, niin sorry! On päässyt totaalisesti unohtumaan :oops:
    [​IMG]

    -Jake-
     
    Muokattu: 15.7.2024
    Gary Grand, esmi, Isamu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Nyhjäsin ilmakamppeet valmiiksi ja survoin lokeroonsa. Kait ne periaatteessa toimii niinkuin pitää, mutta akkulaturi ei taida toimia virtalähteenä: yksi kompura kerrallaan käy ja vaan hetken sekin. Releet alkavat pärisemään. Painetta tuli sen verran, että venttiilit pystyi testailemaan ja nappuloita hiukan arpomaan. Pitää ne merkitä nätisti. Vaikka äkkiähän ne käytössä oppii.
    [​IMG]
    Kaukosäädin alkoi temppuilemaan luultavasti virran vähäisyydestä johtuen. Herätevirta kompressoreille ja kaukkarille oli kyllä samasta pisteestä. Huomenna haen akun ja painemittarin ja testaan kunnolla. Releiden kannoissa ei kaikki abikot pysyneet, vaikka on kalliimman laadun liittimiä. Pitää vaihdella. Ikävämpi homma toki on, että kaikki piti kaivaa uudestaan ulos luolastaan :D

    [​IMG]

    -J-
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei varmasti riitä akkulaturi pitämään kompuroita käynnissä ellei ole startteri.

    Motonetistä itse ostanut releen kantoja ja niitä liittimiä. Kyllä ne pysyy kun varmistat että se naksahtaa sinne paikkaansa. Jos vähänkään vinossa tai tuplajohto liittimessä niin saa kärkipihdeillä työntää ne sinne ja varmistella että liittimet on oikein päin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Impala vaati taas huolenpitoa, niin en ehtinyt fiksata johdotuksia, mutta akun kävin hakemassa.
    Nyt toimii hyvin ja kompurat louskuttaa. Painemittari unohtui pajalta ottaa mukaan, niin en vielä päässyt katsomaan miten paineensäädin toimii. Testailin maltillisesti siis. Luultavasti chinese-kaukosäädin pitää ruuvailla auki ja herkistellä kytkimiä. Vaati välillä renkuttelua.

    Samalla reissulla kun hain akun, niin kasasin ostoskärryyn pakoputkenpätkiä. Eilen pohdiskelin millä tehdä tiivisteille laajennus putken päähän ja youtubessahan ratkaisu oli. On mulla jotain sorvattuja kartioitakin, mutta tupannut menemään puolet aihioista sudeksi. Tää on hyvä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    -Jake-
     
    AVRO, Kalja imuri, hapa58 ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Nyt huudatettu kompuroita sen verran, että painemittariin löytyi johdot oikeaan järjestykseen (Säiliön paine ja 4 kulmaa) ja kaukosäätimen kytkimet avaa ja sulkee loogisessa järjestyksessä. Huomioita:
    -varoventtiili päästää paineet 10barissa, kun taas painekytkin toimii välillä
    10/on-12/off. Pitää siis vaihtaa. Ajattelin varoon 11bar. ja painekytkin 8-10.
    -kompurat kuumenee! Kuulunee asiaan.
    -säiliö voisi olla isompikin. Tosin sitten loppuu tilat.

    -J-
     
  8. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    minä en tiedä ilma-alustoista mitään mut töissä kattelin uuden iveco pakun ilmajousitusta ja huomasin että siiihen oli imupuolelle laitettu filtteri. kattelin koodin netistä et se oli bensafiltteri. miten lie näissä tarvikevehkeissä on tuo imuilman suodatus toteutettu?
     
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Noi harmaat muovipyörylät kompuroiden päädyissä on ilmansuodattimet. Ivecossa ottoilma ei varmaan ole suht puhtaasta takakontista otettua niin tarvitaan jytympi suodatinkin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pakoputkia tehny. Nosturi olis kiva. Taitaa olla mun neljännet x-runkoisen putket ainakin alun osalta.

    Alkupätkät valmiit. Vois ne olla siistimmätkin, mutta kuka ne näkee..
    [​IMG]

    Yhteen alkukäyrään menee neljä 90 mutkaa. Tässä kuskin puolella vielä pieni taitos lisäksi, että putken saa rungon suuntaiseksi.
    [​IMG]

    Tuohon jääty molempien putkien kanssa, kun kaupasta ei oo saanu vielä vaimentimia. Impalassa ei oo joustoja, mut laitetaan nyt tähän. Pidemmälle ei viitsi putkia vetää, kun ei pääse mallailemaan.
    [​IMG]

    Oon odotellut, että UsPartsissa saavat kontin purettua, niin saa tilattua Flowtechin läpivirtaavat pöntöt. Olis kiva saada sellainen vähän "nostalgisempi" rötkötys tuohon autoon.

    Takaluukusta lähteville johdoille olen katsellut reittiä. Tavaratilanhan peittää iso kansi. Sen alapuolelta otin palan pois. Kansi on hiekkapuhallettu ja maalattu, mutta tuon aaltopellin alla tietty ruostetta. Putsailin vähän ja laitoin fosforihappoa.
    [​IMG]

    Kolo tekee tilaa johtonipulle ja -suojalle.
    [​IMG]

    -J-
     
    FuryIII '71, Isamu, Visa ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Lattiamatto tuli Juhalta! Heti piti kokeilla:
    [​IMG]

    Biscaynen(?) matto mutta sopii ihan täydellisesti. Uusi, niin kaasupolkimelle, pitkien kytkimelle ja penkkien pulteille pitää tehdä koloja. Mullahan oli tohon jo uusi matto, mutta se on 1958 Cadillacin, niin ei ollut aivan sopiva. Siitä olis kyllä mainiosti tehnyt. Jos joku tarvitsee mattoa, niin kyselyä! Pistän jossain vaiheessa facen jenkki-ryhmiin myyntiin.

    Jarruja koittanut ilmailla. Yksinään kun puuhailee, niin hommasin motönetista paineilmatoimisen ilmausvehkeen, mutta en saanut sillä painetta järjestelmään. Veljeltä kyselin apuja, niin käski ilmaamaan pääsylinterin ekaksi. Aattelin, että olis ilmankin lähtenyt vörkkimään, mutta tein sitten äkkiä putkenpätkät, kun romuista löytyikin oikeat liittimet.
    [​IMG]

    Ennen kupittaalle lähtöä hiukan poljeskelin ja ainakin etupiiristä pikkusen ilmaa pulputti. Huomenna linjat kiinni ja uutta yritystä.

    Koska aikaa on rajattomasti, niin sitä on hyvä käyttää "turhaan" nakerteluun. Akun kiinnitysrauta. Tällä hetkellä kiinni jo kahdella kupumutterilla ja kiillotetuilla koukuilla.
    [​IMG]

    -J-
     
    FuryIII '71, Isamu, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Tota akkua, kun vielä vanhentelet, niin tulee täydellinen. Printtailet sihen esim. 6 kpl kennojen korkkeja tai jotain sen henkistä viritystä.
     
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jotain ehostusta pohdinkin. Vähintään teipit veke.
     
    Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Otin eilen hyllystä toisen pääsylinterin, ilmasin sen viilapenkissä ja vaihdoin paikoilleen. Samalla huomasin, että pääsylinterin mäntää painavan tapin olin tehnyt liian lyhyeksi :oops: Tein uuden, 3cm. pidemmän.

    Vaimo tuli töistä ja pyysin kaveriksi ilmaamaan. Paineilmavehkeellä olin jo muutamaan kertaan yrittänyt. Takapiiri saatiin kuntoon, mutta edestä tuli ilmaa aina vaan. Pelkääjän puolen (onneksi) lyhyt etuputki vuosi ja tein sen uusiksi. Ei ihme, että vuosi! Tainnu kiristää liikaa..
    [​IMG]

    No sain vuodot tukittua, mutta etupäästä tulee silti ilmaa. En tiedä sitten jäikö pääsylinteriin ilmaa vai mistä johtuu. Kaveri kyllä jutteli, että kaksipiirisen ilmaaminen saattaa olla kinkkistä.

    Kyrsii koko jarruhomma, mutta onneksi pääsi mönkimään Impalan alle. Siitä lisää toisessa ketjussa..

    -J-
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Koita tuupata nestettä alhaalta ylöspäin, ilmausnipasta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pitääki muuten koittaa juu. Harrikahan ei koskaan ilmautunu muuten.

    -J-
     
    eeko ja Vuppe tykkäävät tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jep, sitä metodia on käytetty. Ilmalle luonnollisempi reitti, ylöspäin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kokeilin. Ensin truuttasi kaaressa pääsylinteristä ja sitten stoppas. En saanu ruiskun mäntää lievällä voimallakaan painettua lisää. Voiskohan se polkimen tanko nyt olla liian pitkä?
     
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Taas puoli päivää tapeltu ilmauksen kanssa. Ilmasin toisen pääsylinterin irrallaan rauhalliseen tahtiin ja ilmaa ei enää tullut ulos. Alkuun plupsahteli silloin tällöin takapiiristä. Lopulta satunnaisetkin kuplat loppuivat.

    Ruuvasin sylinterin kiinni ja katsoin, että polkimen tappi ei kanita. Imin paineilmahärvelillä jälleen kerran kauimmaisesta pyörästä aloittaen. Ilmaa tuli ikäänkuin jatkuvana purskeena jokaiselta sylinteriltä tasaisesti (sama letku käytössä kaikkiin), joten pohdin, että imee sen verran kovaa, että letkun välistä horii. Pääsylinteristä neste väheni hieman, vaikka aika kauankin painoin liipaisinta. Poljin menee taas pohjaan.

    Olisiko nyt tarkistettava kenkien etäisyys rummuista vai mikä tässä mättää? Liitokset eivät vuoda ainakaan näkyvästi. Tosin menen vielä tarkistamaan löytyykö tippoja. Yksi arveluttava paikka on nuo putkien liitoskohdat, vaikka niihin nätit kaksoiskartiot sainkin aikaan.

    Perkele.

    -J-
     
  20. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Jos se neste ei mee takaspäin sylinteriin ruutalla niin joku toimii venttiilinä (pääsylinteri ei palaudu kokonaan,letkun sisus irti yms.) Jos siellä ei oo mitään ihmeellistä välissä. Toi paineilma toiminen imu ilmaaja muistaakseni saa aina ilmaa jostain jos painetta liikaa kompressorissa muistaakseni säädin joskus paineen niin alas että neste juuri ja juuri juoksi niin toimi (oisko ollu 1-2bar)
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!