1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mä en ole saanut tollasella imuhärvelillä ikinä kunnolla ilmattua. Joskus porasin yhden ilmausruuvin läpi kunnon reiän ja lvi teipillä vedin sen kiinni sylinteriin niin helpotti ilmausta todella paljon kun ei vedä ilmaa kierteestä ja imee kunnolla siitä nipasta läpi.

    Jotenkin vaan paras tapa on edelleen pumpata poljinta ja avata nippaa tai jättää nippa auki niin se tulee painovoimalla se neste läpi itsekseen.
     
    LehtinenA, Seevu ja juko7 tykkäävät tästä.
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ihan samoja kokemuksia tuosta paineilmatoimisesta ìmurista, hörii ilmaa väliin.

    Kaveri ilmas joskus niin että löysäs ilmausnipat ja antoi nesteen valua omalla painollaan.

    Renkaanventtiili pääsyltyn kanteen (jos sellanen sattuu oleen ylimääränen) ja sinne pikkusen painetta ja ilmausnippaa auki.
     
    Visa ja Seevu tykkäävät tästä.
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Minä olen kanssa kerran vaihtanut jarrunesteet impalaan noin että kaikki nipat auki ja valumaan ja lisää kippoon nestettä aina välillä.

    Tota renkaan venttiiliä en ole kokeillut mutta kuulemma hyvä konsti.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyviä ja oikeita vinkkejä tullut noihin ilmaantumisprobleemiin.

    Lisään muutaman jutun minkä olen itse havainnut:

    Joskus oli pääsylkyn lukkorengas ja mäntä senverran hapettunut ettei ne palautuneet aivan sinne taka-asentoon, jolloin uutta nestettä ei käytännössä valunut pääsylkyn männälle.
    Tämähän on vähän sama tilanne jos tanko polkimelta on hitusenkaan liian pitkä.

    Rumpujarruissa kannattaa kengät laittaa ongelmatilanteissa niin lähelle rumpuja että ne jo selvästi laahaa, silloin kengät tekee mahdollisimman pienen liikkeen, ja ei tarvitse sen vaikutusta miettiä poljintuntumaan.

    Alipaineella ilmatessa se nipan tiiviys kannattaa tehdä niin hyväksi kuin mahdollista, niinkun jo sanottiinkin, joko kierreteipillä tai vaikka rasvalla jos jenka ei ole tolkuttoman löysä.

    Noi alipaineilmaajat ei tee kyllä kovinkaan ihmeellistä alipainetta jokatapauksessa vaikka kaikki tiivistä oliskin, ja joissan se rumpujarrujen "residual valve" pistää hanttiin siinä ilmauksessa, omasta mielestä ainakin silloin kun järjestelmä on tyhjä.

    Jos totee että kaikki komponentit näyttää ehjältä, mutta toinen piiri ei vaan ilmaudu millään, niin jarrujen propoventtiilikin voi hajota, ja kiskoo ilmaa sen juorureijän kautta. (En tiedä onko tässä autossa edes sitä venttiiliä?) Tämä tuli mieleen kun omassa ohjelmassa oli kys. venttiilin vaihto tänään.

    [​IMG]

    Tää on ollut hankala ilmattava aina, mutta tarpeeksi kun jumppasi perinteisellä pumppaustyylillä, ja irrotti takasatula pystyasentoon niin jarrut lopulta löytyi.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kiitos kaikille ilmausvinkeistä. Kaikki jarruosat on uutta. Alkujaan 58 tietty yksipiirinen, mutta nyt paikoillaan 1967 Impalan kaksipiirisylinteri (rumpu/rumpu). Ei propoventtiiliä.
    Tuossa polkiessa huomaa, että pari rumpua "kolisee" eli kenkiä voisi säätää lähemmäksi. 63ssa mulla pienet reiät jarrukilvissä, joista jarruja voi säätää, mutta 58 vaatii rummun irrottamisen. Voisi kyllä samalla kahtella pystyisikö säätöreiän poraamaan ilman jarrujen purkamista.

    -J-

    *edit* kävin juuri tallissa kurkkaamassa: kahdesta pyörästä nestettä valunut ulos rummun sisältä. Työsylintereissä siis jotain kivaa. Ei muuta ku tutkimaan.
     
    Muokattu: 2.8.2024
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Paaaaskat! Ei niistä mitään ollut vuotanut. Oli vaan ilmauksessa roiskunutta. Säädin kaikki kengät lähemmäksi ja nyt toimii. Ja säätöreiätkin löytyi :oops::oops:

    -J-
     
    esmi, valtope, Kustom STW ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Haettiin loppuviikosta lokasuojat kotitalliin. Piti päästä sovittelemaan ostamaani maskia ja muutenkin vähän katselemaan miltä auto näyttää.
    [​IMG]

    Maski ei ihan heittämällä mene ja saapa nähdä tuleeko edes tähän. 1955 DeSotosta.
    [​IMG]

    "Vähän" tarttis ottaa sisäänpäin :D
    [​IMG]

    Edestä. Hmm..
    [​IMG]

    Leveyttäkin tarttis.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuo vaakasuora osahan on alumiinipeltiä ja hampaat siinä kiinni pultattuna. Alumiiniosan voisi koittaa korvata kiillotetusta rosteripellistä tehdyllä palalla. Ei tarvitsisi pilkkoa alkuperäistä, jos hommasta ei sitten tulekaan mitään. Isot hampaat kokonaan veks ja jos jostain löytyisi noita pienempiä..

    Tai sitten koko maski myyntiin ja muuta ideaa..
    [​IMG]

    Maskin tarvitsijat voi valmiiksi ilmoittautua jonoon. Tai lisähampaiden tarjoajat :D:D

    -J-
     
    teippi-mikko, JouniK, esmi ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Isamu

    Isamu Gearhead

    Minulta jyrkkä ei desoton maskille. Edestä ihan OK, sivulta ei osu mielestäni ollenkaan, ehkä jos nuo isot palikat korvaa pienemmillä niin mahdollisesti paranis.
     
    63S88, JouniK ja Seevu tykkäävät tästä.
  9. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Samaa mieltä, jyrkkä ei DeSoton maskille, ei sovi. Tulee liikaa ulos. Ja jos hampaat poistaa kokonaan, niin onko vaakaosa liian lyhyt?
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tarkoitus siis on (ehkä) kokeilla tehdä uusi leveämpi vaakaosa ja siirtää hampaita reilusti taaksepäin. Noita isoja ei kyllä ilman silppuamista siirretä, mutta ei ne kyllä oikein muutenkaan sovi. Tuo maski sopisi paremmin vanhempaan customiin ;)

    -J-
     
    Gary Grand ja tjl tykkäävät tästä.
  11. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Muistelen nähneeni jossain kustomissa maskin missä hampaat oli tehty puskurin kävyistä.
     
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Parisen viikkoa edellisestä päivityksestä.. Loma loppui, mutta on 58 pikkuisen edennyt.

    Kiinan kaukosäädin ilmajousille on tökkinyt alusta asti. Kytkimet ei vaan toimi, tai toimii satunnaisesti. Otin yhteyttä AliExpressin kautta myyjään. Selitin asian kirjallisesti, mutta myyjä halusi videon. No otin videon!



    Videon myyjä välitti "teknikoilleen" ja kohta tulikin vastaus, että uuden lähettävät. Ihan kiva.

    Varaosakauppa oli viimein saanut kuorman purettua ja vaimentimet oli saatavilla. Kaveri oli sopivasti siellä kaupoilla ja toi pöntöt mukanaan. Kateissa ollut putkimotivaatio palasi. Hetkellisesti.

    Ei viitsi tallissa hitsailla, niin sovittelen käyrän kerrallaan ja kömmin pihalle heppailemaan. Ees taas mönkimistä auton alla. Putki on vaan 2" ja senkin kanssa on tiukat sovitukset pyöräkotelossa. Kannakeita ostin motönetista, mutta pitää ne varmaan vaihtaa itse rakennettuihin, kun ei niillä saa tarpeeksi tukevaa kiinnitystä. Sovitukset on niin tarkkoja, että pienikin liike saa putken kopsahtamaan koriin. Ja siitä putken kolinasta olen saanut ihan tarpeekseni Impalan kanssa. Joka kesä niitä saa olla säätämässä, vaikka kiinnitys on muka jämäkkä. Taidan tähän rakentaa "lieriöeristimillä". Aika kiinteän pystynee tekemään, kun on kumminkin nuo joustot alkupäässä.

    [​IMG]

    Tähän se motivaatio sitten loppui. Putki olisi ollut saumojen hitsausta vaille valmis, mutta joku sovitus nyt sitten kuitenkin meni ketuiksi ja loppupätkä on väärässä kulmassa. Perkeleen kohdalla kopsuu koriin. Joskus sitte leikkaa heppaukset auki ja koittaa uusiksi. Ei tänään..
    [​IMG]

    -J-

    *Muokkaus* Maskin sain myytyä hyvinkin nopeasti samalla hinnalla, minkä siitä maksoin. Kiva juttu sekin. Paitsi ostajan mielestä olisin voinut enemmänkin pyytää..
     
    Muokattu: 18.8.2024
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tuo perkele on kyllä hankala.
    Sehän tarkoittaa juurikin sitä epäonnistunutta työtä
    Kuumaa pakosarjaa lohkon kyljessä
    Tuolin jalkaa johon varvas kolahtaa
    Huonosti käyttäytyvää omaa tai naapurin teiniä
    Ja on vielä yleisin koiran nimi! ”Nyt PERKELE tänne!”

    Huilaa hetki, ei siitä taaskaan hyvää tule, priimaksi se muuttuu!
     
    dart -66, LehtinenA, teippi-mikko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Oliko Ministry sittenkin väärässä...:rolleyes:



    P.S: Impala näyttää toimivan..:cool:
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Juu on toiminu hyvin. Turussa eilen pitivät liian sitä hienona, niin pyysivät jättämään parkkihallin puolelle. Turusta jatkettiin Loimaalle ja Patruuna Cruisingiin.

    -J-
     
  16. Mitä helv..Ihmettelin, että miksi se Impala oli siellä parkkihallin puolella. Siellä sisäpuolella oli muutama muukin hieno auto ja samaan aikaan pari kasarin leppäkylkeä oli alueella..En voi kyllä käsittää näitä ratkaisuja..
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Brookwoodiin vielä palatakseni.. :D

    Olen ömeriikkaan s-postitellut American Autowireen ja kysellyt räätälöityä johtosarjaa (1960-Impala kojelauta). Jotain ne saivat kasaan 950$ hintaan, mutta omaa työtä jäisi vielä paljon. Lähinnä ovat rääpineet kasaan jotain eri mallien konehuone-, kori-, kojelauta-sarjoja.
    Kuuskymppisen kojelaudan sarjaan kuuluu alkup. sulakeboksi, mutta korvaisin sen mieluusti modernimmalla.
    Suosittelivat sitten kuitenkin yleismallin sarjaa, jota saisi Lautamäki Motorsportinkin kautta(?). Sähköhommat on mulle jotenkin älyttömän iljettävää hommaa. Kyllä ne sujuu, mutta tietysti pitäisi päästä mahdollisimman helpolla. Onko jollain noista kokemuksia? Entä tuosta Lautamäestä? Mä joskus s-postitse kyselin heiltä Wilwoodin osia, mutta koskaan ei vastattu.

    Tätä jenkki suositteli heidän mallistostaan:
    https://americanautowire.com/collec...ighway-22-plus-universal-wiring-system-510760

    Sähköhommia olen pakosti nakerrellut muutakin; pyyhkijöiden moottori ei lähde toimimaan. Se näyttää päällisin puolin ehjältä kyllä. Purin sen, puhalsin puhtaaksi ja vaihdoin hiilet. Netti pitää kahlata, jos löytyisi moottorin ohjauspuolen kytkennät, kun osa johdoista on juotoksista katki. Pitää huomenna (viikolla) kokeilla onnistuiko vai pitääkö kitenkin tilata kunnostettu. Vai onko Suomessa joku tyyppi, kuka jaksaisi paneutua?

    -J-
     
  18. Visa

    Visa Gearhead

    Mulla teki kapula ihan samaa, kun akun virrat oli alle 12V. Auto käynnissä toimi hyvin.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pitääpä katsoa jännite. Uusi akku on kiinni ja älylaturi. Tuossa kaikkien kulmien täyttö ei kyllä ole toiminut missään vaiheessa.

    -J-
     
  20. Liipo

    Liipo Gearhead

    Nuo American Autowiren sarjat on sairaan hyviä.
    Niiden kanssa on pirun helppo tehdä sähköt.

    Juha
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!