1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kaivelin tallin vintiltä takapenkin esille. Saa pikkuhiljaa viedä sitten verhoiltavaksi.
    Sieltä löytyikin jo ihan unohdettua tavaraa :D
    [​IMG]

    Keskellä luukku, joka tulee varapyöräsyvennyksen päälle ja mä kun luulin, että mulla ei tollaista olekaan! Takana olevan levyn luulin tulevan siihen syvennyksen peitoksi. Kaksi muuta levyä tulevat täytteeksi pohjaan, kun takapenkin selkänojan kääntää (levyt ruuvataan yhteen).

    Takapenkki on aikalailla mallia "hyötyajoneuvo":
    [​IMG]

    Aika ruma itse asiassa. Täytyy pitää takaovia kiinni..

    Jousitukset ovat irtonaiset.
    [​IMG]

    Positiivista on, että penkin runko ja jouset on pirun hyvässä kunnossa. Pellit on rupiset ja vääntyneet, mutta eiköhän ne verhoilulla siistiydy.

    Netistä kuva verhoillusta Brookwoodin penkistä. Toi runko näkyy kyllä hiton rumasti.
    [​IMG]

    Ja takaloosteri:
    [​IMG]

    Pitänee alkaa harjottelemaan lasikuituhommia ja tehdä penkin rungon ympärille peitepanelit ja taakse vaikka pilsnerbil-tyyppiset kaiutinviritelmät :D

    -Jake-
     
    teippi-mikko, Isamu, JouniK ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Takalasin muotti on Kuttilassa ja luukkua sovittelin paikoilleen. Aaaargh!
    [​IMG]

    Ehämmää muistanu, että katon reuna piti jättää mustaksi! Se oli alkup. suunnitelma. Luukku oli säilytyksessä muualla, niin en edes tajunnut.

    No eipä siinä auttanut, kun teippirulla käteen.
    [​IMG]

    Tuli parempi. Straippi vielä rajalle.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pyyhkijänmoottorin "vikakin" löytyi: katkaisijan liitin menee kummin päin tahansa paikoilleen. Kääntö ja nyt toimii!

    Ovissa on kaikissa tiivisteet paikoillaan. Nyt vielä tuuletusikkunoiden kehykset viimeiseen kuosiin ja niiden tiivisteiden choppaus. Lasien muotteja pystyy pikkuhiljaa roudaamaan lisää Kuttilaan aina, kun lompakko sallii.

    -J-
     
    JYR, FuryIII '71, JouniK ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Lähes kaikki sisälistat oli ihan maalipölyssä, vaikka mielestäni suojasin hyvin :mad:

    No ei siinä, karhennus vaan ja maalia päälle. Osa listoista:
    [​IMG]

    Toinen tuulilasin alalista oli kummallisesti kadoksissa ja kolme iltaa ettiskelin. Löyty se tallista viimein :D Helpostihan tommonen metrin pätkä hukkuu..

    Sain kerhokaverilta lähes ilmatteeksi 63 4d Impalan ovien sisäkahvat. Kromit tietty kulahtaneet, niin hioin puhtaiksi. Pahus kun vaan yhdessä oli hieno muovi! Olis voinu sävyttää lakkaa violetilla ja suihkasta päälle!
    [​IMG]

    Yhteen kahvaan oli tumpattu rööki(?) ja vaikkei se nyt kauheasti näy, niin koitin korjata.
    [​IMG]

    Musta testiväri.
    [​IMG]

    Autopuuhaa on kyllä riittänyt, vaikkei 58 ole juuri edennyt. Piharemontoin lapsen Rellun ja viiteen pulttiin meni kivasti yksi ilta.
    [​IMG]

    Soittoa Kuttilasta odotellen..

    -Jake-
     
    Kustom STW, Gary Grand, Isamu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Facessa törmäsin tällaiseen 58n peräkontin verhoiluun:
    [​IMG]

    Aika komee. Auto on 58 Nomad. Hintapyyntö 38000$. Näistä saa mukavasti osviittaa, jos joskus on omaa myymässä :D:D:D

    Pari vielä:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    -Jake-
     
  5. Vain arkku puuttuu..;)
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  6. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Jos päädyt tuohon vaneriverhoiluun niin ota koivuvaneria äläkä tuollaista halpaa havua.:D
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Havuvanerin kanssa saattaa askarrellessa mennä hermot.
    Viimeksi kun tein tuon yhden kaiutinkaapin 12mm havuvanerista, totesin olevan viimeinen kerta. Lohkeilee liian herkästi pinnasta.
    Ja oli ihan tuota suolahtelaista eikä mistään puolen maapallon takaa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kyllähän sinne koivuvaneria on tulossa :D
    [​IMG]

    Maalattuna ja verhoiltuna tosin ;)

    Siivosin romut pois sisätä ja imuroin taas. Verhoilupanelit sovitettu ja pariin pitää tehdä viime hetken muokkaukset. Maali kaikkiin levyhin päälle, niin voisi kestää paremmin kosteutta.
    [​IMG]

    -J-
     
    Muokattu: 8.10.2025
    teippi-mikko, JouniK, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Meinaakkos romauttaa nuo kahvat? Teillä päin se onnistuu... kuulemma.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kyllä mä maalaan vaan. Tosiaan tässä jossain lähistöllä on/oli se firma, kun on ainakin aiemmin tehny noita muovien kromauksia. En tiedä onko vielä toiminnassa. vois tietty yhdeltä kaverilta kysästä.

    -J-
     
  11. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Kim tietää kans...
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tein sisäkahvoihin pehmusteille kiinnityslevyjä ja hain pehmustemateriaalia. Vaikuttaa ihan käypäseltä.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Muotoutuukin hyvin nauhahiomalla ja rolocilla. Kuvassa kyllä testikappale. En oo ihan tyytyväinen muotoon. Tosin sinne se vinyylin alle peittyy, kun vinyylin venyttää.
    [​IMG]

    Verhoiluvanerit maalattu ja verhoilua vailla. Noi pikkusuikaleet, potkupahvit ja takaosaston vanerit päällystän ite . Ovipahvit menee verhoilijalle.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ovipahvien sopivuuden tsekkasin vielä kertaalleen ja kyllä kannatti :rolleyes::oops:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Sama kahvoilla:
    [​IMG]

    Huomasin, että takakahva on hassussa paikassa avauskahvaan nähden, mutta siinä ne on alkuperäiset olleet. Olkko!
    [​IMG]

    Kuskin tupakkiakkunan tiivisteenkin vihdoin choppasin. Siinä menikin kokonaiset puoli tuntia. Liimasaumat pitää vielä hioa.
    [​IMG]

    Uusi potkupahvi tuli osittain fiiliksellä tehtyä, mutta sopii paikoilleen niinkuin kuuluu.
    [​IMG]

    -J-
     
    teippi-mikko, Kustom STW, JouniK ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jaaha.. Facen kuvat kadonnu. No kyllähän ne jo paloikin verkkokalvoille.

    Molemmat tuuletusikkunoiden tiivisteet valmiit.

    Näillä työkaluilla pärjää!
    [​IMG]

    Liima maksaa lähes 50€/pikkupurkki, mutta on kyllä hyvää kamaa! Sormista muuten lähtee hyvin kynsilakanpoistoaineella. Partateriä tuli joskus 300kpl, vaikka piti 100 vaan tilata. On kyl tullu tarpeeseen.

    [​IMG]

    Lasinkehyksen ruma hitsisauma jää suurimmaksi osaksi onneksi kumin taakse. Kuvassa sauman päällä teippi. Mulla on jonku toisen 58- mallin kehykset, joista mun piti ottaa alakulmat, mutta niissä onkin aavistus eroa kaaressa. Pitää mallata vielä paikoilleen ja jos sopii, niin tehdä kehykset uusiksi. Jollei sovi, niin fiksaan nuo. *edit* kävin kokeilemassa tosia kehyksiä ja niistä saa kyllä tehtyä *edit*

    Eilen piti illalla vielä alkaa pujottelemaan windlce-makkaraa, mutta katsottuani yhden YouTube-videon päätinkin sen jättää paremmalle ajalle. Siinä hommassa ei videon perusteella hermo lepää.
    [​IMG]

    Kuvan pötkylä tuli Rokkiautosta kattoverhoilun mukana ja on kyllä muuten hyvänoloista, mutta siihen ei ole ommeltu ohuempaa pyöreää matskua (johto, paksu siima tms.) sisään, millä ujutetaan windlace tuon violetin reunakiskon käytävään. Samoin multa vielä uupuu kattoverhoiluun tulevat pahvi(?)kiinnikkeet, joihin nuo niitataan kiinni. Mäntysoiroahan mulla olisi, mutta se voi olla työläs vääntää kaarelle. Täällä ODlla oli joskus juttua niistä pahveista tms. En muista oliko joku keksinyt siihen hyvän ratkaisun. Saa vinkata! Muutenkin jos jollakulla on hyviä vinkkejä tuon windlacen suhteen, niin saa jakaa oppia!

    -Jake-
     
    Muokattu: 10.10.2025
    Kustom STW, Isamu, Pikku-Kalle ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Pienet rimat kyllä kääntyy, jos saa höyrytettyä tai ehkä jopa pelkästään kostutettuna taipuu.

    Tein muutama vuosi sitten kaarevan valumuotin holvikatolla 22x100 laudasta, mitkä kastelin muovista tehdyssä altaassa ja sitten vaan toinen pää kiinni ja toisesta päästä vääntämään.
     
    Seevu tykkää tästä.
  15. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Mä tein Olssiin "tacking stripit" rättiä vaihtaessa bauhaussin PVC-listasta. Tarpeeksi isoa listaa kainaloon, siitä sirkkelillä sopivia soiroja,ja kuumailmapuhaltimen kanssa taivutellen paikoilleen Niitit tarttui hyvin, eikä halkassu listaa mitä alkuun vähän pelkäsin. Toi on (omasta mielestä) hyvä vaihtoehto ko. puuhaan, hyvin käsiteltävää eikä ime kosteutta.
    Toki muovilistoja muualtakin saa, tuolta vaan oli helppo valkata kun on reilusti vaihtoehtoja:
    https://www.bauhaus.fi/rakentaminen...fi7llr7sQ24ih3cjju8SdrWjLTmri06MaApCYEALw_wcB
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. SK

    SK Gearhead

    Ostin tuota pahvista kiinnityslistaa TA-Motorilta:

    Perinteisenä pahvisena: https://tamotor.se/produkt/spiklist-papp-133cm-lang/ a 215 SEK /133 cm, useita eri paksuuksia

    Modernimpana muovina: https://tamotor.se/produkt/spiklist-nylon-17-x-5mm/ a 165 SEK / m

    Postikulujen kohdalla kannattaa olla tarkkana.
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Täähän vaikuttaa hyvältä ratkaisulta. Puuilo on tossa kilsan päässä ja sieltä saa samaa kamaa.

    Kiitos linkeistä. Jätän ruotsista tilaamisen väliin. Eri juttu, jollen pystyisi itse tekemään tai olisin entisöimässä.

    Mulla on tossa ollut mäntyisiä testilistoja likoomassa yön yli, mutta ei ne vielä ainakaan taivu. Tosin en ole ihan varma kuuluuko esim. a-pilariin tack strippi. Siinähän se jyrkin mutka on.

    -J-
     
  18. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Voipi vaatia lämpöä kans, puu ei taivu kovin nöyrästi. Kitaranrakennuksessa käytetään tällaista vempelettä akustisten sivujen vääntelyyn.
    https://www.plektratrading.fi/kasit...-bending-iron-universal/p/703920/#description
    Vähän kallis. Koititekoinen versio vois olla metalliputken sisään yks tai kaks vanhan liiton hehkulamppua ja yläpää suljettu, tossa tehdastekoisessa näyttää olevan tehot max 200W.
     
  19. Tossa on tommoinen lämpöhomma:



    En kyllä tiedä mitään näistä, mutta taipuisko joku vaneri helpommin. Niistä tehtiin ennen lentokoneitakin.
     
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kiitokset Väpsy! Hain PVC-listaa puuilosta ja leikkasin soiroiksi. Hienosti taipui lämmöllä muotoihin ja niitit tarttuu!

    Eilen maalailin niitä sisälistoja ja noi kahvat.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Päivä alkoi tänään ompeluhommilla. Windlaceen käytävä siimaleikkurin 2.4mm. siimalle.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ei ne sitten loppujen lopuksi menneet pujottamalla paikoilleen, mutta sentti sentiltä ujuttelin kouruun ja onnistui aloittelijaltakin. Ei menny edes hermo.
    [​IMG]

    A-pilarissa oli eniten muotoa. Hyvin toimii PVC.
    [​IMG]

    Sama ulkopuolelta (kamera näköjään tarkentanut porakoneeseen o_O).
    [​IMG]

    Ensimmäiseen oviaukkoon tuli valmista. Ei oikein saanut järkevää kuvaa koko höskästä. Seuraavaksi kuskin ovi ja sitten jännätään oliko RockAuton setissä riittävä määrä vielä takaoviin. Toki sen vois mitatakin..:rolleyes:

    -Jake-
     
    LPV, maxvo2, Gary Grand ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!