1960 T-Bird jarruvalo ei toimi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Seevu, 5.6.2018.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kaveri jätti mulle hoidettavaksi Birdin jarruvalo-ongelman ja lähti hummaamaan ulukomaille. Kytkentäkaavion printtasi pienelle paperille, mutta siinä se.

    Jarrun paineanturi on mitattu ja todettu toimivaksi. Onko näissä fordeissa joku oma juttunsa, mistä kannattaa lähteä vikaa arpomaan? Onko joku yleiseksi todettu häiriö? Korjauskirjaa ei ole saatavilla.

    Kiitos
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Virtakynä https://www.motonet.fi/fi/tuote/493159/Virtakyna-6-24V
    käteen ja ennen anturia olevasta johdosta lähtien seuraamaan, mihin kohtaan jännitteen tulo katkeaa.
    Noin vanhassa ei lien jarruvaloille erillistä sulaketta?
    Mutta tarkasta nyt ekaksi, että polttimot on ehjät ja kannat ei hapettuneet.
     
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kyllähän vian perinteisillä menetelmillä löytää, mutta laiskana ihmisenä aattelin, että joku on jo tuon ronkkinut valmiiksi ja osaa kertoa missä yleisimmät vikakohdat T-Birdissä on. Polttimot ja kannat on tsekattu, mutta tarkistan niiden maadotuksen vielä.

    Ameriikan foorumilta tämä:

    1. the ignitions switch,. There is a green wire that goes INTO it, make SURE the wire is INTO the switch and NOT broken off, this is usually the problem. If not,
    2. go to the right to the light switch, there are 2 fuses in this, one on the tip and the other on the bottom. Check the fuses, make sure they are not bad.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Yleensä tuonikäisissä jarruvalot toimivat ilman virrankytkentää, ja jos takavilkut toimivat, on polttimot o.k ;)
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Rattitolpan johdotukset ja vilkkukytkin... Se jarruvalo käy siellä.
     
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ai stana. Noi sulakkeet oli ehjät, mutta vihreää johtoa sinne ahtaisiin paikkoihin tulee kilometritolkulla. Tarkottaako tää nyt sitä, että pitää kiskoa ratti irti?
     
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ooks mitannu et sinne paineanturin toisee piuhaa tulee jännite? Ja jos jännite tulee eikä valot syty vaikka johdot yhistää, tosin anturihan oli mitattu ehjäks... Vilkut toimii takana?
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En nyt varma just tosta autosta ole, mutta aikas usein jarruvalo ja vilkku yhdistyy vilkkukytkimellä ja vilkkua käytettäessä se puoli vaihtuu vilkkureleelle.
     
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ei tuu jännitettä anturille. Vilkut toimii.
     
  10. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    En tiiä onnistuuko tää linkitys, mutta tosta kuvasta suurentamalla näkee jotai.

    https://www.google.fi/search?q=ford...AhUEkCwKHT6uB70Q9QEIKDAA#imgrc=ktFJ-WWBNEuL4M:

    Syöttö sille tulee ilmeisesti vihreellä joholla mikä tulee valokatkasialta? Katkasiassa näyttäs olevan pari sulaketta, ovat varmaankin lämpösulakkeita. Ne saattaa olla sulannu lopullisesti.

    Itse syöttäisin siihen anturin toiseen piuhaan akulta suoran virran ja kattosin kun jarruvalot palaa ja virrat päällä välkyttelisin vilkut, näin jos toimii, niin keskittyisin siihen virran syötön puutteeseen, miksei sitä sitten tule ilmeisesti sieltä valokatkasialta.

    Minä nyt en hirveesti sähköstä tiedä, mut toi Jussi tossa ylempänä tietää.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ton kuvan mukaan siinä onkin kahdet jarruvalot, toiset on vaan jarruvalot ja toiset on myös vilkut. Jos kummatkaan ei toimi, niin vika on jarruvalokytkimessä, tai sen sähkönsyötössä valokytkimeltä. Jos vaan vilkuttavat jarruvalot ei toimi, niin vika on vilkkukytkimessä tai niissä rattitolpan johdoissa.
     
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jarruvalo toimii, kun vetää piuhan suoraan akulta anturille tulevaan toiseen johtoon. Nyt kun taas mittasin anturia, niin ei se toimikaan. Haen uuden ja vedän jostain siihen jännitteen. Kojelaudan alle ei näe, sinne ei saa käsiä, siis mittaamaan ei pääse. Joku kötöstelijä on ainakin kaikki konehuoneesta tulevat johdot liittänyt ohjaamon puolella oleviin abikoilla. Johtojen väreistä ei siis tietoa.
     
    Muokattu: 10.6.2018
    Kalu tykkää tästä.
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Yssissein kotona kun eilen värkkäilin, niin laitoin palikan painamaan jarrupoljinta (tiukkaan) ja anturi "ei toiminut". Käväsin varaosakaupassa hakemassa eioota ja emäntä oli sillävälin palautunut töistä. Kun hän pumppasi jarrua, vanha anturi "heräsi henkiin". En jaksanut purkaa puolta autoa, niin tosiaan tuli vedettyä uusi johto muun hässäkän rinnalle.
    Kiitos apua tarjonneille! Lisänä "kuvakevennys" ja osanottoni T-Birdin omistajille. Myös tämän takia mulla on Chevy :D

    T-Bird:

    [​IMG]


    Chevy:

    [​IMG]
     
  14. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Vastataan loppukevennykseen, et onhan ne tuollaisia hässäköitä, kun varmaan ennenkin joku päästänyt sevymiehen korjaamaan voorttia...
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Noin niitä johtovirityksiä sinne pikkuhiljaa kertyy....
    Jokaisessa vanhassa jenkissä, mikä on tullut hommattua, on ollut noita piuha lisäyksiä.
    Mutta ymmärtäähän sen kun pitää saada nopeasti ajoon ja talvella sitten tehdään paremmin... jos muistaa.
    Mun Buicissa oli kaasupolkimella startattava systeemi korjattu virittämällä erillinen starttinappi ja johtoja konehuoneesta kabiinin puolelle. Alkuperäisestä systeemistä oli vain yksi johto irronnut liittimestä. Johto takaisin kiinni ja alkuperäinen systeemi toimii loistavasti. Purin viritykset pois. Joku aikasempi omistaja ilmeisesti oletti, että vaikeampikin vika ja ei edes viitsinyt vilkaista yhden irronneen johdon tarkoitusta?
     
    Muokattu: 8.6.2018
    Seevu tykkää tästä.
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Heheh. Hyvinkin mahdollista! Omaksi puolustuksekseni voin sanoa, että lisäämäni johto on oikean värinen, juotetuilla liittimillä ja kutistesukilla ja sen saa pois nyppäämällä alkuperäisistä liittimistä.
     

Kerro tästä muillekin!