1961 Cadillac käsijarru

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja JTE3, 13.5.2020.

  1. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Kuinka Cadillacin käsijarru toimii?
    Siellä on alipainesäiliö.
    Nyt on ongelmana että kun polkimesta painaa käsijarrun päälle, ei ota jarrut yhtään kiinni.
    Käsittääkseni toi alipanesäiliö on käsijarrun irrotukseen liittyvä.
    Jos se ei toimi, voiko vaikuttaa myös käsijarrun päälle leittamiseen?
     
  2. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Ei vaikuta alipaine käsijarrun toimintaan...
     
  3. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Seuraile sitä vaijeria mikä polkimelta lähtee sinne auton alle. Jossain siellä on säätösysteemi. Meneekö takarummuille yleensäkään vaijerit? Tai sitten takarummuista puuttuu jotain osasia.... monta mahdollisuutta.
     
  4. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Seisontajarru menee mekaanisesti päälle ja pysyy päällä mekaanisesti. Alipainekello on siellä sitä varten, että kun vaihde menee drivelle tai pakille, niin se kello nykäisee sen salvan pois päältä, että jarru vapautuu. Säiliö on ainakin 60:ssä lokasuojan sisällä ja se on siellä vain tasaamassa alipaineen vaihteluita, kun noissa sitä käytetään aika moneen paikkaan.
     
  5. Kalu

    Kalu Gearhead

    Onkos tässä viel sellai räikkämallin seisontajarrupoljin? Eli kun polkasee, poljin nousee yölös, uus polkasu ja kiristää vaijereita vielä lisää? Tosiaan hieman huomiotahan tuo vaatis, ainakin vajjereiden kirraamista, liekö siellä lootan hännän paikkeilla säätö..
     
  6. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

  7. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Mikä säiliö, ei käsijarrussa mitään säiliötä ole...
     
  8. persetti

    persetti 1st gear

    On tuossa minun -61 soikea alipainesäiliö konetilassa joka vapauttaa käkkärin kun laitetaan pykälä päälle, edit, tai niin eihän se säiliö sitä tee...
     
  9. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    On taas niin korkeatasoista vänkäystä, että hohhoijaa :(.
    Jos se poljin pidetään jalalla pohjassa, eikä seisontajarru siltikään vaikuta mitenkään, niin on vika jossain muualla kuin alipaineella toimivassa vapauttimessa. Kun alipainevapautin toimii oikein, niin seisontajarru vapautuu kun moottori käy ja vaihde kytketään päälle. Jos alipainevapautin on viallinen, niin seisontajarrun poljin ei (moottori käydessä) lukitu pohjaan, vaan vapautuu heti kun nostat jalan polkimelta. Cadillacin systeemistä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta esimerkiksi Moparin vastaavassa seisontajarru vapautuu D-2-1 asennoissa, eli jos haluat lähteä parkista taaksepäin, niin vaihde pitää ensin käyttää D:llä ja vasta sitten kytkeä R, ellei sitten halua rasittaa itseään ja manuaalisesti vapauttaa seisontajarrua ;)
     
    Mikkis tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!