1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Lisämittareiden osalta ei ole tapahtunut mitään isompaa ajatustoimintaa. Tosin olen todennäköisesti sittenkin päätymässä piilotettuun mittariin ainakin sen AFR:n osalta. Siihen tarkoitukseen ainakin tuo yllä mainittu ohjain vois olla ihan hyvä. Valmiina löytyis ainakin 4 kpl Denson antureita (https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=8057152&cc=1430634&jsn=425&jsn=425), jotka purin 300C:stä aikoinaan ihan ehjinä kun vika olikin oikeasti katalysaattoreissa. Olishan se kiva jos noilla sais pelittämään sen mittarin, kun olis vara-antureitakin valmiiksi.

    Repsikan puolen jousi on nyt nipussa ja paikoillaan:

    [​IMG]
    Etusilmukan sovitteen virkaa sai ajaa putkesta leikatut helat, jotka mänttäsin vasaralla väkisin paikoilleen. Ja sai noi puslatkin kyllä mäntätä kuminuijalla perille. Kai ne siellä pari kesää menee.

    [​IMG]
    2mm pellistä väänsin clipsit pitämään pakan kasassa. Lehtien välit rasvasin ihan vaseliinilla. Koko komeus nippuun ja kilikali-sinkkiä sekä mustaa vähän päälle.

    [​IMG]
    Ero entiseen on käsinkosketeltava. Saa nähdä kauanko pysyy tuollaisina. Mutta kyllä se yksi uupuneen tilalle lisätty lehtikin ja clipsit siellä varmasti jotain auttaa.

    [​IMG]
    Uusi riipuke onkin nyt ihan eri asennossa kuin ennen. Aiemmin se sojotti taaksepäin ottaen lähes kiinni runkoon.

    Helkkarin työläs tuo jousihomma on ollutkin. Kaikki oli niin pirun piukassa purkaa ja esim. takariipukkeen rungonkiinnikkeeseen oli täysi työ saada pusla paikoilleen.
    No, toiselle vielä sama homma edessä. Mitään ei osaa vielä sanoa stancesta, kun auto on vielä dollyjenkin päällä.
     
    FuryIII '71, Gary Grand, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Näppärästi se näin netin läpi katsottuna käy. U-pultteja voisi pikkuisen typistää.
     
    Make500 tykkää tästä.
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Ei parane vielä, jos tarviikin heittää madaltavuusrautaa väliin:D
    Tosin itse pidän ryhdikkyydestä enemmän.
     
    -kk-, LPV ja hantta tykkäävät tästä.
  4. Toivottovasti et ole heittänyt vanhoja verkonpainoja hukkaan, jos mieli muuttuu..:p

    Mutta joo, nyt näyttää jouset hienolta. Varmasti menee pitkään tuolla setillä.

    Noista antureista sen verran, että eikös tuo Denson anturi ole 0-1 V kapeakaista-anturi. Sen puolesta voisi saada toimii suoraan semmoisessa kapeakaistamittarissa.

    Säätämiseen tarvii leveäkaistaanturin, ohjaimen ja näytön/mittarin. Mitä olen katsonut, niin ne käyttää Boschin LSU 4.2 tai LSU 4.9 anturia.
     
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Juu on nuo LSU anturit tuttuja. Tietysti noi Densot on kapeakaistoja, kun katin jälkeenkin samat anturit. Hups!
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Äkkiä rokkiautosta katsoen kapeakaistaisia on 300:n anturit. On semmosillakin säädetty joskin kaasarin kanssa mittari oli aika eloisa. Säätää arvokkaammalla laajakaistalla, pistää hyllyyn ja jättää kapeakaistan analogimittarilla ”idioottivaloksi”. Jos ei mene kaasu pohjassa rikkaan puolelle vähintään melkein tappiin, on syytä keventää.
     
    Make500 tykkää tästä.
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Toi lehtijousijumppa on kyl suoraan saatanasta, ainakin mielestäni. Yskin varmaan vieläkin sitä ruostepölyä, näin muutaman vuoden jälkeen. :odroll:

    Vaihdoin itelle vaan norrat, silmukat ku oli antautunu, ilmankos isommissa joustoissa vähän paukahti. :D

    Mut joo, ite putsasin lehdet, sipaisin rälläkällä päistä vähän siloisemmat ja laitoin ihan kans vaan vaseliinia pensselillä lehtien väliin. Oli sen verran hätäinen projekti että jäi maalitkin vetämättä, mut on ne siellä pysyny ja toiminu ilmankin.
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Semmosta vaan että hiljasta on ollu kuin huopatossutehtaalla. Oli siinä käyttisremonttia sun muuta saissee. Mutta ovet on korjattu ja maalattu epoksiin sekä hinkkariin. Ja konepelli sai tänään epoksia niskaansa. Ei mulla muuta:D

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    ImpJay, Seevu, Vuokralainen ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Kyllä se sieltä valmistuu..Tuliko jousirempan jälkeen sopiva korkeus?
     
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    Vaikea sanoa vielä mitään, kun pidän sitä dollyjen päällä vielä. Mutta mun silmään näyttää hyvältä kun perä nousi ja stance hieman etupainotteinen. En oikein diggaa matalista vehkeistä. Tää kuvakulma tosin saattaa hieman esittää sen rajumpanakin kuin on...

    [​IMG]
     
    VilleTre, wilburi, karhu01 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Hyvältä näyttää. Ja kiitos kuvista. Sain hyvän vinkin kuinka kans toteuttaa maalaustelineet, ku olis sama juttu omas projektis.
     
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitos! Joo, tykkään tehdä tommosia telineitä, niin pääsee kerralla maalaamaan ympäri asti kääntämättä kappaletta välillä. Joskus kun roikottaa jotain katosta, niin nekin lähtee monesti pyörimään ja heilumaan maalatessa. Ja sitten pystyy kuitenkin hinkkaria hiomaan vielä telineesä kiinni..
    Tässä muuten foto takaa ovitelineestä:
    [​IMG]
     
    toyopet, NorthElite, Seevu ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Onkos tämä projekti edistynyt?
     
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Enpä sanoisi hirveästi edenneen..
    On tää kevät ollut jotenkin kiireinen ja kaikenlaista muutakin koko ajan. Sitten kun olis hyvä hetki tehdä Pioneeria niin yleensä on niska jumissa ja selkä juntturassa tai roskaa silmässä....
    Motskarikin ehti tässä vaihtaa väriä välissä ja sen sellasta.
    Mutta on siinä nyt epoksikerros kopassa päällä. Pieni välihihonta ja piakkoin vetäsen siihen hinkkarit niskaan. Takaluukku on vielä myös vailla minkäänlaista maalia.
    On tässä aika paljon tekemistä mutta katsotaan nyt josko vielä tämän vuoden puolella..

    [​IMG]
     
    ImpJay, Inlinee, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Kyllä se sieltä etenee. Onko tarkoitus maalata konehuonekin?
     
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    Eipä ole tarkoitus sinne koskea maalaamisen merkeissä. Sama koskee interiööriä. Kyllä sitä "patinaa" saa mun mielestä jäädä. Jos sille linjalle lähtisin, niin pitäis koko auto räjäyttää osiksi. Eikä muutenkaan tarkoitus mitään show stopperia tehdä, siihen taidot tai ainakaan motivaatio välttämättä riittäisikään. Maalipinnalle muutenkaan en olisi mitään tehnyt mutta äklötti niin pirusti se vihreä omaa silmää.
    Jos valmis tuote näyttää 10 m:n päästä edes kohtalaiselta, se saa kelvata mulle.

    Mutta sainpas hiontavärin koriin:
    [​IMG]
     
    Vuppe, falcon1, speedy ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Erittäin hieno siitä on tulossa. Odottelen jännityksellä, mitä tulevan pitää. Eikös tästä ole tarkoitus ruskea tulla. Joko olet löytänyt just oikean värin sävyn?
     
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Tilaan jossain kohtaa koesatsin 70-luvun Mercedeksen Milanbraunia. Se nyt miellyttäis silmää kuvien perusteella eniten tällä hetkellä.
     
  19. Hyvä valinta väriksi. Jos haluat askeleen oudomman samanhenkisen, niin uudemmissa Volkkareissa on LH8Z toffeenruskea.
     
  20. Make500

    Make500 Gearhead

    Sommittelin vähän luukkuja jo paikoilleen.
    Kahden vaiheilla, maalaanko oven sisäosat paikoillaan vai irrallaan.
    Kolhimisen riski on olemassa irrallaan tehtynä, mutta paikoillaan taas saa kaikki hoidettua yhdellä laululla. Tosin vaikeaa päästä tuonne saranapuolelle.. Hmm..
    Maalikauppojen yhteydessä tarvis ostaa uusi ruiskukin massan ja lakan vetoon.
    Taustalla näkyvän maalasin kaverin lainaruiskulla, DeVilbiss FLG-5. Se oli ihan bueno peli ja hinta on maltillinen n. 180€. Mutta jos joku haluaa suositella jotain, jos vaikka budjetti olis max. 300€, niin näin voi tehdä. En tosin tiedä, pystynkö kalliimmalla ruiskulla yhtään parempaan tulokseen kuin mitä Bel Airin kanssa sain aikaan.
    Vai onko se niin että kalliimmat vaan kestää pidempään? Kun käyttö kuitenkin on melko vähäistä.. Niin ja liukkariväreillä siis maalaan. Vesijutuista ei mitään hajua enkä ala opettelemaankaan..

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!