1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kokopeittävät kiiltävät pölärit vaan kiinni! Ihan sama minkä väriset vanteet siellä alla..
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. karhu01

    karhu01 2nd gear

    On. Mulla on esim.punaiset.
     
    mikaa7146, tooke ja jariha tykkäävät tästä.
  3. Onkos tämä edistynyt vai onko aika mennyt Chevyn parissa?
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    On vähän edennyt juu.
    Kiirettä on muuten vaan tupannut olemaan ja autotallissa vietetty aika ollut melkoisen vähäistä, ehkä motivaatiopulaakin kyllä osasyynä.

    Mutta siis sisusta on taas kasassa, korissa kromit kiinni paria merkkiä lukuunottammatta, takaluukusta hiottu pois pari typerää valumaa, vanteet maalattu sekä renkaista poistettu loput valkosivumaalit.
    Nyt olis vaiheena sen scoopin koristeosan valmistus. Eli muotin tekoa, valuhommia ja kiillotusta.

    Tosin juuri nyt yritän pitää taukoa kaikesta autoihin liittyvästä. Siis yritän.. Pihassa on huoltoa kaipaavaa Rellua ja Jeeppiä ym. romua..

    Bel Air ei ole edelleenkään edennyt konttorille, koska mm. taustapeilin asennus tuntunut ylivoimaiselta tehtävältä. Ja on siinä pari pientä muutakin hommaa.

    Mutta tämmösiä kuvia tällä kertaa:

    [​IMG]
    Sisusta kauhtunut, mutta sille en aio mitään tehdä. Hyvin se kuitenkin mätsäs korin väriin.

    [​IMG]
    Mikä lie ulkoilmaotos

    [​IMG]
    Edestä...

    [​IMG]
    ...ja takaa

    [​IMG]
    Muotojen hakua koristeosaan. Tämä nyt tehty ihan kitistä ja uretaanilevystä. Mutta ei ole riittävän styrde muotiksi. Pitää siis veistää vielä puusta.

    [​IMG]
    Loppuun vielä rahaotos

    Jatketaan taas kun jaksetaan ja ehditään;)
     
    speedy, miguelo, Vuokralainen ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Huh huh taas..ja vanteet on löytänyt värinsä..:)
     
  6. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Onnistunut väriyhdistelmä rotsissa.
     
    jariha tykkää tästä.
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Scooppi on hieno. Mun silmään hillitty ja tyyliin sopiva. Jos saat etureunaan tehtyä valetun kiiltävän kehyksen jota suunnittelit, niin se kruunaa konepellin.
     
    jariha ja Seevu tykkäävät tästä.
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Ollut niin komeeta keliä tässä, että päätin hakea puuhalaput parille päivälle ja suorittaa vähän koekäyttöä..

    Eka lenkki heti tankille 5km ja siitä 15 km kotiin, eikä siinä mitään kummallista ollut vielä matkalla (pahoittelut pystykuvasta):


    Mutta tottakai ei ongelmitta tällainen eka reissu mene:

    -Kampuran takastefa vuotaa helvetikseen paljon, kun sammuttaa (teki sitä jo viime kesänä)
    -Bensikseltä oli todella vaikea saada käymään, kuten myös pihasta. Kanitti vastaan pirusti, liekö sytkä liian aikaisella sitten.
    -Lämpeni ja alkoi kiehumaan kun sammutin pihaan. Tätä ei ole ennen tapahtunut, liekö sytkän syytä tämäkin.
    -Ei kestä polkasta kerralla kaasua lattiiaan vaan kyykkää täysin siinä kohtaa. Ilmeisesti ei saa tarpeeksi sitten soppaa kiihdytyspumpulta tai jotain.
    -Moottorin kumityynyt alkaa olla ehkä kaput, kun kolisee pakoputki ja tärisee ratti jotenkin hassusti välillä.
    -eBaystä ostamani hieno solid state-lataussäädin ei alkanut pelittämään, mutta vanha mekaaninen skulaa kyllä.

    Mutta joo, mitään AFR-mittaria ym. ei edes ole vielä. Joten en tiedä seoksistakaan mitään.
    Eikä ole sitä sytkän myöhästyslaitettakaan. Nakutusta en kyllä kuullut, mutta mulla on kyllä vähän huono kuulo.
    Ahdin tuntui kyllä viileältä käytön päälle, joten ilmeisesti soppa sitä jäähdyttää.

    Katsotaan nyt, ei tuo kiva ole että se joka paikkaan merkkaa puoli litraa öljyä, kun sammuttaa. Vedestä puhumattakaan.

    Koeajolla huomasin sen verran että voimaa on kyllä, kun vaan päästään oikeille kierroksille.
    Tuo stumppaaminen nopeassa polkaisussa saattaa johtua kyllä ahtimen ohitusläpästäkin, tiedä häntä.

    Aika vaan on niin kortilla nyt, että saattaa olla vasta ensi kevät kun leimaamista mietin.
     
    miguelo, sleepercooler, TwistOla ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Huh huh...Toi varmaan tarttee tehonmittauslapun katsastukseen, joten kannattaa varmaan siellä tehdä lopulliset säädöt sitten.

    Ennen sitä kannattaa rakentaa se sytkä ainakin ja etsiä ainakin vähän sinne päin olevia säätöjä itsekin.
     
  10. Ai niin, tohon sytkään voisi auttaa se ported vacuum ainakin jonkin verran. Siellä muutama sivu sitten oli se juttu siitä vanhasta turbokirjasta. Sitä ainakin kannattaa testata.
     
    Muokattu: 12.7.2019
  11. Jäin vielä miettii sitä kiihdytyspumppu juttua. Tuommoinen ahdettu voi vaatia aika paljon enemmän kuin vapari siltä. Weberiiin on tarjolla eri kokoisia kiihdytyspumpun suuttimia. Esim:

    ACCELERATOR PUMP JET 30-35-40-45-50-55-60 for WEBER DCOE #76801

    Tässä aiheesta video:



    Mutta mietin sitäkin, että voisiko tuohon vaikutta se sytkän ennakko.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slantin ja Weberkopion välissä on aika mittava ilmatilavuus. Haittaa käynnistystä, olipa siellä liikaa tai liian vähän bensaa. Ja kiihdytyspumpulla on melko vaativa tehtävä myös seostaa kaikki se ilma, jolle läppien avautuessa tuli kysyntää. Siirtää kiihdytyspumpun ulostulon kaasarin kurkusta imusarjaan?
     
  13. SS:llä on taas pointtia tuossa. Tuo kaasuttimen etäisyys ja imusarjan iso tilavuus varmasti vaikuttaa. Tuossa voi vaikuttaa myös se, että se akuperäisen imusarjan reiät on aika pienet, niin se voi hidastaa rikkaamman seoksen tulemista. Ehkä, ehkä ei..

    Tässä on muuten toinen video noista Weberin kiihdytyspumppujutuista:



    Satuin lukemaan paremmin tuota eilen lähettäämäni linkkiä. Siinä oli linkki Australian Borg Warnerin 1976 tekemää Weberien säätöohjeita. En ole moiseen aiemmin törmännyt. Se mikä siinä oli jännä, niin siinä oli säätöarvot 6-pyttyisen Holden Toranan yhteen 45 DCOE:hen. Sivut 29-30. Vastaavia taulukoita on netti pullollaan, mutta ne on yleensä moottoreihin, jotka ei ole sinne päinkään.

    Ainakin se pisti mulla silmään niissä, että tyhjäkäyntisuutin on 60F3, mikä on paljon suurempi kuin se, mitä vakio Fajsissa. Tässä tuolta aiemmin Maken postaamat tiedot:

    FAJS 45DCOE vaakakaasutin 220€
    [DCOE45]

    Kaasutin on Kiinassa valmistettu Weberin kopio.

    Kaasuttimeen käy Weberin osat ja suuttimet.
    Sisäkurkku 36, Pääsuutin 145, Ilmasuutin 120, Tyhjäkäyntisuutin 55F8, Neulaventtiili 200 ja Seosputki F16.
     
  14. Toivottovasti Make ei pahastu, mutta jatkan vielä noista suuttimista. Tässä on vielä siitä Borg Warnerin kirjasta:

    [​IMG]

    Tuosta minusta voi katsella niitä Holdenin ja Jaguarin arvoja.

    Tosta kun katsoo tuota seosputkea, niin se on noissa F2. Yhdessä aiemmin linkkamassani pdf:ssä kerrottaan näistä:

    [​IMG]
    Hiukan tuossa kyllä hämää, että joihinkin pikkumoottoreihinkin on tungettu tuota F2 seosputkea, mutta kaippa siinä silti jotain logiikkaa on...

    Ja tässä on sen tyhjäkäyntisuuttimen suositukset:

    [​IMG]
    Nämä kyllä korreloi paremminkin koneen koon kanssa.

    Tässä siitä loppukirjaimesta vielä:

    [​IMG]

    Ehkä näistä on jotain apua, että mihin suuntaan kannattaa lähteä suuttimien kanssa.
     
    Muokattu: 13.7.2019
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitos taas datasta. Eilen illalla säätelin vielä sytkän kanssa ja paras käyttäytyminen löytyi kun otin vacuumiennakon pois käytöstä kokonaan, kuten S/S ehdottelikin joskus aikoja sitten ja nostin perusennakon noin 15:n asteeseen. Tarkkaan en tiedä kun pitäisi tehdä kokonaan uudet ajoitusmerkit sitten tai ostaa Dial Back - lamppu... Kokonaisennakko on sitten nyt mitä tuollainen stock- jakaja antaakaan. Sitäkään en saa luettua..
    Lisäksi vanhan mallin kärkijakajasta lainattu jakajan kiinnitys ei anna hirveästi säätömahdollisuuksia. Ja sitten jos heittää jakajaa hampaalla, niin menee jo liikaa.

    Tämän päivän olen ajellut nyt tässä edestakaisin ja auto käynnistyy todella hyvin niin kylmänä kuin kuumanakin, eikä ylikuumene.
    Vetoa on normaaliin ajoon oikeinkin hyvin ja voisi sanoa että jopa nytkähtää 1-2 vaihdossa.
    Mitä olen 273-kasikoneita kokeillut, ei varmasti hirveästi eroa enää slantti niistä.

    Kone kestää kierroksia kyllä kun rauhassa kiihdyttää, eikä detonoi.
    Nopeasti kaasua painaessa siis tahtoo tukehtua ja miettiä. Eli lisää kaipais varmaan soppaa kiihdytyspumpulta.. Onhan tuohon DCOE-kaasariin sitten niitä erilaisisa mäntiä, varsia ja suuttimia kiihdytyspumppuun.

    Toinen syy stumppaamiseen mikä täytyy testata, on rajoittaa jollain tapaa nyt alipaineella toimiva ohivirtausläppä sulkeutumaan myöhemmin.
    Kone stumppaa hassusti juuri sillä hetkellä kun läppä sulkeutuu ja kaikki seos kulkee roottorien läpi.
    Nyt se sulkeutuu heti pian kun kaasarin läpät aukee ja alipaine katoaa.
    Mulla on siihen sähkö/alipainekytkin kyllä, mutta se vaatis sitten vielä alipainetankin joka pitää läppää auki vielä hetken kaasun polkasun jälkeen.
    Toinen vaihtoehto olis mekaaninen linkki suoraan kaasarin vivustolta ja ne toimisi sitten symbioosissa koko ajan.

    Joka tapauksessa on todella hankalaa lähteä ilman seosmittaria nyt hakemaan mitään alustaviakaan säätöjä, kun en oikein tiedä mihinkä suuntaan noita muitakin suuttimia täytyy lähteä muuttamaan.

    Eli nautin vielä tämän päivän puuhalapuista ihan vaan ajellen.

    To Do -lista on pitkä kuin nälkävuosi, enkä taida yrittääkään leimata enää tänä kesänä keskeneräisenä.

    -Make
     
    falcon1 ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Hieno juttu, että sait toimii paremmin. Tuosta sytkästä vielä, että siinä turbokirjassa oli just ported vacuum, että tyhjäkäynnillä ei ennakkot pamahtaisi tappiin samantien. Toi letkun irrottaminen tekee saman asian. Varmaan paras mekaaninen ratkaisu olisi se kaksitoiminen alipainekello. Niitä oli Rockautossa irrallisena erilaisia.

    Vielä noista Webereistä, niin tämmöisessä itänaapurin linkissä on hyvä Weber -kirja:

    https://vk.com/doc2259616_439127462?hash=ed5b63a0ecfe52950d&dl=1a3c3d45dc6758e894

    Kannattaa vilkaista sivusta 64 eteenpäin. Siinä on samaa juttua kuin tuossa aiemmin.

    Sen ja tuon aiemman perusteella teen valistuneen arvauksen vähän paremmista suuttimista. Ne on varmaan aika samanlaiset kuin nämä Jaguarin suuttimet:

    https://www.misab.se/mobil/lista.php?kid=4-544-553-665-750

    Kannattaa hommata se seosmittari ja laittaa se sytkäpuoli kuntoon ennen sitä.
     
  17. Noista Weberin säädöistä vielä. Voip olla, että se kaasuunvastaavuuteen voi vaikuttaa ihan noilla kaasuttimen perussäädöilläkin jonkin verran. Ainakin tämmöinen taulukko seosputkista tuli vastaan Performance Secrets kirjassa:

    [​IMG]

    Tossa on toi F2 seosputki, jota käytetään monesti isommissa koneissa just tossa throttle response kohdassa.

    Siitä pienellä aasinsillalla toiseen taulukkoon, jossa BMC: n pikkukoneita. Niissä on mutenkin aika epäortodoksia säätöjä:

    [​IMG]
    Tuo lähinnä siksi, että se pääsuutin voi olla noinkin suuri..
     
  18. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Erittäin cool projekti ja hienosti mylly viheltää.

    Oli pakko lukaista topiikki läpi, kun toi ahdin + kaasari homma rupes kiinnostaa, lähinnä oman projektin kannalta johon tulossa fooni+kaasari.
     
  19. Jos sulla on vielä se sytkän muutos vaiheessa, niin huomasin tämmöisen kuvan:

    [​IMG]

    Siinä oli käytetty turbomallin Daihatsu Charaden kaksitoimista kelloa, jota vielä saa uutena:

    https://www.xyfmgjstore.com/index.php?main_page=product_info&products_id=176850

    EDIT: tuo verkkokauppa lienee aika arveluttava:

    https://www.scamdoc.com/view/25279

    EDIT2: Jäi harmittaa tuo verkkokauppa sen verran, että katselin noita kelloja. Moni 2-toiminnen maksaa 3 numeroisia lukuja. Ne Fordin säätimet, joihin siinä Turbochargers kirjassa viitataan on selvästi halvimmat. Niitä on ainakin Standard Motoros VC192, VC197, VC198 ja VC200.
     
    Muokattu: 30.7.2019

Kerro tästä muillekin!