1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Niin ja toinen juttu, mikä sattui tulee vastaan, niin oli sytytyksen myöhästämisestä ahtamisessa. Tämä ohje on melkein yhtä vanha kuin sun auto (THE SPORTS CAR ENGINE ITS TUNING AND MODIFICATION, SPRINGER-SCIENCE+BUSINESS MEDIA, B.V. 1 9 6 3):

    Ignition system
    A high voltage coil will usually be adequate for speeds up to
    7000 r.p.m. and boosts of 6 lb. per sq. in. on four-cylinder engines,
    but on six-cylinder engines a change to magneto ignition or the
    fitting of a transistorised coil system might become essential to
    realise the full potential of the boosted engine.
    As a general rule one can count on the optimum ignition timing
    being a little later with a supercharged engine. Since the tempera-
    ture and density of the mixture is higher, flame speeds increase and
    the use of the standard ignition timing would permit a harsh
    pressure rise to occur before T.D.C. About 5 degrees retard from
    normal at full power would be typical for an engine boosted to
    6 lb. per sq. in., with a normal timing at low boost and speeds
    below 2500 r.p.m.

    Tuossa on suunnilleen samat arvot kuin sun suunnitelmissa 6 psi ja 5 astetta myöhästystä.
     
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    Lieneekö ko. härpäkkeelle olla mitään tarvetta.. Ahtimen nopeus ja paineentuotto kuitenkin suorassa suhteessa moottorin käyntinopeuteen. Eli kun kaasujalka nousee ylös, niin paine laskee heti muutenkin.

    Väri on POR-15 Chrysler Turquoise:)
     
  3. Toihan on ahtimen suojavaruste, jos sattuu takapotku. Normaalisti aina kiinni. Tässä esim. sen tarpeellisuudesta:

    https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/blower-backfire-valve.343932/
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pop-off tai mikä lie venttiili keskusteltiin tässä topiksissa jossakin vaiheessa läpi. Varmasti hihna antaa periksi, kun imusarjan noin 50 asteinen 1,5 bar paineinen polttoaineella jatkettu ilma syttyy ja muuttuu hetkeksi liki tuhat asteiseksi ja paine sen mukaisesti ylöspäin.

    Turbossa ei ole remmiä. Silti dumppi kuulostaa aukeavan kun imusarjassa poksahtaa. Siellähän ahdin saisi ihan vapaasti pyörähdellä hetkisen takaperin...
     
  5. Juu, ollaanhan tästä keskusteltu. Minusta tuo Moss Motorsin tehdasasennus antaa vain näkökulmaa sen tarpeellisuudesta. Tuskin ne on sitä vain koristeeksi asentanut. Heidän paketissa on myös moniurahuhna, joka antaa varmasti hiukan anteeksi verrattuna hammashihnaan.

    Sinällään tuommoinen pop off valve/backfire valve/sneeze valve on muuten aika menneen maailman tekniikkaa. Nykyään ei sitä bensaa syötetä ahtimen läpi, niin pääse syntymään niin isoa räjähdystä. Ja muutenkin tuo säätötekniikka on tarkempaa.

    Niin siitä tarpeellisuudesta vielä, niin kyllä semmoisia näkyy todella usein roots+kaasari virijutuissa.
     
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Mullahan oli suunnitelmana viedä vaihteisto rempattavaksi kylmänä reistailevan 1-2 vaihdon vuoksi, mutta suunnitelmat on vähän muuttunut, kun tuota rahnaa palaa parhaillaan pirttiremppaankin.

    Otin laatikosta ö-pohjan irti ja siellä olikin vähän sellaista omituista mutaa, ihan kuin öljy olis jotenkin saveentunut. Saattaa olla ulkopuolista kontaminaatioita tai sitten jotain muuta.
    Metallia sieltä ei tullut vastaan. Voisiko pantojen tai kytkimien kitkapinnoista sellaista syntyä?

    No yhden virheen ainakin tein kesällä -17, kun vaihdoin alkuperäisen verkkosuotimen tilalle Dacron-suodattimen, niin olisi pitänyt vaihtaa myös syvempään öljypohjaan. Ehkä se on osasyy tuon muljun syntymiselle.

    [​IMG]

    Eli ajatus olisi nyt sellainen että vaihdan uuteen suotimeen ja uudemman mallin syvempään öljypohjaan.
    Ajattelin myös jonkin sortin shift-kitin asennusta lootan eliniän pidentämiseksi.
    Vaihteisto ei luista eikä oireile muulla tavalla kuin kylmänä ei tahdo vaihtaa kakkoselle millään.

    Kun nuo shift-kitit tahtoo olla tarkoitettu -62 ja eteenpäin, lieneekö mitään ongelmaa asentaa -61 mallin lootaan? Vai onko noissa vaan virheellisesti ilmoitettu tuo 62->. 60 kuitenkin tuli alumiinikuoriset.

    Tälläistä ajattelin:
    https://static.summitracing.com/global/images/instructions/BMM-10228.pdf
     
  7. Gary Grand tykkää tästä.
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Sopii uudempi pohja. Erona ainostaan se, että uudemmassa on yksi ylimääräinen pultin reikä.
    Tuo ylemmän kuvan setti on siihen valurautakuoriseen.

    Sellanen erohan noissa on 60-61 ja 62 ->, että siihen lisättiin tietysti parkkilukko joka mun lootasta uupuu.
     
  9. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    62 tuli alumiinikuorinen 727.
    Noista rautalootista minulla ei ole niin tietoa.
    Vaivat viittaisi kypsään etupantaan. Tai/sekä säätö pielessä.
    Kitkamateriaali on öljyfilsussa.
    Irti auki ja huolto. 904 ja 727 on helppoja rempata.
     
  10. Onkos se tämmöinen:

    https://www.allpar.com/mopar/torqueflite.html

    "The first variant of the A-488 was the A-904 (“TorqueFlite 6”), used with the slant six engine in some of the 1960 cars. Scaled down, in an aluminum case, it also had dual pumps, until after the 1965 model-year."

    Eli Slantin perässä olikin jo A-904 ja muiden perässä vielä valurauta-Torqueflite noina vuosina? Onko se öljypoja sitten muodoltaan 904 vai 727?
     
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    904
     
  12. Sitten se varmaan on toi 904:n varhaisversio. Ehkäpä siihen sitten sopii ne uudemmat shif kititkin?
     
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    Totta. Ei viitsi nähdä vaivaa tunkee sitä takasin autoon tollasena.
    Täytyypi tilailla rebuild-kitti...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Ja itse asiassa mulla on nurkissa yksi Jeepin RE42-laatikko.
    Siinähän on sama pannu kuin A904 lootassa!
     
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Onnekseni olen pienoinen hamsteri, mitä tulee myös vanhoihin osiin..
    Toissa kesänä jumppasin Jeeppiin toisen laatikon ja vanha jäi nurkkiin pyörimään.

    Ei tarvi muuta kuin hitsata öljyntyhjennysproppu ja se on siinä. Jopa magneetti löytyy tästä pohjasta. Säästin siis taas yhden viiskymppiä!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Gary Grand, LPV, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Se on hyvä. Siellä on luultavasti jokin adapteri filsun ja venttiilikoneiston välissä syvemmän pohjan takia.
    Näin on ainakin 904 valupohjassa.
    Trans go tf2 kitti samalla.
     
    Gary Grand, Make500 ja dart -66 tykkäävät tästä.
  17. Joskus ongelmat ratkeaa kuin ihan itsestään, kun niitä hämmentään.:cool:
     
    Make500 tykkää tästä.
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo, täytyy vielä tutkia sitä Jeeppilootaa. Siinä saattaa olla kyllä paksumpi venttiilikoneistokin, kun siinä on kaikenlaisia solenoideja ym..
     

Kerro tästä muillekin!