1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Mopar touhuissa on ihan aiheellista hamstrata. Vähemmän tuota mopar rytää pyörii markkinoilla kuin vaninpöytää.
     
  2. Make500

    Make500 Gearhead

  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    http://www.transgo.com/2020-TransGo-Catalog_ENLR.pdf
    Sivulla viisi on 904:n sarjat. Kaikki muut, paitsi se sarja, joka muuttaa manuaalitoimiseksi, on mainittu kelvollisiksi 60-

    Mua jänskätti moisen tf2:n asennus. En ollut ikinä ennen purkanut moista laatikkoa kokonaan saatikka että olisin tommosta sorvia ja poraa tarvinnutta shiftkittiä asennellut. Mut niin vaan tuli toimiva laatikko. Kaikki valintatehtävät asennuksessa tein kulkien kultaista keskitietä. Eli jos joku reikä piti porata kokoon väliltä 1-2, niin otin 1,5 valinnan.
     
    Seevu ja Make500 tykkäävät tästä.
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitti linkistä!

    Oon rempannu joskus 727-, TH200-R4-, TH350- ja C6 - laatikot. Ja kaikki ovat toimineet moitteettomasti sen jälkeen. Tärkeintä on vain pitää lasisilmät nenällä ja tehtaan manuaali on yleensä ehdoton apuväline. Rauhassa kun tekee niin hyvä tulee!
     
    Holley ja Seevu tykkäävät tästä.
  5. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Mä jätin sen pakkovaihteen tekemättä. Joissain levyissä reiät on valmiiks melko isot. Niissä en ujostellut.
    Kuulan jätin, koska vakioturbiini ja kaks kierrosta linjapainetta.
    Hyvin tarttui eikä tullut pintaryskä.
    Voimanlähteenä mieto 390 stroke pikkulohko.
    Ohjeisiin saa vähän keskittyä, koska kattaa monta variaatiota.
    Oikean vuoden korjausmanuaali on myös avuksi.
     
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Yllättäen tänään tulikin jo puhelu koneistamolta että moottori on valmis. Ja ehdin vieläpä noutaakin sen puoli tuntia ennen sulkemisaikaa.

    [​IMG]
     
    toyopet, Gary Grand, rekkamies ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Lohko on nyt värissä, kampura ja männät asennettuna. Nyt kun en ollut oikein ajoissa hereillä niin olen edelleen nokka-akselia vailla. Eli pääsiäisen pyhinä ei pääse heittämään ranttaliksi tallissa. Kuvittelin löytäväni omista varastoista riittävän hyväkuntoisen kepin, mutta toisin kävi.
    Hämeenlinnan South Westiltä olis löytyny nenukeppi mutta nostajia ei sitten mistään.
    Eli taasen tarvii tehdä tilaus rapakon taakse.

    [​IMG]
    Onneksi en ole ekaa kertaa pappia kyydissä ja tsekkailin vähän koneistamon jälkiä ennen kasaushommia. Nokkalaakeri oli onnistuttu reunastaan pistämään plänään. Tuon nyt sai viilattua, mutta silti ärsyttävä juttu.

    [​IMG]
    Muistin jopa viilata sen jakopään voitelu-uran #1 runkolaakeriin.

    [​IMG]
    Dutran kirjaa lukiessa vaivuin jo lähes vitutukseen, että nyt on männätkin asennettu väärinpäin. Dutran oppaassa todetaan että sylinteriseinämien voitelureiät tulee olla nokka-akselia kohti.. Mutta tarkempi tutkiminen johti siihen, että kyse ei olekaan niin ennen vuotta -63 tehdyissä moottoreissa ja sain huokasta helpotuksesta.

    [​IMG]
    Männät koloissaan. Männänrengasvälejä viilasin ylimmistä renkaista hieman isommaksi.

    Sitten hieman nokkamietintää...

    Kuinkahan nuo 71-80 asteet on ilmoitettu tuossa Migueloksen viestissä?

    Kun Rokkiauto tarjoaa nokaksi tällaista:

    Lifter Type Solid
    Exhaust Duration at .050 inch Lift 202
    Intake Duration .050 Inch Lift 198
    Advertised Exhaust Duration 260
    Advertised Intake Duration 272
    Computer Controlled Compatible Yes
    Lobe Separation 109

    LSA:n puolesta tuo olis ahdettuun ihan ok. Ja isoja venoja ei ole tulossa kuitenkaan.
    Mutta silti noi ei täsmää yllä puhuttuun 71-80 nokkaan..
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Eipä siihen saa muuta vakionokkaa.
    Noi asteet sitä mille nousulle ne on ilmoitettu.
    Siinä ero. Luulisin.
     
  9. Minä silloin sujuvasti kopsasin Amerikan foorumia vain..Slant Six Racing Manualissa tuosta kerrotaan näin:

    The best production cam available for the slant six engines was used in the 1971-1977 engines.
    This cam (PN 3512639) has a 244 degree duration, 26 degree overlap and a lift of .406" on the intake and .414" on the exhaust. The valve lash of this cam should be .010" on the intake and .020" on the exhaust. Both of these settings are hot.

    In 1960 Plymouth introduced the Hyper-pak 6 which used a more radical cam (PN 2205620).
    This cam has a duration of 276-268-44 degrees and a lift of .430".

    This camshaft is no longer available from Chrysler but can be purchased from Melling Tool Co., P.O. Box 37, Jackson, MI 49204. Their part no. is RPD-3.
     
  10. Make500

    Make500 Gearhead

  11. Make500

    Make500 Gearhead

    Ja eipä taida hirveesti parempaa vaihtoehtoa olla nokalle kuin tuo vakionokka. Kun ottaa huomioon sen että perävälläriin ei tulla koskemaan, eikä myöskään turbiiniin.
     
  12. 3964

    3964 2nd gear

    Summitilla comp cams ja howards neniä 0.475 nostoon asti 220° 0.050
     
  13. Niinhän sitä tässä vaiheessa vielä vakuutellaan..;)
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Siis joo... Neniä saa Howardilta, Compilta, Ersonilta jne. jne.

    MUTTA...

    Johonkin täytyy joskus vetää joku raja kuitenkin:D
    Olen omistanut "nopeitakin" autoja. On stroukkereita ja isolohkoja ym. ollut, eikä vauhdinnälkä ikinä tyydyty...

    Tässä tavoitteena ehkä enemmän tehdä autosta sellainen, kuin vaihtoehtotodellisuudessa olisi saattanut Chryslerin insinjööri sen suunnitella. Eli ajettavissa oleva, mukava ja ehkä kulutukseltaan vuotavan vessanpöntön vastakohta.

    Jos ottaa kannen virtausominaisuudet huomioon niin mitään kovin radikaalia en kyllä etsi.
    Kanteen jaksan tehdä imu- ja pakosarjojen kohdistuksen. Sen verran laiskottaa että porttaamaan en ala.

    Ehkä tuo Comp Camsin 252/252 0.435" vois olla, ehkä ei:D:D

    https://www.onallcylinders.com/2013...tuning-and-upgrading-for-maximum-performance/

    "Camshaft Selection
    A supercharger can overcome inadequacies in a stock cam up to about 4,500-5,000 rpm. You will typically find that performance with a blower will not be significantly enhanced below these speeds with a cam change. However for optimum performance at higher rpms, a more aggressive camshaft will provide substantial power increases."
     
    Muokattu: 7.4.2020
  15. Mopar Performancella oli joskus nokka, joka oli kuin tuo vakionokka, mutta hiukan enemmän nostoa. Se olisi muuten hyvä vaihtoehto tuolle vakiolle, mutta kun sitä ei tehdä enää..Ei kannata alkaa liioitellee ahdetun nokka-akselissa. Se tiedettiin jo 60-luvulla (Sama Sports Car -kirja):

    Camshafts
    It is not essential to make any changes from the standard valve timing when modest boosts are used. When a change in camshaft is made it is customary to reduce valve overlap to reduce fuel losses down the exhaust pipe.
     
  16. Tuosta Slantin vakinokasta vielä. Tuossa Mellingin luettelossa lukee noissa asteissa, että ne on: SAE Specs@

    Täällä kerrotaan siitä:

    That is why many years ago, .006-inch of valve lift was decided upon as an SAE standard for measure.

    Tuo välys on pienempi kuin venttiilinvälys, joten ei kumma, jos 244 asteinen nokka onkin 271 asteinen..
     
  17. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Noi mp nokat on mennyttä aikaa ei saatavilla nykyisin.
    Hyvin vastais vakionokka op.n
    Taivoitteita. Ei jousitouhuja eikä ohjurin koneistuksia.
     
    Make500 tykkää tästä.
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Melling tilattu rokkiautosta. Eli nokkakeskustelu oli siinä:D
     
    Seevu, Gary Grand, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!