1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Se rupesikin käymään tylsäksi..:p

    Kun olet joskus suunnitellut airboxia. Niin onko sulla ollut siihen joku tarkempi suunnitelma?

    Tässä on vanha Hilmanin (Chrysler sekin..:D) airbox ajalta miekka ja kirves:

    [​IMG]
    Ja tässä taas on tieteellisesti tutkittu joku ralliauton boksi:

    [​IMG]

    Jotkut tötteröt sinne on hyvä laittaa. Ne alkuperäiset on aika pitkän oloiset. Jotkut tämmöiset lyhyemmät?

    [​IMG]

    Nämä kuvat vaan virikkeeeksi..
     
    Make500 tykkää tästä.
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    Juuri tästä keskusteltiin kaverien kanssa. Tila on hieman ahdas, mutta tosiaan jotkut tötsät kannattaa jättää. Ehkä saan lyhennettyä nykyiset, tai sitten hommaan toiset. Mutta en oikein pysty ennen suunnittelemaan, kun kone on paikoillaan..
     
  3. nonfokusmedia

    nonfokusmedia 1st gear

    Oregongrindcamsilta sai 189 dollarilla ihan mitkä asteet tykkäsi plus 12 uutta nostajaa tehtynä uuteen aihioon, jossa ei o nokkaratas puoliksi paksaksi sorvattu. Luultavasti tekivät vakiosta axelista, koska piti 2+2 milliä rouhittuun kansitasoon palauttaa takaisin vakiomittaiset tikut. Vanhaan (niiden) aihioon olis ollu satasen halvempi.

    Kannesta. Ainakin myöhempien vuosien pienitulppaisessa kannessa on sen verran kamala ohjuripahka erityisesti pakopuolella, että kun nyt slantista lähtee jo yli 100 hp, niin kannattaisikohan ne kuitenkin pirrata pois? Ja samalla laittaa pakoseetit semmoiseksi, ettei tartte sitä venttiilinsuoja-ainetta. Kävi kerran niin, että venttiili rupesi kantamaan upottuaan kanteen 2-3mm ja otti lautasen takapinnasta valussa olevaan pahkaan...

    Kiitoskiitos, uusi foorumilla, kun näppihäiriön tuloksena paksoin salasanan. Ylläpito ei vastaa, eikä edes fiikusmedian toimari, jolle sillekin on viesti lähetetty.

    Oregonin nokalla oon koitellut 6000rpm rajoittajaa...
     
  4. Free Technicsilla on erilaisia tötteroitä. Vaikka muuten heidän hinnat on kauniisti sanoen korkeita, niin nämä tötteröt on ihan jees hinnoissa. Sun tapauksessa esim. tuollaiset kakkoslaadun billettötteröt voisi mennä ihan mukavasti.

    http://freetechnics.fi/polttoainepuoli/imutorvet.html
     
  5. nonfokusmedia

    nonfokusmedia 1st gear

    Slantti tykkää kauheasti sekventiaalisesta ruiskutuksesta. Vaikka nokkakeppia on 236/230 (aikusten asteita 0,050 välyksellä) jolla tyhjäkäynti alle tonnin on pikkuisen röpelöä, niin kun vaihtaa Maxxeussa moodin "synkronoitu sekventiaalinen" niin heti 1500rpm lämmettyään vetää RE85 aineella oikein nätisti ja kaikki kaupunkiajoa myöten on tosi sivistyneen oloista.

    Tallilla on Chiltonin manuaalin väliin tallennettu joku vanha printti slantin nokista. Vakiossa nokassa on 0,050 asteita suunnilleen 180. Jokainen kymmenen astetta antanee semmosen 500 rpm tehoaluetta ylöspäin...
     
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Heads Up!

    Pääsiäisen pyhinä onkin ollut mukavasti aikaa puuhata tallin puolella ja työstää mm. kantta.
    Lähtökohta siis kaveriltani hommattu uudempi pikkutulppakansi ja valitsin sen koska siihen on tehty koneistamossa plaanaus ja seetityöt sekä ajettu tämän jälkeen vain muutamia kilometrejä. Ko. moottori jäi seisomaan voimakkaan ohivuodon vuoksi ja sen myös huomasi erittäin ryönäisistä imuventtiileistä.


    Mitään Race-porttausta ei ollutkaan tarkoitus tehdä, mutta yritin sentään jotain...

    [​IMG]
    Tiivistekohdistus kertoo että pakopuolelta varsinkin saa ottaa pois tavaraa jonkin verran. Ilmeisen ohuet seinämät näissä on, niin pyrin olemaan melko konservatiivinen.

    [​IMG]
    Pakopuolet sai muutenkin vähän isomman käsittelyn. Ohjuripahkaa en kokonaan poistanut, mutta madalsin ja pyöristelin sitä kyllä melkoisesti ohjureiän juuresta.

    [​IMG]
    Imupuolelta loivensin vain teräviä reunoja pois kohdistaen kanavat paremmin seetiin. Pakopuolelta lähti enemmänkin matskua pois.


    [​IMG]
    Venttiileistä hioin sen harjanteen pois seetipinnan reunasta. Lopuksi kevyt läppäys.

    [​IMG]
    Kansi kasaan ja maalia taas päälle.


    Nokka-akseli on matkalla jossain ja hauskasti tulee kahdessa paketissa, joissa toisessa on ainoastaan yksinäinen nostaja:D

    Pari viikkoa sitten tilatut laatikon korjausosat pyörivät Saksassa muutaman päivän ja jumittavat tällä hetkellä Tampereella. Muutama päivä on tuntunut tulevan toimitusaikoihin lykkäystä tämän pandemian vuoksi...
     
    rekkamies ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Ai tätä se tarkoittaa "imu- ja pakosarjojen kohdistus." Nyt sitten pakokaasu pomppaa Dutran sarjaan ilman rappusta..
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo, se mitä kuvittelin tekeväni parissa tunnissa, veikin 20 tuntia:rotfl::rotfl:
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. nonfokusmedia

    nonfokusmedia 1st gear

    Varmasti käytettyjen tuntien väärti. Vaikeimman kautta kun tekee, niin Fordin venttiileissä on ohuemmat varret ja saa hyvän syyn laittaa ohjurit uusiksi. Pronssiohjurit ja rosteriventtiilit ja slantin kansi. Yksi ei sovi joukkoon. Noi piti pakosten osalta hoonata väljiksi ja vahtaa tiukat jouset ennen kuin mäntään osumiset loppuivat.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Make500 tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ...tarpeeksi monta kertaa kun kokeili, niin aukeni se tämä tuttu ja turvallinen tunnuskin taas.
     
    isalmela, MJF ja Make500 tykkäävät tästä.
  11. Nyt sä olet kahden tunnuksen loukossa..

    Mut joo, tulipas mieleen, että kun pakoputkea rakentaa, niin on pärinäpoikien pörinäpöntöille olemassa kustannustehokas ammattikäyttöön suunniteltu vaihtoehto ;)

    [​IMG]
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on ollut Dutran setin kanssa vakionokka, Mopar Perffin ”268” ja nyt hiomosta joku suunnilleen ”300” asteinen. Kahdella ekalla noista ehdin kokeilla pakoputkistoja tarpeeksi. Ihan alkuaikoina oli 3+3 erillisputket yksillä pöntöillä ja ulostulot ennen takapyörää. Älytön mökä, ei kun pajalle. Sitten oli yksi putki taakse ja yksi vaimennin. Resonanssi toimitti meteliä just matka-ajon kierroksilla. Ei kiva. Nyt on hyvin suurikokoinen 2,5” vaimennin normipaikassa ja just ennen loppua ”läpinäkyvä” resonaattori ja jopa musaa voi kuunnella, nyt kun Dartissani on Spotify ja kaikkea muuta digiajan hömpötystä. Slantissahan käyntiääni muuttuu hyvällä putkella ihan nätiksi 3000 rpm yläpuolella.
     
  13. Reilu vuosi sitten oli tämmöisiä pohdintoja:

    Mutta mutta..En ainakaan itse tuolloin miettinyt ahtopaineen vaikutusta. Aloin asiaa miettii eilen, kun selailin kirjaa Supercharging, Turbocharging and Nitrous Oxide Performance (Motorbooks Workshop), jossa tulpista kerrottiin näin:

    [​IMG]

    Tuo Paxtonin suositus voi olla ihan hyvä.

    Tässä on jostain vanhemmasta NGK:n ohjeesta:

    Unfortunately, this increase in performance can sometimes come at a cost. Many owners are unaware that whenever you select different cylinder heads or whenever you add a turbo, blower or Nitrous kit, a different spark plug will be needed. The added cylinder pressure that is present whenever you raise the compression ratio requires:

    1) a colder heat range spark plug,
    2) a smaller gap to prevent extinguishing of the spark.

    Selecting the Right Spark Plug
    A good rule of thumb to follow is for every 75-100 hp you add, you should go one step colder on the spark plug's heat range. Since the added horsepower brings added combustion chamber heat, the colder spark plug will remove that extra heat and help prevent detonation and or/pre-ignition.

    Many performance applications will require an adjustment to the gap size. For example, a Mustang 5.0 uses a .054" gap from the factory, but this gap is too big for nitrous equipped cars and the spark will be blown out. Conversely, closing the gap down to .035" like many nitrous suppliers recommend may be too small for off-nitrous use and the car will ping from detonation. A good compromise seems to be around .040"-.045". This seems to work well for both on-track and street use.
     
    Make500 tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tulppa-asia riippuu vähän siitäkin, kuinka pitkiä poleksimisia värkillä suorittaa. Jos ne on semmosia enintään viidentoista sekunnin pyrähdyksiä ja enin ajo ruuhkassa matelua, niin vakiotulpat on varma valinta.
     
    Make500 tykkää tästä.
  15. Lähinnä meinasin tuota kärkiväliä, että vaikka on HEI-sytkä, niin ei välttämättä kannata kasvattaa kärkiväliä alkuperäisestä 0.035:sta suuremmaksi, ellei laita iridium- tai platinatulppia.
     
    Make500 tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu ja on syytä arvioida se sytkäosasto kokonaisena muutenkin. Ahtopaineilla mikä sun sattuu vanha etuvastuspuola ei jaksa välttämättä ohjata kipunaa kärkiväliin jos minnekään. Pienellä kärkivälillä toki toimii vähän paremmin. Etuvastussytkässä kipinän teho isoilla kierroksilla on olennaisesti pienempi kun puola ei ehdi varata.

    Jokos tähän tuli HEI-konversio? Se voisi olla passelimpi.
     
    Make500 tykkää tästä.
  17. Make500 tykkää tästä.
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Hyvä! Otetaan huomioon tämä.

    HEI-konversio on tehty ja puolana Flamethrower II
     
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    Tänään saapui laatikkoon master- ja shift kit. Kolme päivää makasivat Kölnissä nuo.
    Nenäkeppi on tänään saapunut Vantaalle ja tiedä vaikka huomenna olisi jo kotona..
    Mutta moottori nyt ensin kasaan ja koitetaan sitten laittaa laatikko atomeiksi.
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. Make500

    Make500 Gearhead

    [​IMG]
     
    rekkamies, jukka1, FuryIII '71 ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!