1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sehän näyttää ihan tehtaalta tuommosena lähteneenä :pinup:
     
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    Vähän maalia vielä sinne sun tänne. Öljypumppu, laturi, virranjakaja ja kaikkea muuta pientä niin pääseekin kohta vaihdetoosan kimppuun.

    [​IMG]
     
    rekkamies, Chevy ´53, FuryIII '71 ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Make500 tykkää tästä.
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Vaijerlootan vb liene hiukan erilainen. Muuten on hyvä opas.
     
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Juu, oon tota vilkassut joskus. Mutta löytyy kyllä -60 ja -61 Shop Manuaalitkin.

    Ja parkkilukko puuttuu kokonaan.
     
  6. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Kertakikkiaan hieno moottori...
     
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

     
  8. Sattumalta kuukkeli tarjosi Chrysler TorqueFlite A-904 & A-727: How to Rebuild kirjaa, jota jäin selailee. Siellä oli sivulla 162 semmoinen adabteri:

    [​IMG]
     
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Täytyykin pistää tuollainen tilaukseen. Siellä RE42-lootassa oli filtteri suoraan vb:ssä kiinni.

    Muutaman päivän "levännyt" tallin puolelta, mutta kaipa sinne viimeistään huomenna mennään vähän jatkamaan.

    Haluasin jatkaa "tehdashengessä" ja ajattelin jo piiitkälle eteenpäin, miltä tuleva konttori voisi näyttää. Ilmanputsaria ym. ym. ei tietenkään edelleenkään ole, mutta jotkut slantithan on tarroitettu tähän tapaan ilmanputsarista:

    [​IMG]

    Ja:
    [​IMG]

    Siispä:

    [​IMG]

    SUPERKIITOS eräälle TeippiMestarille naapurissa!!!
     
    esmi, Gary Grand, atobee ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Aika hienot tarrat :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Minkälaisen ilmanpuhdistapurnukan olet ajatellut laittaa. Aikoinaan ehdottelin tällaista Jaguar XJ6:n pönttöä, josta silloin ainakin puolittain innostuit:

    [​IMG]

    Ebayssa on myös Jaguar XJS:n pönttö, joka voisi sopia sun tyyliin:

    [​IMG]

    Kyllä noihin sun tarrat istuu..
     
    Make500 tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Minkämoinen huohotussysteemi ahdinslanttiin tulee? Originaalissa kokoonpanossa taisi olla se auton alle kaiken laskeva putki ilman mitään moottoriin imevää. Paineistettu moottori puhaltaa ohi enemmän kuin vapari.
     
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    PCV-järjestelmä tulee, hyödyntäen ahtimen omaa venttiiliä
     
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Early-hemien tuplakaasariputsarit olis hienoja, tosin vaikeita ehkä löytää tai maksaa hunajaa. Mutta tää olis sen jälkeen ykkössuosikki, jos en lähialueelta mitään löydä
     
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Käväisin kuitenkin tallissa ja laskin koneen keulille. Vaikka onkin hieman perse edellä puuhun menoa, kun loota olis helpompi ollut laittaa eka. Mutta tarvitsen moottoripukin lootaremppaa helpottamaan..

    [​IMG]
     
    Aake-cc, rekkamies, esmi ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Huh huh, että se on hieno..Mä ainakin pidän tuollaisesta oem-tyylistä.

    Se korkin hengitys menee sitten ilmanpuhdistajaan samalla tavalla kuin yläpuolen sinisessä slantissa?

    Sopivan kokoisten ja tyylisten peltisten pönttöjen löytäminen on kyllä haasteellista. Jostain vanhasta traktorista tai muusta työkoneesta sellasta voi katella myös.

    Mut joo, oletkos pohdiskellut bensapuolen toteutusta myös?
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Riittääkö alkuperäinen jäähdytin?
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    High luxuksessa on tuommoinen pyöreä pönttö:
    https://photos.app.goo.gl/vhAaeKLg66RvNNUE9

    Tuo saattaa olla jopa täysin joutilas, pojan varaosaraadossa kiinni, siinä ei enää hirveästi mitään muuta olekaan.
     
  19. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mahtava mötikkä tuo kone!
    Ja tarrapuolella on onnistuttu.:)
     
  20. Mä hiukan täsmennän kysymystäni..

    Jos hiukan katsellaan Slantin bensapumpun speksejä:

    Chrysler 225 3.7L Slant 6 New Mechanical Fuel Pump

    Mechanical Fuel Pump - Slant 6 Chrysler Engines
    Style Factory Replacement
    Inlet Port Threaded
    Gasket Included Yes
    Maximum Free Flow Rate (GPH) 30 @ 1800 RPM
    Outlet Port Hose Connection
    Maximum Pressure Rate (psi) 5.5
    Minimum Pressure Rate (psi) 4
    New factory style replacement ]fuel pump. These pumps were factory fitted to many appilcations and ideal for retaining that factory look


    Toi vastannee varmaan aika hyvin todellisuutta. Joissain nettikeskusteluissa tarjotaan hiukan korkeampaakin painetta.

    Sen sijaan Weberit ei paineesta tykkää. Minusta asian kuvailee hyvin Tuning the MGB 4-cylinder engine kirjan teksti:

    Weber DCOE carburetors require a fuel pump that can provide a high volume of fuel at a
    low pressure. The fuel pressure should be regulated to no higher than 3 PSI at low engine
    speeds and between 1.5 and 2.5 PSI at high engine speeds. Too high a fuel pressure will
    force fuel past the float valve, causing a rich fuel / air mixture and erratic running.


    Redlinen ohjeet on hyvin samankaltaiset:

    4. Always check your factory fuel system. The REDLINE only requires 2.5 to 3 Lbs. of fuel pressure. Many newer systems use higher fuel pressures. You will need to add a fuel pressure regulator to these systems.

    Ja samaa kertoo Weber carburetor troubleshooting guide:

    G. Test the fuel pressure output with a fuel pressure gauge. If the fuel pressure
    exceeds 3.5 psi, install a fuel pressure regulator.


    Nämä tarkat arvot hiukan vaihtelee lähteestä Weber taisi antaa 0,2-0,3 bar ja Freetechnics 0.15-0.20 bar. Mutta joka tapauksessa tuo alkuperäinen pumppu tuppaa puskemaan sitä ehkä hiukan liikaa.

    Sitten toinen kysymys on tuo alkuperäisen pumpun tuotto. Tuleekohan se riittää alkuperäisellä mekaanisella?

    Jos sitä suhteuttaa vanhoihin ralli-Escortteihin:

    [​IMG]
    Eli niissä oli 2 kpl Bendixin suunnilleen saman verran tuottavia pumppuja rinnan kytkettynä:

    [​IMG]
    Näitä Bendix/Facetin pumppuja saa nykyäänkin, taikka niiden kopiota IKH:sta jne. Tai sitten Aliexpressista:

    [​IMG]
    Noitahan oli aikoinaan käytössä jenkeissäkin sekä monessa eurooppalaisessa. Niihin voi lätkiä tarroja kylkeen, niin saa lisää nostalgiaa.

    Tai jos sähköpumppuja miettii, niin hinta-laatusuhde on kohdillaan myös SPECTRA PREMIUM SP1130 pumpussa, joka käytännössä sama pumppu kuin Carterin sähköpumppu. Sitä saa Rockautosta alle 30 taalan:

    [​IMG]
    Tuossa kyllä riittää tuotto.

    Noissa parissa vaihtoehdossa on se ero, että Bendixin pumppu on kalvopumppu ja sen voi tunkea vaikka konepellin alle näkyviin. Sen sijaan toi Spetra/Carter on rulla pumppu ja se vaatii olla lähellä bensatankkia.
     
    Muokattu: 26.4.2020

Kerro tästä muillekin!