1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Huimaa ja huimaa:oops:
    Luulen että riittää kun poistaa vaan tavaraa. Samalla saa siitä vielä inan matalamman.

    Kiitos tarjouksestasi! Taitaa olla vaan semmone reilu 120 mailia matkaa, jos Jari Puikkosen synnyinseudulla hääräilet?
    Kyllähän se varmaan kannattaa juu koneistaa, mutta pieni raakahionta täytyy kuitenkin tehdä jotta saan vähän asemoitua ja mitattua niitä linjauksia.

    Jostain pitäisi metsästää hihnapyörät ja kiristinsysteemit.
    Kaasuttimen hankkiminen olisi myös edessä ja taidan päätyä siihen Weber-vaakaimuun.
    Sille täytyy vielä valaa sitten oma imusarja, vähän tarkemmin viimeisteltynä koska tulee näkyville.
    Ja muitakin osia perkuleesti tarvittaisiin.

    Muutakin puutelistaa autossa olisi, jos sattuisi nurkissa jollain lojumaan :D:

    (Parts Interchange manualin mukaan sopivia)

    Bensatankki ( one year only :( ja uustuotanto kallis 500 usd. )
    2123641 31.75 - 20 gal

    Desoto '61
    Dodge '61 exc S.W.
    Plymouth '61 exc S. W.

    Lehtijouset taakse
    2,5 x 20 x 35 31.05

    Desoto '57 Firesweep
    Dodge '57
    Dodge '60 Dart
    Dodge '61 exc S.W.
    Dodge '62
    Dodge '63 exc 880 ser
    Lancer '61-62
    Dart '63-65
    Plymouth '57
    Plymouth '58-59 exc S.W.
    Plymouth '60
    Plymouth '61 exc S.W.
    Plymouth '62-63
    Valiant '60-65

    ( Ilmeisesti siis multa puuttuu vielä lehti molemmilta puolilta )

    Mitähän kokonaan uusien lehtien taonta maksaisi?

    Jousien puslat myös vaihtoon, sekä etupäässä varmaan tukivarsien puslat..

    Ja jos jollain on kokemusta hyvistä iskareista vanhaan lotjaan, niin saisi suositella.
    Ajattelin talven aikana nekin ehkä uusia, jos saan kaikkeen vaan valuutat kokoon..
    Että laitetaanko Konia vai Monroeta vai Kybiä.. Kaasua vai öljyä.. jne.
    Jos budjetti niille olisi vaikka max. 400€.
     
  2. jariha

    jariha Double Gearhead

    Kaasuiskarit tuli viimetalvena meijän sotoon ja johan lehtijousiauto parani.... myös parivuotta uudemmassa dartissa on kaasut ja jämäkät on, kauhian kallis on kyllä tankki? Äkkiähän sen kyllä muokkaa tuollanen tekijämies jostain vastaavasta mutta riippuu tietenni siitä mktä se aihio maksaa;) sotoon laitoin aspenintankin kun en halunnu et se näkyy autonlehtijousien alapuolella niiinku vanha vanintankki... uutta tankkia oli suhthelppo leipoo vaikka olikin ohutta peltiä?
     
    Make500 tykkää tästä.
  3. Make500 tykkää tästä.
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Minkä merkkistä iskari ostit?
    Joo, täytyy tuo vanha tankki jossain kohtaa repiä pois niin pääsee mittailemaan.
    Melkein täytyy etsiä vaan joku tankki joka sinne näpsästi sopisi.

    Saattaa sopiakin. Tosin ensisijaisesti etsin vaikka purkuauton kunnostettavaa täydellistä pakkaa.
    Jos sitten vaikka taotuttaisi niitä. Tilasinpa joskus jenkeistä kaverin farmari-Rambleriin uudet
    lehdet jotka säkitti vielä pahemmin mitä vanhat ja kuluneet:( Rahditus takaisin omaan piikkiin
    ei oikein innostanut..


    Tilanne on nyt hauskasti sellainen, että tuo Eaton-adapteri menee täysin uusiksi...

    Syitä tälle on parikin, joista toinen on se vajaatäyttö ja siitä johtuvat linjausongelmat.
    Toinen vielä suurempi syy on reiät jotka porasin siihen imusarjaan kiinnitystä varten.
    Käytin sapluunaa ja se olisi tietysti pitänyt kääntää ympäri.. :p:p :oops:

    Nyt mulla on siinä reiät aivan päin honkia ja ahdin sojottaa sivulle sillai hauskasti:D
    Enkä ajatellut alkaa täytehitsailemaan.
    Ja muutenkaan en ollut täysin tyytyväinen lopputulokseen joten uudelleen sulatukseen menee tämä.

    Lisäksi tuo silvottu 1-reikäinen imusarja oli kyllä täysin väärä lähtökohta tälle projektille...

    [​IMG]
    Palanen romualumiinia

    Lähtökohtana uuden tekemiselle on Super Sixin imusarjan etsiminen.
    Siinä on kuitenkin huomattavasti tukevampi alusta kiinnitykselle ja valmiiksi riittävät röörit.

    Uuden mallin teko alkaa sitten kun imusarja on löytynyt ja toteutus tulee olemaan todennäköisesti perinteinen hiekkavalu, ehkä....

    Edessä on kuitenkin vielä piiitkä talvi, joten eiköhän tässä vielä kerkee monenmoista.

    Eli WANTED: Super Six -imusarja!

    -Make
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Olisit laittanu kuvan asennuksesta ja tämän saatesanoiks...
    [​IMG]
     
    sleepercooler, Gary Grand, FuryIII '71 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Meillä -69 A-bodyssa KYB Gas-A-Justit ja olen ihan tyytyväinen, mielestäni ihan sopivan napakat ja tais jäädä maksamaan sen pari sataa rockautosta tilattuna, samaan rahaan olis suomesta saanut niitä kaikkein halvimpia Gabrieleja jotka oman kokemuksen mukaan aika jätettä
     
    dart -66 ja Make500 tykkäävät tästä.
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Gabriel,tule takaisin!:)
     
    Make500 tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tarttisko ahdinta tukea muualtakin kuin kaasarinlaipasta => seuraavaan valuun korvakko/laippa josta tukipylväs slantin etupäässä olevaan tehostajan pumpun kiinnityspisteeseen?
     
    Make500 tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Gabriel tulee takaisin - nyt Kansallisteatterissa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  10. jariha

    jariha Double Gearhead

    taitavat gabriel-merkkisiä olla? ainakin sotossa on, dartin iskarit vaihdoin jo 6vuotta sitten niin enää muista? ehkä kybit?
     
    Make500 tykkää tästä.
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    *
    Tuo väriyhdistelmähän on aivan mahtava ja sisuskin samaa sarjaa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    Taas etenee pikkuhiljaa tämä projekti, kun eräältä foorumilaiselta löytyi Super Sixin imusarja. Näitäkään ei kuitenkaan tunnu enää ihan puissa kasvavan.
    Uusi malli adapteriksikin on ollut jo vähän työn alla ja ehkä ensi viikon aikana valmis valettavaksi. Enemmän siitä siis myöhemmin.

    [​IMG]

    Jep, tarkoitus on tukea jostain ahtimen snoutin tienoilta.
     
    MJF, isalmela ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  13. Tuota Super Six -sarjaa varmaan pystyisi parantaa, jos jyrsii auki tuon kurkkujen välisen alueen. Toki silloin se on ikuisesti raiskattu..:(
     
  14. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Hieno projekti, ja hieno korimalli tämä. Jotenkin piirtynyt mieleen kun lapsena katseli Sääksjärvellä (Lempäälän kupeessa) tälläistä joka oli ajossa kesät -talvet. Hävisi johonkin 90-luvulle tultaessa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Juu en halua "parantaa" tätä. Ei tunnu enää puissa kasvavan muutenkaan nämä.
    Parempihan olisi sitten jo muutenkin liian hyvä:p.

    Kiitti! Neliovitolppia on joskus tullut vastaan, eli niitä Katsastus-malleja. Mutta oli tämä itselle ainakin ihan uusi ja freesi tuttavuus kun hankin.

    Mutta päivitelläämpä muuten hieman.
    Edelleen pikkuhiljaa paininut sen adapterihommelin kimpussa. Pikkuhiljaa tarkoittaa siis tunti tai joskus parikin iltaisin kun töiltä on ehtinyt.
    Hirveästi ei ole edennyt, mutta uusi malli on valmis.
    Valamaan en vielä pääse kun on päässyt hiekka vähän loppumaan ja muottilaatikko ei tullut tarpeeksi täyteen.
    Eli odottelen tässä siihen asti kunnes saan lisää tavaraa matkahuoltoon.

    [​IMG]
    Mallin tein filmivanerista ja polyesterikitistä. Tähän versioon tuli nyt hieman haettua valmiiksi
    paremmin oikeaa kaltevuuskulmaa. Kaasarin laippahan on aina vähän kallellaan kompensoimassa
    moottorin kallistusta taaksepäin.

    [​IMG]
    Sisältä se tulee näyttämään tältä. Tarkoitus on kiinnittää koko
    höskä pitkillä pulteilla tai pinnapulteilla. Ei siis mitään erillistä
    pientä laippaa ollenkaan. Siksi vahvistin sisäosia kanavien ympäriltä.

    [​IMG]
    Hitokseen paljon hiomista ja maalia päälle, jotta irtoaa muottihiekasta.

    [​IMG]
    Ahtain kohta pitäisi olla juurikin kanavissa imusarjaan. Ei mitään hajua, aiheuttaako tällainen
    muotoili jotain pahaa turbulenssia tms.
    Mutta mitä vastaavia projekteja maailmalta katsellut, ei ne kovin virtaviivaisilta kaikki ole
    vaikuttaneet.

    [​IMG]
    Tuunasin vielä uuden valulaatikonkin ihan tätä varten, mutta loppujen lopuksi en sitten saanut
    vielä valukuntoon kun loppui tuo tavara vähän kesken.
    Sain koko mallin piiloon, mutta pitäisi saada n.10-15 cm tavaraa koko homman päälle jotta
    se ei petä kun kuuma sula tekee tehtäviään.
    Perunajauho on toiminut tähän astisissa projekteissa irrotusaineena aina hienosti. (Pirkkaniksi:D)

    Mutta anyway, jatketaan taas jossain vaiheessa kun jaksetaan ja niin päin pois.

    Autokin on vielä liikennekäytössä. On pitänyt laittaa se jo seisontaan mutta olen ikään kuin unohtanut:confused:
    Lunta ainakin jo tänään tuprutteli ekan kerran meilläpäin.

    Tää mun keskustelu on muuten lähtenyt vähän sivuraiteelle auton rakennuksesta ja valuhommat sopisi
    varmaan paremmin johonkin toiseen foorumiin. Mutta kun ei nyt muutakaan oo tullut tehtyä niin mennään näillä..

    Ja edelleenkään mitään järkeähän tässä EI ole kun valmiita ja parempiakin palikoita saa kaupasta:D

     
    Gary Grand, MJF, Kalu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Annahan olla vaan valuhommien tässä samassa topikissa, kuitenkin kuuluvat tähän projektiin ja varmasti riittää muille ihmeteltävää :)
     
    ASaari, Make500, Naumasto ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Miten tämä design kiinnittyy supersix imusarjaan? Pitäiskö tilaa tehdä sisäpuolelle pultinrei'ille ja muttereille? Imusarjaan pinnapultit kaasuttimen laippaan ja tämä siihen päälle ja ittekseen aukipyörivät mutterit tämän sisäpuolelle.

    Vai oisko tulevan huollon kannalta kätevämpää jos saisi ahtimen adaptereineen imusarjasta irti niillä neljällä kaasarin laipan ruuvilla?

    [​IMG]
     
  18. stana

    stana 3rd gear

    Äkkisiltään näyttää olevan tavaraa sen verran aukkojen ympärillä, että saa koneistettua ruuveille ja muttereille paikat.
     
    Make500 tykkää tästä.
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    Juu, tarkoituksena on laittaa pitkät pinnapultit ja mutterit upotan ahtimen kiinnityspintaan.
    Eli läpi koko möykyn. Siksi siinä on paljon tavaraa reikien ympärillä.
    Jos olisin tehnyt vain laipan tuohon liitokseen, olisi mallin teko ollut huomattavasti vaikeampaa ja siitä olisi tullut useampi osainen.
     
    stana tykkää tästä.
  20. Make500

    Make500 Gearhead

    Askartelut imusarja-adapterin kanssa jatkuvat ja oikestaan etenevät ihan OK.
    Valuhommia tuli tänään suoritettua ja olen lopputulokseen kyllä tyytyväinen.

    [​IMG]
    Melkein valmis hiekkamuotti

    [​IMG]
    Sula hukku reikään sellaisella vauhdilla että ihan pelästyin tuliko taas vajaatäyttö..

    [​IMG]
    Sisämuotissa oli tukena kolme M8 kierretangon pätkää ja
    hyvin kesti...

    [​IMG]
    Kaikin puolin onnistui hyvin tämän kertainen valu ja pinnastakin tuli varsin hieno.
    Tässä vähän pyyhitty teräsharjalla. Imusarjan reiät kairataan auki myöhemmin.

    [​IMG]
    Isompi tasopintakin onnistui oikein hyvin. Viivaimella kun tarkistin niin vaikutti todella
    suoraltakin. Eli toivon mukaan pienellä koneistuksella max. 1 mm pois.

    [​IMG]
    Ja sisäpuolestakin tuli onnistunut. Ja aika vähän mitään purseitakaan jäi hiottavaksi.

    Eli tästä sitten eteenpäin erilaisilla koneistushommilla ja tarkoilla mittauksilla.
    Kaasarin valintakin on vielä edelleen vähän auki. Sillekin on tarkoitus valaa sopiva imusarja ahtimen perään.
     
    sleepercooler, NorthElite, 1purehell ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!