1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Miguelos tohon jo laittoikin mut vastaan kumminkin. Tuos kaasaris tyhjäkäyntipiiri vaikuttaa vielä aika pitkälle osakaasulla, sitä kannattaa rikastaa sen minkä järkevästi pystyy. Tätähän ei ilmeisesti kierrätetä kovin korkealle? Sisäkurkkujen vaihtaminen pienempiin vois kans auttaa tohon ongelmaa, onko vielä mukana tulleet 36mm paikallaan?
     
  2. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ja noihin tyhjäkäyntipuolen ilmasuuttimiin (miguelos ohje) voi kokeilla testimieles laittaa esim. 0.8mm hitsilangasta lenkit.
     
  3. Tuon kurkkujutun voi tehdä tässä tapauksessa myös epäsymmetrisestikin. Ja se saattaa olla myös ihan fiksu vetokin. Esim. tässä Corvarissa on päädytty vaihtamaan vain toinen kurkku pienemmäksi:

    " Final setup looks like this:
    PRIMARY SECONDARY
    CHOKE 32 36
    MAIN 160 180
    A/C 190 190
    E-TUBE F-2 F-2
    IDLE 55F9 60F9 "


    Tuolla edellisellä sivulla oli se Steven kaava, niin tässä tapauksessa näyttää toimivan täydellisesti:

    32*0,05=>1,6=>160
    36*0,05=>1,8=>180

    Tästä päästää sujuvasti vielä noihin seosputkiin, mitkä vaikuttanee myös. Kuten tuossa Corvairissa oli F2 seosputket, niin toinen suosikki näyttää olevan F11 näissä Volkkari ja Corvair jutuissa.

    Niiden toiminassa on eroa. Laitan tän saman kuvan, jonka laitoin joskus miljoona sivua sitten:

    [​IMG]
    Noita seosputkia on vielä paljon enemmän. Tässä hyvä kuva Ebaysta:

    [​IMG]
    Eikä siinäkään ole kaikki..

    Jos (ja kun?) kokeilee erilaisia seosputkia, niin ratkaisu löytynee silti tästä joukosta:

    [​IMG]
    Näistä on kuvausta tässä:

    F11. This is the most common tube that comes in IDF carbs. It’s large in diameter so there’s not a lot of room for fuel in the well. It has a lot of air holes in the side so a lot of air can be mixed with the fuel after the well is dry. As you stay in the throttle the fuel ratio will continue to get leaner as the RPMS go up and load is increased. This tube is a great tube for a daily driver and most applications.

    F2. This is one of my favorite tubes for racing. It usually doesn’t come in anything and you have to order them. It is a little bit smaller in size then the F11 tube, so again not a lot of fuel in the well. Just a hair more then the F11. It has fewer air holes in the side so it mixes less air as the RPMs and load rises. As far as air fuel ratio goes you will see it flat line or just slightly rise. This tube works great for race cars.

    F16. This tube is slightly bigger than the F11, so it has less fuel then the F11 in the well. It also has fewer air holes then the F2 so it will mix even less air as the RPMs and load rises. When you look at the fuel ratio it will actually get richer and richer as the RPMs and load goes up. I have yet to get these to work on a VW engine, even in an all out drag car. In theory they sound like the way to go, but in reality they get so rich the car just bogs. Now I have run four 48 IDAs on a hemi V8 and they worked great. Go figure.

    F7. This tube usually comes in an IDA carb. They are smaller in surface area than the other tubes I have mentioned. What that means is you get a lot of fuel at the hit. I find it’s too much fuel for most of the stuff I do. Some guys can get them to work, I can't. As far as the holes go in the side, they have about the same as an F11, so they get leaner as the RPMs and load rises.


    Freetechnicsin Escort-blogissa on myös vertailua F11:n ja F16:n välillä:

    Seosputket F11 lähtökohta. F11 seosputki on ennestään aika vieras, mutta hyvin tämä paketti tuntuu kiskovan sillä tärkeimmällä 2000-4000 alueella. Vähintään yhtä hyvin kun Dellortoilla. Lämpimämmillä keleillä testataan tähän se tavallisempi F16 putki jotta saadaan sen ja F11 putken erot kirkastumaan. Tähän pakettiin on suunnitelmissa kokeilla myös ihan täysin erilaista ajatusta seosputken paikalle, mutta katsotaan osuuko se tähän vuoteen vai seuraavaan. Haetaan ensin asiat kohdalleen peruspalikoilla ennen kuin testaillaan kummallisuuksia. EDIT. Nyt on kasattu testiä odottamaan F16 seosputkilla setti. Siinä kiinni aiemmassa F11 putkessa hyväksi havaitut suutinkoot. 115 ja 185 ilmat. Seosputkesta toiseen on helpoin aloittaa edellisen arvoilla, vaikka muutoksia suutinkokoihin voi tulla kun päästään näkemään seokset käytännössä. F16 seosputkilla on nyt ensimmäinen testilenkki takana. Vaikutelma on sen suuntainen että F11 on parempi alhaalla ja keskellä ja F16 on parempi ylhäällä. Selittää myös sen miksi lähes aina Kentin rallikoneessa on F16 käytössä. Rajapaikka on noin 3500 kierroksessa. Sen yläpuolella F16 on paremmin hereillä, ja vastaavasti rajan alapuolella F11 kiskoo tukevammin. Alhaalla tukevammin kaasua lisättäessa F16 on hiukan puhditon vaikka seos onkin optimissa, 0.90 lambdassa. Omaan katukäyttöön hylkäsin F16 putken heti. Ratapäiville sen voisi laittaa kiinni. Suutinkoot toimii käytännössä samat molemmille putkille, ja molemmat ovat selvästi käyttökelpoisia putkia Kentille. Tarkennellaan tunnelmia, mutta nyt voisi olla aika seuraavaksi laittaa E85 tankkiin. Kunhan saadaan bensat tankista ajettua loppuun.

    Mut joo, voi olla että nykyiset F16 putket on parhaat tai sitten ei. Sen verran mustaa magiikkaa tää on..

    Samoin kuin noissa kurkkujen koossa, niin seosputkissa voi pelata ristiin. Tässä yksi volkkariohje:

    I called Turbo City in CA and talked with their tuner about using a 45 DCOE on a 1904 turbo application with a FB-40. He recommended the following scenario for starters

    F2 emulsion tube w/ 135 main, 150 air correction

    F11 emulsion tube w/ 165 main, 200 air correction

    You are basically setting up one venturi to run the small end and the other to run the top end. Otherwise the carb is going to always be to rich on the bottom and perfect on the top, or vise-versa.


    Juu, nyt mä rauhotun..:rolleyes:
     
    Muokattu: 18.7.2020
  4. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    ^Mitä tolla eriparikurkkuisuudella haetaan tämmöses kaasaris? Vaiheittain aukeevas ymmärtäis, täs tapaukses kun on vielä ahdin sekaamassa niin voi olla muutenkin haastavaa saada säädöt kohdalleen.
     
  5. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Turbo hemmot oli todennu että toimii paremmin jos on kaasari-ahdin-imusarja kokoonpano.

    "You are basically setting up one venturi to run the small end and the other to run the top end.
    Otherwise the carb is going to always be to rich on the bottom and perfect on the top, or vise-versa."
     
  6. Oletko löytänyt tähän jotain lääkkeitä?

    Aiemmassa viestissä Turbo Cityn ohjeistussta tuolle Volkkarihepulle, niin jätin sen lopun silloin pois:

    He also told me the idle and main circuit fuel passages need to be enlarged to flow enough. They were origianlly designed to flow just enough fuel for one venturi per cylinder @ normal atmospheric pressure, not four cylinders on boost.

    (Vastaavasta bensakanavien suurentelusta on maininta TM:n 2-tahti ralli-Saab -jutussa).

    Mut joo, enpä ole tuosta operaatiosta sen enempää löytänyt tietoa.

    Sen sijaan tälläisestä vastaavasta modista löytyy tietoa. Eli lisää progressioreikiä. Fajsissa on kai 3 progressioreikää, kuten 152 Weber DCOE:ssa. Niin sinne on jotkut poraillut 1 tai 2 reikää lisää. Tässä Alfa-jutussa on ohjeita:

    [​IMG]
    Tuolla pitäisi saada just sitä tyhjäkäyntipiiriltä pääsuutinpiirille muutosta paremmaksi, mikä voisi sulla auttaa. Ehkä kannattaa ensin silti kokeilla jotain muuta.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    ...ja kahdenkymmenen Fajsin purun ja kasauksen jälkeen Make toteaa, että nyt saa kiinankopion porailu olla ja laittaa...
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Enpä ole FAJSsia purkanut vielä viittä saati kahtakymmentä kertaa:rotfl:
    Puuhaillut kaikkea muuta kylläkin, välillä jopa jotain autolle..
    Onhan tuota tehtävää vaikka kuinka ja teen sitä mukaa kuin vaan huvittaa. Tälle vuodelle ei ole enää mitään kiimaa katsastaa, ehkä puuhalapuilla vois jonkun viikonlopun kokeilla pelaako laatikko kuinka.
    Edelleen tekemättä ilmanpuhdistinta ja kaikkea pientä sinne tänne. Kaikki luukkujen tiivisteet puuttuu ym. ym.
    Pyöränkulmia tässä ajattelin seuraavaksi laittaa, kun sain keulan takaisin oikeaan korkoon ja konepellin saranatkin maalattua sekä luukun paikoilleen.


    [​IMG]
    Viimeinkin sain maalattua konepellin saranat. Nyt vituttaa toi alapuolelta musta pelti, joten kai siihenkin vielä joutuu valkoista ehkä ampumaan...

    [​IMG]

    En ole siis sitä kaasarihommaa sen paremmin miettinyt, koska tiedän että siihen voi jumahtaa ja pitkäksi aikaa. Eli perusasiat kuntoon ja viimeisetkin osat paikoilleen ensin.

     
    LPV, rekkamies, Seevu ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!