1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Melkein on selvitty vuoden vaihtumisesta ja tänään pääsinkin talliin jo varhain aamusta:)

    Jatkoin siis ilmanputsaajan tekoa ja siitä uupuu enää kaasariin yhdistävä silikoniletku.

    [​IMG]
    Hitsattuna kasaan ja putsarin huoltoa helpottamaan laitoin salvat kantta varten. Vähän kittiä päälle jos se vaikka hieman kaunistuisi. Tuohon pieneen putkeen liittyy kampikammion huohotusputki.
    Näin ollen nyt pitäisi olla toimiva PCV-järjestelmä.

    [​IMG]
    Vähän pohjaväriä kilikalista..

    [​IMG]
    Mustaa semi-glossia päälle. Luukun reunaan laitoin tiiviste-teippiä.

    [​IMG]
    Semmonen siitä nyt sattu sitte tulemaan.

    [​IMG]
    Kötöksen kruunaa kaverin valmistama hieno mittatilaustarra!

    [​IMG]
    Lattia olis siinä mallissa että nyt vaan odotellaan uutta mattoa. Katsotaan sitten minkälainen riepu sieltä tulee, että tarvitseeko jotain paksumpaa alle esim. jalkatiloihin.

    Semmosta tänään. Nyt siis odotellaan osia ja sillä välin jos jaksan, kaipaisi tavaratila ehostusta ja auton allakin sitä raapimista vähän olisi.

    -Make
     
    rekkamies, teippi-mikko, Visa ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Tuon toteamuksen haluan hautakiveeni..

    Nyt kun tuo valmis, maalattu ja teipattu, niin se on täydellinen..Kun saat sen silikonipätkän haettua, niin kerro vaikka videon avustukselta, miltä ne äänet nyt kuulostaa!
     
    tooke tykkää tästä.
  3. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Tää on makee, facesta bongasin niin pakko alkaa tätä seurailee täällä :cool:
     
  4. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Toi ahinsetti ja putsari on kyllä siisti nyt valmiina. Huvitin itteäni ajatuksella että katon konehuoneeseen ajatuksella "Jahans, vakio. Eiku mitä, Slantissa remminahin" ennenku vähä ajatuksella vilkuilee mitä siellä olikaa.:D
     
    tooke tykkää tästä.
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitoksia vaan kaikille. Tässähän ihan punastuu kohta...

    Välillä lueskellut kirjallisuutta ja yrittänyt sisäistää tuota DCOE-kaasutinta.
    Ja luulen siitä jopa pienen osan jo ymmärtäväni:rotfl:

    Kurkkasin kaasarista että siinä on nyt paikoillaan 55F8 tyhjäkäynnit, F16 emulsiot ja 145 pääsuuttimet.

    Päätellen siitä että tyhjäkäyntiruuvit on tällä hetkellä sen 4 1/2 kierrosta auki, tarvitsen hitosti suuremmat suuttimet tyhjäkäyntipuolelle.
    Ja villi veikkaus että hitosti suurempana kaikki muukin.
    Niitä kiihdytyssuuttimia mulla nyt on, mutta tekispä mieli ostaa joku kunnon setti noita muitakin.. Mutta ai hitsi että maksaa hunajaa. Luulisi että satasella sais kiinankaasariin kottikärryllisen ruuveja, mutta ei saakaan..

    Yksi asia mitä luulen tarvitsevani myös, on "zero bypass pump valve" joka estäisi kiihdytyspumpulta "vuodon" kohokammioon.

    Kunhan keräilin ajatuksiani...
     
  6. Tuota mä olen yrittänyt sanoa, että nyt siellä tommosen 2-litrasen nelipyttysen vaparin säädöt, niin se tarvii tosiaan kaikkea vähän suurempana.

    Tässä on muuten vielä yksi hyvä artikkeli:

    https://www.aircooled.net/vw-carburetors-jetting-102/

    Ja siinä kerrotaan siitä, että menee helposti sekaisin pääsuuttimet ja kiihdytyssuuttimet:

    Spitting/sputtering/cracking is an indication of being too LEAN. Now, what RPMs that it’s doing this tells you which jet you need to change! 2000 RPMs and lower, and you need to richen up your idle jet (go bigger). 2500-4000 RPMs and you need to richen up your main jet!

    Do NOT confuse accelerator pump adjustments with main jet adjustments! If the engine stumbles when you open the throttle, it could be a pump adjustment, but it could also mean a main jet change. Pay attention to STEADY throttle position when testing in these areas! It’s easy to confuse the two. If the main jet doesn’t solve it, try the pump. If it runs good at 3000-4000 rpms and stumbles elsewhere, your main is right and the problem is somewhere else. Try to do main jet testing from 1000 RPMs up to 4000 or so. This eliminates the accelerator pump issue from your testing!


    Mnyt sulla on ne pääsuuttimet on 145. Minusta kannattaisi kokeilla vaikka niitä 180 tai jotain sinne päin, mitä tollasessa ne monesti on.

    Kannattaa katella Alin kaupan tarjontaa. Esim. tässä tollaset pääsuuttimet:

    https://www.aliexpress.com/item/1119831255.html

    Toki helpoin tie on ainakin kokeilla porata ne vanhat ihan testimielessä.
     
  7. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Sisäkurkun koko kannattaa kattoo alueelle ennen suutinjumpan aloittamista, ei tarvi säädellä moneen kertaan jos tulee tarve muuttaa kurkkua. Tähän löytyy varmaan jostain laskukaavojakin, miguelos varmaan jaksaa kuukkeloida. Seosputken pääs on myös vaihdettava ilmasuutin, niitä kannattaa ottaa kans hyllyyn jos tilaat suuttimia.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mä kanssa olen kallistunut tuohon StP:n eristeeseen. Saitko jostain edullisemmin, kuin 99.9€/4.5m2? Aiotko tällätä muualle? Lattia(kin) on erittäin PROn näköinen!

    -Jake-
     
  9. Noihin IR-juttuihin on olemassa kaava jolla sen voi laskea. Eli:

    Throttle bore diameter: D = (.8 to .9) x (V x n)^.5
    Main venturi diameter: d = (.7 to .9) x D
    Where:
    D = Throttle bore diameter, mm
    d = Main venturi diameter, mm
    V = cylinder displacement, liters
    n = engine speed, RPM


    Mutta niitä ei voi käyttää tässä.

    Vanhassa Solexin ohjeessa on hiukan vastaavia kaavoja kaasuttimen koon valintaan:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Tuo kaava vaikuttaa vielä ihan järkevältä, jos jakaa sylinteritilavuuden kahdella, jos 2 kurkkuinen kaasutin.

    Samassa läpyskässä on ohjeistus ahdettuhin. Tällaista kaavaa en ole nähnyt missään muualla, mutta enpä kyllä siitä saa järkeviä tuloksia, vaikka hiukan kokeilee eri tavalla:

    [​IMG]

    Mutta siis siihen alkuperäiseen kurkkujuttuun, niin se 36 mm kurkku aika optimi 45 mm runkoon, kerroin 0,8 eli keskellä sitä 0,7-0,9 haarukkaa. Sama kuvana:

    [​IMG]
    No jos minulta kysytään, niin en lähtisi vaihtamaan ensimmäisenä niitä kurkkuja. Ainakin Volkkari draw thru turbomiehet on saanut toimii noilla 36 mm kurkuillakin. Toki sellaistakin ristiin virittämistä voi kokeilla, jossa toinen esim. 32 mm ja toinen 36 mm, kuten joskus linkkasin.

    Tässä on yksi 36 mm kurkuilla varustettu draw thru VW:

    The carb is a dcoe 45. I set the float level at 9mm.
    36 vents
    200 air correction
    45 pump
    55 f8 idle
    One 190 main and one 200
    Emulsion tubes f16
    Needle valve 200


    Näistä voi vihjeitä suuttimen kokoihin jne, mutta eihän ne tietenkään ihan oikeita ole.
     
    Muokattu: 7.1.2021
    Make500 tykkää tästä.
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Yks mikä kannattaa huomioida noissa postatuissa kaasarien setupeissa, on se, et se mikä toiselle on vitun hirvee, eikä ajais metriäkään, nypeltää, on voimattomuutta, yms, mut vetää kirkkaasti sit kierroksilla, on toiselle se vitun hyvä " tän kuuluu olla tämmönen".

    Subjektiivinen kokemus siis tuo säätökin.
     
    Make500 tykkää tästä.
  11. Tuo on täysin totta ja se, että mitä haetaan on toinen juttu. Halutaanko kivaa katukissaa vat kiukkuista raaseria. Joskus linkkasin tänne pätkän Freetechnicsin juttua Kentti-Escortin säädöstä, niin siibä kirjoittaja piti F11 seospitkia mukavampina kadulla kuin F16, jotka oli parempia radalla.
     
    Make500 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    79,90 / 4,5 m2 Motonetissä.. Tämä on siis sitä SILVER kamaa.
    GOLD maksaa sen 99,90 ja on aavistuksen paksumpaa.

    Ehkä sitä ovien sisään laitan, jos tulee jossain kohtaa tarve irrottaa ovipahveja.
     
    Seevu tykkää tästä.
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    Taidan etsiä jostain poraussarjan suuttimille nyt alkuun, jos niillä sais sitten haettua osviittaa. Tilailee sitten suutinta sen mukaan, jos sattuu reiät menemään jo ylisuuriksi.
     
  14. Kuulostaa ihan järkevältä. Ja saahan sen suuttimen tinattua umpeen ja sitten porattua uuden reiän.

    IKH:ssa on ainakin yksittäisenä tommonen 1.8 mm:

    https://www.ikh.fi/fi/metalliporantera-1-8mm-hss-sprint-din338-al60401801

    Minusta sen voisi kokeilun voisi aloittaa tolla.
     
  15. tourist-ace

    tourist-ace Gearhead

  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  17. Make500

    Make500 Gearhead

  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No mut ne on parempia kerta maksoki enemmän ;)
     
  19. Pelkäänpä, että toi sarja jää noitten pääsuuttimien porailun kannalta hiukan pieneksi.

    (toivottovasti en järkyttänyt ketään..:eek:)
     
  20. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

Kerro tästä muillekin!