1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. esmi

    esmi Gearhead

    Ehkä!, punaisetliekit keulaan?!!
     
  2. Olen unohtanut kehua tota sun valukappaletta.. Sopii kyllä.

    Joko se matto on saapunut? Se tuli mieleen, kun katselin TM:n jutussa Chrysler Turbine Carin sisustaa ja sitä heittoa erillispenkeistä:

    [​IMG]
     
    rekkamies ja kerkko tykkäävät tästä.
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo matto tuli ja on paikallaan.. Aluksi kyllä sapetti ihan helvetisti kun se ei ollut sitä mitä luulin.
    Mutta sitten pienen kuuklettelun jälkeen selvisi, että sellaisia ne alunperin on vissiin tehtaaltakin olleet.
    Ai millaisia?

    [​IMG]
    Sen sijaan että matto olisi ollut muottiin tehty, on sen muodot tehty ompelemalla. Lisäksi siitä puuttui tuollainen pala keskeltä. Olin kyllä vähän kyrpiintynyt, mutta ajattellin että sinne se hukkuu soffan alle. Peitin vain tuon raon gorillateipillä ensin ja asensin sisustan paikoilleen.

    [​IMG]
    Yleisilme ei ole lainkaan paha ja matto sopii hyvin väreihin. Sohva siis on revennyt kuskin perseen alta ihan reilusti. Ompelin sitä ensin kasaan ja asensin tuon mexicofiltin kiinteesti päälle ettei se valu koko ajan jonnekin. Sisustaa en halua tähän kokonaan uusia. Yhden osion kun menee uusimaan, viereinen näyttää huonolta sitten. Tää sopii mun makuun..

    [​IMG]
    Tätä ruttua EI saanut MIHINKÄÄN. Sen kanssa on vaan elettävä:mad:

    [​IMG]
    Jordaani sai etuniveleen uuden kumin. Ne jotka on vastaavan joskus asentaneet, tietävät kuinka veemäinen homma se on työntää läpi tuosta trunnionholkista:rotfl:

    Nyt on menossa tavaratilan maalaus korin väriin..
    Lopputulos nähdään piakkoin sen suhteen.



     
    esmi, rekkamies, Seevu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Yksi konsti häivyttää kurttua on; ratko saumasta auki keskeltä aloittaen ja työnnä ylimääräinen ylös nousevan osan alle, yhteen kiinnittämiseen tarvii sitten naskalia tmv ja vaikka surralankaa.
    Jos se on toisesta päästä pitkä ja toisesta päästä lyhyt, Nummisuutareilla oli kai konsti siihen.:D
     
  5. f34

    f34 Gearhead

    Pariin autoon tilannut ACC-matot.
    Sopivuus ihan täyttä paskaa.
    Alapuolen eristeetkin liimattu ihan ruttuun.
    Olen kylmästi leikannut pussikohdista ylimääräistä pois ja ommellut piilopuolelta sauman kiinni.
    Isolla työllä saanut siedettävän.
    Lähettääkö sitten tarkoituksella nuo kelvottomat tänne periferiaan vai onkohan laatu vain yleensä noin huonoa?
     
  6. MJF

    MJF Gearhead

    Samanlaiset kokemukset ACC matoista täälläkin. Satelliten etuosan katkaisin tunnelin päältä ja leikkasin ylimääräiset pois, sauma jäi siinä konsolin alle. Farkussa sai laittaa monta senttiä täytettä tunnelin päälle ettei olisi kovin löysällä.
     
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Tämä ei ollut ACC. Niitä olen kolme asentanut ennen. 1 Ford, 1 Plymouth, 1 Chevy. Ne oli mun mielestä ihan OK. Varsinkin -65 Valiantin punainen matto oli ihan tip top. Fordin matossa tais olla kovin vähän työvaraa..
     
  8. Kevät tulee..Alkaako maa kuumentua tarpeeksi kevään koeajolle?
     
    Make500 tykkää tästä.
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Taakse tuli uudet iskarit laitettua, laatikon otin yks ehtoo irti ja kiristin vetolevyn pultit kierrelukitteen kanssa.
    Ei onneksi ollut vetolevyssä vaurioita.

    Takakonttia tuli vähän siistittyä, siinä olikin aika savotta kanssa:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Kävin konttorilla hakemassa puuhalaput lauantaipäiväksi ja teen vähän koeajelua, niin saa vähän ajettua osia sisään ja näkee kuinka laatikko pelaa jos pelaa ollenkaan.

    Jos kaikki pelaa ok, niin heitän ahdin-paketin pöydälle ja käyn hakemassa leiman vaparina.
    On sitten aikaa paremmin pelata ahdinkoneen kanssa ennen dynotusta ja muutoskatsastusta.
     
    tooke, Seevu, esmi ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Kerro sitten tunnelmat koeajon jälkeen..
     
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    Jees, eilen oli se puuhalappulauantai ja tulikin siinä suoritettua testiajoa ihan toista sataa kilometriä.

    Aiemmin viikolla tuli räplättyä jakajaa ja haettua syttyä kohdilleen.
    Alipainemittarin mukaan släntti tykkäs 15° perusennakosta, mutta jakajan puntit oli jumissa joten pistin jakajan osiksi.

    Putsaus ja rasvaus riitti ja onnekseni sattui olemaan jakaja jossa oli jo valmiiksi #9 puntin rajoitin:
    [​IMG]

    Teoreettisesti sen pitäis antaa 18° ennakkoa mutta käytännössä se jäi 15°:n. Eli kokonaisennakko lampulla pyörii nyt siellä 28-30° nurkilla. Kaikki ennakko tulee 3500 rpm.

    Ajamaan..

    Ekat tunnelmat oli ihan mukavat, laatikko pelaa kuin terveen ihmisen mieli ja vaihdot on napakoita ja oikea-aikaisia.
    Ensimmäinen ongelma tuli muutaman kilsan jälkeen kun pakosarjan tiivisteestä paloi palanen pois. Se nyt ei menoa haitannut, mutta teki ärsyttävän säksätyksen joka vähän pilasi tunnelmaa kyllä. Pikakorjasinkin sen vielä, vaikka tarkoitus on se pian muuttaa kuitenkin vapariksi hetken ajaksi.

    Tein sellaista 19 km kierrosta ja välillä koitin tehdä muutoksia säätöihin.

    1. Kierros
    AFR pyörii tyhjäkäynnillä 13-13.5. Osakaasulla 10-11. Kiihdytyksissä 12-13.
    Eli aivan liian rikkaalla mentiin osakaasun osalta.

    Kaasarin päässä kaasuvivusto oli löysässä läppäakselilla. Tyhjäkäyntiseosten säätöä alipainemittarilla. Bensanpaineen pudotus kolmeen psiihin.

    2. Kierros

    Lähes samat lukemat kuin ekalla kierroksella. Ei juurikaan muutosta muuhun kuin
    tasaisempaan tyhjäkäyntiin kaasulta nostaessa. Liekö johtunut löysästä kaasuvivusta sekin.
    Tässä kohtaa poikkesin kaverilla, joka oli juuri lähdössä noutamaan Mercuryään talvisäilöstä mutta sain houkuteltua pienelle lenkille kyytiin. Kaveri kuvasi siis seuraavan pätkän:


    Video: nimim. Holley

    Hieman aiemmin tein samantapaisen lähdön ja se tapahtui paljon helpommin. Ja jostain systä jäi kaksi pitkää skraidua asfalttiin:)

    Mutta seokset on mitä sattuu vielä.
    Kovista kierroksista huolimatta en kuullut missään kohtaa mitään kilinää vaikka pumppu nosti ahdot 5-7 psi:n paikkeille. Ehkä siellä on vielä varaa nostaa ennakkoa, tai sit seos vaan on niin märkä että kestää sen 30°.

    No tuon lähdön jälkeen auto sammui ja lähti vaivoin käyntiin. Päästiin kuitenkin kaverin pihaan, josta en enää saanutkaan autoa käymään. Se hörähti mutta sammui aina välittömästi.
    Bensaa tuli joten kyse oli oltava sähköongelmasta:

    [​IMG]
    Kuva: nimim. Holley

    Todettiin että HEI-moduulille ei tullut enää virtaa. Tehtiin sinne nopee hyppyjohto ja taas alkoi pelaamaan.
    Pahoittelut Holleylle, pienestä viivästymisestä autonhakureissulle:rolleyes:

    Kotona selvisi hyvin pian sähkövian syy:

    [​IMG]
    Etuvastukselta oli yksinkertaisesti irronnut johtoliitin:D

    Tässä kohtaa otin pääsuuttimet irti ja kairasin ilmareikiä suuremmaksi. Kokoon 200.

    3.Kierros

    AFR pyörii tyhjäkäynnillä 13-13.5. Osakaasulla 11-12. Kiihdytyksissä 12-13.
    Osakaasun seos parani vähän, mutta rikkaalla mennään vieläkin.


    Ennen seuraavaa lenkkiä lisäsin alipaine-ennakon käyttöön.
    En ole mitannut alipaine-ennakon määrää, mutta kellon merkintöjen mukaan pitäisi antaa joku 10°.

    4. Kierros

    Nyt vaikuttaa vähän paremmalta taas. Alipaine-ennakon lisäys vaikutti sen verran että osakaasulla AFR pyörii 12-12.5 . Mutta vieläkin siis rikkaalla.
    Ja se myös alkaa näkyä mustuvana takapuskurinao_O

    Tässä kohtaa paikkasin vuotavan pakosarjan nopsaan kuparisilkkarilla ja nautin loppupäivästä ihan ajelun
    merkeissä.
    Enempää en voinut tehdä. Jotain suutinta täytyy nyt varmaan pienentää, tai sitten vaihtaa sisäkurkkuja tai jotain.

    Sen verran kelloteltiin että vaimo otti aikaa 0-100 kiihtyvyydessä.
    11.2 sek. Lähdössä renkaan sutiessa koko matkan ennen 1-2 vaihtoa.
    3-2 Kickdown tuntuu ihan persauksessa. Mikä on ihan kivaa, kun siihen ei ole slantin kanssa ennen tottunut.

    Muitakin ongelmia täytyy korjata:

    Pakoputki alkaa hinkata kiinni johonkin lämmetessään.
    Meteli sisälle on aivan liikaa mun makuun tuolla röörillä. Se menettelee nurkka-ajossa, mutta en viittis kovin pitkälle lähteä. Eli joku pönttö täytyy lisätä vielä.

    Ja tietysti ohjaustehostinta, jarrutehostinta, korkeempi stallista turpaania, lukkoperää.... :rotfl::rotfl::rotfl::poff:
     
    Holley, Gary Grand, MJF ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Hienoa..:)

    Onko sulla HEI:n kanssa etuvastus? Yleensä se otetaan pois, kun ei se sitä tarvitse.

    Tosta perästä, että eikös tuossa ole se vanhanmallinen 8 1/4? Mahtaako siihen edes saada lukkoa? Voi joutua vaihtaa koko akselin.
     
  13. Ai niin. Onko sulla siinä manifold vacuum vai ported vacuum?
     
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Etuvastus on ohitettu, mutta jätin sen siihen orginaalista ilmettä ylläpitääkseni.

    Perä on 8 3/4". Kait siihen lukon saa, jos ei ole mitään eroa uudempiin 64-> akseleihin.
    Tämä on siis se vanha malli, jossa rumpuja ei tarvi koittaa ilman ulosvetäjää irrottaa.

    Manifold
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ennen vai jälkeen ahtimen?
     
  16. Ainakin 1960 mallissa oli kutosen perässä se early 8 1/4:

    [​IMG]
    Tässä kuva netistä. Se on jonkilainen 8 3/4:n pikkuveli:

    [​IMG]
    Tässä on tunnistusohjeita:
    http://www.forwardlook.net/forums/forums/thread-view.asp?tid=71397

    Jos se on 8 3/4, niin siihen sopii -741 mötikkä. Joku täällä vähän aikaa sitten sellasen sovittikin. Siihen varmaan löytyy lukkokin.
     
  17. Minusta kannattaisi testata sillä portedillakin. Tässä kuva siitä edellissivun jutusta, jossa testailtiin portedia. Ei tuossa testissä ainakaan korkealta tipu:

    [​IMG]
     
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Mikä? Jos jakajan alipainesignaalia meinaat niin, nyt se tulee suoraan imusarjasta.
     
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo, samat jutut pätee -61 malliin akseleiden osalta. En ole asiaan aiemmin perehtynyt, oletin vain että olis 8 3/4" kun on eteenpäin purkautuva.

    Mutta ei se mitään. Tämä asia kuitenkin saa jäädä tuleviin talviin, jos intoa piisaa.
    Helpompi ja parempi tie olisi vaihtaa koko akseli uudempaan malliin.
     
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tähän on nähty nyt niin paljon vaivaa että Kemppi-lukko olisi suorastaan rikollinen ratkaisu.. :poff::rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!