1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Vieläkö tankille tarvetta? Mulla vois löytyy varastosta yks käytetty pikkupaikkausta vailla oleva siipi-Mopar tankki.
     
    Make500 tykkää tästä.
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    Reilu pari viikkoa tuli taas huilittua tallihommista ja nyt tuli hetken inspiraatio tehdäkin siellä jotain pientä.
    Lähinnä siivous ja järjestelyjuttuja, mutta myös vähän Dodgea.

    Tankki tuli vihoinkin irrotettua ja oikeastaan yllätyinkin sen suhteellisen hyvästä kunnosta.
    Pohjasta kun raapi massoja pois niin alta löytyi puhdasta peltiä.
    Ongelmaksi muodostuikin anturin/bensalinjan liitäntäalue, jota oli paikattu jollain kitillä.
    Ja toinen ongelma on nyt pohjassa oleva reikä, jonka iskin sinne toissa kesänä ruuvarilla.
    Tankin voisi ehkä saada korjattua, jos siihen vaan kiinnostus riitttää talven aikana.

    Myös jotain siihen ahdinadapteriin liittyvää tuli puuhattua, kuten ensimmäiset koneistukset eli
    kiinnitysreiät imusarjaan. Pultin kannat upotin omalla halvalla ja melko huonolla pylväsporalla.
    Tasokoneistukset teetän sitten jossain kun jaksan tehdä loput osat valmiiksi.

    Mutta uusia ongelmia ilmeni tietysti sovittaessa pakettia konehuoneeseen ja vähän aavistelinkin
    etukäteen jo ettei ne tule sinne pellin alle niin vaan mahtumaan.

    Syynä oikeastaan ihan puhdas laiskuus suunnittelussa ja mitoituksessa.
    Tiesin että konepellistä täytyy muokata tukirankaa, mutta nyt vaikuttais vähän siltä että
    se vaatisi jo oikein reikääkin.
    Jos konepellin tukirankaa leikkaisi pois, niin kyse olisi varmaan parista sentistä.
    Ongelmakohtana lähinnä snoutin ja hihnapyörän alue.

    Täytyypi siis suunnitella oikeastaan kahden vaihtoehdon pohjalta, kuinka konepellin kanssa etenen:

    A. Pienempi hihnapyörä ahtimeen. (Nykyinen on 4" ja saatavilla olisi 2,7" )
    Hihnapyörän lisäksi myös moottoria voisi dropata n. tuuman verran.

    B. Uusi konepelti kusilaidusta ja siihen joku maltillinen pahka.
    ( oikeastaan ei mitään kokemusta lasikuituhommista, joten olis kiva kokeilla )


    [​IMG]
    Kiinnitys imusarjaan pultilla ja kantoja upotettuna tasopintaan. Näytin myös vähän sooda-
    puhallinta koko möykylle.


    [​IMG]
    Uupuu, kaasaria, hihnapyöriä, kiristintä, tukirautaa ja ainakin ziljoona muuta juttua.
    Mutta tuohon se tulee, vaikka väkisin.


    [​IMG]
    Menee tuulihakaan asti kiinni..

    [​IMG]
    Jos käy niin ettei tätä viitsi korjata, sitten otan mittoja siitä ja sovittelen toista tankkia.

    [​IMG]
    Tuohon on tröötätty reilusti jotain kemiallista metallia tms.
     
    ImpJay, Inlinee, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Näyttäis olevan tuollainen C-bodyn tankki muuten samanlainen, mutta siinä on tuo lähtöaukko hieman sivumpana ja täyttöaukko vaatii sen kumirinkulan ja varmaan uuden täyttöputken. Niitä saa uutena vielä.
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitti tarjouksesta ja vinkistä C-body tankkiin. Taidan yrittää tuota vielä korjata, kun tuo ongelma-alue vaikuttais olevan siinä anturin ympäristössä. Mutta totuus selviää sitten kun paremmin pääsee kurkkimaan sisäpuolelle, missä kunnossa onkaan.

    Vähän hääräilin tuossa tallin puolella ja suoritin lisää "koneistushommia", eli reiät ja kierteet ahdinta varten.
    Nyt se olis linjattu paikoilleen.

    [​IMG]
    Ainoa "työstökeskukseni"

    [​IMG]
    Tältä puolen ei kuvasta näe, mutta täysin se ei sitten istunut niin kuin alun perin piti.
    Jotta sain linjauksen kohdalleen, piti tuota hiukan kellottaa vastapäivään..
    Itse kun tekee, niin sellaista sitten saa..
    Kiinnityspultit tuumaiset 5/16. En tykkää sekoittaa metrijärjestelmää tähän.
    Tuosta snoutin juuressa olevasta kiinnitysreiästä saa suoraan lisätuen alas lohkoon.


    Ja pakko oli vähän pelleilläkin kun se siinä niin kivasti jökötti. It Sucks!
    Pientä rapinaa pitää, liekö olla se nylon-coupling vaihtokunnossa...

    Ja sitten kun tuota energiaa tuntuu hetkittäin olevan kuin pienessä kylässä, ajattelin vielä ehkä suorittaa värinvaihto-operaation tässä talven aikana kaiken muun homman ohessa.
    Itse en vaan pääse millään yli tuosta vihreästä. Se ei ole mun maalaus, enkä sellaiseksi omaa autoani itse maalaisi.
    Ystäväni kanssa viikonloppuna turistessa lupasi hän tehdä alustavan photoshoppauksen väristä ja kokeilla vähän alumiinivannetta myös. ( kiitos nimim. Holley )
    Pidän ruskeasta joten siltä pohjalta lähdetään suunnittelemaan tätä hommaa.

    Tarkoitus ei ole mitään show-stopperia tehdä, enkä uhraa maalaukselle kuukausia korigrillissä pyöritellen.
    Ja se konepelti joka ei nyt mahdu ihan kiinni, todettiinkin kaverin kanssa jo vähän lahoksi etureunastaan. Eli ei tule pahasti uniin vaikka siihen tekisinkin jonkun scoopin tapaisen.

    [​IMG]
    Eli tuollainen kuparinruskea sävy on mielestäni cool! ja sopii hyvin kultaflake-katon kanssa.
    15" kiillotetut American Racing Torq Thrustit ja kapealla valkoraidalla kummit siihen.
    Mää tykkään.


    Kaasariasia vielä kummittelee mielessä. Ostanko Weberin vaakaimun, vai menisinkö jollain pienellä nelikurkkuisella. Päätöksiä, päätöksiä... En tykkää tehdä päätöksiä..
    Sen kiinanversion Weberistä taidan välttää kuitenkin..

     
    LPV, Gary Grand, Kalu ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    On kyllä makee kori 61 Dodgeissa! Ruskea maali voisi toimia varsin hyvin, koska sitä on totuttu näkemään uudemmissa vehkeissä.
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Se kiinanweberi on itseasiassa niitä harvoja kiinantuotteita mitä kannattaa ostaa.
    Käyttävät paljon jokkispuolella ja niihin saa säätöosia paljon helpommin ja halvemmalla kuin pieneen nelikurkkuiseen.

    Muutoin tosiasiallinen projekti! :)
     
    Make500 tykkää tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Joo.. Ite en o faisseista kyllä hyvää kuullu.

    Jokkiksessa riittää et se toimii täyskaasulla, pielessä olevilla piireillä yms ei mitään väliä. Ja mitä halvempi, sitä parempi.. Sille on syynsä et ne on nimenomaan jokkiksessa suosittuja..
     
    Camino'79 ja Make500 tykkäävät tästä.
  8. 401

    401 2nd gear

    Kyllä se kiinan fajs ainakii 45 runkona on laadukkaampi ku se espanjan weber..niillä espanjan webereillä ei voi ajaa ku kaasupohjassa.sekin vasta sen jälkeen ku on sorvannu kurkut pyöreeks niistä.valumuotti kurkun sisäreikään on tehty mutterista ja se on unohtunu koneistaa.olen uutena moiset ostanu ja vaihtanu ne kaverin kanssa vastaaviin italialaisiin tuotteisiin ja ne toimi siviiliautossa lie kahdeksan vuotta.niin ja kaveri laitto sitten ne "aidot" espanjan weberit jokkikseen.
     
    Filth ja Make500 tykkäävät tästä.
  9. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Osta se vaaka-weberi tai kopio siitä, säätö-osat käy nois ristiin. Weberis se hyvä verrattuna nelireikäseen, et sisäkurkun kokoa voi muuttaa, joka vaikuttaa käytökseen aika paljon.
     
    Make500 tykkää tästä.
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    Kieltämättä kiinalaisen hinta on houkuttelevampi kuin aidon Weberin, kun kyseessäkin on vähän experimentaalihommat. Tietenkään en haluaisi että homma kaatuu huonoon kaasarivalintaan.

    Mutta jos valita pitää FAJS-malleista niin auttaa saatte kyllä!
    Vaakaimuista vain vähän kokemusta, vaikka sellaiset olikin (solexit) joskus Alfa Twin Camissani kohta 20 vuotta sitten.
    Kuitenkin pistää mietityttämään, kun 2-litraiset neloskoneetkin kaipasi kahta 35-40 luokan kaasaria ja nyt tarkoitus mennä yhdellä.
    Tietysti tiedän kokemuksestakin että mikään kaasutin ei yleensä ole bolt on out of the box ja aja auringonlaskuun naama täynnä pelkkiä hampaita.


    Olisko apuja lähtökohdan valintaan???
    Ei siis haeta maksimitehoja, vaan yritys tehdä edes jossain määrin luotettavaa kulkinetta.

    TT-Motorsin sivuilta:

    FAJS 45DCOE vaakakaasutin 220€
    [DCOE45]

    Kaasutin on Kiinassa valmistettu Weberin kopio.

    Kaasuttimeen käy Weberin osat ja suuttimet.
    Sisäkurkku 36, Pääsuutin 145, Ilmasuutin 120, Tyhjäkäyntisuutin 55F8, Neulaventtiili 200 ja Seosputki F16.

    FAJS 48DCO 300€
    [48DCO]

    Kaasutin on Kiinassa valmistettu Weberin kopio.

    Kaasuttimeen käy Weberin osat ja suuttimet.
    Sisäkurkku 42, Pääsuutin 180, Ilmasuutin 160, Tyhjäkäyntisuutin 65F8, Neulaventtiili 250 ja Seosputki F7.

    FAJS 50DCO 300€
    [50DCO]

    Kaasutin on Kiinassa valmistettu Weberin kopio.

    Kaasuttimeen käy Weberin osat ja suuttimet.
    Sisäkurkku 46, Pääsuutin 180, Ilmasuutin 160, Tyhjäkäyntisuutin 65F8, Neulaventtiili 250 ja Seosputki F7.

    FAJS 55DCO 300€
    [55DCO]

    Kaasutin on Kiinassa valmistettu Weberin kopio.

    Kaasuttimeen käy Weberin osat ja suuttimet.
    Sisäkurkku 48, Pääsuutin 180, Ilmasuutin 180, Tyhjäkäyntisuutin 60F8, Neulaventtiili 250 ja Seosputki F9.
     
  11. Tähän ei taida olla sopivaa laskukaavaa. Ne laskukaavat on kurkku per sylinterille kaavoja. Siinä on semmoinen hassu juttu, että tuommoinen vaatii monta samaa koko luokkaa olevia kaasareita kuin semmoinen, jossa kanavat yhdistyy.

    Eli mieluummin kannattaa miettiä, mikä on se alkperäinen kaasari ja minkä kokosia noihin on tungettu. Alkuperäinen BBD ei ole kovin suuri ja eikä ne Weberin DGAV yms. mitä näihin on laitettu. Sen takia sanoisin, että joku 48DCO riittänee mainiosti tai tuo 50DCO.

    Tämä on enemmän mutua tämä arvio, mutta aiemmin kerroin, että Wheeels -lehti asensi 80-luvulla Chevyn kutoseen turbon ja niillä taisi olla just 48 mm sivuimu tubon imupuolella. Jos jollain muuten on se lehti, niin voisi laiittaa sen jutun tänne?
     
  12. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mites, tuleeks noista sellai mooo imuääni? Saattaa alkaa ärsyttää jos siitä äänestä ei tykkää. Varmaan joku 390 4v hollikkakin riittäs, tai onhan niitä kaksreikäsenä muistaakseni 500kin asti olemassa
     
  13. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Kyllä mun mielestä vaakaimu on paljon enemmän säädettävissä ja sen voi ostaa käytettynä, ja niihin on saatavilla kaikkia mahdollisia säätöosia, ja kyllä, tuommoisessa käytössä ei ole millään tavalla riippuvainen kaasuttimesta tuommoisen imuäänet, ennemmänkin ilmanputsarista. Taitaa vaimentaa imuääniäkin tuommoinen ahdin.
     
  14. Taitaa tuo ilmiö johtua siitä, että jos asennus on semmoinen, että jokaisella pytyllä on oma kurkku.

    Tässä tapauksessa taitaa tulla kyllä ääntä, mutta se johtuu ahtimesta.
     
  15. Make500 tykkää tästä.
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    Taidan lukita vastauksen ja pistää tuon FAJS:n tilaukseen.
    Saapahan yrittää valaa hieman simppelimmän imuadapterin kuin pystykaasarille.
    Olen kyllä koittanut käytettyjäkin webereitä etsiä mutta tahtoo olla niin että jos löytyy, niin pareittain.
    Jos FAJS saadaan toimimaan niin hyvä. Jos ei saada, niin eipä putoo kyllä korkeelta.
    Ja luulen että tuossa on kaasarin lisäksi monta muutakin muuttujaa vielä.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ihan vaan uteliaisuudesta näin jälkikäteen varsinkin ehkä turhaa mutta eikös centrifugaali ois ollu helpompi toteuttaa jos haluat kaasarina pitää? Lähinnä siis että ois noi imusarjakikkailut ym. Jääny vähemmälle ja noita pikkusia centrifugaleja saa kummiskin käytännössä samaan hintaan eatonilaisten kanssa? :rolleyes:

    Sillon ois pärjänny joko paineistetulla kaasarilla tai vaihtoehtosesti ihan painekotelolla? Ja ois mahtunu helpommin pellin alle jne.? ;)
     
    Make500 tykkää tästä.
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Olis tietysti ollut!
    Mutta mulle tää vaan on se juttu.
    Ja kun mähän en halua tehdä asioita koskaan helpoimman kautta.
    Enemmän Mad Max-henkeä jne. jne.
    Sentrifuhaali on jotenkin mun makuun liian uutta ja hienoa tähän projektiin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tarvii sanoa että ymmärrän kyllä, itsekin olisin tohon sitsueisoniin halunnu perinteisen rootsin mutta sitten kummiskin hyötysuhde ja konepellin kiinnimeno puolti 100/0 centrifugaalia :D

    Mutta onnea ja menestystä, ketju on tiukassa seurannassa ja sun muun tekemisen perusteella siitä tulee taatusti hyvä vaikka ahtimen hyötysuhde kärsiikin teflonipinnotteen irrottamisesta :p
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Muistaakseni toi 45mm "dcoe" on pienemmällä jaolla kun noi 48-55mm, korjatkaa jos olen väärässä. Minkä kokosen meinasit tilata vai tilasitko jo?
     

Kerro tästä muillekin!